Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Ja, när man förstått det så vet man det ju redan. I glappet däremellan lär man sig.

*KL*

För ovanlighetens skull läser jag just nu en pappersbok (också.) Fick den i julklapp av min syster som mest av en slump köpt den på en returmarknad, men blev så fängslad av historien att hon gav den vidare till mig.

Boken heter "Skönhetsskolan i Kabul" och är en verklighetsskildring av den amerikanska hårfrisörskan Deborah Rodriguez. Som ett desperat sätt att komma ifrån en misshandlande make reser hon till Kabul med en hjälporganisation strax efter talibanernas fall 2001. Hon inser där att hon genom att starta en skönhetsskola kan skapa ett eget rum för kvinnorna, den enda platsen för dem utanför männens kontroll.

Hon skildrar mängder av olika livsöden och lika många kulturkrockar - det senare inte minst sedan hon gift sig med en afghansk man som hon enligt landets sed dessutom låtit andra utse åt henne!

När jag inom kort läst ut boken kommer jag definitivt att låta den fortsätta sin "vandring" till en ny läsare!

Den gillade jag! Författaren (översättaren?), skriver inte alls särskilt bra, språket är verkligen inte märkvärdigt, men jag gillade ändå boken.

Jordahls var tillfälligt slut. Egenmäktigt förfarande då kanske. Fast den fanns inte i pocket.

De två bästa jag läste 2013 var Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson och Anneli Jordahls Jag skulle vara en hund bara jag finge vara i din närhet.

Bara titeln på den sistnämnda gör mig aggressiv!:o Tänk fasan att ha någon efter sig på det sättet ...

:)
Augustpris-nominerad blev den.

Det handlar ju inte direkt om stalkers, någon av böckerna. Det handlar om kärlek som inte blir förlöst.

Den är inte vad den låter som ... :) Inte som jag minns den i alla fall. Handlar om Ellen Key och en kärlek per brev.

Jo, jag har läst OM den och varit sugen på att läsa den. Men titeln har avskräckt mig hittills.:)

Kl

Har läst ut Avallones Stål och är snart klar med Tell the wolves I'm home.

Stål, tja, den var väl bra. Intressant såklart att se en skildring från ett fattigt nutida Italien. Men jag tyckte att det var ett väldigt fokus på karaktärernas utseenden. Exempelvis fanns det många beskrivningar av huvudpersonerna och exakt på vilka sätt de var snygga och sexiga och hur deras bröst, rumpor och andra kroppsdelar såg ut. En tonårstjej beskrevs också som ful, tjock, kutryggig, finnig, etc. Vad jag förstod var det författaren själv som beskrev personerna såhär, de var inte beskrivna utifrån någon annan karaktärs synvinkel. Kändes lite märkligt, särskilt som författaren är en ung kvinna. Men det finns kanske någon poäng där som jag inte förstår. Sen tyckte jag att översättningen var gräslig. Italienskan lyser igenom i princip hela tiden och språket flyter inte vilket jag tycker skapar en distans. Jag såg att översättningen fått beröm i flera recensioner, det förstår jag inte alls.

Tell the wolves I'm home tycker jag mycket om.

Senast ändrad av en moderator:

Jag fick en chock av öppningen, där en snubbe sitter och kollar med kikare på tjejerna, det beskrevs så osmakligt.

Men senare kände jag inte så. Jag tolkade det mer som att utseende/kropp/sexualitet osv var viktiga för de båda tjejerna, inte att det var författaren som tappat koncepterna ...

Synd, då funkade inte min rekommendation.

Men jo, jag tyckte den var bra, jag är glad att jag läste den! Du får gärna komma med fler rekommendationer!

Angående beskrivningar av personernas utseende så tolkade jag det väl också sådär.

Försöker bara komma med lite intellektuella synpunkter här.:o

Vad tyckte du om översättningen?

Den gillade jag! Författaren (översättaren?), skriver inte alls särskilt bra, språket är verkligen inte märkvärdigt, men jag gillade ändå boken.

Håller fullständigt med om språket: det är ganska uppenbart att det inte är en författare som skrivit en bok utan en "vanlig människa" som berättar om sina egna upplevelser. Men det är verkligen många människoöden man får ta del av och en intressant och omskakande inblick i en - i alla fall för mig - tidigare ganska okänd värld.

Nu ska jag skicka boken vidare till en (svensk) kompis i Förenade Arabemiraten - hon lider ständig brist på svenska böcker. Hoppas hon gillar den också!

Och själv funderar jag på att ta en paus i mitt vanliga bokläsande/-lyssnande och satsa på en nybörjarkurs i spanska (som ljudbok.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka