Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Alltså, nu är det som Petruska säger och förutom det så vet jag egentligen ingenting. Men - jag finner det så märkligt att det inte finns något bevis för något som helt övergrepp mot någon efter de han begick som 19-åring.

Boken är otroligt intressant för övrigt, riktigt skrämmande läsning. Min mamma kommer från en av orterna som är central i Quicks liv och har alltid varit övertygad om att han är superskyldig. Min pappa däremot har bestämt hävdat att Quick är Sveriges värsta justitiemord någonsin. Så just Quick är ett fall jag har hört diskuteras ända sedan jag var rätt liten.

Jag kan inte släppa boken utan ska slänga mig över den igen nu!

Kärlek vänskap hat låg halvläst vid min säng när Munro fick Nobelpriset. Jag är verkligen jättedålig på att läsa noveller! Kanske läser jag för snabbt, kanske för oengagerat, men det blir svårt för mig att ständigt börja om på nytt när jag ännu är kvar i novellen före. När priset tillkännagavs tog jag mig dock i kragen och läste med stor behållning klart återstående noveller.

Nu läser jag Rikard Wolffs självbiografiska Rikitikitavi och njuter. Passar mig utmärkt just nu.

Ja, helt klart får man läsa noveller på ett annorlunda sätt, det tycker jag mig också märka. Jag var länge frustrerad över att jag inte kom ihåg novellen innan. Jag var redan på nästa story och hade glömt den förra. Samtidigt fick jag ofta backa ett par sidor varje gång jag tog upp boken igen, för jag kom inte ens ihåg den novell jag var i.

Men nu läser jag långsammare och mer i nuet, njuter av det jag läser just nu. Då fungerar det mycket bättre.

Jag läste fyra Sune-böcker i helgen :angel: :D

Råkade köpa 21 pocketböcker igår igen och lustigt nog flera stycken som jag verkligen velat ha alternativt blivit tipsad om på senaste tiden. Första jag sög tag i var Barbro Lindgrens Det är så roligt att veta bäst - som tyvärr är en samling gnälltexter - om än med hennes humor och språk. Men, nja.

Sedan igår läste jag Tårtgeneralen av Filip och Fredrik.

Läste även Partiledarn avgår med döden av Balderson häromdagen, och Midvinterblod av Kallentoft i förra veckan... Unni Drougges Jag jag jag! och Andra sidan Alex - och en av mina favoritungdomsböcker, Tell me if the lovers are losers (Seger till varje pris?) av Cynthia Voigt slank också ner i förra veckan.

Jag har alldeles för mycket fritid.

Nu håller jag ju på med Den mörka sporten av Viktor Johansson för GPs bokcirkel, men var lite för snabb i veckan som gått så jag får pace:a mig lite så jag inte blir klar alldeles för fort. Vet inte riktigt vad jag ska välja härnäst, men kanske Mannen som älskade Yngve av av Tore Renberg... eller Vila i frid av Sofie Sarenbrant.

KL

Har nyss läst ut Joyce Carol Oates Svart flicka Vit flicka. Ganska fängslande bok, även om jag stundtals hade lite svårt för huvudpersonens ("vit flicka") extrema välvilja mot sin avvisande rumskamrat ("svart flicka") och den skuld hon tar på sig för...hur det slutar.
Har nu påbörjat Tolstojs Anna Karenina, och jag är fast! Så ska en roman skrivas:). Jag vill inte gå till jobbet imorgon utan bara sitta med min bok i fåtöljen och dricka te och läsa hela dagen.

Lite avundsjuk på alla snabbläsare, jag läser skönlitteratur långsamt, och det är så frustrerande, all ledig tid bara försvinner :mad:

Senast ändrad:

kl

Efter "Rikitikitavi" satte jag tänderna i "Stalins kossor". Sofi Oksanen har jag länge tänkt läsa men bävat lite inför av flera skäl. Min bävan visade sig vara berättigad; det är alls ingen lättsam historia och den tangerar flera av mina egna erfarenheter. Trots tyngden och svärtan var det trevlig läsning med glimtar av humor. Jag sträckläste och fick hejda mig från att samma natt fortsätta med hennes "Utrensning".

Eftersom jag ibland kan bli lite mätt av att köra på med nästa verk av samma författare och då inte riktigt kan göra boken rättvisa lade jag Utrensning på hyllan och högg(efter att ha sovit lite) istället in på Hanna Hellquists "Karlstad zoologiska". Tyvärr står Hellquist sig slätt i jämförelse med Oksanen(jämförelsen blir oundviklig!) och boken är en besvikelse. Jag känner ingen läslust och tycker den är lite tjatig.

kl

Nu när jag inte måste läsa en massa kurslitteratur på länge så har jag tid för att läsa annat. Men jag vet inte vad. Hittade en bok av Harlan Coben "För evigt dömd" som jag fått av mamma. ÄR den nåt att läsa, någon som vet? Vill inte riktigt köpa nya böcker igen för jag har för många olästa:o:D

Stenhjärtat av Katarina Wennstam. Den är lika bra som de andra av hennes böcker. Nu är det om Shaking baby syndrome.

Tror att du skulle gilla Harlan Coben!

KL

Läser fransk spänning, lite ovanligt för mig: Budbäraren av Fred Vargas. Det har tagit evigheter att stånga sig in i den men nu börjar jag fatta lite.

kl

Jag läste 150 (av 700) sidor i Agat, men har lagt ner den för tillfället nu... lyckades inte fastna i den :( Tråkigt då jag vill minnas att det var nån Bukare som rekommenderat den till mig..

nu läser jag "Tisdagarna med Morris" och gillar den skarpt! Den är dock väldigt kort, så håller lite på den för att den inte skall ta slut för fort :p Tåls att tänkas igenom lite emellanåt med :)

Tisdagarna med Morris är fantastiskt bra! Grät mig igenom hela boken, fruktansvärt gripande och inspirerande tyckte jag!

Själv har jag just börjat med Mästaren och margarita av Mikhail Bulgakov, bara kommit två kapitel in men den verkar lovande. Den är ju i det närmsta kultförklarad så när jag fick den av ett par vänner för ett tag sen kände jag mig tvungen att plöja igenom den :D

kl

Sophies historia av Jojo Moyes läste jag i natt när jag inte kunde sova. Riktigt hyfsad kärleks- och spänningsroman.

kl

Efter Karlstad zoologiska, Lasermannen. Jag har bara just öppnat den, men är redan fast.

Grattis! Då kan du ta ledigt från jobbet och ställa in allt socialt tills du läst klart. Den är otroligt fängslande.

Läser fransk spänning, lite ovanligt för mig: Budbäraren av Fred Vargas. Det har tagit evigheter att stånga sig in i den men nu börjar jag fatta lite.

Måste återupprätta den där. På sidan 170 kom jag på att fasen, det här är ju bra. Så då började jag om från början:D. Det har jag aldrig någonsin gjort förut, tror jag.

Den var inte alls svår i början, jag var bara okoncentrerad. Nu gillar jag den massor. En lite gammaldags pusseldeckare, med skickligt lite ålderdomligt språk, trots att den utspelar sig i nutid.

Bröt köpstoppet idag, bara för att jag är så nyfiken på Lena Anderssons Augustprisade:

Kim Thuy - Ru
Lena Andersson - Egenmäktigt förfarande, en roman om kärlek
Jeffrey Eugenides - En kärlekshandling
Arne Dahl - Blindbock

Min läsning ligger mer för fäfot än någonsin. Inte sedan jag lärde mig att läsa har jag läst så här lite.

Nu laddar jag för en bokbeställning inför julledigheten, och är lite fundersam.

Eftersom jag blivit en sådan ringrostig läsare, måste böckerna vara rätt lättillgängliga, men ändå ha någon form av kvalitet eller mening.

Och så funderar jag på nobelpristagaren. Det känns helt fel att läsa Alice Munro på svenska - men det är ju trots allt så mycket lättsammare. (Detta trots att engelska är mitt standardspråk på arbetstid, både då jag läser, skriver och pratar strunt i lunchrummet.)

Annars är ju det här en klart läsvänlig nobelpristagare, och dessutom behärskar jag ju egentligen hennes eget språk.

Hur gör ni andra?

I övrigt vet jag inte riktigt vad jag vill läsa. Tänkte ge mig på Egenmäktigt förfarande.

Till skillnad från förra hösten och vintern, vill jag inte läsa för identifikationsfaktorns skull i första hand.

Petruska, får jag fråga en sak? Vilket är ditt hemland? Eller är det för privat?

Jag läste Munro på svenska - och jag tror inte att hon skulle ge dig några som helst problem på sitt eget språk, faktiskt.

Men vill du ändå läsa henne på svenska så har hon haft samma svenska översättare länge, hon bör alltså vara väl bekant med författarens språk.

För din beställning, kika på Sharp objects, Dark Places och Gone Girl av Gillian Flynn kan vara något. Om du kan tänka nig något åt spänningshållet så är detta spänning med kvalitet. De är utgivna i den ordningen men hänger inte alls ihop.

Titta också på Innan floden tar oss av Helena Thorfinn.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka