Vad krävs innan vi kan börja tävla?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare marygoround
  • Startdatum Startdatum
M

marygoround

Vad är det jag behöver fixa innan vi kan börja tävla ponnytrav?

Mätintyg är på väg
Licens är på väg
Han ska vara travreggad (väntar svar fr kansliet)

Vad är det mer som ska fixas?
Vad för utrustning krävs att man använder? (både ponny+kusk)

Jag vet att jag kommer få veta 'allt' det jag inte vet när jag skriver kusklicensprov osv. men jag vill vara förberedd då!
Har tidigare bara tränat utan tanke på tävling men nu blivit lite sugen..

Sv: Vad krävs innan vi kan börja tävla?

Utrustning som grund till hästen är ju sele huvudlag å en sulky. Kusken ska ha en reggad dress. (det är något du kan kolla på redan nu, villka färger du vill ha) Medlem i en klubb, men det antar jag att du är om du ska ta licens.
Hästen måste kvala, före den får starta. På vissa banor kan man göra det i samband med att man kör upp för licensen, kolla det när du går teorin.
Hoppas du klarar licensen
Lycka till!!

Tack för svaret!!

Jag tänkte lite på det här med godkänd utrustning, jag har ett travsele med snabbfästen + huvudlag. Jag antar att de är godkänd utrustning.. eller är det något speciellt man inte får ha i just ponnytrav? Vilken utrustning, remmar osv måste vara med?

Jag är på jakt efter en begagnad sulky men det är det inte lätt att fåtag på! Vad är det för regler som gäller just sulkyn?

Jätteglad om någon orkar med mina frågor! :bump:

Jag skulle rekommendera att du går in på www.sptf.nu och kollar deras dokument arkiv. Där står allt du behöver veta inklusive vilken utrustning som är tillåten :D

Kolla bara att du har säkerhets remmarna till selen.
Kolla på http://www.ponnytravet.com och under annonser, där hittar du säkert en passande sulky.
I år måste man ha hjul skydd på sulky hjulen villket man inte har behövt tidigare.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 622
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv