Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Förresten, en annan nyutkommen bok som jag nästan beställde idag är Americanah av [Gabbi! Hjälp!!]. Hennes En halv gul sol gjorde inget särskilt intryck på mig men jag läste en recension av den nya som gjorde mig verkligt sugen.

*kl*
Jag läser Styggelsen av Amanda Hellberg. Har just börjat, men den verkar lovande.

*kl*
Efter att ha fått en överdos av Elisabeth Nemert (tre böcker på rad blev lite väl förutsägbart och enformigt), tänkte jag att jag skulle försöka mig på Under kupolen av Stephen King. Nackdelen är bara att den ju är så otroligt tjock och tung så jag har svårt att hitta ett bra sätt att hantera boken på. :D

Det där är skitjobbigt! Jag läste både Shantaram och Littells De välvilliga som inbundna, 1000-1100 sidor vardera. Kunde bara sitta rakt och upp ner vid köksbordet och läsa!

Jag slutade läsa shantaram delvis för att jag fick så ont av att läsa den (jag envisas med att läsa i sängen trots att jag borde läsa vid köksbordet när det blir så tungt). :) Dessutom är det så tråkigt att inte kunna ta med sig boken och läsa på typ bussen etc, för det är ju inte direkt skönt att släpa runt på extravikt för att det kanske kommer finnas utrymme för att läsa några sidor (eller resor för den delen, inte heller så kul att släpa på en bok som tar upp typ halva tillåtna vikten :D)

Exakt, det är därför jag helst köper pocket ...

KL

Har just börjat på För mycket lycka, Alice Munro.

Har precis läst ut "Blanche och Marie" av P-O Enqvist. Någon som läst den? Jag tyckte mycket om den, men är samtidigt kluven. Den handlar om Blanche Wittma, "världens kändaste mentalpatient" hysteriskornas drottning som - när hennes läkare dog blev frisk (vilket sammanträffande ...) och i stället började arbeta som Marie Curies assistent.

Den var oavbrutet fascinerande, men samtidigt tyckte jag att kvinnorna blev reducerade genom att de skildrades som någon form av offer för kärlekens innersta väsen. Som om deras värde och självbild styrs betydligt mer av deras relation till män än sådana petitesser som att de råkar få (två) nobelpris ...

Jag blir extremt nyfiken på vad som är sant och vad som inte är det. Som: utsöndrar Marie Curies kokböcker fortfarande så mycket radioaktivitet att de förvaras i blylådor och bara får hanteras om man har skyddsdräkt? (gäller äen hennes övriga papper) Var det nära att hon inte fick sitt andra nobelpris bara för att det just uppdagats att hon haft en relation med en gift man? (men hon åkte helt sonika till Stockholm och hämtade sitt pris, trots att nobelkomitten bett henne att avstå.)

PO Enqvists språk är oerhört vackert som alltid, men man kan bli lite mätt efter ett tag.

Jag har läst "Blanche och Marie", men det var flera år sedan så jag kommer inte ihåg den i detalj ;)

Jag gillade den mycket, inte minst språket. Jag har dock inte läst något annat av P O Enquist, så jag har inget att jämföra med. När det gäller "faktan" i berättelsen så tror jag att en del är sant och en del är påhittat. "Baserat på en sann historia" kanske man kan säga… jag blev i alla fall väldigt nyfiken på Marie Curie efter att ha läst boken!

Jag blir extremt nyfiken på vad som är sant och vad som inte är det. Som: utsöndrar Marie Curies kokböcker fortfarande så mycket radioaktivitet att de förvaras i blylådor och bara får hanteras om man har skyddsdräkt? (gäller äen hennes övriga papper)

Spännande! Jag mailar genast en expert på området som jag känner.

Kompisen svarar att han inte vet något om kokböckerna, men labböckerna är kontaminerade. Han har själv sett dem och mätt värdena. (Under strålkontrollerade former.)

Strålningen är inte sådan att det direkt föreligger radiologiska fara, enligt honom, om man hanterar böckerna som man normalt gör med böcker. Men man kontaminerar ju även annat efteråt om man inte följer föreskrifterna.

Curies andra dotter Eva blev ju över 100 år gammal och var frisk under sitt liv, trots att Marie Curie var gravid med henne medan hon arbetade på lab.

Med andra ord: vi talar inte direkt om strålning som efter en härdsmälta här, men ändå.

Jag har bara läst Munro på svenska, med god behållning. Originalspråket är ju förstås alltid bäst. Är engelskan kopplad till jobbet för dig? Om du även i tanken vill ha semester från jobbet, så kanske svenskan är bättre?

KL
Tips till er som inte gillade noveller: Munros Tiggarflickan består av noveller men då de är sammanhängande är upplevelsen romanlik.

Jag har varit sjuk och äntligen haft tid att läsa. Först blev det Carlos Ruiz Zafón - Himlens fånge. Åh vad jag gillar hans böcker men denna bok får mig att vilja läsa om de första två (Himlens fånge ger svar på en massa frågetecken i de tidigare böckerna) och jag tror att jag har gett bort dem. Aja, jag får väl köpa nya då.

Andra boken jag läste var Magnus Montelius - Mannen från Albanien. Min man fick den av mig i julklapp, nu tog jag tillbaka den. Spännande läsning, perfekt ansträngning när man är lite hängig. Kan rekommenderas :)

På väg hem till mig:
Sofi Oksanen - När duvorna försvann
Jussi Adler-Olsen - Marcoeffekten

Andra boken jag läste var Magnus Montelius - Mannen från Albanien. Min man fick den av mig i julklapp, nu tog jag tillbaka den. Spännande läsning, perfekt ansträngning när man är lite hängig. Kan rekommenderas :)

OT, men det var den - tror jag - som en mycket vred tant krävde att få lämna tillbaks på Ica förra vintern för hon trodde att det stod Maria Montazami som författare... :D

Förresten, en annan nyutkommen bok som jag nästan beställde idag är Americanah av [Gabbi! Hjälp!!]. Hennes En halv gul sol gjorde inget särskilt intryck på mig men jag läste en recension av den nya som gjorde mig verkligt sugen.

Åh, den står på min jul-önskelista! Tyckte mycket om hennes (Chimamanda Ngozi Adichie :p) En halv gul sol medan Lila Hibiskus inte imponerade lika mycket, så det ska bli spännande att se hur det blir tredje gången gillt... Såg henne i Babel när hon pratade om Americanah dock och har efter det höga förhoppningar!

KL

Själv har jag, efter mycket om och men, satt tänderna i En man som heter Ove. Jag är inte jätteimponerad än så länge, men den är lite smårolig, avslappnande att läsa och liiite nyfiken på slutet är jag allt!

kl

Härligt att tråden vaknade till liv igen. Själv är jag alldeles för stressad för läsning just nu, men jag noterar alla tips till min jul-läslista - ååå vad jag ska ligga i soffan och läsa:)

Jullistan innehåller Dark Places (de andra två har jag läst), Lena Andersson och den där deckaren någonting Salem (den fick pris häromdagen, såg jag). Nobelpristagaren slinker nog ner i korgen också. Fick första delen av Game of thrones i present, så jag får väl ta i tu med den också. Fler tips, tack!

Åh du kan också namnet! Inte bara Gabbi alltså:D

Varje gång jag försöker kommer jag till tamagotchi och sen skiter det sig.

Jag har varit sjuk och äntligen haft tid att läsa. Först blev det Carlos Ruiz Zafón - Himlens fånge. Åh vad jag gillar hans böcker men denna bok får mig att vilja läsa om de första två (Himlens fånge ger svar på en massa frågetecken i de tidigare böckerna) och jag tror att jag har gett bort dem. Aja, jag får väl köpa nya då.

Vad glad jag blir att även tredje boken är bra! Jag älskade de första två och har av någon anledning dragit ut på att läsa den tredje, men nu behöver jag ju inte vara orolig för att den inte är i klass med de andra :)

Dea: Jag lånar den jättegärna när jag är klar med nuvarande tegelstenen (seriöst, jag skulle kunna ta livet av mig själv genom att tappa den i huvudet eller något när jag läser i sängen och somnar! :D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka