Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

I

idak

Blir så upprörd! Min lillasyster på 14 år går på ridskola för att hon tycker om hästar och vill lära sig rida bättre och har inte möjlighet att ha en egen häst. Hon har nu bytt ridskola till en som ligger närmare henne.

Den första häst hon får rida är en Tinker som bara rusar i traven och i galoppen är det bara fullt ös framåt. Syrran försöker hjälpa hästen att återfå balansen men måste be ridläraren om hjälp. Ridläraren säger åt henne att dra i tyglarna och luta sig bakåt. Syrran följer hennes råd, men läraren bara upprepar sig eftersom hon tycker att hon inte tar i nog. Till slut skriker läraren åt henne att hon måste lyssna och dra i tyglarna.

Lillasyster är ganska försiktig av sig och har svårt att säga ifrån om det inte känns rätt så till slut gör hon som ridläraren säger med en stor klump i halsen. Efter lektionen mår hon bara dåligt och känner att det inte alls blev bra. Ridläraren tittar på henne som om hon inte kan någonting och syrran känner sig ännu mer värdelös. :(

Ser det ut så här överallt på ridskolorna eller har hon bara hamnat hos en extremt dålig ridlärare?

Är det så här Svergie får fram morgondagens hästägare och tävlingsekipage?

Jag blir bara arg och förtvivlad... :mad:
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Så ser det ut på de ridskolor som jag har varit i kontakt med i varje fall. Slita och dra på relativt outbildade hästar, som du beskriver och må dåligt efter ridlektionen. Den som fick hästen att kröka på nacken mest var den som fick mest beröm. Detta i kombination med en strikt herarki bland ridskolefolket och vem som tillhörde innegänget där.
Det var därför jag slutade på ridskolorna och skaffade egen häst istället. Tyvärr är det ont om bra privatinstruktörer här också, som lär ut god dressyrridning.
För att ridskolor ska fungera, måste de ju ha välutbildade hästar, men det verkar som att det inte finns någon där som kan utbilda hästarna. En välutbildad häst är sällan något som de ridskolorna har råd med, mestadels blev det okända importer av hästhandlare och unghästar utan utbildning. Även om ridkolorna skulle köpa in bra hästar, så måste ju någon underhålla dem och se till att de är bra hästar att utbilda ryttare på. Ridkunskapen på de ridskolor som jag har besökt, är inte av någon högre standard. Kotledsinflammationer och mystiska hältor är vanligt förekommande på dessa och det tycker jag visar på hur hästarna rids och underhålls. :(
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Rider på ridskola, och ridläraren är helt ok bara man sållar lite i informationen.

Visst det är mycket prat om att: lirka med tygeln, vilket visst medför att vissa som inte tänker längre börjar såga lite smått, och rida mellan skänkel och hand.

Men lika mycket prat om att man måste gå ur sin hjälp och visa hästen att: nu blev det rätt.

Gillar inte när det blir fokusering på tygeln och vad man gör med den, resten av kroppen då? Är den bara ett par ben som bankar?!

Det finns bra saker med ridskolor och det finns dåliga.

Som vuxen har jag ridit på en riktigt bra ridskola och det var en liten ridskola nere i Halmstad/Harplinge. Hästarna var i varierande utbildningsgrad och ålder. Det fanns flera privat hästar som regelbundet gick med på lektionerna. Samtliga hästar var mjuka i munnen och lyssnade till skänkel och vikthjälper. Gruppen var liten ca 6 st. och efter varje lektion så berättade ridläraren vad man gjort bra och vad man kunde göra bättre nästa gång.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Just i Göteborg finns en riktigt bra ridskola, om man är vuxen. Eller det bästa i ridskoleväg jag varit med om. Sedan kanske inte ridningen alltid överensstämmer med min filosofi, men det är en annan grej.

Hästarna är välutbildade och de flesta tävlar. Alla har både dressyr- och hoppsadlar. Utrustningen sköts. Alla hästar står i box och får daglig utevistelse, om än inte i jättehagar.

Tyvärr finns det dåligt med ridvägar kring stallet så hästarna rids inte ut, på lektion i varje fall. Men deras hyrryttare tar nog ut dem ibland.

Ridskolan är i varje fall långt ifrån en "vanlig"

OlleAtlas
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Jo, jag vet inte hur det gått, om de hittat något. Jag red där förr, och min medryttare rider där fortfarande. Jag hälsar på ibland och kollar in min gamla grupp.

OA
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Jag har inte varit där själv, men har bekanta som gått där, och den verkar verkligen vara i särklass, roligt med människor med ambitioner att göra ngt bra.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Senaste lektionen var en riktig pina. Hästen hade ingen som helst bjudning och då säger ridläraren åt mig att jag inte ska skritta så fort. Men hallå, jag måste ju först få hästen att vilja gå framåt.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Jag förstår absolut din frustration.

jag tror ett problem är att ridskolor mer och mer blri fritidsgårdar, det handlar mindre och mindre om att lära sig god ridning.
Undantag finns givetvis.

Ett problem som jag inte vet hur man skall komma runt är ju att nybörjare har dålig balans.
De stör hästarna hela tiden. Hästarna lär sig ignorera dem. De slutar lyssna. och sedan komemr en duktigare ryttare... som då måste korrigera hästen så att den "vaknar upp".

Det där är ju en evig rundgång...
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Usch låter som en dålig ridskola.

Där jag rider så har vi en hel del välutbildade hästar å andra utbildas på ridskolan. Kommer inte ihåg vad det heter när man gör öppna å slutna samtidigt men det klarar dom flesta hästarna av förutom en vad jag vet (den andra vart såld dom köptes in samtidigt, men ridskolan ansåg att det räckte med en sådan häst). Vi har oxå en kannon ridlärare å visst hon kan säga åt en att skärpa sig ibland för ibland behövs det, men normalt sett så gör h*n inte det. Nu kanske vi juförsig ska ha en ny ridlärare upttäcker det idag, men den har vi provat på på en ridlektion å jag hade en häst som var outbildad då å med hjälp från denna fick jag den hästen att gå kannon bra även om jag kanske inte kunnde göra den förvända galoppen som dom andra fick göra så fick jag ju ändå en relativt outbildad häst att gå bra å det blir iaf jag nöjd med.

Ta å bytt ridskola eller ridlärare skulle jag rekomendera det där lätt ju verkligen inte bra.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

På just en sådan ridskola, som iof sig inte var i alla led så usel, men desto värre i vissa:eek: , började jag om min "ridkarriär" efter lååångt uppehåll. Det var så otroligt kul att rida igen, men jag mådde ändå alltid dåligt av någonting, antingen hästarnas mående, vissa instruktioner, eller attityden hos ridläraren. Så när jag fick prova att rida välutbildade privathästar som medryttare, var det inte svårt att sluta direkt. Mår fortfarande dåligt när jag tänker tillbaka på vissa lektioner och hur jag blev instruerad. Fyyy fabian:mad:
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Susan skrev:
Jag förstår absolut din frustration.

jag tror ett problem är att ridskolor mer och mer blri fritidsgårdar, det handlar mindre och mindre om att lära sig god ridning.
Undantag finns givetvis.

Ett problem som jag inte vet hur man skall komma runt är ju att nybörjare har dålig balans.
De stör hästarna hela tiden. Hästarna lär sig ignorera dem. De slutar lyssna. och sedan komemr en duktigare ryttare... som då måste korrigera hästen så att den "vaknar upp".

Det där är ju en evig rundgång...
I min drömvärld skulle det se ut så här:
Nybörjare skulle enbart rida privatlektioner. De sklle utsättas för sitsträning på lina, tills de kunde göra hyfsat avancerade balansövningar i alla gångarter. Sedan skulle de (fortfarande på lina) få börja ta i tyglarna (gärna fästade i kapson, grimma, nosgrimma etc) och börja öva på teknik och timing i hjälpgivning.
SEDAN skulle de få rida, så småningom i små grupper, eller fortsätta privat. Det är väl då mer en ekonomisk fråga.
Problemet är bara att det är väl få nybörjare som skulle fortsätta då. De skulle nog börja på en annan ridskola istället.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Det är väl både i ekonomi och kunskap det brister på ridskolorna tyvärr. Jag står själv med min häst på en ridskola och ser verksamheten dagligen.

70% av ridskolehästarna har ont i ryggen vid en snabb besiktning av mig.

Flera hästar går knappt att sadla pga att ungarna har dragit åt för hårt, en ponny ställer sig på bakbenen vid varje sadling. De har "löst" problemet med att ha två som håller hästen i grimman medan en tredje drar åt så fort som möjligt.

Ingen av hästarna har tillpassad utrustning. En sadel klämmer hästen rejält. Ingen ansvarig finns som bryr sig.

Ingen av ridlärarna har någon som helst utbildning. De kan alltså lära ut i princip vad som helst till eleverna.

Ridskolehästarna får ingen "tillridning" eller utbildning utöver ridskoleverksamheten förutom när de under en kort period ofta har slängt av sin ryttare.

Jag måste sätta på mig skygglappar annars skulle jag inte orka stå där. Har givetvis försökt påverka men bara mötts av kommentarer som "det har vi inte råd med" eller "ja, det är möjligt att det är så". Ingenting händer.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

via skrev:
I min drömvärld skulle det se ut så här:
Nybörjare skulle enbart rida privatlektioner. De sklle utsättas för sitsträning på lina, tills de kunde göra hyfsat avancerade balansövningar i alla gångarter. Sedan skulle de (fortfarande på lina) få börja ta i tyglarna (gärna fästade i kapson, grimma, nosgrimma etc) och börja öva på teknik och timing i hjälpgivning.
SEDAN skulle de få rida, så småningom i små grupper, eller fortsätta privat. Det är väl då mer en ekonomisk fråga.
Problemet är bara att det är väl få nybörjare som skulle fortsätta då. De skulle nog börja på en annan ridskola istället.

Så gör det på ridgymnasiet i Kalix. :) Ryttarna som börjar där tävlar ju oftast sedan flera år tillbaka och har egen häst. Men de sätts på lina den första terminen! Så skulle de se ut på alla ridskolor. :)
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Svaret är enkelt -Inget-
Den här ridläraren kan ju inte ha någon utbildning om hon tror att en häst stannar av panik drag i munnen.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Så ser det definitivt INTE ut på alla ridskolor. Det finns ridskolor av väldigt skiftande kvalitet och det kan vara ide att åka runt och titta på deras lektioner och bildasig en uppfattning först innan man väljer.
Det finns klubbar med väldigt duktiga instruktörer också. Åk och titta och välj en av dem.
Finns det inte någon bra klubb i närheten kanske det är bättre att lägga pengarna på att rida privatlektioner för en bra instruktör om det går att låna häst.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Det är ju nästan så man vill gråta alltså. Har oxå ridigt på ridskloa en längre tid men vägrar nu att skänka pengar till en sån verksamhet. :mad:
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Tur att det inte ser ut så på många ställen, men ett ställe är ett för mycket. På den klubb där jag tidigare var har alla hästar tillpassad utrustning, de rids regelbundet av instruktörerna i utbildningssyfte och alla instruktörer är utbildade. Hästarna hoppar minst L:B och går L:A-MSV dressyr.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Jag håller med om att det vore en god idé med en sådan slags ridskola, men som sagt; De flesta hästintresserade börjar på ridskola för att rida... Inte för att lära sig en massa "trist" teori. Fast i så fall borde det kanske vara bättre om de personerna då och då o åkte ut till en turridningsfirma, där det i princip på någon enstaka lektion lärs ut hur man styr hästen hjälpligt. Där hålls ju hästarna utbildade också.

Räknar man på vad det kostar att rida på ridskola, så är det ganska dyrt. Här brukar grupperna vara ca 10 personer eller fler och lektionstiden 60 min. Det ger varje elev i genomsnitt 6 min per lektion. Varje lektion kostar 140 kr. 140 kr *10 är 1400 kr/tim... Det torde således vara bättre och billigare att låna en häst och betala en privat instruktör.
 
Sv: Vad lärs ut på ridskolor egentligen???

Framförallt så blir det för dyrt, med dagens tänk att ridning är rekreaktion, en hobby..

men jag håller med.

har läst i en artikel i ridsport att de på ngn (tysk) ridskola hade en trähäst att öva på.

Heather moffet lär ha en equisimulator, men tyvärr är hon kanske inte så duktig på ryttarens biomekanik
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 404
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 918
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 590
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp