OK, uppsamlingsheat igen... suck, vad jag är dålig på att uppdatera! Det blir liksom Goodreads och bloggen och så glömmer jag. Eventuellt kommer några upprepningar här men jag hoppas att jag är förlåten...
==
Ölandssången av Tove Folkesson avslutar trilogin som startade med Kalmars jägarinnor och fortsatte med Sund. Mycket annorlunda från de första men bra, lite speciell bara.
Snart är jag borta av Hanna Jedvik - jag förälskade mig i hennes Kurt Cobain finns inte mer tidigare i år och denna stod och talade till mig på en hylla på biblioteket. Också mycket bra men verkar hopplös att få tag på, finns dock alltså på bibblan.
Hjärtslaget i Rosengädda av Emma Hamberg - älskar denna serie! Så mysigt, välskrivet och härligt med alla möjliga känslor på en gång.
Rosor, kyssar och döden av Maria Lang - riktigt bra pusseldeckare som inte kräver alltför mycket koncentration.
Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling - härlig och smärtsam tonårsskildring om två mycket speciella unga kvinnor.
Pappas pojke av Emelie Schepp - bra deckare med mycket undertoner. Man ska absolut läsa hennes böcker i ordning för huvudpersonens bakgrund och privatliv spelar stor roll och är nog svår att förstå om man börjar mitt i, så att säga.
Kvinnan i svart av Susan Hill - ska vara "den läskigaste spökhistorian någonsin" och jag hoppades på att faktiskt bli lite skraj men närå. Men den var bra.
Saker ingen ser av Anna Ahlund - underbar skildring av gymnasieliv i ett Uppsala där normer inte existerar. Ljuvlig!
Kära Barbro av Lena Ackebo nämnde jag tidigare - uppföljare till Världens vackraste man som jag verkligen gillade när jag läste den förra året. Denna var minst lika bra.
Tjockdrottningen av Moa Herngren - en sorts satir över dokusåpor och medievärlden. Jag läste en recension av någon som jobbat på TV4 och som kände igen sig rätt mycket i skildringen vilket är skrämmande. Även här en kombo av gapskratt och illamående.
Om jag stannar av Gayle Forman - mycket speciell om en ung tjej som är med om en olycka tillsammans med familjen och följer förloppet på sjukhuset "utifrån" sin kropp.
Fallna kvinnor: när samhällets bottensats skulle lära sig veta hut av Eva F Dahlgren - reportagebok om Statens Uppfostringsanstalt i Landskrona dit kvinnor med "osedligt leverne" skickades i början av 1900-talet. Fantastisk och förfärligt upprörande.
The Hate U Give av Angie Thomas - kanske årets bästa bok hittills. Fantastisk ungdomsroman på Black Lives Matter-temat - men den passar precis lika bra för vuxna. Alla borde läsa den.
Just nu är jag här av Isabelle Ståhl - jag hade riktigt höga förväntningar som kanske inte infriades, men den var bra ändå. Välskriven skildring av ett blasé studentliv med Tinderdejting och grejer.
Wink Poppy Midnight av April Genevieve Tucholke - mycket speciell ungdomsbok. Jag vet inte hur jag ska beskriva den alls, mer än att "ingenting är som du trooooor"...
Orkidépojken av Helena Dahlgren - förlaget skriver "en mörk och spännande berättelse om ensamhet, besatthet och gemenskap, inspirerad av tv-serien Twin Peaks universum" och jag håller ju med!
Mina smala axlars längtan av Maria Frensborg - intressant YA om att hitta sin plats och sig själv. Och att vara superkär i någon som kanske är alldeles rätt. Eller fel? Och purjolök.
En studie i rött av Arthur Conan Doyle - första Sherlock Holmes och även den första jag läser. Briljant, förstås.
Marcelle av Simone de Beauvoir - novell om en ung kvinnas sökande efter sin plats, kan man nog säga. Gillade!
Problemet med får och getter av Joanna Cannon ska vi diskutera i en av mina bokcirklar ikväll - det verkar inte som om de andra tyckte så mycket om den, men jag gillade. Engelsk landsbygd, 60- och 70-tal - en kvinna försvinner mer eller mindre spårlöst och två flickor bestämmer sig för att de måste ta reda på vad som egentligen hänt. Detta river upp en massa hemligheter bland familjerna på gatan. Lagom puttrigt och småspännande.
Mörkögda augustinatt av Maria Lang - ännu en gång, trevlig pusseldeckare som inte kräver alltför mycket av sin läsare.
Vi mot er av Fredrik Backman - mycket värdig uppföljare till Björnstad. Fin och rörande även om jag blev lite störd på den allvetande berättaren ibland.
När vi två kolliderade av Emery Lord - på många sätt mycket bra, den lyfter psykisk ohälsa och sorg på ett bra och viktigt sätt - men den blev lite för mycket. Men jodå, underhållande ändå.
Kärlek av Hanne Örstavik - mycket speciell kortroman om ett mor- och sonförhållande som utspelar sig under en enda natt. Riktigt, riktigt bra.
Klass av Elise Karlsson - inte lika bra som hennes Linjen, men ja, den var bra om än inte fantastisk.
==
PUST!
Nu lyssnar jag på Vad hände med barnen? som är uppföljaren till Eva F Dahlgrens ovan, läser Lollo av Linna Johansson och Simone och jag av Åsa Moberg.