Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

KL

Trevlig tråd! Jag håller på med Kanada av Richard Ford just nu och är väldigt förtjust.

Kl

Har läst ut Du och jag och vi som jag inte alls älskade. Nästa bok jag läser blir Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie eller The Goldfinch av min älskade Donna Tartt.

Nästa bok jag läser blir Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie

Jag kom precis ut ur en 2,5 timmar lång läsdimma då jag insåg att det kanske vore smart att äta något idag också. Kan. Inte. Sluta. Läsa. Den. You'll love it!

Åh så jag längtar! Har med flit sparat den till min långflygning för nästa vecka, så jag kan liksom fullkomligt absorberas bara och inte bli störd av någon utan bara läsa och läsa och läsa och läsa.

Så grymt smidigt för övrigt, köpte den till min Kindle och pröjsade bara 65 spänn för den :)

kl

Har läst ut Underbar och älskad av alla av Martina Haag och har precis börjat på Innan floden tar oss av Helena Thorfinn.

Jo, den var sannerligen konstig! Som jag ser det sätter hon likhetstecken mellan Ester och författaren, de ståndpunkter som Ester driver verkar EWB anse att även Andersson driver. Det är jag inte alls säker på att hon gör. T ex den där skruvade artikeln om hederskultur som Ester skriver, den är väl ändå ett tydligt tecken på att Andersson inte ställer upp på hennes resonemang?

Men jag är inte säker på att Andersson själv skulle döma ut den där analysen helt och hållet... När jag läser den kommer jag att tänka på något hon sa i en intervju med Fokus som jag tycker är minst sagt märkligt:

Vad definierar vår tids kärleksrelationer?

– Jag skulle säga bristen på regler. Huvudpersonen i min bok blir tokig av att hon inte kan kräva någonting och längtar efter förpliktelser, till och med efter en hederskultur som kan skydda henne. Det är typiskt för oberoendeskapet vi odlar och som jag ställer mig bakom, men som både är vår frihet och förbannelse. Det finns ingenting att hålla sig till, bara tillfälliga överenskommelser.

Jag har svårt att se oberoendeskap som en förbannelse - och är det inte lite förvånande att en liberal beskriver det så? :confused:

de ståndpunkter som Ester driver verkar EWB anse att även Andersson driver

Jag har ingen känsla av att författaren ger röst åt sig själv eller sina egna åsikter genom sin huvudperson, snarare tvärtom, jag tror att författaren ogillar mycket hos sin huvudperson.

Jag har svårt att se oberoendeskap som en förbannelse - och är det inte lite förvånande att en liberal beskriver det så? :confused:

Nog kan man tänka sig en liberal, som helhjärtat tror på de liberala idéerna om individen och friheten och hela kittet, men som ändå tycker eller uppfattar det fria oberoendet som rätt tungt att släpa runt på mellan varven? Att det vore tryggare - om än mindre fritt och liberalt - att det på sex följde omedelbara förpliktelser om evig trohet och att man blev försörjd, tror jag iofs att många liberaler skulle kunna hålla med om. Men sådan trygghet är helt enkelt frihetens pris.

Det är ju en väldigt jobbig sak med det liberala (och med verkligheten, vare sig man är liberal eller inte, skulle jag säga) att man ständigt bara har sig själv att lita till. De andra litar ju i sin tur bara till sig själva, och det finns ingen garanti för att jag får ingå i deras planer på det sätt jag önskar. Inga regler som ger mig den rätten.

Det är väl i stort sett därför så många (på buke) lägger så stor möda på att etablera Trohetsnormen. De vill ha regler, helt enkelt. Den trygghet som regler ger.

Jodå, absolut. Jag är bara förvånad över att just Lena Andersson säger det. Men uttalandet är ju ganska kort, med en mer utförlig förklaring hade jag kanske sett det annorlunda.

Min bild är också att hon inte gillar det hennes huvudperson gör.

Innan floden tar oss tyckte jag mycket om! Jag har både hört och läst intervjuer med författaren. Särskilt intressant var det att höra och läsa henne beskriva Dhaka som verkar vara en väldigt speciell stad, och livet som västerlänning där.

Kl

Har för andra gången börjat med Fred Vargas Budbäraren men lagt den ifrån mig. Den känns bara så ointressant trots att jag gillar deckare.

KL

Jag ska flytta och har börjat packa böcker samt rensa ur. Och så hittade jag Grottbjörnens folk serien. Jag har aldrig läst den. Alltså, är den något och ha för en (snart) 30-åring?? :p

KL

Läser Maj - en kärlek. Av Jan Myrdal. Lena Anderssons Ester säger att han skriver om kärlek utan att det blir kladdigt, det lät spännande så jag letade upp den.

Är dock kluven. Myrdals liv som ung kommunist på 50-talet känns omväxlande hopplöst daterat, omväxlande som en spännande tidsskildring. Fast det som handlar om kärleken till Maj är mycket riktigt intressant. Annorlunda.

Har du läst Jan Myrdals "Barndom"?
Jag gillade den.

En kompis till mig sa att "det är märkligt att denne burdusa man kan skriva så känsligt, det tror man inte när man träffar honom"

OK. Men om du läser Barndom så kan du väl hojta till och tala om vad du tycker om den :D
Den handlar alltså om hans första år.

Jag gillar nästan aldrig biografier, och Myrdal är jag inte intresserad av. Men hans sätt att skriva är speciellt så jag kanske hugger även Barndom vid tillfälle, tack för tipset:D

:D
Nu är det väldigt länge sen jag läste den, så jag minns inte så himla mycket. Men med tanke på vilka hans föräldrar var så kan man säga att den handlar om de ideal som fanns i kretsar som formade Sverige. Sett ur barnets perspektiv.
Det är garanterat inte smetigt! Däremot kan han vara självgod, men även självutlämnande.

Kl

Vab idag har för mig inneburit att jag suttit med näsan i en bok nästan hela dagen. Tack för att ni fick mig att plocka fram en bok häromdagen. :)

KL

Jag la ner Myrdal, det blev för mycket av kommunistkarriären, det känns så gammalt.

Började på Kristina Ohlssons andra, Tusenskönor. Jag tycker faktiskt att hennes deckare verkar helt okej!

*kl*
Jag har precis avslutat "Mormor hälsar och säger förlåt" och jag älskade den! Den var så himla bra på ett nästan barnsligt sätt men jag gillade verkligen de olika personligheterna som samsades i boken och det känns lite tråkigt att den redan är slut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka