Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

En gnutta OT, men jag orkar inte starta en helt ny tråd bara för det här...:

Vad tror vi om filmatiseringen av Hundraåringen? Jag törs inte se den tror jag, tror det blir svårt att förmedla all charm och humor oavsett hur bra skådespelare man väljer. :nailbiting:

Ja jag är också lite rädd för att se den för jag har ju redan en bild av personerna i huvudet sedan jag läste boken. Har blivit besviken förr när jag sett filmatiseringar...

Precis så känner jag också. Fick se några klipp ur den på nyheterna nyss och fick ingen bra känsla tyvärr, även om jag älskar både Robert Gustafsson och Felix Herngren.

jag är helt klart sugen på att se den, men kanske inte kostar på mig biobeöket för en sån film som inte "måste ses" på bio ;)
Har dock inte allt för höga förväntningar om att den skall matcha boken, men kan äkert vara ganska underhållande ändå tänker jag :)

Hundraåringen har jag inte läst efter sambons totalsågning. Han var helt sur när han läst ut den, så kass var den tyckte han.

*kl*

Har just läst ut American Rust av Philipp Meyer. Riktigt bra! Jag gillar sammanhanget, att USAs krisande stålindustri och de människor och samhällen som drabbas är centrala i berättelsen. Såg att Meyer också skrivit boken Sonen men den verkar vara för brutal för min smak.

Kunde inte sova inatt så jag högg femte Harry Potter.

Ikväll börjar jag nog på Helene Turstens Den som vakar i mörkret.

KL

Efter Lena Andersson gick jag tillbaka till min halvlästa Alice Munro men det funkade inte, jag hade för mycket Andersson i huvudet. Så nu har jag börjat om på henne!

Jag måste bara suga lite till på hennes knivskarpa språk och våndas av igenkänning när det skoningslöst blottar spelet som kallas kärlek, där två parter båda gör sig skyldiga till egenmäktigt förfarande. Plågsam läsning för alla som någon enda gång funderat över om hen ska skicka det där sms-et eller om det betyder något annat när hen hör av sig på dag tre istället för på dag fyra:crazy::o

Jag är helt inne i Stallo nu och gillar den jättemycket, även om jag mest köpte den för att den utspelar sig mycket i Kiruna och Norrbotten.

Jag gillade den väldigt mycket, inte så mycket för storyn utan för miljöbeskrivningarna. (med tanke på att jag är gravt allergisk mot allt övernaturligt så är det MYCKET märkligt att jag tycket så alldeles väldigt mycket om den)

Sen var det en väldigt konstig känsla att ligga och läsa om Norrbotten och snöstormar i skugga på en öde ö, +30 i vattnet ....:D

Hundraåringen har jag inte läst efter sambons totalsågning. Han var helt sur när han läst ut den, så kass var den tyckte han.

*kl*

Har just läst ut American Rust av Philipp Meyer. Riktigt bra! Jag gillar sammanhanget, att USAs krisande stålindustri och de människor och samhällen som drabbas är centrala i berättelsen.

Knäpp koppling men: har du läst Stål av Silvia Avalone? Kolla upp den annars, jag tyckte jättemycket om den och tror att den kan vara något för dig också:)

*kl*

Jag är äntligen klar med "under kupolen" och ser fram emot att läsa lite annat under jul/nyårshelgerna. Men förutom att den är så tjock och slutet inte riktigt var vad jag hade önskat, så är jag ändå väldigt positivt överraskad. Kanske för att jag aldrig fattat grejen med Kings böcker och hans storhet, men den här boken gillade jag betydligt mer än andra böcker av honom.

Desdutom är jag i slutskedet av Kontorsninja, som är lite smålustig. Inte riktigt så hysterisk som jag trodde efter att ha läst baksidan men jag kommer ändå på mig själv med att sitta och fnissa.

kl

Har börjat läsa "Igelkottens elegans" av Muriel Barbery
Helt ok än så länge, hoppas på att bli fast snart ;)

Tror tanken kom från denna tråden, nån som läst den här?

Jag har läst den och tyckte den var jättefin. Sen försökte jag få min mamma att läsa den, men för henne tog det ca 2/3 av boken innan hon tyckte att den var bra (medans jag var fast redan från början). Så det kan säkert vara så att du, om du nu fastnar för den, får ha tålamod :)

Den känner jag inte till, så tack!

Kl

Jag är så glad att jag har kommit igång med att läsa igen. Nu läser jag Me before you av Jojo Moyes. Den är helt ok. Läste lite på bokhora och de var lyriska över Låt vargarna komma så jag ska reservera den på biblioteket.

Ja, den är väldigt bra. Och sorglig.

Jag läste den på engelska för någon tid sedan.

kl

Har börjat läsa "Igelkottens elegans" av Muriel Barbery
Helt ok än så länge, hoppas på att bli fast snart ;)

Tror tanken kom från denna tråden, nån som läst den här?

Ja! Underbar bok, sorglig och rolig höll jag på att säga, varm kanske passar bättre. Jag tyckte jättemycket om den.

Läste lite på bokhora och de var lyriska över Låt vargarna komma så jag ska reservera den på biblioteket.

Den sprang jag på i ett gratissammanhang häromveckan och högg den direkt. Har stora förväntningar på den:)

Så vansinnigt bra bok!

Javisst är den! Så svettigt, så bra, så fint skildrade unga tjejer. Det var verkligen ett Italien man oftast inte tänker på.

KL

ohh har ska ju jag vara med kanner jag :D jag och en van har utmanat varandra om att lassa 100 klassiker pa 1000 dagar (vi ar redan efter, borjade i Juni....). Vi har en ofta eftersatt blogg dar vi lagger upp recensioner, fast hon ar svensk/engelska larare sa hennes ar mycket battre skrivna :D (just nu ar det faktist up to date for en gangs skull).

Just nu laser jag Utopia av Sir Thomas More (plattan i kindle) och The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald (iBooks). Helt underbart nar man haller pa sa har, att en del av klassikerna ligger ute gratis och att det ar olika mellan Kindle och iBooks, annars skulle det bli snordyrt (bloggen ar pa engelska sa det mesta laser jag pa engelska). An sa lange har jag kopt Shakespeares samlade och Ringaren i Notre Dame fran en second hand affär :)

Mina floaters ar Iliaden av Homer och Bleak House av Charles Dickens (floaters kallar jag dem bocker som ar lite tunga/trakiga/av någon annan anledning tar lite tid att ta sig igenom, darfor laser jag stycken ur dem mellan andra bocker).

Just nu har jag last ut 11 bocker. Om det ar någon som har nagot tips pa en klassiker som bara masts lasas mottages det tacksamt!

Dem tva sista jag laste ut var 20,000 leagues under the sea av Jules Verne (precis lika bra som jag kommer ihåg hans bocker fran mina ungdomsår), och sa har jag last ut The War of the Worlds av H.G. Wells. Hans The Time machine var den fjärde boken jag laste, och jag maste erkänna att jag har blivit ett sort fan av hans bocker. :) dem ger en alltid en massa saker att tanka pa i efterhand.

Har last dem sista tva sidorna i den har traden och ska borja kolla upp vad det ar for bocker, fast kanske imorgon. Maken vill tydligen ha mat pa julafton också ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • "Sitt som ett m**go" - Aftonbladet
  • Uppsittningspall?!