Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har börjat med Donna Tartts Den hemliga historien, läst runt 100 sidor bara, mitt första intryck är gott.

Har just åkt hemifrån för ett par dagar och har bland annat planerat en heldag på stranden imorgon och insåg just att jag inte har en enda bok med mig. Får bli en tur till den lilla lokala ica på platsen vi ska till och se vad som finns i pockethyllan.

Nu har jsg läst ut Den svarta opalen av Tamara Mackinley, och den var helt ok! Lättläst, rätt bra story, men överlag ganska enkel, både i handling och språk. Rätt bra som slå-i-hjärnan-på-sommaren-bok :)

Hade fel, @Killaloe Vi kom över havet hade jag vist inte :confused: Plockade upp en annan bok bland de olästa Eldfångaren av Nicholas Evans. Har bara läst ett kapitel än så länge och det har redan avhandlats barbesök för 15åringar, en styvfar med en prostituerad, huvudpersonen rymmer hemifrån med en okänd kille, samt polisjakt som slutar i att polisens arm slits av :confused: Är lite tveksam till om detta är en bok jag kommer läsa ut :angel:

Läste ut Gone Girl typ igår kväll. Nu läser jag Americanah. Känns som en bra motvikt. Vill gärna uppleva lite icke helt vansinniga kvinnor nu ;)

Jag är typ klar med Konsten att vara kvinna och äh, jag vet inte. Vissa saker är verkligen jättebra men andra får mig mest att se ut såhär :confused:

Kunde inte riktigt välja nån bok så det blev lite annorlunda än jag tänkt mig: Fallna Kvinnor av Eva F Dahlgren, om prostituerade som tvångssteriliserades och sattes i arbetsanstalter (Sverige, 20-30 tal) samt en superkort bok (besvikelse när jag upptäckte det, var trött när jag beställde) av Joyce Carol Oates; Patricide. Kommer nog plöja Fallna kvinnor snabbt för den verkar sjuk intressant och lättläst.

Om man vill läsa intressanta böcker som utspelas i Pakistan så vill jag tipsa om Mohsin Hamad, både Moth Smoke och How to get filthy rich in rising Asia är väldigt intressanta. Egentligen gillar jag inte att Moth Smoke är så ordinärt snubbigt skriven men av någon anledning har den enda fastnat mycket hos mig, det är en bok jag kan läsa många gånger och ändå uppskatta. Jag antar att jag gillar att läsa om relationer som är lite tuffa, lite lidande sådär, och gärna berättelser som utspelar sig någonstans utanför västvärlden.

Läste ut Nicholas Evans-boken igår, och den var ungefär som väntat. Inte lika extrem som första kapitlet tack och lov! Typiskt triangeldrama som utspelar sig över tio år, en del död och andra otrevligheter som försvårar osv osv. Helt ok bok, men ingen jag hade köpt för att ge bort om man säger så ;)

Nu blev det "Livet efter dig" av Jojo Moyes, vilken jag verkligen gillar ön så länge!

Hoppar in här med en liten fråga även om det inte riktigt hör till ämnet, för just nu läser jag ingenting utan tittar på TV-serier :angel:. Har kärat ner mig i "The Paradise" som är baserat på en Emile Zola - bok (Au Bonheur des Dames / Damernas Paradis), så nu blev jag lite sugen på att läsa den! Men insåg nu att den ingår i en serie på 20 böcker... Kanske inte ska satsa på alla direkt men det hade kanske varit kul att iaf ta de böckerna som är precis före och efter som handlar om samma personer?

Någon som läst den boken, eller någon annan ut serien? Eller vad som helst av Zola? Tror ni man klarar av att ta sig igenom den på originalspråk? :angel:

@Gabby_Ossi
Om du klarar att läsa Zola på orginalspråk beror väl helt på hur lätt du har för språket och hur mycket tid/energi du vill lägga ner på böckerna :)

Jag har läst en del av Zola (men översatt till svenska) och jag tycker att han är knölig. Det är liksom omständigt och mycket att läsa, så svårt/tungt är kanske inte rätt ord för läsningen. Så jag hade inte gett på mig att läsa honom på annat vis än översatt, men det är ju jag det :)

Tack för svaret @Killaloe :) Har läst ett par böcker på franska bara och det var några år sedan sist. Förstår ju inte alla ord men har kunnat förstå huvudkontexten bra med hjälp av sammanhang och övrig meningsbyggnad. Tänkte att om man nu redan har ett hum om handlingen (även om serien verkar vara ganska fritt baserad på boken) så hade det kanske varit roligt att fräscha upp franskan. Men om språket är "ologiskt" blir det nog för mycket detektivarbete över läsningen, någon sorts flyt måste man ju ändå ha för att inte tappa intresset!
Frågan är om man ens ska ge sig på en engelsk översättning, annars tänkte jag att det är kanske lättare att få tag på...

Nu har jag läst ut "Livet efter dig", jisses va bra den var!!!! Någon som läst mer av jojo moyes och rekommendera eller avråda från att läsa fler?

Visst är den fin? :love:

Jag har inte läst nåt mer av henne, men köpte hem "Sofies historia" (hette den väl? Blev plötsligt lite osäker, men nåt åt det hållet i alla fall) i en adlibrisbeställning för några veckor sedan. Den har hamnat lite på väntelistan för att jag har låneböcker att läsa först, tyvärr. Men min kompis som jag lånade "Livet efter dig" har läst "Sofies (Maries? Helenas?) historia" och gillade den! Inte riktigt lika mycket som LED, men bra löd hennes recension. :)

Tycker den var jättefin :) Läste tyvärr en recension på goodreads efteråt, och den fick mig att tvivla lite, lättpåverkad som jag är, men skönt att jag inte är ensam :)

Ah, bra, då kan de vara värda att kolla in iaf!

@Ceta
Ja, men sådär är det ju. Det är väl ingen sådär "finkulturell" bok, eller hur man ska säga. Jag läste också väldigt blandade recensioner efteråt (och likaledes @Killaloe om jag inte minns fel?) men jag sträckläste den och gillade den tokmycket. Det räcker. :up:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka