Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Ja, just det ja, Knausgård. Har hunnit igenom ettan och tvåan, så trean kan nog få åka med i korgen också! :)

Jag kammade hem en jätteskörd pockets på loppis förra helgen igen - hade inte varit där på tre veckor! Så det är klart att 24 stycken ramlade ner i korgen. Host. Det är tur att jag lämnar tillbaks dem (alternativt säljer dem på Tradera för mer och skänker pengarna direkt till Barncancerfonden, som loppisen är till förmån för).

Läste Felicia försvann av Felicia Feldt i helgen, Dårens dotter av Mian Lodalen och sedan Höstoffer av Mons Kallentoft. Nu pendlar jag lite mellan Mari Jungstedts Den dubbla tystnaden och att läsa om Terese Cristianssons Himmel och helvete: Mord i Knutby på förekommen anledning då jag hamnade i en diskussion om den i veckan.

Nyaste - och sista - boken i GPs digitala bokcirkel i höst är Coetzees Jesus Barndom som ramlade in i brevlådan idag. Är för trött för att börja läsa den ikväll men imorgon ska jag ta tag i den.

Här är de vanligaste meningarna i tre moderna fantasyserier; enligt en amerikansk undersökning:

Harry Potter: ”Nothing happened.” ”Twilight”: ”I sighed.” I ”Hungerspelen” är den vanligaste meningen ”My name is Katniss Everdeen.”

Hanna Fahl i DN återger dem idag i en intressant krönika där hon bl a hyllar Hungerspelen. länk

Åh, jag ÄLSKAR Hungerspelen. Känner nästan faktiskt att jag måste läsa böckerna!

Jag har bara läst den första, den var skitbra. Beställde den andra igår:D

Katniss är en mycket behaglig kvinna, nästan lika behaglig som Lisbet Salander:love:

Åh men nej, jag fixar inte Lisbet Salander, eller nåt annat med de böckerna.

Men jag ska fo sho ge Hungerspelen en chans ändå - jag älskar ju filmerna och framförallt karaktären Katniss :)

Har inte sett filmerna - men du kommer säkert att gilla dem, i alla fall första som jag läst. Fo sho:D

Jag får inhandla och återkomma! :D

*kl*

Jag läste den där Knutby-boken i förrgår. Den är väldigt intressant, fast man vet precis vad som ska ske...

Igår läste jag ut Vårlik av Mons Kallentoft. Jag upptäckte ju honom några år efter eller andra ;) och nu har jag läst alla fem som finns i pocket och vill ha meeeer, jag tycker hemskt mycket om dem.

Är igång med Den dubbla tystnaden av Mari Jungstedt nu, och sedan blir det Dödergök av Katarina Wennstam. Är djupt inne i en deckarperiod, som djupnade ytterligare när någon med bra deckarsmak hade lämnat en massa böcker till loppisen, bl.a ovan nämnda, ett gäng Peter Robinson, tre Unni Lindell och ett par Jungstedt till.

Jag fyllde i den där 100-bok-listan på Facebook häromdagen och upptäckte hur många av böckerna som står i mina hyllor och väntar på att bli lästa - kanske gör ett litet projekt av att läsa dem under nästa år när jag har deckrat ifrån mig.

Kompisen svarar att han inte vet något om kokböckerna, men labböckerna är kontaminerade. Han har själv sett dem och mätt värdena. (Under strålkontrollerade former.)

Strålningen är inte sådan att det direkt föreligger radiologiska fara, enligt honom, om man hanterar böckerna som man normalt gör med böcker. Men man kontaminerar ju även annat efteråt om man inte följer föreskrifterna.

Curies andra dotter Eva blev ju över 100 år gammal och var frisk under sitt liv, trots att Marie Curie var gravid med henne medan hon arbetade på lab.

Med andra ord: vi talar inte direkt om strålning som efter en härdsmälta här, men ändå.

TACK - underbart med fakta!:) Det där labet beskrivs förövrigt som ett träskjul där de står och för hand utvinner radium ur "någon sorts konstig sten" som Curie fått från Tyskland. Den stackars hysterikan blir efter hand amputerad bit för bit på grund av strålskador och är till slut bara en torso som rullas runt i en trälåda ...

På den tiden visade yrkeskvinnorna hängivenhet.

Hon lär också ha haft en självlysande klump radium/palladium/annat på sitt bord bredvid sängen för att det var så fint.

Sina Nobelpris mottog hon väl i ett stycke, om jag minns rätt från bilderna?

Kompisen tror också att Marie Curie var relativt strålkänslig som person (organism, snarare). Det verkar variera väldigt mycket hur mycket strålning man tål, även inom djurarterna.

Men reglerna måste ju så klart nuförtiden sättas med stor försiktighet. Man kan inte veta i förväg om man får cancer lätt eller inte.

Senast ändrad:

Läs böckerna! De är verkligen jättebra! Inte för att jag sett andra filmen, men iaf första, är inte besviken på filmatiseringen av böckerna utan tycker båda är så himla bra (även om böckerna är bättre) :)

Och Katniss är så inte lik Lisbeth Salander, det är bara bläckfisken som svamlar :D

Svamlar, moi?

:D

Katniss och Lisbet Salander har det gemensamt att deras upphovshen inte gjort dem beroende av män, de är inte gjorda med den manliga blicken. Fast Lisbet vinner:love:

Det håller jag väl kanske med om, men förutom de är de inte alls lika - Katniss är så mycket mer verklighetstrogen och mänsklig till skillnad från Lisbet :)

Åh men då blir jag ännu mer sugen! Bra att du sa det :)

Och nä, jag ser inte heller likheten där. Och jag aaaaaavskyr den serien och hela hajpen kring Lisbet Salander, även om jag som feminist kan se det fina i det hela så nä, det bara funkar inte för mig.

Men så får det bli då - Hungerspelen i julklapp till mig själv :) (visst är det bara tre böcker, va?)

Det låter som en ypperligt bra julklapp till dig själv! Och det stämmer bra att det är tre böcker, alldeles lagom många så det inte blir för mycket och jobbigt att ta sig igenom eftersom det aldrig blir något slut på serien :D

Alldeles utmärkt :D Såg att adlibris säljer hela trilogin för bara 125 kr så så får det bli. Perfekt när jag ska till Dakar :)

(hoppas i hemlighet att katoliken ska köpa dem till mig i julklapp. du kan ju pm:a honom på facebook om du känner för det ;) :D)

Jadå, jag har inte varit så allvarlig, jag tänkte inte ens på Salander när jag läste Hungerspelen. Det är bara så befriande när den handlingskraftiga hjälten är en kvinna, och där det finns män som författaren tillåter vara annat än handlingskraftiga.

Philip Pullmans His dark-materials trilogi kvalar också in där. Huvudpersonen är 12-åriga Lyra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka