Gillar den gruppen.Kom på att jag också är med i en facebookgrupp med många boktips, den heter "Vi som älskar att läsa böcker". Är en grupp med många inlägg och en del upprepningar men det finns också en del riktigt bra tips.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gillar den gruppen.Kom på att jag också är med i en facebookgrupp med många boktips, den heter "Vi som älskar att läsa böcker". Är en grupp med många inlägg och en del upprepningar men det finns också en del riktigt bra tips.
Tack för tips om denna, lyssnade/läste klart den häromdagen och tyckte väldigt mycket om den!Samtidigt har jag just lyssnat klart på The Seven Husbands of Evelyn Hugo av Taylor Jenkins Reid, som jag tyckte bättre om än jag hade väntat mig. Framförallt slutet var gripande tycker jag, även om det kanske gick lite för fort de sista sidorna/minuterna.
Vredens Druvor av John Steinbeck - lite förvånad över hur lättläst och engagerande den är, en klassiker som legat i min hylla länge som jag plockade med på en lång bussresa nyss och kom igång med. Ungefär igenom hälften nu, och jag kan rekommendera den! Om depressionens USA med torka som tvingar boende i Oklahoma flytta till Kalifornien och exploateringen av den billiga arbetskraften som sker när det väller in desperata arbetssökande som snabbt får öknamnet Okies.
Väster om månen var inte alls lika bra som första boken. Visst ingår allvarliga ämnen som tjuvjakt på elefanter och kriget i Moçambique, men den kändes mest som romance och inte historisk roman. Utspelar sig under bara ett år, jämfört med drygt 50 år i Öster om solen.Kände för något lättsmält och läser om en gammal favorit, Öster om solen av Barbara Bickmore. Handlar om Lili som i slutet av 1920-talet flyttar till en missions/sjukvårdsstation i Kongo. Man får följa hennes liv i Afrika under många år.
Kommer sedan läsa fortsättningen Väster om månen som handlar om hennes barnbarn Courtney som också arbetar med sjukvård i fattiga områden i Afrika.
Läste precis ut Sekten på Dimön. Kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker. Den är absolut spännande men ganska platta karaktärer. Det är tydligen en serie men jag känner mig inte så sugen på att läsa de andra, och det säger väl en hel del antar jag.
Jag läste den för jättelänge sen och såg att det kommit en uppföljare nyligen - jag får nog ta och läsa den. Annars har jag precis avslutat tre svenska historiska deckare som jag gillade mycket - välskrivna! Det är Marie Hermanssons Den stora utställningen och Pestön, som båda utspelar sig i Göteborg på 20-talet, och Sedlighetsbyrån av Christina Wahldén - som utspelar sig på Gotland på 40-talet. Jag var egentligen på jakt efter den senare, men hamnade på Arlanda utan något att läsa och gick till Pocketshop där. Boken var för nyutkommen och finns inte i pocket, precis som jag misstänkte. Men den otroligt duktiga tjejen som jobbade där tipsade mig om Marie Hermanssons böcker - så himla bra tips efter att bara ha frågat mig några få frågor. Så underbart med folk som är duktiga på sitt jobb, även på lite oväntade ställen som Pocketshop ArlandaSvärdet och Spiran av Ken Follett! Såg filmatiseringen för massa år sen och älskade den men boken är extremt tjock.. Nu fanns den som ljudbok med bra uppläsare och jag är helt fast! Av vad jag minns från miniserien så verkar den stämma väldigt bra med boken.
Det verkar vara en hel serie nu, i fyra delar, men de utspelar sig ett par hundra år innan eller efter Svärdet och spiran.Jag läste den för jättelänge sen och såg att det kommit en uppföljare nyligen - jag får nog ta och läsa den. Annars har jag precis avslutat tre svenska historiska deckare som jag gillade mycket - välskrivna! Det är Marie Hermanssons Den stora utställningen och Pestön, som båda utspelar sig i Göteborg på 20-talet, och Sedlighetsbyrån av Christina Wahldén - som utspelar sig på Gotland på 40-talet. Jag var egentligen på jakt efter den senare, men hamnade på Arlanda utan något att läsa och gick till Pocketshop där. Boken var för nyutkommen och finns inte i pocket, precis som jag misstänkte. Men den otroligt duktiga tjejen som jobbade där tipsade mig om Marie Hermanssons böcker - så himla bra tips efter att bara ha frågat mig några få frågor. Så underbart med folk som är duktiga på sitt jobb, även på lite oväntade ställen som Pocketshop Arlanda
Det finns även en prequel, på 900-talet, Aftonen och MorgonenDet verkar vara en hel serie nu, i fyra delar, men de utspelar sig ett par hundra år innan eller efter Svärdet och spiran.
Läste Svärdet och Spiran för första gången när jag var typ 13-14, eftersom den fanns hemma, och älskade den. Läste uppföljaren som kom 2007 men hade missat att det kommit en del till, så nu vet jag vad jag ska läsaSvärdet och Spiran av Ken Follett! Såg filmatiseringen för massa år sen och älskade den men boken är extremt tjock.. Nu fanns den som ljudbok med bra uppläsare och jag är helt fast! Av vad jag minns från miniserien så verkar den stämma väldigt bra med boken.