Sv: Vad läser du just nu? Del 3
Haha. Alltså det ÄR jobbigt. Men nyttigt också, att få det på pränt.
I olika intervjuer med Lena Andersson har det hetat bl a
och
Det är just det här hur hon sätter ord på det som är så förbannat häftigt. Och det är inte bara jobbigt, det är skönt också. Sköntjobbigt
Och det där citatet gjorde det fullkomligt självklart att jag ska låta bli!
Haha. Alltså det ÄR jobbigt. Men nyttigt också, att få det på pränt.
I olika intervjuer med Lena Andersson har det hetat bl a
Hon skildrar något så allmänmänskligt, eller banalt, som olycklig kärlek. Det är obesvarade sms, långa mejl med känslobetygelser och smygande promenader utanför den älskades port. Men hon behandlar detta på samma sätt som hon behandlar andra ämnen i sina kolumner i Dagens Nyheter. Hon vänder på begrepp, synar mekanismer, analyserar Esters känslor logiskt och exakt. Hon inte bara berättar om kärlek, hon dekonstruerar den.
- Tidigare har jag varit väldigt mån om skillnaden mellan min fiktion och mina kommenterande texter. Men den här gången ville jag använda mig av det där borrandet jag ägnar mig åt som kolumnist, där jag försöker frilägga tanken och visa hur den ser ut språkligt.
och
Kärleken är ju ett stort och slitet tema, hur mycket påverkade det valet av berättarröst?
– Att det är slitet och banalt var verkligen en utmaning när jag skrev den här boken. Det fick jag förhålla mig till hela tiden. Och det var därför jag ville analysera fenomenet, och inte bara gestalta det. Det är redan gestaltat på längden och tvären. Jag ville visa exakt hur det är i den där situationen där man blir avvisad, besviken, förtvivlad eller lycklig – hur ser det ut, hur låter det? Gå in i detaljerna, och litegrann förklara vad som händer. Även om det är vanskligt i skönlitteratur att göra det så var det en förutsättning för det här projektet. Annars var det ingen mening med det.
Det är just det här hur hon sätter ord på det som är så förbannat häftigt. Och det är inte bara jobbigt, det är skönt också. Sköntjobbigt