Vad kunde DU när du skaffade häst?

Sv: Vad kunde DU när du skaffade häst?

Förkunskaper.
Hade gått en hästskättar utbildning, annonard av ridskolan för att se vilka som hade intresset för hästar och vilka som skulle hoppa av snart. Har för mig att det var på hösten. Fick efter avslutad kurs märke och började rida där. Föreldrar utan häst kunskap.

Året där på fick syrran och jag en häst, i augusti. Eller det var två mor och son. Sonen var en jätte söt tre månaders ohanterda kille, som när vi provred bet mig i benet. Stoet var en 11 årig varblods travare. Vi köpte dem mycket på grund av att den andra som var intresserad skule slakta fölet. Då det saknade värde.
Det var det vi fick höra iallafall.

Vi fortsatte på ridskola och stallde upp dem hos en granne som hade egna hästar. Dok trivdes de inte där och vi flyttade dem till eget stall på våren där på. Det kom en och red i början,men hon slutade efter ett tag. Eller om vi sade ifrån då hästen vart jätte stressad av hur hon red. Vi red henne själva med föreldrar som stod och tittade på, oinhängnat och så. Fick vid den tiden även reda på att hästen ansågs oridbar och galen. Syrran slutade snart på ridskolan och började rida enbart på stot. Gick rätt bra för dem.

Saker man skulle gjort anorlunda.
Vi skulle ha sålt sonen, tidigare då varken jag eller syrran trivdes med honom.

Jag var 8 när vi skaffade häst syrran 10.
Vi lärde oss massor av vårat halvgalna varblods sto, Även om hon var litte för svår för mig. Så var hon vad syrran ville ha och även nu idagsläget. 16 år senare.

Jag var vuxen när jag skaffade min häst (och vuxen när jag började rida också, för den delen). Jag hade ridit på ridskola i tio år eller så, och hade dessutom varit medryttare en gång i veckan under totalt två eller tre år, på två olika hästar. Stallplats fick jag i stallet där jag varit medryttare, och det var lite av förutsättningen för att jag skulle våga skaffa häst - att jag kunde stå hos folk som jag litade på kunde/skulle hjälpa mig hålla koll på hästen så han mådde bra. Jag har bytt stall en gång (pga stallägarnas flytt) men även i det nya stallet har jag en stallägare som jag vet håller ett öga på att hästen är ok, och som jag kan fråga till råds om foder, träning, skador, och allt annat som kan hända. :love: Sen hade jag turen att hitta en väldigt hanterbar häst, dessutom, så med den hästen har det bara känts bra. Hade jag hittat en knepigare häst hade det kunnat bli mycket svårare.

Jag skulle fylla 15 när jag fick min häst.

Jag gick i den duktigaste gruppen på ridskolan och hade ridit mycket privathästar. Tagit hand om nybörjare och hållt på med unghästar. Varit medryttare och ridit mycket på egen hand. Gjort iordning foder och annat till ett antal hästar regelbundet och red i princip 5 dgr i veckan i perioder.

Jag fick en oriden, sned travare som skulle fylla 5. :o

Jag var dock väldigt duktig på att fråga och dessutom hade jag inga problem emd att gå sakta fram. Sen hade jag också min 11 år äldre syster som stöd, då vi delade hästen. Så hon satt inne med massor av kunskap som inte jag hade, tex sårvård och hur man gör en foderstat. Sånt som jag själv inte hade någon rutin på. Sen har vi varit väldigt samspelta när det gäller ridningen och diskuterat hur vi ser på saker och hur vi ska lösa problem.

Jag upplevde aldrig att vi tagit oss vatten över huvudet, inte en enda gång. Jag upplevde att allt gick som en dans fasktiskt och jag var väldigt engagerad i hand utbildning och behandlingen av hans snedhet. Men så hade jag också, redan när jag började med hästar, ett enormt intresse för djuren i sig och det var inte ridningen som var det stora för mig, det var allt runt i kring. Så jag hade ju aldrig några problem med att han behövde tid på sig. Och jag älskade att mocka, pyssla och prata med min bästa vän i världen.

Jag skaffade min första häst vid 44 års åldern. Red en hel del fram till 22 års ålder och hade sedan 22 års uppehåll med hästar. :eek:

Jag hade även en kusin som var duktig ponnyryttare som jag brukade vara hos på somrarna när jag var tonåring, jag var liksom hästskötare och åkte på tävling och så, red inte hennes hästar mycket (många av dom var småtokiga hoppfantomer) men jag skötte allt från snälla valacker till stallets bitchigaste sto.

Jag hade då rejäla grundkunskaper i hästhantering och hästskötsel kan man säga, även om jag var ringrostig. Det var mycket som satt i "ryggmärgen". Betr ridningen så kunde jag rida (skogsridning då) men mitt uppehåll var så långt att jag skakade som ett asplöv när jag skulle upp på min häst för första gången. :crazy:

Jag upptäckte väldigt fort vilka kunskapsluckor jag hade ska jag säga. Men jag hamnade i ett litet stall med 2 superkunniga tjejer så att jag liksom gled in i deras stallrutiner som snabbt blev mina stallrutiner, samt att jag hade dom att fråga om det var nåt.

Jag hör inte till dom som tycker att man måste ha ridit på ridskola i typ 50 år och haft 18 000 foderhästar innan man skaffar häst, jag tycker att det är viktigast med 1) en bra grund att stå på 2) ödmjukhet ang sina kunskapsluckor och att man är beredd att fråga och 3) en kunnig omgivning som kan svara.

Samt sist men inte minst, att man har rätt häst. Börja med en okomplicerad häst som gör hästägandet roligt, inte ett "projekt".

Lycka till!!

Jag var 12 när jag fick min första ponny. Hade ridit på ridskolan som jag köpte ponnyn från i 3 år och haft sommarhäst 3 sommrar. Min mamma red som yngre och i början stod ponnyn kvar på ridskolan innan vi kunde ta hem honom.
Jag var rätt osäker i början, ville att någon skulle kolla så att sadeln låg rätt osv. Kanske inte så jättebra att skaffa häst om man inte kan sadla ordentligt? :crazy: Jag fick också frispel när ponnyn blev sparkad i hagen och fick ett skrapsår... Jag ringde till och med ut veterinären... För ett skrapsår... :o Och så fort jag fick rida ut själv så drog han med mig. Jämt och ständigt hade jag svårt att få stopp på honom.
Så här i efterhand är jag förvånad över att jag inte slog ihjäl mig eller nått men just den tiden var nog den mest lärorika eftersom det var då som hästkunskaperna verkligen tog fart. Och det slutade lyckligt utan brutna ben. :D

Jag är en av dom stackars människor vars föräldrar aldrig uppmuntrade häst och att äga eller vara medryttare fanns inte med på kartan i vår familj.
Jag red på ridskola och i åldern 10-15 fick jag uppdraget att rida en del privatägda ponny och tävla dom. En lärorik period och jag hade mycke kul ridning men det var ju inte så kul i längden att träna och rida hästar som andra skulle få rosetter med.

Vid 18 års ålder la jag ridningen på hyllan. Startade sedan upp det igen och red på heltid och jobbade med hästar på heltid i flera år innan jag blev hobbyryttare.

Äntligen hade jag hästen bara som hobby och jobbade för att ha tid och råd med min häst.
Mitt arbeta har tagit många vändningar men hästen är den samma. Ibland har jag haft hur mycke tid som helst med hästen men varit pank och kämpat för att ha kvar henne, ibland har jag varit rik som ett troll men knappt haft tid med henne. Nu är jag halvpank och har bra tid för hästen.

Jag har nog äntligen funnit där jag vill vara med min häst.

Länge leve hobbyryttaren som är nöjd med den häst och den tid den har! :bow:

KL

Köpte Crow och Dacke förra våren och stallade upp dem hemma, ingen hästmänniska sådär precis inpå, men känner ju en hel del som är villiga att hjälpa :)

Den ena är pappas, han kan inte jättemycket om hästar men har ridit och kört lite och är bra med djur i allmänhet.
Ansvaret kände jag väl låg å mig trots allt.
Har/hade själv ridit i ca 12 år, i perioder och provat allt från western till dressyr, islandshäst och hoppning, ridskola, privattränare och hos kmpisar, men var väl inte duktig på nåt av det. Kan åka häst. Hade däremot bra hand med hästar från marken, så jag kände mig rätt lugn. Hade suttit in nån unghäst. Dessutom hade jag precis gått ut 3årig gymnasieutbildning i hästhållning, så lite skötsel hade jag ju med..:P

Trots en del bakslag har det ändå gått bra, och inget av det sm hänt hade undvikits genom att jag ridit längre; det är läxor man måste lära sig med tiden. Men det går ändå framåt, rider för tränare så ofta det råkar bli (ibland 2ggr/dag, ibland en ggr månad, för det mesta nån gång i veckan eller varannan vecka.) och vi utvecklas både jag och hästen.

Rekommenderar väl att man börjar med en relativt säker och inriden häst.. fast jag lever ju inte som jag lär; köpte oinriden och vid köpet väldigt stressad travare. Var inte tanken från början naturligtvis, men det är en annan historia.

kl

Jag var tretton/fjorton när jag fick Lillie. Hade då ridit regelbundet på ridskola i fem år (1-2 ggr/v), varit på ridläger varje sommar, och skötte häst/-ar på ridskolan. Lillie var då 2.5 år, vbl-travare. Hade ingen som helst unghästvana (och var dessutom den enda som hade någon som helst hästvana i familjen) så det blev att leta efter stall där vi kunde få hjälp. Hittade ett litet stall, fyra boxplatser varav två var tillgängliga för inackordering. Fick enormt mkt hjälp av de som hade stallet, med allt mellan himmel och jord. Jag tror inte att det hade gått så bra somd et faktiskt har gjort utan deras hjälp. Givetvis var min häst inte den optimala förstahästen, men ser man till att ha kunniga människor omkring sig så tror jag inte heller att det ska var ngt större problem.

Enligt mig är en avgörande faktor vad man har för backup runtikring sig. Det är stor skillnad på att ha hästen på en ridanläggning där man alltid har folk att fråga samt hjälp med skötseln så man slipper göra allt själv från morgon till kväll. Jag har provat både ock och kan dela med mig av vad jag vet men nu gällde frågan bara första hästen.

Första hästen jag fick var en nordsvensk travare som jag fick överta från en bekant som flyttade. Då var jag 13 år, mina föräldrar kunde ingenting men mamma hade engagerat sig lite i ridklubbens styrelse något år tidigare. Jag hade då ridit lektioner i 6-7 år samt skött en privat dressyrhäst i ett par år. Tilläggas bör att detta var en helt ideell ridskola så kompetensen var inte vidare stor på varken personal, instruktörer eller styrelsemedlemmar. De man hade att förlita sig på var övriga privathästägare.
Hästen var ett sto i ponnystorlek som var 13 år. Hon var grundutbildad i hoppning och dressyr men det var allt, ej körd för trav. Hon var väldigt het men inte nervig. Jag fick jobba mycket med henne eftersom hon både var smal och omusklad då jag fick henne, men med annan foderstat och träning blev hon fin. Jag red en och annan lektion på henne förnågon av de äldre ryttarna, men mestadels fick jag påta på enligt eget huvud.
Vad som förvånar mig var att det gick så bra ;P Jag var bara 13 år och hästen var relativt svårriden men jag hade aldrig problem med henne, varken skötselmässigt eller ridmässigt. Jag tog väl hand om henne och hon hade det väldigt bra. Trots att min bakgrund bara var ridskolemässig, och de ridskolehästarna höll ingen klass värd vid namn samt att intruktörerna var minst sagt oengagerade (satt mest o rökte medan vi red efter eget huvud) så tyckte jag det var bra alltihopa. Jag kan tom påstå att det var då jag kom igång och började lära mig hästar på allvar.

Ålder och det där är nog ingen direkt riktlinje man kan ha. För ungar mognar olika fort, jag var en ganska mogen 13-åring och jag tog verkligen mitt ansvar Varje dag. Jag var inte ute och rännde och mina föräldrar hade aldrig låtit mig ha hästen om jag inte tog hand om den efter bästa förmåga. Jag minns apropå det att jag ibland stod och badade kompisars ponnyer på fredagkvällar eftersom de var ute och rännde, men skulle tävla dagen efter och jag av nån dum anledning tyckte att hästen deras skulle vara fin dagen efter. Haha. Men det är ju bara en parentes...
Jag är tacksam för att jag fick den chansen av mina föräldrar, för annars hade jag nog stannat av i utvecklingen pga den bristande kvaliteten på den ridskoleverksamheten. Även om hästen inte var någon läromästare så lärde jag mig massor om känsla för ridning, ansvar och hästvett. Det var mkt lärorikt MEN jag skulle inte tro att det varit bra om omständigheterna hade varit att ha henne i ett litet stall utan hästfolk runtikring :)

Jag var 13 när jag fick min först häst, hade då ridit sen jag var 10 (en gång i veckan), och varit skötare runt 2 år(första skötare, 4 gånger i veckan). Jag fick otroligt mycket hälp i början, av min ridlärare som hade sin häst i samma stall, ja faktiskt i boxen bredvid, och han hjälpte till med allt, för en liten extra summa. Från allt till mockning, riding när jag var sjuk, och till bokning av hovslagare och dyligt. Det hjälpte mej verkligen, och jag tror inte att jag klarat mej utan det.

Jag hade då ridit i 3 år, och kunde hoppa runt 50cm(tävla lite i den klassen på ridskolans ponnisar), och rida LB ddressyr.

Jag kan tycka nu att jag inte kunde särskilt mycket. Jag var 15 år och hade ridit sen jag var 6 år. Jag började på ridskola och var sen medryttare på den häst ag sedan köpte i ca 3 år innan. Hade även hjälpt till med andra hästar, ridhästar främst men också lite på Solvalla.

Min ponny stod i ett litet stall där två ca 45-åriga kvinnor som haft häst i ca 30 år stod. Stallet som låg ca 200 m bort stod det ca 20 hästar med olika ägare i. Så jag hade folk runt mig att fråga om det skulle vara något. Men det behövdes nog aldrig. Jag hade ju skött den där ponnyn som min egen ett tag innan iaf.

Idag är det 13 år sedan och jag har kvar samma ponny, som idag är 25 år. Han har knappt varit sjuk under alla år. Så så hemskt kan jag inte ha skött honom kan man ju tycka.

Jag tror en bra tränare och kunnigt folk runt omkring så löser det sig nog om man iaf varit medryttare innan. Det är nog bra att stå i ett stort stall så att folk oftast finns till hands. Eller som jag ha häst på ett stall där ägaren bodde bredvid och alltid var hemma.

Ibland kan ju något hända som man undrar över. Då kan det kännas tryggt med kunnigt folk som har mer erfarenhet än man själv har. Det tycker jag än idag känns skönt.

KL

jag skulle precis börja nian (hur gammal är man då? 15?) jag hade ridit på ridskola i ungefär 5 år samt haft sköthästar allt från skettisar till travare till b-ponny, varav jag lärde mig mest av b-ponnyn och människorna runt omkring. mina föräldrar hade ingen kunskap om hästar.

min första (och hittills enda) häst var en travare, 8 år gammal och riden bara några månader. han var lugn att hanskas med och mkt trevlig att rida på. kunde galoppfattningarna och galopperade gärna, samt aldrig bråkig. och även om det inte var en läromästare så var han det bästa som kunde hända mig. i stallet så var det bara jag och en annan tjej, vilket fungerade utmärkt eftersom hon gärna hjälpte till och svarade på frågor.

det är väl först nu, efter några år som jag har förstått hur lurad jag hade kunnat bli (särskilt efter att man läst alla trådar här;)) för när jag tittade på häst så var bara mamma med mig (som är rädd för hästar, ska tilläggas).

så det viktigaste är väl ändå att ha folk omkring sig, våga fråga och vilja lära sig, för man kan omöjligen veta allt om hästar! och på nåt sätt så måste man ju lära sig:)

Jag började rida när jag var åtta år och blev uppsatt på en welsh mountain med orden "håll i dig eller ramla av". Red henne och senare en varmblodsvallack dagligen tills jag var 13 år. Då flyttade vi och när jag var 14 lånade jag en kompis galna ponny som stack med mig i flera km, då bestämde jag mig för att aldrig sitta på en häst igen.
Tror jag var 26 år när jag for på en turridning med syrran, gången efter det var jag 34 år gammal och fick prova en kompis lugna lata halvblod som jag t.o.m. vågade ta några galoppsprång med.

Red kompisens häst några gånger, fick låna hennes stallägares mycket välridna och lydiga halvblod och då satte suget in igen, jag ville rida! Jag ville ha allt det som var med hästar igen :love:

Så jag var 34 år när jag skaffade ett 6-årigt varmblod som det funkade sisådär med, han kom direkt från från tävlingslivet (sista tävlingen en vecka innan jag hämtade honom) och jag hade inte hållt på med hästar på nästan 20 år= inte direkt match made in heaven. Efter åtta månader erkände jag mig besegrad och sålde tillbaka honom och skaffade mig den mest perfekta hästen för mig, en fjording*kär*
Vi står i ett stall där jag har två gurus, stallägaren och en annan tjej. De tycker inte det finns dumma frågor och delar gärna med sig av sin kunskap och jag lär mig mer och mer för varje dag.

Tjo!
Jag är på väg att skaffa min första egna häst!
Jag fick veta sedan jag var liten att skulle jag skaffa en häst så får jag betala ALLT som har med hästen att göra och ha ALLT ansvar själv och nu är det äntligen så :)
Jag har ridit sedan jag var 8 (nu är jag 18)
Började på ridskolan när jag var ca 10-11 och red ett gotlandsruss hos min systers kompis, ett hbl hos grannen o sedan mer regelbundet hos min kompis i några år.
När jag började gymnasiet slutade jag på ridskolan o började rida igen året efter. Då hos en random trevlig framilj. Sedan hos Familjen Hedstrads dotter Josefin som är min "nya" granne och så har jag hand om min kompis 20åriga vbl.
Jag kan allt grundligt om hantering o skötsel, "problemhästar", jag vet hur ma hanterar när olyckor sker eller om nåt inte blir som det brukar. Jag tänker i NH och därför går det allra mesta utan problem. Sedan har jag pluggat o läst in massor av info om hur man har naturlig häst, och hästhälsa.
Det som är nytt för mig är foder och hästägar-grejor som hovlsagare/verkare, vaccination o andra kostnader :)

Men kul ska det bli! Om än tufft arbete :bump:

Jag var tolv år och köpte en 5-åring som ingen vågade rida på förutom jag.Jag hade ridit på ridskola sen jag var 8 år och haft en häst på foder ett år.Jag tyckte själv att jag kunde tillräckligt (=kunde massor som småtjejer ofta tycker).Men anser nu att ju mer jag lär mig ju mer förstår jag vad lite jag kan ;)

Hästen slängde av mig varje dag i ett halvår, men med envishet och hjälp från bra tränare (som första året tyckte jag skulle skaffa nåt annat och senare tyckte att det var världens talang) så placerade vi oss i LA dressyr,LA hoppning och Lätt fälttävlan.Jag kan säga att jag den hårda vägen lärde mig otroligt mycket av den här hästen.Jag är inte direkt rädd för att ramla av :cool: haha

Men jag skulle för allt i världen inte rekommendera en levande själ att köpa en sån häst.

/Z

Jag kunde alldeles för lite, jag var 13 år och hade ridit på ridskola hela livet, mina föräldrar visste inget utan tyckte jag var jätteduktig så de slutade med att vi köpte en alldeles för svår häst. Nu 5 år senare ser jag hur mycket jag gjorde fel men jag har också lärt mig massor. Det största felet jag gjorde var att jag inte tog hjälp.

Jag tycker man kan skaffa häst med relativt lite kunskap, förutsatt att man tar hjälp från någon duktig med allt från utfodring och hovvård till ridning. Att man ser till att rida för instruktör regelbundet, läser massor med böcker, diskuterar med andra. Man måste hela tiden se till att lära sig mer och vara öppen för kritik! Då blir det bra :)

hade ridit typ 10 år när jag köpte min första häst (var 1 år sen) hade då varit medryttare/halvfodervärd i typ 2 år. Ridmässigt var det aldrig några problem, men trodde nog jag kunde mer teoretiskt om foder och tex benställningar. Köpte ett varmblod som inte hade spec fina ben (har kommit fram tlll det nu i efterhand) men var inget vi tänkte på då, foder hade jag inte heller spec koll på men ringde till kraffts foderådgivning och fick då en uträknad foderstat, och tyckte ju att det var bra, men efter typ 3 månader började han falla ur och fick proteinbrist, har även haft inflammationer på 3 ställen och hade pålagringar i ena kotan och fick hälta där igen. Tror mkt kan berot på hur hans ben såg ut, tog bort han för typ 2 veckor sedan för han skulle få tillbaks problemet igen, och har antagligen gått med inflammationen sen han satts igång i två månader (tog det då mkt lugnare än vets rekommendation och skrittade bara första månaden). Blir ju att när man har en häst som får problem med nånting så vill man ju lära sej, men nu när jag tänker tillbaks så borde jag ha vetat mer om foder och benställningar, kan idag iaf tillräckligt om foder för att kunna göra en fungerande foderstat, benställningar kan jag väl mer om än förut, tror man ska försöka lära sej så mkt som möjligt om allting ;) försöker lära mej mkt och är dels det jag tkr är kul med hästeriet, för tkr om att leta fakta och typ förstå sambanden mellan saker. Kan tillägga att vi hade hästen i ett stall med typ 10 privathästar + ridskola på andra sidan, så fanns ju folk att fråga, tror det är väldigt viktigt.
Sen så har man ju iaf lärt sej nånting på det, skulle nog inte lärt mej så mkt om foder och annat om det inte hade blivit några problem. Justja var 16 år när vi köpte han.

Jag var 15 eller 16 och hade inte hästkunniga/hästintresserade föräldrar. Hade ponnyn i ett inhyrningsstall där stallägaren inite var hästkunnig, men det fanns varierande hästerfarenhet i stallet.
Jag hade ridit på ridskola som yngre och sen haft sköthästar, hyrhästar halv- och helfoderhästar, så det kändes inte som något stort steg. Lärde mig väldigt mycket dock!! Och det var så skönt att få bestämma helt själv :banana:

Tja. Säg det. Min första "första" häst fick jag väl vid 6 års ålder. Då kunde jag klamra mej fast hårt som 17 i manen!:D

Bääsan min fösrta egna häst som jag köpt. Va 20 år då. Kunde väl en del. Har ridit hela mitt liv. Gått på lektioner. Har en hästbiten mor som jag lärt mej en hel del av. Men jag känner att jag är långt ifrån duktig. Men kämpar mej frammåt.

Men då jag köpte Bääsan så ansåg jag mej redo att ta mej an en unghäst och rida in på egen hand. Och när jag ser tillbaka så är jag väldigt nöjd med vad jag presterat men vet att jag kunde gjort massor bättre/annorlunda. Men jag skulle nog inte ha vetat det om jag inte skaffat Bääsan.
Så jag är många erfarenheter rikare. Och skaffar jag mej ännu en unghäst så kommer jag utan tvekan göra bättre ifrån mej. Och lära mej massor på det oxå.

Att säga hur mycket jag kan/kunde är svårt att säga. Är en hobbyryttare till max. Tävlar inte! Rider dock lektioner för att lära mej mer. Vill bara bli duktig. Men det känns ibland väldigt långt bort. och ibland närmare.

Jag skaffade min första häst när jag var 37. Hade inte ridit sen jag gick på ridskola när jag var 12!!! :D

Red lite på en kompis tinker och blev helt fast.
Hon kände en häst hon var hovslagare åt som skulle säljas.
Jag köpte honom och hade honom hos henne och sög åt mej allt jag bara kunde under 1 år.

Sen hyrde vi gård och tog hem honom, hade även 3 inackorderingar första året. Kan tillägga att även sambon lärde sig allt och hjälpte till med det mesta.

Nu 3 år senare har vi ett varmblod och en New forest och ska ha en Connemara på foder om nån vecka, som vi ska köpa senare.

Hästar e terapi för mej och jag ångrar inte en sekund att jag började rida efter 25 års uppehåll.

:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 563
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?