Vad läser du just nu?

Är handlingen i den boken lite ”tung”?
Jag läste en av hennes böcker i våras Den frusna trädgården men tyckte den var lite tung att läsa. Så jag funderar på om alla hennes böcker är så. För det är väl hennes bok de också har gjort serien ”firefly lane” på Netflix 🤔
Ser att du har fått många bra svar på din fråga. Boken kan nog räknas som lite tung, den handlar om en dysfunktionell familj med fysisk- och psykiskmisshandel. Men tycker inte den är så tung att läsa att jag inte orkar läsa. Men jag har inte läst klart den så kanske ändrar min åsikt när jag har läst klart.
 
Läser Revolutionens första offer av Lina Makboul, om granskningen av metoo och uthängningen av Virtanen. Plus vad som hände sen. Väldigt bra!
Och förstärker bara min avsky mot CW.
Har precis läst ut den. Väldigt bra!
Temat om hur seriös granskning misskrediteras och drev "alltid har rätt" är tyvärr större än metoo-ärendet och fortsatt aktuellt. Boken ger en dos av vaccinet kritiskt tänkande.

Håller med. Lyssnade på den för nån månad sedan. Sammanfattar väldigt mkt om vad jag tänker om drev och woke överlag, att det förvånar mig hur lite folk lyckas/vågar tänka själva....
 
Köpte boken Badort för några dagar sedan. Skriven av Tove Folkesson och hennes fru Hanna Folkesson. Verkar vara just en sådan bok jag gillar - historisk feministisk roman som handlar om relationer men där människor som funnits IRL även figurerar, och där HBTQ personer finns med.
 
Har läst en hel del, men det senaste är Yani och Abow av Nora Khalil. Mycket intressanta och bra skildringar av tonårsliv i förorten, jag förstår att hon nominerades till augustpriset!
 
Läst ut En svårfångad del av Sofia Ymen. Andra delen i en serie om ett gäng kvinnor som driver en verksamhet på en hästgård. Vet egentligen inte varför jag läste del två, med tanke på hur mycket jag störde mig på första, men ett par år har gått och jag hoppades väl på förbättring 😅 Delar en screenshot på min recension 🙈

E3A2DE51-3492-4E19-BEFC-C3347566FDD7.png
 
Köpte boken Badort för några dagar sedan. Skriven av Tove Folkesson och hennes fru Hanna Folkesson. Verkar vara just en sådan bok jag gillar - historisk feministisk roman som handlar om relationer men där människor som funnits IRL även figurerar, och där HBTQ personer finns med.
Tack för tips! Jag har läst och gillat annat av henne (Tove alltså).
 
Har inte läst något alls av henne men ska kolla upp vad hon mer skrivit! 😊
Hon har skrivit en trilogi som börjar med Kalmars jägarinnor, en ungdomsskildring som börjar i den förpubertala eviga sommarlovsleken och följer gänget genom skolåren. Jag gillade den första riktigt mycket och därefter något mindre. Även Hennes ord tyckte jag mycket om. Att minnas och återbesöka barndomen(s platser) som en sorts vuxenblivande, att förstå sig själv genom sina rötter. Samtidigt ett nu där huvudkaraktären med partner går igenom jobbig IVF, kanske med extra lager pga samkönad relation och normbrott. Poetiskt och vackert språk. Jag blev något otålig mot slutet när jag upplevde huvudkaraktären fastna lite i rundgång kring sorg och att det vackra språket tangerade chosigt när det inte bar handling, men det speglar nog mig minst lika mycket som boken.


KL
Jag har just lyssnat klart på Maria Gripes skuggserie som jag tyckte var mycket fin! Den sista boken, skriven ur ett annat perspektiv än de första tre men med samma karaktärer, gav mening och förklaring åt vad jag delvis tyckte var en egocentrisk och nyckfull karaktär historien igenom. Även i de tidigare böckerna var det tydligt att det nog fanns fler lager i historien (könsuttryck, psykisk hälsa, kvinnokamp, relationer) men det var svårt att få grepp om på ett sätt som för mig var mer underhållande än irriterande.

Nu läser jag The Flowering Wand - Rewilding The Sacred Masculine av Sophie Strand som med breda stråk målar nytt, ekologiskt och queert djup i hjältemyter från många traditioner med syfte att ge en annan kontext eller förståelse till sådant vår västerländska samtid tenderar tolka som bergfasta manliga arketyper som därmed också bidrar till dagens patriarkala strukturer och mansroll. Elegant och tänkvärt, om än ibland väl skissartat frammålat (för mig).

Har lagt till en hel radda ljudböcker från denna tråd och bingotråden, men inte bestämt vad som blir nästa lyssning än. Något lättsmält med tanke på andra boken jag läser.
 
Jag har just lyssnat klart på Maria Gripes skuggserie som jag tyckte var mycket fin! Den sista boken, skriven ur ett annat perspektiv än de första tre men med samma karaktärer, gav mening och förklaring åt vad jag delvis tyckte var en egocentrisk och nyckfull karaktär historien igenom. Även i de tidigare böckerna var det tydligt att det nog fanns fler lager i historien (könsuttryck, psykisk hälsa, kvinnokamp, relationer) men det var svårt att få grepp om på ett sätt som för mig var mer underhållande än irriterande.
Nu blev jag sugen på att läsa dessa. Har läst Skuggan över stenbänken som barn och minns att den var bra och en del av handlingen. Men tror inte jag läst alla.
Läste om Glasblåsarens barn i våras och den hade definitivt lager man inte uppfattade som barn.
 
Vad roligt att du också gillade den! Tycker den var lite i samma stil som Eleanor Oliphant is completely fine, sådär lågmält underfundig och väldigt fin. Så har du inte läst den är det ett starkt tips.
Jodå, den är läst :) men det var länge sen så kanske ska göra om det!
 

Liknande trådar

R
  • Låst
Kropp & Själ Jag är ny här på bukefalos, och är väldigt orolig att göra fel eller bryta mot några regler. Så jag tänkte att det är lika bra att fråga...
Svar
12
· Visningar
3 119
Senast: Gunnar
·
Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
27 28 29
Svar
561
· Visningar
17 696
Senast: Mineur
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Lady_S
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 645

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp