Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Och det där citatet gjorde det fullkomligt självklart att jag ska låta bli! :D

Haha:D. Alltså det ÄR jobbigt. Men nyttigt också, att få det på pränt.

I olika intervjuer med Lena Andersson har det hetat bl a

Hon skildrar något så allmänmänskligt, eller banalt, som olycklig kärlek. Det är obesvarade sms, långa mejl med känslobetygelser och smygande promenader utanför den älskades port. Men hon behandlar detta på samma sätt som hon behandlar andra ämnen i sina kolumner i Dagens Nyheter. Hon vänder på begrepp, synar mekanismer, analyserar Esters känslor logiskt och exakt. Hon inte bara berättar om kärlek, hon dekonstruerar den.

- Tidigare har jag varit väldigt mån om skillnaden mellan min fiktion och mina kommenterande texter. Men den här gången ville jag använda mig av det där borrandet jag ägnar mig åt som kolumnist, där jag försöker frilägga tanken och visa hur den ser ut språkligt.

och

Kärleken är ju ett stort och slitet tema, hur mycket påverkade det valet av berättarröst?

– Att det är slitet och banalt var verkligen en utmaning när jag skrev den här boken. Det fick jag förhålla mig till hela tiden. Och det var därför jag ville analysera fenomenet, och inte bara gestalta det. Det är redan gestaltat på längden och tvären. Jag ville visa exakt hur det är i den där situationen där man blir avvisad, besviken, förtvivlad eller lycklig – hur ser det ut, hur låter det? Gå in i detaljerna, och litegrann förklara vad som händer. Även om det är vanskligt i skönlitteratur att göra det så var det en förutsättning för det här projektet. Annars var det ingen mening med det.

Det är just det här hur hon sätter ord på det som är så förbannat häftigt. Och det är inte bara jobbigt, det är skönt också. Sköntjobbigt:D

Ja, jag har verkligen fastnat i Engelsforsböckerna, fastän magigenren inte riktigt är min grej. Men de är ju så himla vanliga, liksom! Känner ju igen tillräckligt mycket kärlekstrubbel där, känner jag ;)

Ja, väldigt många kvinnor. Fast Ester är i hästväg, får jag nog säga. Liksom jag. Och jacko då.:crazy:

En av mina bästisar från högstadiet och framåt nådde också världsklass på det där. Sedan hon vid dryga trettio gifte sig med den allra tristaste av alla de helt tomma män hon ägnat oceaner av tid åt att förstå, orkar jag tyvärr inte riktigt umgås med henne längre.

Det är i hög grad av henne jag har lärt mig hur jag absolut inte ska sköta mina romanser, särskilt inte i initialfasen.

Jag tror att jag måste få min nuvarande (och sedan två år pågående) olyckliga kärlek på lite avstånd först. Den har innehållit mängder av analyserade sms, handlingar (varför gör han såhär??), försök att sluta, avvisanden (jag är "den andra") och oceaner av tårar. Jag är den mest patetiska människa i min umgängeskrets :D När jag läser Engelsfors-trilogin inser jag att jag aldrig kommit ur tonåren. Egentligen. Ska försöka bli vuxen under 2014 :D

Jodå, jag förstod att det låg ett "näraliggande trauma" bakom. Stackars dig :(

Men jag tror att Lena A kan vara bra även då. Man liksom nyktrar till när man ser hennes kliniska dissektion av beteenden. Det är skitnyttigt!

Och om inte annat kommer du att bli helt fascinerad av hennes språk :)

Jag tror dig! Och jag är ändå grymt nyfiken på hur den är. Hon är på min "att-läsa-lista"!

Förmodligen!

Har under den här sammanbrutna perioden inte läst jättemycket. År ett kunde jag i stort sett inte läsa alls (men jag är med i en bokcirkel, och det är trevligt för även om jag inte hade läst böckerna kunde jag uppenbarligen dricka vin på träffarna), år två gick det faktiskt riktigt bra och i år har jag bestämt mig för att jag ska börja läsa på allvar igen. Och skriva om det. Så nu försöker jag upprätta en blogg. För att tvinga mig lite. Jag presterar bättre under hot :D

Smart!

Min läsning går också i vågor, ibland måste jag tvinga igång den med diverse knep. Ett kan vara att läsa sånt som t ex Engelsfors, som jag läser på samma sätt som jag läste när jag var barn - jag liksom bara sjunker in i bokens värld, det är väldigt behagligt.

Senaste läskoman bröt jag på ett annat sätt - genom att läsa nästa Knausgård som väntade i högen (det var fyran). Han är så bra att det inte GÅR att inte ryckas med. Och så var jag igång igen. Men honom har du ju redan hunnit igenom:D

Nä, jag är inte färdig med Knausgård :o Jag fastnade nånstans mitt i sexan och kom inte vidare (det var när jag helt plötsligt inte kunde läsa längre). Hjärnan måste liksom fungera för att det ska gå att ta sig igenom den där evighetslånga essän om jaget och någon konstig dikt och Adolf Hitler och allt vad det är. Men den ska få en ny chans snart!

En av mina bästisar från högstadiet och framåt nådde också världsklass på det där. Sedan hon vid dryga trettio gifte sig med den allra tristaste av alla de helt tomma män hon ägnat oceaner av tid åt att förstå, orkar jag tyvärr inte riktigt umgås med henne längre.

Det är i hög grad av henne jag har lärt mig hur jag absolut inte ska sköta mina romanser, särskilt inte i initialfasen.

Alltså, här känner jag mig betydligt mer som Petruska. Jag orkar helt enkelt inte bry mig tillräckligt mycket för att analysera på det där sättet.Alltså, antingen funkar det eller så funkar det inte. Är jag för ytlig eller för oromantisk??? Och själva kärnfrågan: kommer jag ändå att ha behållning av boken om man inte lider medan man läser?

För övrigt tycker jag att Dark Places är klart bäst av Gillian Flynns böcker. Helt underbara miljö och personbeskrivningar. Gone Girl är "bättre" med tristare tycker jag eftersom den mest utforskar en relation.

p.s Är det bara jag som har läst Stallo och tycker något om den??? I den lärde jag mig ett nytt ord som känns synnerligen användbart - småskrymt ...

JA! Hon skriver så skickligt. Och du pysslar ju också lite med skriverier;)

(Alltså, om Andersson, svarade på ditt första inlägg)

Den där essän skrämmer mig också. Men jag läste någon, tror det var Nils Schwartz, som skrev att man faktiskt kunde skumma eller rent av hoppa över den. Så jag tröstar mig med det.

JA! Hon skriver så skickligt. Och du pysslar ju också lite med skriverier;)

Vad bra, jag är så sugen på att läsa den, men var rädd att jag bara skulle bli irriterad. Å andra sidan bryr jag mig inte speciellt mycket om handlingen oavsett vad jag läser, det är språket som intresserar mig.

Ja, just nu pysslar jag alldeles väldigt, faktiskt!:)

Är jag för ytlig eller för oromantisk??? Och själva kärnfrågan: kommer jag ändå att ha behållning av boken om man inte lider medan man läser?

För egen del tror jag att är både ytlig och oromantisk.

Jag hade behållning av den. Helt klart. Men den förklarar inte mitt liv för mig. Och egentligen inte heller mina väninnors liv, eftersom jag redan visste vilka av dem som fungerar på samma vis, och hur det låter och ser ut.

Om du läser den kanske du kan svara på varför författaren egentligen har skrivit den. Vilket jag skulle ha behållning av att begripa. Författaren har visserligen pratat om det i intervjuer, men jag är inte nöjd med svaren utan är övertygad om att det finns ett djupare svar under hennes nonsenssvar, som vi tillsammas säkert kan analysera fram och förstå.

Jag är inte missnöjd med hennes svar ... Men skulle jag lägga en egen tolkning till dem så skulle det vara att hon är som Ester: hon vill se vad hon kan göra med sina ord, hur långt hon kan ta dem, om hon kan brotta ner verkligheten med dem . Helt enkelt. :D

Och sedan kanske hon ville skriva ur sig sina erfarenheter. Hon förnekar ju själv att det är en nyckelroman men en hel del verkar ändå stämma med hennes liv.

Hon har skrivit den åt mig.

Det räcker för mig. Up yours, shrinks - here Comes Lena!

Jakamarandan: läs den. Du blir hjälpt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka