Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har börjat komma in lite mer i min senaste Murakami (Elefanten som gick upp i rök), insåg inte innan jag började läsa att det visst är mer av en novellsamling än en roman. Men jag gillar den! Lustiga små berättelser, en del är bara konstiga men andra hade jag velat haft en fortsättning på. Fortsätter läsa!

Efter att jag hoppade ut min senaste bok har jag tagit en annan hur oläst-högen, Den svarta Opalen av Tamara Mackinley (osäker på stavningen!). Har läst drygt hälften och gillar den hittills! Kan störa mig på språket emellanåt, men handlingen gillar jag!
Den handlar om en äldre kvinna som vill avslöja en stor hemlighet för sin familj, en hemlighet som hon nog misstänkt hela sitt liv, men först nu fått lite bevis på av en slump. Än så länge vet man inte riktigt vad hemligheten är, men det handlar om hennes pappas försvinnande för drygt 60 årsedan. Boken är upplagd dels i "nutid" och dels när hon berättar om sina barndomsminnen (och det hon vet om innan hon föddes) för en advokat som hon vill ha hjälp med hemligheten av.

Skall bli spännande att se hur den slutar :)

Jag har inte riktigt kommit igång med Den allvarsamma leken - men jag ska åka buss i ett par timmar i eftermiddag, så kanske då om batterierna i telefonen räcker.

I helgen tänkte jag annars läsa Mobergs Invandrarna. Kanske lyckas jag börja på Kampen om järntronen också.

Jag började på Gone Girl på mobilen igår kväll. Har bara läst ett par kapitel än, men det verkar mycket bra hittills (även om jag har förstått att jag kommer bli förbannad på slutet :P)

Jag verkar dras till böcker med jobbiga manliga huvudroller :crazy: den senaste är Det bästa av två världar. Den kunde varit rolig men nä, snubben det handlar om är bara puckad och jag blir så irriterad på hans "självuppoffringar" och omogna sätt :grin:

Thomas Bernhard. Nu är det andra gången jag överger honom. Å andra sidan så har man ju inget val, det finns inga pauser där man kan gå på toa, äta mat eller göra något annat. Hur gör man? Egentligen blir det ju intressantare ju längre in i boken man kommer. Men så svårt att både lägga ifrån sig och ta upp. Absolut inget för tunnelbanan. Men knappast semestern heller. Är det någon som har erfarenhet, något knep? (Erkänner - jag har inte läst alla inlägg i tråden). Är en lång flygresa/sjukhusvistelse enda möjligheten att komma igenom en hel bok? J, ja. Får han nobelpriset så har jag i alla fall läst 1/3 av Skogshuggaren...

Tröstar mig med Grand Final i Skojarbranschen av Kerstin Ekman istället. Hon är kanske inte min favoritförfattare, men välskrivet är det i alla fall alltid.

(Umberto Eco som jag skrev om förut har jag också lyckats lägga så mycket åt sidan att jag inte ens hittar den. Däremot roade jag mig lite med Montaigne härom morgonen. Rekommenderas i lagom portioner)

Idag har jag blivit klar med Ursäkta att man vill bli lite älskad och jag gillade den. Den är som Thydells andra böcker, väldigt realistisk och med viss igenkänningsfaktor. Sen är jag väl inte rätt målgrupp, så jag kan tänka mig att jag hade tyckt ännu med om den om jag hade varit sisådär 10 år yngre :) Men ändå, det var helt klart en läsvärd bok :)

Jag vet inte vad jag ska läsa alls :(. Vill inte läsa om dumma trista gubbar som analyserar sina liv, vill inte läsa böcker av trista gubbar som analyserar sina liv genom sina böcker. Vill läsa om intressanta relationer, starka kvinnor, kärlek och vänskap.

:arghh:

Jag vet inte vad jag ska läsa alls :(. Vill inte läsa om dumma trista gubbar som analyserar sina liv, vill inte läsa böcker av trista gubbar som analyserar sina liv genom sina böcker. Vill läsa om intressanta relationer, starka kvinnor, kärlek och vänskap.

:arghh:

Doris Lessing, Toni Morrison, Moa Martinsson, Kerstin Ekman, Mary Ann Shaffer, Alice Munro (fast hennes kvinnor är kanske inte alltid starka), Kapka Kassabova, Gaile Parkin

De författare som jag spontant kom på som bör passa in på din beskrivning.

Doris Lessing har jag läst och fastnat för en bok bara egentligen, Moa Martinsson utsätter jag mig inte för igen och Alice Munro skriver väl i novellform?

De andra får jag kika på. Tack för tipsen! För mig är språket jätteviktigt och "funkar" jag inte med författaren vill jag inte läsa mer. Älskar Chimamanda Ngozi Adichie och hur hon skriver, så är lite på jakt efter samma typ.

@niphredil
Jag förstår verkligen ditt problem? Det är så himla tråkigt när bok-inspirationen saknas :(

Jag antar att du läst t.ex vit oleander? Eller det mesta av Joyce Carol Oates?

@Killaloe Ja, sjukt tråkigt :(. Har inte läst Vit Oleander, vet inte ens vad för bok det är eller vem Joyce Carol Oates är (ja, som sagt, ingen behöver skämmas i den här tråden så länge Fröken Noll Koll Niphredil är kvar). Får googla!

Enda titeln jag känner igen är Blonde. Har du någon särskild du vill rekommendera? :)

@Killaloe Ja, sjukt tråkigt :(. Har inte läst Vit Oleander, vet inte ens vad för bok det är eller vem Joyce Carol Oates är (ja, som sagt, ingen behöver skämmas i den här tråden så länge Fröken Noll Koll Niphredil är kvar). Får googla!

Enda titeln jag känner igen är Blonde. Har du någon särskild du vill rekommendera? :)

Åh, men då tycker jag att du ska kolla på Vit Oleander. Jag gillade den väldigt mycket vill jag minnas :) (och den kommer upp som förslag på "böcker du kanske gillar" om jag går in på typ steglitsan :)).

Angående Oates så tycker jag bäst om Fallen och Mörkt vatten. Några av de andra är lite på gränsen till för hemska (tycker jag), men det är ju en smaksak :)

Jag har precis läst ut en bok om en dum trist gubbe (nåja, snubbe) som analyserar sitt liv! :D

"Vi har redan sagt hejdå" av Daniel Åberg. Skriven på ett lite speciellt sätt med kapitlen huller om buller, den börjar på kapitel 6 och avslutas med förord. Men jag tyckte att den var helt okej, trots att huvudpersonen Filip är en rätt osympatisk, självcentrerad mediasnubbe som lider av relationsfobi.

Doris Lessing har jag läst och fastnat för en bok bara egentligen, Moa Martinsson utsätter jag mig inte för igen och Alice Munro skriver väl i novellform?

De andra får jag kika på. Tack för tipsen! För mig är språket jätteviktigt och "funkar" jag inte med författaren vill jag inte läsa mer. Älskar Chimamanda Ngozi Adichie och hur hon skriver, så är lite på jakt efter samma typ.

Har inte läst Ngozi Adichie så kan inte jämföra med henne. Moa Martinsson läste jag för väldigt många år sedan och bär fortfarande med mig de starka kvinnor som hon skildrar. Men kanske går hon inte att läsa längre? Av Doris Lessing tycker jag nog bäst om Katter och de tidiga böckerna i serien om hennes liv (den sista är jättesvår). Jo det mesta av Alice Monroe är noveller. Är det ett hinder?

@niphredil
Jag vet inte riktigt om den passar in i vad du letar efter, eller om du redan läst den, men Vi kom över havet av Julie Otsuka är också en bok som jag gillade (har jag för mig). Och den handlar iaf inte om navelskådande snubbar i första hans :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka