Vad kunde DU när du skaffade häst?

F

Floresco

Har nu varit sugen på egen häst lääääänge, och jag börjar känna att jag skulle behöva det för att kunna komma längre i ridningen och med min egna ansvarskänsla.

Därför skulle jag vilja veta vad du kunde när du skaffade dig din allra första egna häst. Ta gärna med alla detaljer, som om hur länge du hade ridit, hur regelbunet, medryttar eller sköthäst, vart du stallade upp din första häst (med vana hästmänniskor eller ensam) och om du kände dig tillfreds med att ha häst vid den tiden du skaffade den.

Tack på förhand:bow:

Sv: Vad kunde DU när du skaffade häst?

Jag var tio när jag köpte min första ponny.
Vi hade egen gård så han stod hemma, mina föräldrar kunde inget om hästar men vi hade kor så djur kunde dom.
Grannarna hade tävlingsponnys som gick både SM och NM och dom ställde upp närhelst jag behövde det.
Hade ridit på ridskola i fyra år och hjälp till med grannarnas hästar så jag kände mig aldrig osäker på vad jag gjorde även om man nu i efterhand kanske inte var bäst på det där med häst så gick allt bra och ponnyn hade jag kvar tills jag var tjugo då han avlivades pga. en ögonskada som blev besvärlig.

Har man bara nån kunnig att fråga så löser sig mycket.

Hejsan. =)
Detta är en tråd som passar mig väldigt bra då jag älskar få skriva och tjata om min egen häst. :D
Jag skaffade min häst på foder när jag var 21 år och jag hade då ridit i 6 år...utbildat en shettis...jag tyckte mig veta allt men det gjorde jag egentligen inte. Jag praktik på en ridskola. Jag brukade få rida dom hästar som inte var så där jättepopulära precis. Men just han den där hästen var det något speciellt med.:love:
Min häst var inhyrd som ridskolehäst på den tiden. En ridtravare som visade sig inte passa in i ridskoleverksamheten. Och var mindre populär bland rideleverna men jag blev störtförälskad. Lite galen...var han allt. :) I af. Efter jag hade tagit honom på foder så hade jag in häst uppstallad på ridskolan. Jag red regelbundet ridlektioner och dagligen även när jag inte hade häst. Det fanns inte någon häst jag hade som sköthäst eller var medryttare på tidigare innan jag skaffade min egna häst.
Kunskaps mässigt kunde jag inte så där jättemycket. Men jag hade kunniga personer att rådfråga. Fast den jag lärde mig det mesta ifrån var just min häst då han var så tydlig med vad som var fel och rätt enligt honom. :D Det första året....herregud...det var en mardröm...det var vid fler tillfällen jag tänkte lämna tillbaka honom till hans ägare. Det var många som pushade på bakirfrån och tyckte hästen var för stor för mig, för galen, att det bästa vore att skaffa en mer välriden häst mm. Det var tack vare min bästa tjejkompis som sa till mig verkligen till att känna efter hur det skulle kännas vara utan min häst och det gjorde mig otroligt ledsen. Jag behöll honom...för jag älskade honom. Anledningen till att han var sådan som han var då. Var att han hade svårt med pällsfällningarna vid våren och vinter. I nuläget bor han hemma hos mig och min man på våran lilla gård och stormtrivs. Han är som en annan häst. :)
Och jag känner mig helt tillfredställd med honom .
Mvh Xoya
Mvh Xoya.

Jag var 20 när jag skaffade min första, hade då ridit sen barnsben, och sen jag var femton ridit mer seriöst. Alltså ofta, privatlektioner på privathästar, självständigt på olika hästar osv. Jobbade även heltid på en ridskola med ansvar för hästarna sista året innan jag skaffade min, och där lärde jag mig en hel del. Hade ridit in unghästar, ridit vilddjur och lata, snälla och pigga, ja alla sorter.
Köpte hästen av uppfödaren och stallade upp den hos en av hennes vänner, som jobbade på naturbruksgymnasium som hästlärare. Ett litet stall där man kunde fråga om det var något.

Upplevde eg inget "nytt" på hanterings/skötselbiten, men visst blev man lite skrämd av tanken med att ha fullt ansvar.

Ridmässigt tror jag det är bra om man är van att rida självständigt, att lägga upp en plan och hyfsat genomföra den. Har man bara ridit på lektion och plötsligt har egen häst tror jag det kan vara svårt i början.

Hanteringsmässigt är det bra att kunna typ

• ge penicillinsprutor/medicin
  • köra transport
  • ta av en sned sko
  • ha koll på allmäntillstånd hos hästen och märka när något är fel
  • ha vett att ta hjälp när man inte kan själv

Det finns alltid tusen saker att lära sig, men så länge man har sunt förnuft, hjälp att tillgå och hyfsat hästöga så klarar man sig.
Det går inte att lära sig att ha egen häst utan att ha egen häst, nån ska vara den första!

Jag köpte häst(travare) när jag kände att jag behövde komma vidare i ridningen, alltså efter att ha ridit lite då och då i 2 år...
Visst det var lite tidigt men jag hade min syster som hjälpte mig och jag hade hästen hos människor som var vana och som man kunde fråga mycket..
När jag kände att jag ville lära mig lite mer så började jag på ridskola där jag nu gått i 1,5 år och lärt mig mkt..
Och har nu skaffat mig en till häst som är en rikitig läromästare och jag har den andra som en skogsmulle..

Jag gjorde fel som inte köpte en läromästare från början... Men lärde mig ändå att ta ansvaret osv...

Det hjälper mkt om man har någon kunnig i närheten....

//

Jag fick min första egna ponny när jag var 14 år, hade innan dess varit medryttare och fodervärd på 2 b-ponnyer och en c-ponny samt ridit på ridskola 1 gång i veckan tills jag var 12 år.

Fick mycket hjälp av min mamma och andra kunniga människor i stallet, så att flytta till ett stall där det finns andra som kan mkt är jättebra.

Ponnyn som jag fick var lite för svår och lite för bra för mig till en början men med hjälp av mamma och tränare så gick det ändå framåt, sakta men säkert.

Det var stor skillnad att få egen häst mot att va fodervärd tycker jag, då allt ansvar låg på mig, men mest på mamma. plötsligt skulle man bestämma foderstat, täcken och allt sånt där. det är mycket att tänka på men man lär sig fort! :)

Jag och min mamma har varit hästägare i ett halvår och en vecka, för att vara exakt ;). Vi började med att leta foderhäst när jag kände att det var för lite att rida på ridskola en gång i veckan. Jag gillade inte riktigt heller det är med att byta hästar hela tiden och inte få vara med hästarna mer än att sadla och rida. Vi hade foderhäst i ett halvår på ett stall (där vi även har våran häst idag) där det alltid finns folk med väldigt mycket kunskap som ställer upp om man vill fråga något, det är supersuper viktigt tycker jag. När det började bli dags att lämna tillbaka foderhäst kände vi att vi inte skulle klara oss utan häst. Så vi köpte en häst från samma ställe som vi hyrde foderhästen av. Jag hade ridit på ridskola i fyra år fortsatte även rida ett år till, så jag slutade i våras. Ingen kan veta allt innan man skaffar häst så det är viktigt att ha kunniga människor att kunna fråga. Det är framför allt viktigt för en själv så man inte börjar känns att man inte klarar det. För mig har det funkat bättre med skolan och allt sen jag skaffade häst då jag måste planera och ta vara på tiden. Men jag har turen att ha en hästintresserad mamma som kan ställa upp om jag måste plugga till ett prov t.ex. :) Det är också väldigt bra att skaffa en foderhäst först så man känner att det funkar.
Lycka till!

Jag hade några ridskoleår sedans barnsben och ett antal medryttarhästar (som jag i perjoder red för instruktör på beroende på förutsättnigar).

Min första medryttarhäst var en shettis som jag red från 8 års ålder ungefär. Där fick jag förmånen att alltid ha en vuxen som var med och stöttade och hjälpte mig. Jag fick då med hjälp vara med och rida in, hoppa in, och köra in "min" lilla ponny. Där fick jag tidigt också lära mig att ta ansvar. Även om ingen sa något direkt om det så visste jag ju att om jag misskötte mig så skulle mina förmåner tas ifrån mig. Jag hade dessutom ett brinnande intresse och därför tog jag detta med ponnyn på blodigt allvar. Det var ingen lek det där ;). Efter ett par år där hade jag dagligen ansvaret över ponnyn och dess skötsel. Fortfarande med stöd från vuxna men var ändå ganska självständig. Tränade regelbundet för tränare och red ut med de stora tjejerna.

Till slut växte jag ju ur honom och efter det red jag allt möjligt som kom i min väg. Det var travare och fullblod, fjordingar och ett och annat halvblod. Nån arab. Till slut hittade jag en tjej med ett halvblod som passade in på vad jag behövde och där jag passade för ägaren. Hos henne var jag fast fram tills dess jag köpte mig en egen häst. 5 år tror jag bestämt.

Jag hade ridit i totalt 16 år innan jag fick förutsättningarna att hålla mig med egen häst. Min egna häst var vid köpet ung och endast insutten. Har nog känt ibland att min rutin inte räcker till och jag har behövt mkt hjälp. Men just hästägaransvaret har aldrig varit ett problem.

Jag har haft min häst uppstallad i stall där viss service så som in och utsläpp ingått. Men kunskapsnivån på mina stallkamrater har inte alltid varit det bästa. Det fanns stallkamrater som inte visste ett smack om ridning utan bara red ut i ett rasande tempo ...

Det är ju så också att ju längre man har hållt på desto mer egna uppfattningar har man gällande hästhållning och hästskötsel. Det finns lika många sätt att sköta om sin häst som det finns hästägare. Och ofta är det inget som är rätt eller fel. En del ratar vissa vetrinärer och en del älskar dem. En del fodrar med havre andra med pelletrerat gräs. En del gillar vissa tränare och andra anser att dem förstör hästar... Meningsskiljaktigheter har alltid funnits och jag hade nog kommit så långt vid tidpunkten för egenhäst att jag redan hade en linje att följa gällande hästskötsel, tränare och tänket vid utbildning av häst. Jag red för dem tränare jag tyckte var bra. fodrade med eget foder och skötte mitt. Och många tyckte helt annulunda. Huvudsaken för mig är att stallet sköts väl med bra rutiner kring hästarna.

Håller med här ....

Det är svårt att helt plötsligt bli med egen häst om man inte är van med egenhästtänket ... Det finns mycket man behöver kunna lösa som hästägare...

Jag tror att mycket handlar om sunt förnuft och intresse (vill man så ser man till att lära sig).

Har man inte så mycket egen erfarenhet så är det ju klokt att ställa hästen på ett ställe där det finns hjälp att få. Det är också viktigt att man köper en häst som matchar en ridmässigt. Inte så klokt att köpa unghäst om man inte har erfarenhet då är det ju bättre med en äldre stabilare läromästare.

Har man också chansen att få vara med kring en privathäst som medryttare eller halvfodervärd är det ju jätte bra. Alternativt kanske ha en egen foderhäst innan man tar det slutliga steget att köpa egen.

Har nu varit sugen på egen häst lääääänge, och jag börjar känna att jag skulle behöva det för att kunna komma längre i ridningen och med min egna ansvarskänsla.

Därför skulle jag vilja veta vad du kunde när du skaffade dig din allra första egna häst. Ta gärna med alla detaljer, som om hur länge du hade ridit, hur regelbunet, medryttar eller sköthäst, vart du stallade upp din första häst (med vana hästmänniskor eller ensam) och om du kände dig tillfreds med att ha häst vid den tiden du skaffade den.

Tack på förhand:bow:

Jag var 16 när jag fick min första häst, hade ridit på ridskola från att jag var 6 år, och även varit skötare på en privathäst (som jag även fick rida så mkt jag ville och tävla när jag ville, så han var näst intill som min egen) i 4 år. Hade tävlat LC-hoppning med vinster och placeringar. Hästen stallades upp i samma stall som min sköthäst stod i, ett mindre privatstall där stallägaren var hovslagare, hans sambo överdomare + A-domare i hoppning (+ägare till min sköthäst ;)), hennes dotter (då 23 år) tävlade på SM-nivå i hoppning på storhäst (med bl.a en 3:e och en 4:e placering som Young Rider, samt 2 st 13:e placeringar i senior-SM), så helt klart hade jag mkt vana hästmänniskor omkring mig, och mkt hjälp. Dessutom hade(har) jag en mkt hästvan mamma, som men undantag från några år när jag och mina syskon var små, har hållit på med hästar i hela sitt liv.
Min första häst var ett 14-årigt halvblod som hade tävlats med vinster och placeringar i LA-dressyr, 120-hoppning och lätt fälttävlan, supersnäll (skulle inte skada ens ett litet knott med flit), lätthanterad i ALLT och totalt orädd. 5 månader efter att jag hade fått min häst flyttade vi lite drygt 20 mil till en egen liten gård, och då inköptes häst nr 2, ett 4-årigt halvblod, bara grundriden.

helt ärligt kunde jag varken rida eller hur hästen skulle skötas. Som tur var hamnade jag i ett väldigt bra stall där jag fick lära mig mycket men det hade ju kunnat gå hur fel som helst.

Jag fick min första egna häst när jag var 14.
Jag hade då ridit på ridskola i fyra år, tävlat en del hoppning och dressyr, varit teorilärare för de yngre samt haft fri tillgång till farfars ena häst.
Hästen jag fick var en tvåårig hingst, förmodligen min pappas dummaste påhitt någonsin.
Men jag har alltid varit en sån som vill lära mig MASSOR, så jag plöjde böcker, läste trådar på buke, skaffade mig ett kontaktnät med duktiga hästmänniskor och försökte vara med om så mycket praktiskt som möjligt.

Hästen reds in och utbildades av mig. Jag har aldrig ridit honom för en riktig tränare, bara kompisar.
Han blev ändå en riktigt duktig häst. Vi hade kommit till öppnor och slutor när han såldes.
Av olika anledningar kom han nyligen tillbaka till mig, så nu får vi se vad som händer.

Tackar för alla kloka råd och svar! Intressant läsning:bow: Tar gärna emot fler svar:)

Jag var runt 13-14 hade ridit i nästan 2 år när jag fick min första häst.
Hade en ridskolehäst på "halvfoder" (först varannan, sen varje fre-sön) i nästan 1½ år innan jag köpte henne.
Rådfrågade självklart min ridlärare först och hon tyckte det lät bra eftersom jag kände hästen (den jag var "fodervärd" på) och så skulle jag ju ha henne uppstallad på ridskolan.

Jag var väl relativt duktig för att ha ridit så pass kort tid och tävlade div 3 hopp samma år (på en annan ponny) och hade samma hästvana som mina kompisar som ridit i 7 år hade :p

Det viktigaste när man skaffar sin första häst är att ha den uppstallad bland vana hästmänniskor. Att de är kunniga i det praktiska alltså, hästvård osv. Ridningen kan du alltid få hjälp med på annat håll men när det är mer "akuta" grejer (samt hjälp med foder osv) så är det viktigt att man har någon/några i sin närhet som kan hjälpa till.

Dock tycker jag personligen att man ska väl kunna rida hyfsat, samt ha grundläggande kunskaper om de vanligaste hästsjukdomarna osv innan man skaffar häst.
Man måste ju åtminstonde kunna Se och Förstå om hästen är, eller börjar bli sjuk och liknande.

Tycker du att du är redo så är det klart du ska köpa en häst. :)
Det viktigaste är att vara öppen och inte vara rädd för att i alla lägen be om hjälp. (Samt ha ekonomi för det såklart ;) )

Jag var 18 när jag köpte min första häst och hade ridit sedan jag var 4 . Efter ett antal år på ridskola så gick jag över till att bli skötare, tror jag var 12, åt hästar på ett stuteri. Det fortsatte i ett par år och sedan gick jag över till att rida och köra travhästar.

Att vara skötare i ett privatstall ger så mycket och man får en stor insikt i hur det är att vara hästägare, till skillnad från ridskola.
När jag blev gravid vid 19 års ålder sålde jag hästen och hade uppehåll i 3 år. Sedan blev det en foderhäst som jag idag äger. Hon fick så småningom föl, fölet stannade hos mig tills han var 2 1/2 då han lämnades ut på foder och såldes nu till denna tjej i maj 2008. I september 2007 köpte jag mig en häst till och hade 3 egna en tid.

Det är bra att kanske vara skötare/medryttare ett bra tag innan man köper egen så man lär sig om foder, sjukvård osv osv. Det kostar ju också en hel del att ha häst idag så man ska ju se till att man har råd med det också, det är ju kostnader som hovslagare, veterinär, försäkring, utrustning, uppstallning, foder osv osv.

jag fick min första ponny när jag var 2 år, så självklart kunde jag ingenting då.:D Men det är kul att börja så tidigt, hästar blir liksom en naturlig del av livet. Jag lärde alla mina kompisar att rida när jag var liten. Båda mina föräldrar hade hästar och red så det föll sig naturligt att jag och min syster skulle gå i samma spår.

vad 11 år hade ridigt på ridskola i 2 år, fick värdels snällase d-ponny, uppstallad hemma,Min svägerska hjälpte mig med hästköpet och lektioner oxå och i stallet fanns(finns) en som hade häst vana:laugh:

Jag kunde inget alls när jag fick min första ponny.
Jag hade väl på min höjd ridit (med ledare) några ggr som barn hos en bekant ngn sommar då och då.
och så hade jag borstat några ridskolehästar i en spilta. Thats it.

Jag va typ 12-13 år när jag fick min första ponny i julklapp av mina föräldrar.

Jag hade ridit i 14 år när jag köpte min häst. De första fem åren red jag 1ggn per vecka samt hade sköthäst på ridskolan 2-3 ggr per vecka. Efter det började jag jobba på ridskolan mer regelbundet (stallskötare) samt fick då rida mer, blev ca 2-3 ggr per vecka varav en gång fortfarande var lektion. När jag var 16 började jag tävla lite med "min" ridskolehäst samt slutade rida i storgrupp utan tog privatlektioner varannan vecka tillsammans med en kompis. Fortfarande red jag självständigt ett antal gånger i veckan.

Sedan 18 års ålder har jag ridit minst 4-5 gånger i veckan på privathäst som utbildades och tävlades tom LA i dressyr. På honom tog jag lite privatlektioner för tränare ibland. Sedan 20 års ålder har jag haft egna lektioner för åldern 3-12 år vilket har fungerat mycket bra. Jag hade uppehåll från ridskolan under två år för att när jag var 21 börja igen (jag hade en plan på att köpa egen häst och ville fräscha upp ridkunskaperna igen, man lär sig själv en hel del tokigheter när man inte har någon som petar på en...). Ett år senare köpte jag min häst Wilma, ett grundridet 5-årigt sto som jag nu ägt i drygt ett års tid.

Tiden med Wilma skulle jag aldrig vilja byta bort mot något annat men visst kan det kännas motigt ibland, när man äger världens underbaraste mest viljestarka och envisa kärringsto som finns. Första tiden var ett litet helvete då hon ville bestämma och jag inte hittade knapparna riktigt. Men nu går det framåt i sakta mak, vi har ställt upp i lokal LB:3 (med fel galopp två gånger samt resterande programs galopp i bocksprång) men nu två månader senare håller vi på för att träna div. III dressyr. Man tar det i sin egen takt och reson.

Jag stallade upp Wilma på den lilla ridskola som jag jobbar på, där hon är uppvuxen och jag har en superstallägare som är kunnig och hjälpsam. Det gäller som många sagt tidigare att våga fråga och inse att man kan inte allt trots att man ridit si och så många år och de här många olika hästarna! Ser man bara till hästens bästa och är engagerad kan man ha mycket roligt tillsammans.

Spara mycket pengar, innan du har köppt hästen!
Det blir ALTID oförutsedda utgifter!!
tex- vaccinationer, hovslagare, torv kostnader, Nytt täcke?? DET kan hända att allt behövs på en o samma gång!

ser till att du ordnar med dina leverantörer innan du får hem hästen, det mår både du, hästen och stallägaren bättre av i längden.

*du kommer längre om du provrider en massa hästar så du får en uppfattning om vad du vill ha för häst
*jämför begärda priset-verker det billigt..se upp!
*ta med någon häst kunnig person innan du genomför köpet
(tänk på att om nuvarande ägare älskar sin häst och känner att du är rätt köpare så ger de dig tid att känna efter och ordna med praktiska saker- någon som trycker på dig o vill bara "bli av" med hästen bör man höra varning signal)
*köp inte en travare!(till alla "vi älskar travare fans-erkänn de är oftast inga bra första hästar!)
*hyr in dig hos någon/några hästkunnigga! innan du hyr in dig hos nån så åk dit flera ggr,(!!!) är alla nöjda på stallet lr är stämmningen spänd o konstig o ger varann falska leendet? KOLLA alltid vad som ingår i din hyra- in/utsläpp ...täckes ombyte... är du på jobbet o det börja storma vill du väl inte UNDRA om din häst har det bra?

**hjälp till i ett privat stall i några veckor så att du får en uppfattning om vad det innebär att ha egen häst med HELA ansvaret.

Från en som kanske inte var helt redo med sin häst men blev tvungen att bli det samma dag hon såg in i de stora nyfikna ögon på sitt allra egna halvblod:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar