Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har inte läst Ngozi Adichie så kan inte jämföra med henne. Moa Martinsson läste jag för väldigt många år sedan och bär fortfarande med mig de starka kvinnor som hon skildrar. Men kanske går hon inte att läsa längre? Av Doris Lessing tycker jag nog bäst om Katter och de tidiga böckerna i serien om hennes liv (den sista är jättesvår). Jo det mesta av Alice Monroe är noveller. Är det ett hinder?
Alltså, Moa Martinsson och jag går bara inte ihop. Kan ha att göra med att skolan totalt dödade allt intresse för arbetarförfattarna, i alla fall för mig. Ska eventuellt ge henne en ny chans dock.
Yes, noveller är ingenting för mig. Kan inte ens läsa mina favoritförfattare då, förstår mig helt enkelt inte på det.

Jag hoppas att någon av böckerna är okej så jag inte lurat dig :)

Och just den här har jag inte läst, men efter att ha läst beskrivningen så hamnar den på min "att läsa"-lista och den kanske passar dig med? :)

http://www.bokus.com/bok/9789100140878/dykvinnan/
Äsch, jag litar på dig och testar gärna :). Dykvinnan låter ABSOLUT som nåt för mig! Tack för tipset!

@niphredil
Jag vet inte riktigt om den passar in i vad du letar efter, eller om du redan läst den, men Vi kom över havet av Julie Otsuka är också en bok som jag gillade (har jag för mig). Och den handlar iaf inte om navelskådande snubbar i första hans :D
Är det den om japanska hustrur eller nåt? Postorderfruar? Är den sorglig, kommer jag att gråta en massa?

Är det den om japanska hustrur eller nåt? Postorderfruar? Är den sorglig, kommer jag att gråta en massa?

Ja precis, den är det! Alltså med det ämnet så är det svårt att inte bli lite sorgsen, men jag tyckte inte det var så hemskt trots allt. :) Så jag tror inte du kommer gråta en massa (men kanske lite ;))

Ja precis, den är det! Alltså med det ämnet så är det svårt att inte bli lite sorgsen, men jag tyckte inte det var så hemskt trots allt. :) Så jag tror inte du kommer gråta en massa (men kanske lite ;))
Då ska jag fundera på saken :). Tack för tipset! :)

Alltså, Moa Martinsson och jag går bara inte ihop. Kan ha att göra med att skolan totalt dödade allt intresse för arbetarförfattarna, i alla fall för mig. Ska eventuellt ge henne en ny chans dock.
Yes, noveller är ingenting för mig. Kan inte ens läsa mina favoritförfattare då, förstår mig helt enkelt inte på det.

Men skolan kan ju ta död på det mesta

Om du vill läsa lättsamma, aningen humoristiska, böcker om starka kvinnor, men som ändå är både välskrivna och dubbelbottnade tycker jag absolut att du ska ge dem här en chans:

http://www.adlibris.com/se/bok/guernseys-litteratur--och-potatisskalspajssallskap-9789173372039

http://www.adlibris.com/se/sok?q=mrs+angels+tårtbageri

Åh, men då tycker jag att du ska kolla på Vit Oleander. Jag gillade den väldigt mycket vill jag minnas :) (och den kommer upp som förslag på "böcker du kanske gillar" om jag går in på typ steglitsan :)).

Angående Oates så tycker jag bäst om Fallen och Mörkt vatten. Några av de andra är lite på gränsen till för hemska (tycker jag), men det är ju en smaksak :)

Vit oleander är helt fantastisk!

Jag läste klart Invandrarna imorse. Köpte en kasse pocket igår, bland annat Watership Down (Den långa flykten), så den kanske blir sällskap på den längre bussresan ikväll...

Jag vågade först inte läsa den eftersom ämnet kändes så tungt, men så kom jag över den i pocket för en femma på loppis och slog till. Den berör förstås ett tragiskt ämne, men känns ändå inte deprimerande att läsa. För mig var den nätta storleken(det är en väldigt kort liten bok) också avgörande - jag hade väntat mig en stor, tragisk koloss till bok.

Annars undrar jag om du läst Middlesex? Förvisso författat av en man, men den behandlar allt annat än manligt navelskåderi. För övrigt känner jag lite som du och känner otroligt liten lust att läsa böcker om och av män. Lite mätt.

Annars undrar jag om du läst Middlesex? Förvisso författat av en man, men den behandlar allt annat än manligt navelskåderi. För övrigt känner jag lite som du och känner otroligt liten lust att läsa böcker om och av män. Lite mätt.

Middlesex! Ja, den tror jag också att niffe skulle gilla. (Fast det brukar hon inte göra när jag föreslår något ... :()

Mättnaden ni pratar om har jag också känt, länge. Ffa amerikanska manliga navelskådare. Jonathan Franzen är väl ett praktexempel, och en annan hyllad liknande författare vars namn jag just hjärnsläppt.

Däremot vältrar jag mig hejdlöst i Knausgård :D

@Koltrast Det låter bra med den om de japanska fruarna, kommer förmodligen läsa den vid tillfälle :). Middlesex har jag läst, tyckte den var bra och intressant men fastnade inte helt och hållet för den.

För övrigt känner jag lite som du och känner otroligt liten lust att läsa böcker om och av män. Lite mätt.
Precis så.

Tipsar om två bra (i mitt tycke) böcker skrivna av kvinnor om kvinnor:

Till båda polerna (utan skägg) av Catharine Hartley. Handlar om en helt "vanlig partytjej" från London som bestämmer sig för att skida till Sydpolen.
Vild - En vandring till mig själv av Cheryl Strayed. Det är också en självbiografisk bok om en kvinna som ger sig ut på en långvandring för att hitta sig själv..

Jag tycker det är uppbyggande att läsa om kvinnor som på olika sätt tar tag i sina liv och uppfyller sina drömmar. :)

Jag började läsa sagan om ringen när jag var 12-13 men kom inte så långt, idag 12 år senare tyckte jag att det var dags att ge den en andra chans :P
Annars har jag precis börjat med ciderhusreglerna också.

Tipsar om två bra (i mitt tycke) böcker skrivna av kvinnor om kvinnor:

Till båda polerna (utan skägg) av Catharine Hartley. Handlar om en helt "vanlig partytjej" från London som bestämmer sig för att skida till Sydpolen.
Vild - En vandring till mig själv av Cheryl Strayed. Det är också en självbiografisk bok om en kvinna som ger sig ut på en långvandring för att hitta sig själv..

Jag tycker det är uppbyggande att läsa om kvinnor som på olika sätt tar tag i sina liv och uppfyller sina drömmar. :)
Tack för tipsen! Det verkar inte riktigt vara mina typer av böcker men kanske lockar det någon annan :). Jag föredrar att läsa om relationer än att "finna sig själv" och så är inte självbiografiskt alls min stil.

Jag läser Ken Follet, två tjocka böcker som handlar om tiden kring världskrigen, sedda/upplevda genom några olika personers ögon. Lite som Guillou, intressant om skeendet men yxiga karaktärer. Han känner sig tvungen att ha några sexscener med också, vilka är, tja, yxiga... Vet inte om jag orkar del två också.

@niphredil
Jag vet inte riktigt om den passar in i vad du letar efter, eller om du redan läst den, men Vi kom över havet av Julie Otsuka är också en bok som jag gillade (har jag för mig). Och den handlar iaf inte om navelskådande snubbar i första hans :D
åh, den kan jag tom ha i min bokhylla, grymt! Då vet jag att jag har ett alternativ till nästa bok :)

Efter ett riktigt segt läsår har jag nu kommit i gång med lite ungdomsböcker. Läste i går ut en riktig pärla, Eleanor & Park av Rainbow Rowell. Handlar om två ungdomar som hamnar bredvid varandra på bussen och som så småningom utvecklar en kärleksrelation. Den är ganska lågmäld med komplexa och trovärdiga karaktärer, men så himla fint skildrad.

Har också nyligen läst Konsten att ha sjukt låga förväntningar av Åsa Asptjärn, men den var mer ljummen. En komplicerad kompisrelation ligger i fokus, men jag vet inte. Den var precis så destruktiv som titeln antyder och jag behöver nog känna lite mer för någon karaktär för att fastna.

Har också nyligen läst Konsten att ha sjukt låga förväntningar av Åsa Asptjärn, men den var mer ljummen. En komplicerad kompisrelation ligger i fokus, men jag vet inte. Den var precis så destruktiv som titeln antyder och jag behöver nog känna lite mer för någon karaktär för att fastna.

Vilken otrolig jobbig titel! Jag använder sjukt som förstärkningsord ibland, dock mest på skämt. Men i en boktitel låter det ju bara slappt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka