Vad krävs av en medryttare?

A

Azendi

Hej,

Förlåt ifall jag lyckats lägga till denna tråd i fel del men det verkade talas om medryttarskap/fodervärdar här.

Jag tittar nu på att bli medryttare men är väldigt nervös då jag inte har samma erfarenhet som en hästägare. Jag har endast varit sköthäst på ridklubb under kortare period (långa kölistor...) och till en privathäst vars ägare (ung tjej) inte ville ha skötare utan blev påtvingad av föräldrar, så det var ingen kul/varande historia för mig. Utöver det hade min kompis mamma en medryttarhäst så där fick vi hjälpa till lite, plus några ridläger.

Utöver detta har jag dock ingen riktig erfarenhet - snarare en aning om hur saker går till. Hur villiga är hästägare att "visa repen" så att säga. Hur mycket förväntar sig ägaren av medryttaren?

Har egentligen tagit ett avbrott i ridning i 2 år på grund av utlandsstudier etc. men när jag slutade rida kändes det som jag inte utvecklades något vidare. Nu när jag kan engagera mig igen vill jag även ta del av hästskötseln och inte endast ridningen.

Hur "grön" får man vara för medryttarskap? Har haft hästar i mitt liv sedan jag var runt 6 och är nu 19 vid årsskiftet. Hur känner jag om jag är redo för ansvaret?

Tack! :)

Sv: Vad krävs av en medryttare?

Generellt sätt skulle jag säga att man kräver:
1. God inställning till hästarna
2. Kommer överens med hästägaren och kommunicerar på ett bra sätt
3. Följer hästägarens instruktioner och kommer på avtalad tid
4. Utför de sysslor som överenskommits
5. Positiv, hjälpsam och ansvarsfull attityd

Sedan måste man ha tillräckliga kunskaper för att kunna rida och hantera den aktuella hästen, detta varierar ju beroende på hästens temperament och utbildningsnivå m.m.

Personligen skulle jag gärna hjälpa en medryttare (om jag hade haft någon) att utvecklas både som ryttare och hästmänniska så mkt som möjligt. Det är roligt att hjälpa om hjälpen är välkommen och jag som hästägare har ju behållning av att min medryttare utvecklas.

En medryttare hos mig hade fått följa med på träning och tävling, träna själv och vara med på diverse aktiviteter med och runt hästarna i så stor utsträckning som denne själv önskar. Tävla kan också vara aktuellt så länge det inte krockar med mina egna tävlingar.

Hos en bra hästägare borde man kunna lära sig mkt som medryttare både vad gäller foder, häst- och stallskötsel, ridning, sjukdomar, sårvård, hästvett och säkerhet m.m. m.m.

Var ödmjuk och vetgirig så kommer det bli hur bra som helst!

Hej!

Gud vilken härlig inställning du har. Hoppas absolut att den möjliga hästägaren tycker lika, eftersom jag gärna ser medryttarperioden som en slags skolning inför eget hästägande. Tack för tipsen!

Jag håller med JV!

Beroende på vilken häst det gäller så måste man inte kunna "allt" från början.

Jag som hästägare visar gärna min medryttare (om jag hade haft ngn) allt den behöver veta.
Vill medis veta mer än vad som behövs just för min häst försöker jag lära upp med det jag vet och kan.
Jag tar gärna med medis på träningar och tävlingar, låter gärna medis få rida för tränare och tävla om denne vill det.
Det är ju bara positivt för mig att medis lär sig min häst så bra som möjligt på alla plan.

Hur "grön" får man vara för medryttarskap? Har haft hästar i mitt liv sedan jag var runt 6 och är nu 19 vid årsskiftet. Hur känner jag om jag är redo för ansvaret?

Med den hästvanan + lite vanligt sunt förnuft så tror jag inte att du kommer att få några problem med att vara medryttare.

Lycka till!

Var ärlig när du sätter ut annons, eller svara på någons, och berätta precis hur det är och vad du söker. Då sållar dom som inte är intressanta för dig bort sig själva :)

Jag har inga erfarenheter av medryttare på något håll, varken haft eller varit.

mvh mixess

Hej! Tack för all positiv feedback! Skall kolla på en häst redan imorgon bitti då kommunikationen mellan mig och ägare varit jättebra, förberett med riktig inläsning om hästskötsel (för det mesta repetition) och sjukdomar för att färska upp minnet. Hade varit kul om jag och hästen klickar!

Känns verkligen som att grunderna satt mer än jag trodde, det är ju mest foderstat/specifika rutiner jag är osäker på och det lärs ju in! Min rådgivande häst-erfarne mamma tyckte jag var lite för ödmjuk kanske, men det finns så otroligt många kunniga och erfarna ägare/ryttare att jag inte vill jämföra mig riktigt!

Skönt att se då många positiva hästägare :)!

Jag är mycket positiv till vetgiriga medryttare, och ser det som en fördel (i stort sett alltid), därför att man får vara med och fylla de där informationsluckorna med sån information jag själv tycker är väsentlig. :devil:

Att VILJA lära sig, att våga ställa frågor, speciellt när man inte förstår eller är osäker - samt att visa engagemang och intresse - det tror jag nog att de allra flesta hästägare ser positivt på, under en inskolningsperiod. Sedan ska man ju i stort sett bli självgående, för att kunna avlasta genom sitt medryttarskap, men fortsatt kommunikation är så viktig!

Men foderstater och rutiner är ju så individuellt och olika överallt så det kan man ju inte veta i förväg :)

Sen brukar det inte heller vara medryttarens uppgift att beräkna foderstat utan det ligger på ägaren så då behöver ju medryttaren bara följa receptet sen och det är ju inte så avancerat :)

När jag har medryttare brukar jag skriva ihop en aktuell lathund där det kan stå allt från hur ren jag vill att hästen ska vara till vilket hål sadelgjorden ska spännas på osv osv.
Det har mina medryttare hittils uppskattat mkt när de senare ska börja klara sig själva så det kan ju vara bra att be om så man kan checka av att man gjort allt som förväntas.

Ibland kan jag nästan tycka att det är bättre med en mindre erfaren medryttare som vill lära sig, än en som redan kan allt och kanske inte alltid är lika bra på att ta in mina rutiner. Det är förstås väldigt individuellt, men poängen är att med ärlighet om vad man kan och en god inställning i övrigt kommer man väldigt långt! Jag lägger gärna tid på att lära upp en medryttare. Foderkunskaper tex är inget som jag ser behövs av en medryttare, men jag tycker att det är kul om de är intresserade och ställer frågor och kanske tar upp lite nya idéer. Lite samma sak med sjukdomar faktiskt. Det är ju absolut ingen nackdel om man är lite påläst, men för mig räcker det att man är uppmärksam och rapporterar tex ett varmt ben eller ett rinnande öga och så är det upp till mig som hästägare att ta ställning till det.

Hej!

Tack återigen. Det gick jättefint, hon tyckte känna att så länge jag visste i teorin var det inga problem att sätta det i praktiken så att säga. Skall provrida på Söndag och förhoppningsvis blir det 3 dagar i veckan till en början för ca 1000-lappen. Kändes mycket mindre nervöst när jag träffade henne!

Hjälpte jättemycket att höra er inställning osv. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 744
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 662
Senast: Reville
·
R
Hästmänniskan Jag ska ev. skaffa en medryttare på min blivande foderhäst. Jag är väldigt mån om honom och jag är för övrig väldigt pedantisk och i...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
9 258
Senast: Cilla
·
T
Hästmänniskan Ja, eller kanske inte med medryttarhästen men dess ägare :D.. Från början så stod vi i ett litet stall men det fanns inte ridbana eller...
Svar
8
· Visningar
1 704
Senast: Thundra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka