Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Lite off topic, men vi diskuterade tidigare att se boken "Hundraåringen" på film. Måste säga att jag blev positivt överraskad, det var inte så virrigt i filmen som i boken.

Läser Filosofen som inte ville tala - ett personligt porträtt av Ludwig Wittgenstein, av Sten Andersson.

Otroligt välskriven, en njutning av läsa varje mening, och det är ett antal ;)
boken är på 750 sidor!

Rekommenderas starkt både för språkbehandlingen i boken, men också för att det är en intressant biografi över Ludwig Wittgenstein och hans tid.

KL

Läser Eld, tvåan i Engelsforstrilogin. Märker att det är lite för längesedan jag läste ettan för jag kommer inte ihåg ordentligt. Är rädd att det ska bli detsamma med tvåan i Hungerspelen som jag ska läsa rätt snart. Men det tänkte jag förhindra genom att se se filmettan innan, köpte den snorbilligt på cdon häromdan.:D

Jag fick förresten Gone girl i julklapp av min son. Påbörjade den igår och tycker att det ser lovande ut.

Smart son!

Hon har fått kritik för sina kvinnoporträtt, ska bli kul att se om du reagerar på detta. Jag har läst hennes samtliga tre och inte reagerat negativt på det, snarare sett att en del av hennes kvinnor är skildrade som starka på ett bra sätt. Och de som varit onda har väl varit onda ungefär som män är det.

Gone girl är häftigast i sin iskalla skildring av parförhållandet, tyckte jag.

Jag läste den också på engelska. Märkligt nog tror jag mig ha sett att den heter Gone girl även i den svenska översättningen. Fast det är nog å andra sidan svårt att hitta en slagkraftig översättning på.

Lite off topic, men vi diskuterade tidigare att se boken "Hundraåringen" på film. Måste säga att jag blev positivt överraskad, det var inte så virrigt i filmen som i boken.

Vad härligt att höra! Då kanske jag skulle våga mig iväg och se den då, när jag ändå är i landet... Min bror var lite sugen vet jag, så det får nog bli så. Jag är nyfiken i en strut!

Jag fick förresten Gone girl i julklapp av min son. Påbörjade den igår och tycker att det ser lovande ut.

Lyckliga dig som fortfarande har den (nåja, större delen i alla fall) framför dig!

KL

Jag läste klart Her Fearful Symmetry i morse och tyckte jättebra om den hela vägen fram till de 100 sista sidorna. Sedan blev det inte alls som jag ville... Men precis som en bloggare i sin recension av boken skriver: "Bizarrely I don't feel like I've been cheated in reading this, no matter how wrong I found the end section. It is so beautifully written you forgive Niffenegger for the strangeness of it all."

Nu har jag precis börjat på Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie. Har inte hunnit så långt ännu men har redan upptäckt hur mycket jag saknat hennes sätt att skriva på, så det börjar bra!

Senast ändrad:

var in till Edinburgh idag och lyckades kopa 1984 och Crime and Punishment :) lyckades lagga band pa mig och skippade Life of Pi och typ 13 andra bocker jag ville kopa :o

I ovrigt laser jag just nu The Mysteries of Udolpho av Ann Radcliffe :) den ar ratt sa tjock men an sa lange ar den helt ok (inte lika trog som en del sadana har mastodont bocker kan vara). Mest laser jag den efter att ha sett Northanger Abbey efter kommentaren om den "Is it terribly wicked?". Jag undrar vad det dar "wicked" ar? eller varfor det skulle anses vara "wicked" i den tidsalder som Northanger Abbey var publicerad :D

Har också last ut The Great Gatsby, har inte skrivit recensionen an och vet inte riktigt vad jag tycker om den (har inte sett filmen). Mest kanns den lite sorglig, eftersom manga av karaktärerna kanns valdigt ytliga och alla hemska saker dem orsakar med att vara sa ytliga :crazy:

Jag ska avsluta den i kväll, för andra gången på raken:crazy:. Jag bara njuter av hennes formuleringskonst. En del stycken läser jag om och igen.

Jag har läst ungefär halva nu. (Köpte den för ett presentkort som jag fick i julklapp från jobbet.)

Jag kan till min glädje berätta att jag mycket väl känner igen parternas beteenden, men att jag faktiskt inte upplever någon identifikation alls, så gott som.

Nyss tex, så skildes de åt på morgonen efter att ha haft sex. Han frågar "Vad ska du göra idag?". Hon tänker på det frånstötande i formuleringen, hur han borde ha frågat "Vad ska vi göra idag?" eller "Vad tycker du att vi ska göra idag?"

Inser att min man och jag fortfarande efter snart två decennier frågar varandra "Vad ska du göra idag?" eller "Vad har du för planer på onsdag?". (Eller, för all del, "Ska vi göra något tillsammans imorgon?" eller "Passar det dig att vi hälsar på Micke och Jocke på fredag?") Och att vi inte upplever det frånstötande att formulera sig så, utan som ett tecken på att vi är två olika personer.

Vi tar aldrig varandra för givna i våra planeringar, och har aldrig gjort det, egentligen. (Utom då vi liksom måste, tex vid familjehögtider.)

kl

Halvvägs igenom Kampen om järntronen börjar jag tveka om jag ska fortsätta läsa eller inte. Den är inte särskilt upphetsande, mest bara en massa intriger och ingen som man kan lita på. Värsta dokusåpan, liksom.

Å andra sidan är den inte jättetråkig heller. Bara inte så spännande som jag hade förväntat mig. Har någon läst den och kan peppa mig att fortsätta? Blir det mer spänning?

Jag har suttit fast i svenska deckarträsket lite grann igen. Det har blivit När skönheten kom till Bro av Anna Jansson, Flickan med majblommorna av Karin Wahlberg, Den röda damcykeln av Mats Ahlstedt.

Sedan har jag läste Måsen (Jonathan Livingston Seagull) av Richard Bach Systrar i jeans - Andra sommaren av Ann Brashares (tycker att de är charmiga!). Längtar efter mitt Adlibris-paket och hoppas att det blir skickat i denna veckan!

*kl*
Jag håller just nu på med Karamellskorna och tycker den är himla fin och charmig. Den känns lite långrandigt skriven ibland, men samtidigt tror jag att det är det behagliga tempot som jag uppskattar nästan mest med boken.

Parallellt med det läser jag Alla själars natt och kan konstatera att jag ev hade något för höga förhoppningar på den. Den är inte i närheten av att vara bra, men samtidigt är den inte dålig heller utan jag känner mest blaha för storyn/karaktärerna/språket osv.

Jag har tydligen inte skrivit här på jättelänge. Vilket faktiskt inte innebär att jag inte har läst... I höstas fick jag låna Kråkflickan-trilogin av en kollega som tyckte de var jättebra och jag blev faktiskt positivt överraskad. Inte det bästa jag har läst, men helt ok. Fast jag blev förbannad på slutet...

Har också läst en novellsamling (Kärlek, vänskap, hat) av Munro. Som jag inte ogillade, men inte heller direkt fastnade väldigt mycket för. Eller som någon sa på bokcirkeln. "De gör en massa saker och sen på slutet åker de hem!".

Under julledigheten har jag läst En halv gul sol, som jag tyckte väldigt mycket om. Samt fastnat i Engelsforstrilogin. Läst ut de första två och är nu en bit in i trean. Tycker väldigt mycket om!

Nyss tex, så skildes de åt på morgonen efter att ha haft sex. Han frågar "Vad ska du göra idag?". Hon tänker på det frånstötande i formuleringen, hur han borde ha frågat "Vad ska vi göra idag?" eller "Vad tycker du att vi ska göra idag?"

Inser att min man och jag fortfarande efter snart två decennier frågar varandra "Vad ska du göra idag?" eller "Vad har du för planer på onsdag?". .)

Fast - jag tror inte att det går att jämföra. Ni är ju tillsammans, Ester och Hugo är det inte. Och de där första skälvande gångerna man vaknar ihop ÄR det frånstötande om han säger Vad ska du göra idag? Det är ett så tydligt sätt att visa att man inte ska göra något tillsammans och det kanske man själv ville. Har jag hört:angel:

Den där scenen är så signifikativ för hela berättelsen. För mig handlar den verkligen om ord, om språk. Istället för En berättelse om kärlek hade den lika kunnat ha En berättelse om ord som undertitel. Jag är helt fascinerad av det, av hur det slås an redan från början när Ester blir kär i Hugo utan att ens ha träffat honom - hon blir kär i det hennes ord kan göra med honom.

Senare i boken säger Andersson något om just det, när Ester än en gång gått i gång på alla åtta när Hugo sagt något som för henne har en enorm betydelse, trots att det för läsaren bara är en vanlig avrundningsfras. Andersson skriver: Ord var inte tunga monument över avsikter och sanningar. De var ljud att fylla tystnader med.

Men jag är glad över att du i alla inte tycks ogilla den, jag var rädd för ett litet utbrott om hur könade deras beteenden är:p

Vad tyckte du om Gone Girl, förresten?

Jo, deras beteenden är ju väldigt könade. Jag hade blivit galen om Ester varit min kompis som ville älta sin relation. Det verkar å andra sidan hennes väninnekör också bli, så det är kanske också könat.

Jamen, oavsett om man själv vill göra något tillsammans under dagen, så är det väl under inga omständigheter okej att sexpartnern tar det för givet genom att skapa ett krävande vi där på morgonen?

Om hen frågar vad jag ska göra, kan jag ju svara att jag gärna skulle göra något tillsammans, om det passar bra för båda. Om hen frågar vad "vi" ska göra, får jag snarare behärska mig för att inte svara "Och när blev du vi med mig?" eller nåt.

Hela grejen med att Ester inte har fattat att två personer är två personer, inklusive att den andra personen är en annan person, är väldigt väl skildrat och gör mig helt galen av frustration när jag läser.

Närmare inspektion visade att det inte var Gone girl, utan Sharp objects. Egenmäktigt förfarande kom emellan, så jag återkommer i frågan.

Senare i boken säger Andersson något om just det, när Ester än en gång gått i gång på alla åtta när Hugo sagt något som för henne har en enorm betydelse, trots att det för läsaren bara är en vanlig avrundningsfras.

Det där påminde galet mycket om somliga trådar på buke! :D :p

Nu minns jag inte vilken fras det var, men trådar där det ältas vad "Vi hörs", "Vi ses" respektive "Jag hör av mig" osv exakt betyder och vilka beteenden man kan vänta sig av motparten (ja, motparten, inte medparten i de här fallen) beroende på vilken fras han har använt.

Herregud.

Om hen frågar vad "vi" ska göra, får jag snarare behärska mig för att inte svara "Och när blev du vi med mig?" eller nåt.

Romantiker där:rofl:

Hela grejen med att Ester inte har fattat att två personer är två personer, inklusive att den andra personen är en annan person, är väldigt väl skildrat och gör mig helt galen av frustration när jag läser.

Ja, exakt så. Det är väl det som är det mest egenmäktiga förfarandet, även om Ester skulle påstå något annat. Och känner man DET MINSTA igen sig i något som helst som hon tänker och gör (och det gör man) så är den så förbannat jobbig att läsa:arghh:

Närmare inspektion visade att det inte var Gone girl, utan Sharp objects.

Aha. Ja, då kan du glömma det jag skrev om parförhållandet. Sharp objects tycker jag personligen är hennes bästa, trots att Gone girl är den mest hyllade.

Ja, exakt så. Det är väl det som är det mest egenmäktiga förfarandet, även om Ester skulle påstå något annat. Och känner man DET MINSTA igen sig i något som helst som hon tänker och gör (och det gör man) så är den så förbannat jobbig att läsa:arghh:

Ja, det är väl det mest egenmäktiga. Och samtidigt vill jag - principiellt - tänka mig att det är en egenmäktighet som skapas av maktlöshet. Dock inte nödvändigtvis av mannens personliga övermakt, utan en mer subtil maktlöshet. Och jag vill inte utöva anklagelseakter gentemot den maktlösa. Där är jag lite undrande över Anderssons motiv, eller vad vi ska kalla det. Egentligen på samma sätt nu efter läsningen, som jag funderade före.

Jag vill ha en maktanalys! Det är kanske att ställa överkrav, men ändå.

Det är inte så att jag är till 100% främmande från den där sortens funderingar, men de har aldrig dominerat mitt liv eller mina relationer till den grad. Egentligen känner jag bara igen från mig själv funderingarna om man ska höra av sig eller inte, men så tänker jag å andra sidan även när jag försöker nå min hovslagare. :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka