Sv: Vad läser du just nu? Del 3
Lovely
Hon har skrivit den åt mig.
Lovely
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hon vill se vad hon kan göra med sina ord, hur långt hon kan ta dem, om hon kan brotta ner verkligheten med dem . Helt enkelt.
– Jag ger aldrig upp om jag är kär i någon. Om jag får gensvar men ändå möter hinder. Jag jagar och ligger i och försöker igen.
Vad jobbigt det låter.
– Ja, det är jobbigt. Men det ger mening åt livet. Och det ökar framför allt förståelsen av mig själv och människans psyke. Samvaron med andra människor blir till research, oundvikligen, och livet är aldrig så brännande och tillspetsat som i en passion. I en passion gör man ju vad som helst för att vara nära en annan person. Åker hur långt som helst. Köper vad som helst. Det är bäst att det leder till någon ny insikt åtminstone, om man sen inte lyckas i själva kärleken.
Vad jobbigt det låter. Som sagt.
– Men jag har distans till allting. Jag ser alltid mig själv utifrån, samtidigt som jag är närvarande och mitt inne i det. Både och på en gång. Det har jag alltid gjort.
Vad har du sett?
– Det är en sträng vakt, hon som sitter vid sidan av. Hon vaktar på hur jag beter mig. Att jag aldrig ska vara tillgjord.
Jag har många sidor, Petruska. Romantik är INTE en av dem, men jag kan bli förälskad. Illa förälskad.
Nu har jag precis börjat på Anderssons Var det bra så? Verkar bra, men är obehaglig redan 4 sidor in...
Med en viss typ av händelser och personer är det så att den enas version inte bara är ena sidan av saken. Den är hela saken.
Jag har många sidor, Petruska. Romantik är INTE en av dem, men jag kan bli förälskad. Illa förälskad.
Precis så tänker jag mig det. Hugo är inte del i saken och har således ingen syn på saken. Och det är ju huvudskälet till att Esters analyserande är så bottenlöst meningslöst.
Här är för övrigt en intressant text av författaren om varför vi inte får höra Hugos version.
Jag har hört att en del tycker att dina kolumner i DN är svårtillgängliga. Jag vet ju också att teoretiskt lastade texter tenderar att bli för långa om alla begrepp ska förklaras, men kan du se något problem med detta ändå, med att nå ut och föra en dialog med fler grupper än den givna?
– Jag jobbar så otroligt mycket med språket att jag vet att om jag kunde skriva på ett enklare sätt så skulle jag ha gjort det. Om inget gick förlorat. För en viss sorts diskurs måste man använda diskursens språk för att det ska framgå vad man håller på med. Dessutom har ju jag lärt mig saker av att läsa texter jag inte riktigt förstår. Det är precis när man nästan förstår som man lär sig mest.