Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jo, motivet funderar jag också en del över. Om det inte bara är det att hon vill excellera i samma sak som Ester - att sätta ord på. För det gör hon ju så sjukt skickligt, hon sätter ord på något som många känner igen men egentligen inte riktigt kan formulera.

Skriv en bok om din relation med din hovslagare, snälla:laugh:

Skriv en bok om din relation med din hovslagare, snälla:laugh:

Det kommer att bli en sadomasochistisk studie i raffinerad underordning och konsten att läsa signalerna från en man som aldrig sänder några signaler. Något av en psykologisk thriller.

Jag, som tyvärr tycker att Lena Andersson blir allt mer tråkigt högerliberal för varje månad, läser lite för lätt in något slags kvinnoföraktande, individualistiskt motiv. Jag hoppas att boken trots denna farhåga, faktiskt fungerar "upplysande" för Esters systrar i anden som kan tänkas läsa den.

Jag har plöjt en hel rad intervjuer med henne och konstigt nog har jag inte hittat en enda där hon får frågor om kön. Allt handlar bara om kärlek och språk.

Jag ser fram emot din roman:laugh:

KL

Justja, kom på att jag aldrig rapporterade Mohsin Hamids How to get filthy rich in rising Asia. Den var bra, men hemsk. Lika lustigt skrivet som hans andra böcker.

Har även läst Mannen som slutade ljuga och den var rubbat överbra. Läste ut den på ett par sittningar.

Jag läser Egenmäktigt förfarande för andra gången under julledigheten nu. Mig drabbar den som ett slag i solar plexus, men det gläder mig attPetruska (m fl förhoppningsvis) inte känner igen sig! :)

Jag har en anteckningsbok vid sängen nu och skriver ner formuleringar som sveper med mig i sin orkan. Jag tror inte jag behövt en bok mer förut!

Usch, jag behövde inte ens anteckna, jag hittar direkt sidorna med de citat jag återvänder till ...

Jag vet nog också var "mina" formuleringar finns... Men jag känner mig vuxen (som Ester uttryckte sig när hon tog en drink) med min anteckningsbok! Plus att jag äntligen fick användning för den fina boken jag köpte på Nordens Ark i somras.

:D

Den är en läsupplevelse, helt klart. Inte bara för att den är så skickligt skriven utan för att det känns som att jag plötsligt lovat mig själv att aldrig göra vissa saker igen, nu när jag ser hur patetiskt det är.

Vill man vara mindre hård mot sig själv kan man välja den snälla tolkningen "Jaha, jag var inte ensam, så skönt":D

Jag tycker att det verkar som att det är jag som är ensam, snarare, även om jag inte beklagar det i just det här sammanhanget. Sådär som Ester håller väl väldigt många kvinnor och en del män på? Jag har alltid känt mig lite onormal som inte deltar.

Ja, väldigt många kvinnor. Fast Ester är i hästväg, får jag nog säga. Liksom jag. Och jacko då.:crazy:

Bland det som knäckte mig mest var hennes låtsade frihetskänsla när hon åkte till Paris. Hon gick omkring där och utstrålade liksom lycka, självständighet och sorglöshet som om han såg henne.

Igenkänningen gick genom taket där. Fy fan.

"Bredvid henne låg en människa som inte fanns."

En av mina jobbiga passager.

Och alla hennes försök att hitta förklaringar som till slut mynnar ut i "Det finns inget att förstå."

Spot on.

Den första där minns jag inte - men jag förstår den, helt klart.

Och Det finns inget att förstå - jomen exakt! Det är det man vill vråla i Vad vill han/menar han-trådar här - Sluta förstå, det finns inget att förstå! Precis som i boken är det ju först när man kommer dit som man är fri - eller rättare sagt, man kan börja lappa ihop bitarna av sig själv och försöka stappla vidare.

Den här är en killer för mig:

Hon hörde allt hon behövde höra för att slutgiltigt förstå att hon måste gå sin väg och aldrig mer fundera över den här mannen. Men hon fick inte in vetskapen i autonoma insiktssystemet. Den stannade på ett ytligare plan där bortförklaringarna livnär sig på vad som finns att få tag i. I den eviga striden mellan insikt och hopp vann hoppet, eftersom insikten kostade för mycket att införliva och hoppet gjorde det lättare att leva.

Jag har bestämt mig för att jag inte ens orkar läsa den där boken just nu. På grund av omständigheter liksom. Skulle förmodligen tycka att jag är ännu sämre än jag redan tycker. Men jag hoppas att jag ska kunna läsa den någon gång, för den verkar vara en upplevelse!

Och det där citatet gjorde det fullkomligt självklart att jag ska låta bli! :D

Senast ändrad:

Njä, tror jag tar Totte badar eller nåt istället ;) Fast först ska jag läsa ut Nyckeln. Och sen måste jag läsa Den hemliga historien. Eftersom det är en av Minoos favoritböcker. Men sen kanske ;)

Totte badar, den är ju Snuffsans gamla favorit:D

Jag håller på med Engelsfors-tvåan, tycker hemskt mycket om tjejskildringarna, ungdomslivet, även om häxeriet inte engagerar mig särskilt.

Den hemliga historien kanske man borde läsa om, jag läste den när den var ny men föll aldrig. Det kanske jag skulle göra idag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka