Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Får ta min bokbeställning en annan dag. Bokhandeln vill inte samarbeta mig ikväll. :-) Så nu hinner ni ge mig ännu mer bra tips.

kl

Fick uppföljaren till The Shining i julklapp - Doctor Sleep :D så det är vad som läses här för tillfället.

Utläst sedan länge - helt ok!

Läser nu Sammanflöden av Jonas Sjöstedt (fd ledamot i Europaparlamentet) - en bok som till stora delar utspelar sig i Bryssel och Europaparlamentet. Efter att ha tillbringat fem månader i staden och på EP är igenkänningsfaktorn hög, särskilt när han skriver om parlamentets matsal... :D

Och så har jag beställt S av Doug Dorst och JJ Abrams.

Senast ändrad:

Nu är jag färdig med Nyckeln! Har läst drygt 2000 sidor under julledigheten. Antar att det inte går att hålla samma tempo när jobbet börjar igen på tisdag, men jag hoppas att det är en spark åt rätt håll!

Läst Ondskans Pris & Svekets Offer av Set Mattsson. Deckare som utspelar sig i efterkrigstidens Malmö. Verkligen bra!

kl

Pausade Game of Thrones (pallar inte riktigt....) och läste Håkan Nessers senaste; Levande och döda i Winsford. Jag är väldigt svag för Håkan Nesser och hans sätt att skriva, och kunde inte sluta läsa. Liiite snopen över slutet var jag, men gillade boken, den var bättre än hans förra.

Kl

Rotade runt i bokhyllan och plockade fram Jane Austens Emma. Har läst ett par hundra sidor och det känns skönt att försjunka in i en bok. :-)

Kl

Har läst ut Avallones Stål och är snart klar med Tell the wolves I'm home.

Stål, tja, den var väl bra. Intressant såklart att se en skildring från ett fattigt nutida Italien. Men jag tyckte att det var ett väldigt fokus på karaktärernas utseenden.

Jag fick en chock av öppningen, där en snubbe sitter och kollar med kikare på tjejerna, det beskrevs så osmakligt.

Men senare kände jag inte så. Jag tolkade det mer som att utseende/kropp/sexualitet osv var viktiga för de båda tjejerna, inte att det var författaren som tappat koncepterna ...
Utan att övht ha läst boken undrar jag om man inte kan tolka det som att det handlar om den sexistiska kulturen som är ganska accepterad i Italien? Syftar på typ Berlusconi och hur media framställer kvinnor, machokultur osv. Så jag tänker att författaren kanske kommenterar ett samhälle där kvinnor hela tiden betraktas på ett sexistiskt sätt.

Men jag vet inte, jag har ju inte ens läst boken än utan bara tänkt att jag ska göra det.

Nu skulle jag nästan behöva läsa om den innan jag svarar ... Det perspektivet finns också med, som jag minns det - även rätt manifest, typ att någon kollar på tuttflickorna på tv och de hör väl till Berlusconis signum. Men om de två huvudpersonernas vaknande sexualitet (de är tonåringar) blir extra central för att de lever just i en machokultur vågar jag inte säga.

Jag reagerade inte på att de båda tjejerna skulle vara skildrade med en mans blick (vilket ju inte är ovanligt även när det som här gäller kvinnliga författare). Jag brukar vara känslig för sånt. Men jag säger inte att jag har mer rätt än Diskurs.

Senast ändrad:

Ja det kan ju finnas flera teman förstås, allt behöver inte hänga ihop.

Får återkomma när jag läst boken. :D Men den verkar intressant, oavsett.

kl

Det senaste jag läste (högt) var Trollkarlen från Oz som jag faktiskt aldrig läste som barn. Tydligen skrev författaren den för att skapa ett alternativ till alla bloddrypande sagor som fanns på den tiden, men jag måste vara blödig för jag tyckte det var lite för mycket halshuggningar ändå för att vara en barnbok. Även om det var en elak varg eller vildkatt som fick stryka med.

Kl.
Karfitza, jag pallar heller inte Game of Thrones. Platta karaktärer. Ointressant. Läste den för att impa på "min" Hugo Rask, men gav upp. (;) till Mandalaki).

Winsford tyckte jag var bra!

kl

Precis läst ut "Igelkottens elegans" av Muriel Barbery, och är lite kluven. Gillade rytmen i den, och karaktärerna (särskilt Renée :love: ) men besviken på hur stora delar av boken koncentrerades på "fel" saker i mitt tycke ;) Fansn mycket intressantare och mysigare passager som gått kunde fått pågå lite längre...

Nu skall jag läsa "Hundar, hus och hjärtats längtan" av Lucy Dillon. Har läst en av hennes andra böcker, och den tyckte jag var lättsam och mysig, så har förväntningar på denna :)

Kl.
Karfitza, jag pallar heller inte Game of Thrones. Platta karaktärer. Ointressant. Läste den för att impa på "min" Hugo Rask, men gav upp. (;) till Mandalaki).

Winsford tyckte jag var bra!

Jag efterlyste ju någon som kunde peppa mig att läsa klart Game of Thrones. Har läst halva första men känner att näääääää :banghead: Den enda reaktionen jag fått var från dig, och den stärker mig att inte gneta på med eländet. Tack!:D

Nu skall jag läsa "Hundar, hus och hjärtats längtan" av Lucy Dillon. Har läst en av hennes andra böcker, och den tyckte jag var lättsam och mysig, så har förväntningar på denna :)

Jag tror inte du kommer bli alltför besviken på den boken. Det är absolut inget mästerverk men definitivt mysig och lättsam som hennes andra böcker :)

va skönt :) vill ha nått lättläst, och utan besvikelse nu kände jag ;)

Utan att övht ha läst boken undrar jag om man inte kan tolka det som att det handlar om den sexistiska kulturen som är ganska accepterad i Italien? Syftar på typ Berlusconi och hur media framställer kvinnor, machokultur osv. Så jag tänker att författaren kanske kommenterar ett samhälle där kvinnor hela tiden betraktas på ett sexistiskt sätt.

Jag tolkade det så, som en spegling av ett oerhört sexistiskt samhälle.

Men jag vet inte, jag har ju inte ens läst boken än utan bara tänkt att jag ska göra det.

Jo, visst framgick författarens kritik mot machokulturen. Men den poängen hade framgått tydligt ändå, utan så många och explicita beskrivningar. Sen var det väl just att det kändes som om författaren ville göra objektiva beskrivningar som ändå i mina ögon blev värderande. Men jag kanske övertolkar.

Har läst halva Cirkeln och gillar den! Eld finns inne på mitt lokala bibliotek som tyvärr är stängt imorgon men jag galopperar dit first thing på onsdag.

Har också reserverat Ann Cleeves två senaste böcker om kriminalkommissarie (kriminalinspektör? Lär mig aldrig skillnaden) Vera nånting (Cleeves är verkligen en favorit) samt Canada och Americanah, men det dröjer nog innan jag får dem.

*kl*
Nu har jag precis avslutat Gubbe och katt och tyckte att den var lite lagom trevlig och tänkvärd.

(Men heter det verkligen chips och inte chip? För mig känns det helt fel i sammanhanget)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama