Hej tråden!
Jag har kommit in i ett lässtim och rivit av tre böcker på en vecka
, inget emot vissa här i tråden men är ändå glad över att den lilla 12-åringen som inte trivdes någon annanstans än mellan pärmar har vågat titta fram. De här var de:
Hemligenheten av Dan Josefsson och nån Egil. Typ den lättaste bok jag läst någonsin! Blev sugen på att läsa mer anknytningsteori från andre källor, för jag vågar inte riktigt svälja bokens resonemang utan att ha lite mer solid vetenskaplig argumentation. Alla mina högskolepoäng har gjort mig så himla knusslig med sådant
. Plus att jag kände mig ganska skriven på näsan och dumförklarad, vilket var en irriterande reaktion från min sida då jag verkligen inte har mandat att ifrågasätta något inom psykologi, eftersom att jag inte har någon kunskap alls i princip om psykologi som vetenskap. Haha boken kändes nästan som ett jobbigt lillgammalt barn som liksom bara har förmåga att driva en tes hela tiden och genom barnets stora självförtroende är övertygad om excellensen i resonemanget. Men men men därmed inte sagt att man inte kan få lite nycklar till sina egna ageranden hit och dit!
Store bror av Lionel Shriver. Handlar om en jazzpianist vars låga falnat (mycket pga den egna personligheten) och flyttar hem till sin syster och hennes familj. Vi följer honom ur vår huvudpersons, systerns, perspektiv, och ser hur hans fetma ger upphov till så djävulskt mycket skam i sådana där ringar på vattnet. Jag tycker hon har ett underbart sätt att skapa en krass och dissekerande huvudkaraktär, lite som Lena Anderssons Esther men utan resonemang som är fördärvande för det vidare livet, och karaktärsbeskrivningarna och förståelsen för den mänskliga psykologin är
!
Sista bok ut var
Kära Liv och Caroline där Liv Strömkvist och Caroline Ringskog Ferrada-Noli svarar på frågor som lyssnare av deras pod skickat in. Jättejättejättejättebra verkligen!!! De för en in filosofisk dimension och ett erkännande för typ det mångdimensionella i människan som iaf jag kan känna att jag skriker efter. Lånade den på biblioteket och ska nog försöka läsa den en gång till innan låntiden går ut. SÅ bra var den!!! Har aldrig gjort det förr!!