Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Klassiker som måste läsas (enligt mig då)

Oliver Twist av Charles Dickens (egentligen allt av Dickens)

Brott och straff av Fjodor Dostojevkij

Okänd soldat av Väinö Linna

Utvandrarna av Vilhelm Moberg

Återkommer, fick hjärnsläpp just nu! :D

Candide av Voltaire skulle jag säga är något av en klassiker. Även Nana av Emile Zola är läsvärd och skulle kunna passa som klassiker, lite beroende på hur snävt ni definierar klassiker :)

ja vi hade lite problem med definitionen, men i slutandan skrev vi ner en som ar ratt sa los (sen maste den andra godkanna bockarna man valser ocksa, vi har ju listor nagra veckor framat for att se till att vi inte laser samma pa samma gang, sa att man kan saga till om man inte tycker nagot passar).

Definitionen; A classical book is often very well known, it does not go out of fashion regardless of age. It should be very well written and often conveys a deeper message or a statement either of the particular times, politics or human nature (and so on).

Som sagt valdigt lost, den nyaste boken jag har pa listan an sa lange ar "Life of Pi".

Alla rad so far later bra, fast Utvandrarna far jag nog vanta ett ar med att lasa (min van laser den/dem just nu, och det blir lite konstigt att ha tva recensioner pa samma bok valdigt nara). Jag laste alla fyra i tonåren och tyckte att dem var sjukt bra sa blev riktigt avis nar hon lyckades tinga dem forst :D

Har ni med någon av Jane Austens eller Emily Brontës böcker? De borde ju också passa in.

Gullivers resor är också en bok som iaf jag anser som en klassiker, den är dessutom väldigt läsvärd med samtidigt rätt så tung/seg att läsa.

O, ja, Jane Eyre är en höjdare! Charlotte Brontë visserligen, men i alla fall.

En regnig juldag spenderas bäst i soffan med en bok. Jag hittade en goding jag missat: Elva av Arne Dahl. Inget för den som aldrig läst något av honom innan, men en härlig avslutning på hans tio romaner om A-gruppen. Fantasi och verklighet i en synnerligen skön blandning!

Kl

Har läst ut första boken i Hunger Games-trilogin. Älskade den :love:. Imorgon börjar jag med Catching Fire :)

kl

Jag fick Egenmäktigt förfarande i julklapp, precis som jag hoppades!:D Helst vill jag hugga in på en gång, men Jorden de ärvde ligger ganska nyligen påbörjad och något försummad på nattduksbordet.

Lyckats täcka alla dem redan ;) Gullivers var precis som du säger, tung men bra på samma gång. Man får väl vara glad att man inte är lika negativ själv över människans existens :)

Tolstojs Anna Karenina och Nabokovs Lolita kanske vore något? :)

*kl*

Jag har läst ut Lögnernas labyrint och Mansfield Park, och börjat på några andra böcker:

*Ulysses av James Joyce blir min nya kvällsbok i ena bostaden. Första kvällen läste jag fyra sidor och fattade inte ett smack, men efter ett par kvällar till har jag i alla fall börjat förstå vem som är vem ;). Jag gissar att Ulysses kommer att bli väldigt svårläst.

*De utvalda - tankeläsaren av Kristin Cashore fick jag i julklapp och den är redan utläst. Fängslande, romantisk slaskfantasy - precis vad jag behövde! Synd bara att översättningen var sådär.

*Fölungen av Rickard Fuchs. Den är... speciell. Handlar om en pojke som föds med hästhuvud och hade kunnat vara hur löjlig som helst, men författaren lyckas faktiskt få det till en riktigt träffsäker berättelse om att vara annorlunda.

Just nu sitter jag som en åsna mellan alldeles för många hötappar och funderar på vilken av alla julklappsböckerna jag ska välja härnäst.

kl

En förgiftad man av Peter Robinson. Jag brukar gilla PR:s böcker, och denna lovade gott; jag gillar upplägget - man köper hus där det utspelats en tragedi för länge sedan och börjar nysta i vad som hänt. Tyvärr var den förvånansvärt omständlig och på gränsen till trist ibland. Den blev jag besviken på.

Har läst ut första boken i Hunger Games-trilogin. Älskade den :love:. Imorgon börjar jag med Catching Fire :)
Läste ut Catching Fire igår och älskade den så idag börjar jag på tredje boken.

Kan man annat än älska en karaktär som beskriver hur hon stryker händerna över sina ben för att känna håret på dem eftersom hon känner sig så mycket som sig själv när hon inte är rakad eller vaxad?

kl

Fick uppföljaren till The Shining i julklapp - Doctor Sleep :D så det är vad som läses här för tillfället.

kl

En ledig, regnig dag - vad är bättre än att ligga i soffan med en spännande bok?

En rasande eld av Anders Norman är en riktig bladvändare med en skrämmande, trovärdig intrig. Rekommenderas!

Läste ut Catching Fire igår och älskade den så idag börjar jag på tredje boken.

Kan man annat än älska en karaktär som beskriver hur hon stryker händerna över sina ben för att känna håret på dem eftersom hon känner sig så mycket som sig själv när hon inte är rakad eller vaxad?

Och nu har jag läst ut den tredje. ÅH så jag älskade dem. Lite väl tonåriga ibland men jag älskade dem ändå, otroligt starka böcker.

Känns så tomt nu när det är över :(

Nästa bok blir Mohsin Hamids How to get filthy rich in rising Asia. Blir andra boken jag läser på min underbara Kindle :love:

Åh en kompis var också heeelt lyrisk över Hunger Games och jag gillar filmerna, så efter dina inlägg här får jag nog ta och ge mig i kast med böckerna jag också! De står trots allt redan i bokhyllan och väntar. :D Perfekt nu när jag är ledig och vansinnigt uttråkad..

Ja men läs! Jag gillar filmerna (särskilt andra) och böckerna är verkligen otroligt starka och så jävla bra bara :)

kl

Nu ser jag fram emot att bädda ner mig med Richard Fords Kanada. Hittills har jag bara blivit tipsad om inledningen ”Först tänker jag berätta om rånet som våra föräldrar begick. Sedan om morden, som inträffade senare.”

Men det låter lovande så långt.

kl

Nu ser jag fram emot att bädda ner mig med Richard Fords Kanada. Hittills har jag bara blivit tipsad om inledningen ”Först tänker jag berätta om rånet som våra föräldrar begick. Sedan om morden, som inträffade senare.”

Men det låter lovande så långt.

Jaa, jag hörde om den på radio häromdagen, låter hur bra som helst.

Jag läste ut Trösterskan av Karin Wahlberg igår och började på Mats Ahlstedts Den röda damcykeln.

Igår gjorde jag en liten beställning till mig själv i sen julklapp - bland annat första delen av Hungerspelen, Cirkeln av Mats Strandberg, boken om Thomas Quick som jag inte minns namnet på, Jellicoe Road av Melina Marchetta och Vattenänglar av Mons Kallentoft.

Det är sannerligen på tiden att jag läser Hungerspelen, Cirkeln och Jellicoe Road.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka