Vad krävs för att få en arabhingst godkänd?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 5 179
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad krävs för att få en arabhingst godkänd?

Nybörjare har alla varit, även de bästa. Det är inget att skämmas för.

Nej, jag skäms inte ett dugg. Däremot tycker jag det är taskig attityd och inte hjälpa istället för att sparka på någon som försöker resa sig. Det är väl typiskt arabfolk antar jag.. :angel: Jag är ingen direkt nybörjare på avel, men just det här med arabhingstar har jag ingen stor koll på än.

Ahaa... han är avelsvärderad. Ska se om jag hittar en länk där resultatet finns..

Ja, han är superfin! :love: Han står dessutom bara ett stenkast ifrån mig, så donnan slipper åka flera hundra mil också. :idea:

Nej, jag skäms inte ett dugg. Däremot tycker jag det är taskig attityd och inte hjälpa istället för att sparka på någon som försöker resa sig. Det är väl typiskt arabfolk antar jag.. :angel: Jag är ingen direkt nybörjare på avel, men just det här med arabhingstar har jag ingen stor koll på än.
Måste verkligen :bow::bow::bow:
Det är strålande marscherat av en 19 åring att redan befinna sig bland de avelsaktiva och känna sig nöjd och stolt över sina kunskaper så man dessutom kan dela med sig;)
Känner många som avlat (mellan 5 och 15 föl om år) under 40 - 50 år och fortfarande upplever den spänning och förväntan det ger att se om de förmodade önskemålen/förhoppningarna kommer att infrias i nästa avkomma. ;)

Tack så mycket! Jag är verkligen öppen för att lära mig och ser upp till alla duktiga uppfödare världen över. Vill man lära sig något, så tror jag att man måste vara öppen. Man kanske inte ska ta till sig allt sedan som alla säger, utan man får nog bilda sig en egen uppfattning också. Alla hanterar ju och sköter hästar på olika sätt! Jag tror det gäller att hitta ett sätt som fungerar för en själv! Jag är som sagt väldigt mottaglig för hjälp ifrån alla er som besitter en sådan enorm kunskap om avel och arabhästar och jag hoppas på att bli bemött med godhet och inte med en massa spydigheter. Hittils har jag bemötts med ungefär lika mycket spya som hjälp.

I bland kan det vara av värde att se sig om när det gäller avel, använd en hingst som är beprövad och har de blodslinjer som passar ditt sto. Vad tex Gapro har lämnat kan säkert någon berätta för dig, Det ju upp till dig vad du väljer och sen vad du får är resultatet av ditt avelsval. Om du ska sälja är det köparen som avgör vad den vill ha och till vilket pris. Bra arabtypiska araber är ju trots allt det man vill ha, en fölunge är ju alltid bedårande, en 1åring förtjusande, men sen vill man ha en fortsatt vacker rastypisk häst och det är då det i bland brister lite i typen. Att den ska vara trevlig i sitt temprament, bra exteriör- lång väl ansatt hals, välliggande bog, ha vägvinnande taktmässiga gångarter ha en bra ridbarhet ( den blir oftast vad du gör den till) hör ju också till. Men en arab ska se ut som en arab - och vara som en arab (människovän, tillgiven och arbetsvillig)
Man ska inte behöva få frågan-vilken ras är din häst, inte ens om den har vinterpäls.
Det är vad jag tycker:)

Måste verkligen :bow::bow::bow:
Det är strålande marscherat av en 19 åring att redan befinna sig bland de avelsaktiva och känna sig nöjd och stolt över sina kunskaper så man dessutom kan dela med sig;)
Känner många som avlat (mellan 5 och 15 föl om år) under 40 - 50 år och fortfarande upplever den spänning och förväntan det ger att se om de förmodade önskemålen/förhoppningarna kommer att infrias i nästa avkomma. ;)

Tack så mycket! Jag är verkligen öppen för att lära mig och ser upp till alla duktiga uppfödare världen över. Vill man lära sig något, så tror jag att man måste vara öppen. Man kanske inte ska ta till sig allt sedan som alla säger, utan man får nog bilda sig en egen uppfattning också. Alla hanterar ju och sköter hästar på olika sätt! Jag tror det gäller att hitta ett sätt som fungerar för en själv! Jag är som sagt väldigt mottaglig för hjälp ifrån alla er som besitter en sådan enorm kunskap om avel och arabhästar och jag hoppas på att bli bemött med godhet och inte med en massa spydigheter. Hittils har jag bemötts med ungefär lika mycket spya som hjälp.

hört talas om ironi??? :rofl::rofl:

det är helt underbart att kalla sig arabuppfödare när man inte fött upp en enda avkomma eller ens har ett dräktigt sto.... :D

Jag kan bara hålla med dig! :idea: Jag tycker också att det är jätteviktigt att avla på typ, men jag tycker också att det är minst lika viktigt att avla på lynne, hållbarhet och meriter. Jag skulle nog aldrig kunna avla på en hingst som i stort sett bara gått och skrotat i en hage och visats på ett par utställningar. Nej, jag föredrar en hingst med egna prestationer, så att man vet att man avlar på hållbarhet. Jag tror säkert att en hingst som mest bara gått och skrotat i en hage, kan prestera men jag vet inte och för mig är det viktigt att veta, för det kan lika väl vara en ohållbar hingst och det vill inte jag avla på i alla fall.

hört talas om ironi??? :rofl::rofl:

Var var ironin i ditt inlägg? :confused:

Det är helt underbart att kalla sig arabuppfödare när man inte fött upp en enda avkomma eller ens har ett dräktigt sto.... :D

Jag förstår inte riktigt varför du hakat upp dig på det där, men jag kan ge dig en förklaring på varför jag "hittar på" att jag är arabhästuppfödare. :smirk:

För det första så hittar jag inte på! :idea: Jag har ganska så nyligen fått tag på ett jättefnt arabsto som ska betäckas till våren. Jag håller även på att leta efter ett sto till. Jag har sedan en 26 år gammal arabvalack (..som var hingst tills han var 6 år) som jag haft i över 10 år. Han var min första stora häst efter ponnytiden. Man kan säga att arabhästen alltid varit vid min sida, på ett eller annat sätt. Nu är han så gott som pensionerad. Jag har även ett halvblodssto som är dräktig med Cairo 869. Hon fölar i början av april! Avel har jag stor kunskap av, eftersom att det alltid intresserat mig och erfarenhet av avel i praktiken har jag fått genom att praktisera på olika stuterier. Till sommaren -08 kommer jag starta upp ett eget företag och eftersom min stora passion ligger för arabhästen, kommer jag föda upp arabhästar. Alltså - jag är/kommer bli arabhästuppfödare! ;)

det var asteria som var ironisk när hon tyckte du satt på så himla mycket kunskap. inte jag.

Fattar du nu?

en uppfödare blir man när man fött upp minst en häst som man står som uppfödare på. var är alla dina? Du har inte ens ett dräktigt sto......

att man har en valack som varit hingst ett par år (dessutom innan du hade den) gör inte att man är uppfödare.

Det är väl typiskt arabfolk antar jag.. :angel:

Tror inte du skaffar dig mer vänner genom att skriva på det viset. Iallafall jag, som haft en bra inställning till dig innan tyckte den där meningen var lågt skrivet.

Håller med Neywaz här.
Jag har oxå haft bra iställning till dig innan, men vadå typiskt arabfolk? Sånt får mig att surna till! :mad:

För att svara på din fråga.
Ingenting krävs för att få sin arabhingst "godkänd" du får betäcka med grannens hjulbenta, innåttåade, karpryggiga arabhingst med toppigt kors och ramskopf om du så vill.

Men jag tycker personligen att om man är seriös som arabhingstägare så avelsvärderar och röntgar man sin hingst iallafall.

Som stoägare vill jag själv inte betäcka med en hingst under avelsklass ett.
Skulle heller aldrig betäcka med en hingst som inte blivit friröntgad oavsett poäng på avelsvärdering.

// Anna

Ta kontakt m SAHF, där vet dom hur du ska gå tillväga.

Du och Boll är ett fåtal trevliga arabmänniskor jag träffat och pratat med och då har jag träffat en hel del. Det är flera som både svarat i trådar och PM:at mig om att de håller med om att arabfolk oftast är väldigt speciella. Har ni aldrig stött på någon?

Ingenting krävs för att få sin arabhingst "godkänd" du får betäcka med grannens hjulbenta, innåttåade, karpryggiga arabhingst med toppigt kors och ramskopf om du så vill.

Nej, det hoppas man väl att ingen gör? :eek:

Men jag tycker personligen att om man är seriös som arabhingstägare så avelsvärderar och röntgar man sin hingst iallafall.

Hur vet man om hingstarna är avelsvärderade? Jag har inte sett någon hingst direkt där det stått på hemsidan? Hur avelsvärderar man en hingst då?

jaha, jag trodde arabuppfödare födde upp araber, inte halvblod..... som du inte heller fött upp något än i och för sig....

strunt samma....

Jo, jag har fött upp ett halvblod förut men det var ett par år sedan nu. Det var ett föl e.Robin Z. Vi hade stoet på foder och tog föl. Sålde fölet som 1 åring! :idea:

Du kanske borde ta reda på SANN FAKTA innan du sprider skit över folk? :mad:

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
934
Senast: Shaggy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ... men jag står stilla, fortfarande väntandes på att livet ska börja trots att det nu bara är ett år kvar till 30. Det är på dagar som...
Svar
4
· Visningar
577
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast...
2
Svar
21
· Visningar
949
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 751
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka