Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Det är bara så befriande när den handlingskraftiga hjälten är en kvinna, och där det finns män som författaren tillåter vara annat än handlingskraftiga.
DET håller jag med om.

Philip Pullmans His dark-materials trilogi kvalar också in där. Huvudpersonen är 12-åriga Lyra.
Åh, intressant! Jag är fortfarande inne i min fas där jag bara vill läsa kvinnliga författare men när jag kommit ur den så kanske jag ska kika på den trilogin också :)

Ge mig katolikens namn så ska jag tipsa honom om att du önskar dig Millennium i inbundet, pocket och som ljudbok, alltihop på både svenska, engelska och spanska:devil:

Lisbet:love:

Alltså jag gillar inte fantasy. Men just Pullmans trilogi var en gigantisk läsupplevelse, bland det mest komplexa jag läst.

Ge mig katolikens namn så ska jag tipsa honom om att du önskar dig Millennium i inbundet, pocket och som ljudbok, alltihop på både svenska, engelska och spanska:devil:

Lisbet:love:

Haha! Nähä du! Den gubben gick inte!

Alltså jag gillar inte fantasy. Men just Pullmans trilogi var en gigantisk läsupplevelse, bland det mest komplexa jag läst.
Men är det den där kompass-serien? Jag trodde det var ännu en sån där platt ungdomsfilm där den goda är GOD och den onda är OND.

Du ska inte se filmen! Den är så skräpigt dålig så det är sorgligt!

I böckerna är Lyra hur bra som helst, i filmen är hon mest en jobbig snorunge. Så läs boken, för där har bläckfisken helt rätt, den är fantastisk! :)

Jadå, jag har inte varit så allvarlig, jag tänkte inte ens på Salander när jag läste Hungerspelen. Det är bara så befriande när den handlingskraftiga hjälten är en kvinna, och där det finns män som författaren tillåter vara annat än handlingskraftiga.

Philip Pullmans His dark-materials trilogi kvalar också in där. Huvudpersonen är 12-åriga Lyra.

Det håller jag också verkligen med dig om! Det är så tråkigt när kvinnliga huvudkaraktärer antingen är bleka, beroende av en man, med för sitt utseende eller inte alls med för att boken är en klubb för inbördes manlig beundran.

Ah, jag menade förvisso böckerna (skrev fel) men okej - då kanske jag överväger dem till senare helt enkelt (och avstår filmerna helt och hållet) :)

KL

Efter tre noveller fick jag pausa Alice Munroes För mycket lycka för Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek damp in.

Och hon skriver så bra att jag bara dör.

Här har har sambon till slut vågat ta upp att han tror att Esters tankar är på annat håll:

- Är det nån idé med det här längre? Med oss?

Men bakom orden hörde Ester framför allt en önskan om lindring och lättnad. Han sa det för att få veta att han hade fel. Det finns ett motstånd hos den som vill bort, en rädsla för det okända, för krånglet och för att ångra sig. Den som inte vill bli lämnad ska utnyttja det motståndet. Men då måste den lägga band på behovet av klarhet och uppriktighet. Saken måste förbli oformulerad. Den som inte vill bli lämnad ska överlåta på den som vill bort att uttala förändringen. Endast så går det att behålla en människa som inte vill vara hos en. Därav världens vidsträckta relationella tystnad.

Mannen som slutade ljuga av Dan Josefsson. Läst Hannes Råstams bok om Thomas Quick också. Både läsvärt och tankvärt.

Jag är just nu inne i tre böcker:

*Mansfield Park av Jane Austen. Läser den för andra gången, och den är lika bra som den var för några år sedan. Visst, det är ju inte så mycket yttre action i Austens böcker, men det behövs inte heller. Nu har jag skrivit upp resten av Austens böcker på önskelistan :).

*Lögnernas labyrint av Barbara Vines. Får ett "mja" än så länge. Väldigt fina beskrivningar och personporträtt, men nu har författaren hintat om att det ska hända något i flera hundra sidor. Det har det inte gjort än.

*Talking to dragons av Patricia Wrede. Fjärde och sista bken i en serie som påminner om Terry Pratchetts böcker. Roligt, lättsamt och perfekt att läsa ett kapitel av innan man går och lägger sig.

Jag är helt inne i Stallo nu och gillar den jättemycket, även om jag mest köpte den för att den utspelar sig mycket i Kiruna och Norrbotten.

*kl

Min hjärna orkar ungefär Harlequin-romaner. Jag hoppas den återhämtar sig snart, börjar jobba deltid om en vecka :)

Idag hämtade jag iaf hem ett paket med en bunt av mina favoritförfattares alster.

Lindsey Kelk - About a girl
Marian Keyes - Other side of the story (borde ha läst den men...)
Sophie Kinsella - Wedding night
Robin Hobb - Blood of dragons

Och såg jag NU att det finns en till av Robin Hobb som jag inte läst. Bah. Får ta den sen när jag läst hälften av de andra iaf.

KL

... Lena Anderssons Egenmäktigt förfarande - en roman om kärlek damp in.

Och hon skriver så bra att jag bara dör.

Den står på julklappsönskelistan! Hoppas tomten är snäll i år. Annars får väl jag vara det. Mot mig.

Har inte läst henne alls, men väl imponerats av hennes person i flera sammanhang. Sommarprat osv.

Jag läser den fortfarande, trots att den är rätt tunn. Men jag läser långsamt hennes kliniska språk och suger på meningarna. Sjukt bra.

Som det här:

Hon hörde allt hon behövde höra för att slutgiltigt förstå att hon måste gå sin väg och aldrig mer fundera över den här mannen. Men hon fick inte in vetskapen i autonoma insiktssystemet. Den stannade på ett ytligare plan där bortförklaringarna livnär sig på vad som finns att få tag i. I den eviga striden mellan insikt och hopp vann hoppet, eftersom insikten kostade för mycket att införliva och hoppet gjorde det lättare att leva.

För övrigt läser jag Nina Björks Under det rosa täcket. Läste den ungefär när den kom(tror jag - i slutet på nittiotalet?), men det var ju ett tag sen.

Lasermannen sträcklästes, precis som förutspåtts här i tråden.

På lut Stäppvargen av Cecilia Gyllenhammar.

Nina Björk köpte jag häromåret men kom faktiskt inte igenom den:o. Minns dock inte varför.

Glädjer mig att du gillade Lasermannen:)

Det är ju alltid lite farligt att sätta tänderna i en hyllad och rosad bok, men Lasermannen höll verkligen måttet!

Under det rosa täcket går lite trögt här och har stundtals funkat finfint som sömnpiller. Trots det är jag snart igenom den och med tanke på att jag länge inte grejade att läsa något tyngre än reklamblad från ICA känns det bra att ha avancerat från deckare till romaner och en och annan feministbibel. Kände att jag behövde lyfta blicken lite.

KL

Läser "Den osynliga bron" av Julie Orringer.

Helt fantastisk berättelse och oerhört gripande om Paris, Ungern och Europa under 30-talet och framåt.

Rekommenderas starkt, inte minst för det historiska perspektivet på hur saker och ting hände och tilläts hända.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka