Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag läser Dödligt sällskap av Ruth Rendell. Spännande!

Annars har jag ett helt gäng på gång som jag bara inte blivit klar med, av någon anledning. Ska det fortsätta att vara kasst väder så kanske jag kommer igenom några i veckan som kommer!

Du menar så att man kan läsa samtidigt som man gör något annat? Ja, det är nog fasen ingen dum idé. Jag försöker ju alltid prata i telefon eller ha musik i lurarna när jag gör nåt astråkigt, typ stryker. Men man skulle ju kunna passa på att läsa då.

Jag lyssnar när jag kör till och från jobbet. Då blir det oerhört välanvänd tid. Hade jag kunnat åka kollektivt hade jag läst i stället. Så det blir nästan samma sak.

Jag påbörjade igår Happy Holidays av Bodil Sjöström. Fick denna bok genom en nättjänst där man kan slumpartat väljas ut till bli läsare. Så kul att få läsa en bok man kanske i vanliga fall inte valt att läsa.

Tack vare Fragglis sökte jag till bokmässeambassadör för 2014 och fick i fredags reda på att jag har blivit uttagen (som ni som är vänner med mig på Facebook förstås redan sett) - ska bli SÅ roligt!

Temat för nästa år är brasiliansk litteratur, så om någon har några tips (förutom Coelho för honom känner jag ju till :)) så hojta gärna så jag har lite koll under året (även om man får skriva om vad som helst).

KL

Läser "Den osynliga bron" av Julie Orringer.

Helt fantastisk berättelse och oerhört gripande om Paris, Ungern och Europa under 30-talet och framåt.

Rekommenderas starkt, inte minst för det historiska perspektivet på hur saker och ting hände och tilläts hända.

Jamen den är väl helt fantastisk?! Jag njöt av varenda sida! Och TACK för påminnelsen förresten, det var ju den boken jag hade tänkt köpa till min bästa vän i julklapp!

KL

Jag avslutade En man som heter Ove på bussen hem idag, och det var ju faktiskt lite jättejobbigt att sitta där och frusta, snyfta, fnissa och inhalera allmänt högljutt mitt bland alla människor. Har tyckt att boken var lite småljummen hittills, men de sista 50 sidorna fångade mig och den verkliga charmen (och sorgen) kom fram.

Nu ser jag fram emot att sätta tänderna i Maskarna på Carmine Street! :)

kl
Efter lite velande kring vad jag ska hugga in på härnäst fyllt av ett gäng Novellix-noveller(halvdana) och en gammal Simenon-deckare har jag nu börjat läsa fortsättningen på Kerstin Thorvalls När man skjuter arbetare. Titeln kan jag för ögonblicket inte komma på, men jag ser framemot angenäm läsning. Stäpplöperskan av Cecilia Gyllenhammar ligger alltjämt på lut.

Ja visst är den!

Ser att hon skrivit en bok tidigare, tyvärr inte utgiven på svenska.

Jag upplever det som att det finns en hel hög med riktigt bra författare, där det bara ges ut en bok på svenska, trots att det finns fler titlar utgivna på originalspråk. Tråkigt.

Har Du läst "De obotliga optimisternas klubb"? Också helt fantastisk, såg till min glädje att ytterligare en bok kommer under 2014.

Har Du läst "De obotliga optimisternas klubb"? Också helt fantastisk, såg till min glädje att ytterligare en bok kommer under 2014.

Nä, den har jag inte hört om faktiskt! Efter lite googlande hamnade den dock genast på att läsa-listan, tack för tipset :)

*mutter* Nu har Bladet fått fram mer uppgifter och det var inte Stiegs manus, Lagercrantz skriver helt fristående:(

Det känns inte bra. Hoppas det inte blir en lång serie där Larssons feministiska och samhällskritiska hållning är helt borta, karaktärerna bara har namnen gemensamma med ursprungspersonerna och del tio får titeln Lisbet blir flygvärdinna:(

Lagercrantz är väldigt entusiastisk över att få ge nytt liv åt Lisbet Salander och Mikael Blomkvist - men jag får mest känslan av fan fiction.

Fast kanske kan det här skrämma fram det fjärde manuset. Gissar att Eva Gabrielsson har det väl gömt - men hon kanske kan tänka sig att damma av det nu.

Ja, hoppas!

En helt fristående fortsättning, skriven av någon annan - nä, känns inte som jag tänker springa benen av mig precis. Stiegs eget, påbörjade låter intressant; vet man hur långt han hann skriva?

Nej, jag tror inte det. Och manuset försvann ju, om inget annat framkommit på senare tid, i den infekterade tvisten mellan Eva Gabrielsson och Stieg Larssons pappa och bror. Min gissning är att det är hon som sitter på det - och jag skulle önska att hon skrev klart det, eftersom hon, enligt vad hon berättat själv, var så delaktig i de första tre böckerna.

Jag har också läst att det är hon som har det. Undrar varför hon inte sätter igång att skriva, om det är så. Bråk om rättigheterna?

Jag googlade lite och tydligen är det så att hon har manuset medan pappan och brodern har rättigheterna till bl a karaktärerna.

Dessutom finns tydligen en uppgörelse som säger att boken inte ska ges ut. Synd!

Tack vare Fragglis sökte jag till bokmässeambassadör för 2014 och fick i fredags reda på att jag har blivit uttagen (som ni som är vänner med mig på Facebook förstås redan sett) - ska bli SÅ roligt!

Temat för nästa år är brasiliansk litteratur, så om någon har några tips (förutom Coelho för honom känner jag ju till :)) så hojta gärna så jag har lite koll under året (även om man får skriva om vad som helst).

Så glad att du kom med. Brasiliansk litteratur. Hujeda mig! Det har jag noll koll på!

En gnutta OT, men jag orkar inte starta en helt ny tråd bara för det här...:

Vad tror vi om filmatiseringen av Hundraåringen? Jag törs inte se den tror jag, tror det blir svårt att förmedla all charm och humor oavsett hur bra skådespelare man väljer. :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka