Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Åh jag vill också göra en beställning, men ett stort men är att jag har inte tiden att läsa vilket gör att jag bara blir ledsen av tanken.

Var Trösterskan bra?

Det är sannerligen på tiden att jag läser Hungerspelen, Cirkeln och Jellicoe Road.

Verkligen! Alla tre är klart läsvärda. Jellicoe road kräver lite fokus och eftertanke annars missar man den röda tråden.

KL

Jag nördar. Har jagat upp Maj - en kärlek. Av Jan Myrdal, på Bokbörsen, den trycks inte längre. Bara för att Lena Andersson skriver att den är så bra i Egenmäktigt förfarande:crazy:

Om du inte hade reagerat just sådär på Hungerspelen hade jag betraktat ditt konto som hackat;)

Har läst Nils Uddenbergs Gubbe och katt - en kärlekshistoria, som jag gav min man i julklapp förra året.

Mycket trevlig bok för alla som någon gång har haft ett djur i familjen.

Jag förstod inte alls vad som var så bra med Cirkeln, fast jag har i princip bara hört bra recensioner om den. Vad missade jag?

Han blir emotionellt ockuperad av en katt på ett sätt som i viss mån påminner om dig, små utläggningar om kattens matvanor och liknande. Bilderna är söta, men visar enligt min mening en kattunge boken igenom, och det är fel.

Jag känner författaren, så jag har lite svårt att förhålla mig "sakligt" till boken.

Gammelmansstämningen i boken är rätt mysig också (Uddenberg är gammal som gatan).

Den boken har jag läst! Den var mysig, tycker jag. Visst var det så att katten adopterade honom och levde som squatter i hans förråd eller något?

Katten avancerar med tiden från förrådet och en diet på möss till hedersplatsen på de nya satinlakanen i den äktenskapliga sängen, och får paté av sin favoritsort till middag.

Intressant nog kommer det i detta nu allt fler vetenskapliga artiklar som handlar om hur djuren tämjer oss, inte enbart vi dem. Uddenberg är något på spåren i sin bok.

Alltså, katten får en frottéhandduk att ligga på, men lägger sig bredvid den. Vemsomhelst fattar ju att satin är att föredra, särskilt ny.

Ja, så var det ju! Katten var i förrådet från början, och gubben ville icke ha katt.:D

Katten ville ha gubbe, och tämjde honom därför!

:D

Typiskt kattbeteende!

Min pappa blev tämjd av en katt som ville ha gubbe. Gamle far blev rent larvig med katten, som avancerade från helt förvildad, sovande i brädhög på grannens tomt, till sova-i-sängen.... inte lika tam som Uddenbergs katt, men katten fick precis som den ville.

F ö läser jag just nu Kampen om om järntronen (första delen i Game of Thrones). Jag har ju lyckats missa detta verk, men bättre sent än aldrig. Jag har ännu inte blivit helt försjunken i boken.

Jag läste nyligen ut Tracy Chevaliers senaste. Trevlig. Och om det är några som syr eller quiltar här ska ni absolut läsa den!

Sen läste jag Anderssons Egenmäktigt förfarande på en eftermiddag. Herregud, vilken fantastisk bok. Redan när jag läst 2 sidor visste jag att det skulle svirra i hjärtat oavbrutet - av obehag och igenkänning.

Och nu läser jag Dimma över Darjeeling och Wolf Hall. Därefter blir det Munroe. Eller möjligen Adichies Americana.

Sen läste jag Anderssons Egenmäktigt förfarande på en eftermiddag. Herregud, vilken fantastisk bok. Redan när jag läst 2 sidor visste jag att det skulle svirra i hjärtat oavbrutet - av obehag och igenkänning.

Jag ska avsluta den i kväll, för andra gången på raken:crazy:. Jag bara njuter av hennes formuleringskonst. En del stycken läser jag om och igen.

KL

The Hunger Games står fortfarande högt på listan över olästa böcker, men Jonas Gardell kom emellan (efter att jag läst ut Tillsammans är man mindre ensam; en fantastisk bok med ett, som det känns nu, alldeles för banalt slut). Jag har förstås sett filmatiseringen av Torka aldrig tårar, men vill läsa böckerna också. Hm, känns som om jag är ungefär ett sekel efter alla andra på allt..

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka