Kontrakt för medryttare

Sv: Kontrakt för medryttare

Nu är jag inte i den sitsen att jag skulle vara medryttare då jag har egen häst, men jag skulle ALDRIG gå med på det du har skrivit där det är bara för mkt helt enkelt.

Varför ha medryttare med alla dom kraven? Känns som du lika gärna kan vara utan.

Bättre att du låter hästen vila den dagen du inte kan rida istället så får du ju pluggat och inget händer en ev medryttare

Haha, måste säga att jag gillar dig! Ja, ditt första utkast gav intryck av att idiotförklara medisen och fick dig att framstå som galet kontrollfreak, men du är lyhörd, kan ta kritiska synpunkter och har humor! Haha, jag skrattade åt ditt sista inlägg! Jag tycker du är cool! :D

Lycka till med pålle och medis!

Haha tack ! :D:bow:

Behöver du verkligen en medryttare?
Hästar precis som vi behöver koppla av med sina kompisar då och då.
Så varför inte låta hästen få göra det (minst) en dag i veckan
Att få lulla i hagen alltså och leva hästliv?

Jag tex rider min varannan dag, de dagar jag rider är jag rätt många timmar i stallet och pysslar med hästen och gör allt annat som kan behövas.
Efter som min går på lösdrift så behöver jag inte åka dit överhuvudtaget de dagar då jag inte rider, men antar att din står i box?
Blir ju ändå kortare tidsmässigt om du inte rider utan bara gör sånt som måste göras
Kanske är vila varannan dag en bra lösning för dig också?

Yes, min hästen står i box. Och självklart kommer han få vila 1 - 2 gånger i veckan. Men för att jag ska hinna med mina studier till 100 % måste jag ha en medryttare som tar hand om allt1 gång i veckan, och minst 1 gång i veckan kommer jag bara åka till stallet för att ge mat, borsta, mocka och visitera. :)

Haha, gud vad gullig du verkar vara :D

Mitt kontrakt är mycket likt ditt (efter hjälp med en mall av en snäll bukefalist :)), 3 medryttare senaste året har skrivit på det. Jag vill definitivt ha sådana punkter preciserade, fattar inte problemet med ATT ha det.

Själv har jag aldrig varit medryttare men väl ridit ett gäng hästar när jag var yngre. Då litade väl ägarna på att jag tog mitt ansvar eller något. De få gånger jag fått papper på vad jag ska göra har jag varit överlycklig, läst pappret tusen gånger om och kontrollerat att jag inte missat något typ två tusen gånger ;) Jag är ett kontrollfreak, jag gillar folk som är kontrollfreak med sina hästar, jag gillar folk som uttrycker åsikter om hur de helst ser att man behandlar deras älsklingar. Ser inget fel i det alls, avskräcks inte ett dugg och tycker det är ansvarsfullt att åtm försöka förklara hur man vill ha det. Har vi olika åsikter och det stör mig i min hästhantering tar jag hellre en diskussion om det än att göra på mitt vis för att ägaren inte berättat hur denne gör - den skiter i vilket och hästen får olika direktiv.

Min häst får tex inte ridas på ridbana av medryttarna om det inte är på träning (vilket ingen av dem ännu varit intresserade av). Det låter garanterat helt stört för större delen av Sveriges hästbefolkning. Jag å andra sidan är en utpräglad fälttävlansryttare som har rätt extrema åsikter om just ridning på bana/böjda spår och rider själv nästan enbart hela pass på bana för tränare. Kan åka till anläggningen typ 1 g/år själv. Rider på fält lite oftare under sommaren men aldrig rena dressyrpass på "liten yta" mer än typ 2-3 g/månad MAX, och då är den "lilla ytan" typ 30 metersvolter eller större. Hittills har ingen av dressyrtränarna klagat på att min häst är helt förvildad de få gångerna jag har tid att träna (3 gånger hittills i år, suck...) :D

Att skriva en sådan sak på papper (får ej ridas på bana eller upprepade voltspår) låter säkert helt stört, men förhoppningsvis har man såpass kommunikation med medryttaren att denne vet varför, eller åtm frågar om den inte förstått/godtagit förklaringen.

Ja, jag är nog lite av ett kontrolfreak, haha. :D
Allt du skriver verkar vettigt, och jag kan nog så småningom släppa iväg medryttaren på uteritter när jag ser att det funkar. ;)

Antagligen därför att om TS är fodervärd så är det hon som rent rättsligt (ok kan vara beroende av vad som avtalats i fodervärdsavtalet) har ansvaret för hästen under fodertiden. Med andra ord uttryckt, om medryttaren rider ut, hästen kastar av medryttaren och skenar hemåt och bryter benet så är det fodervärden som står där med den ekonomiska smällen av det hela.

Om inte annat så av DET skälet bör ju förstås TS vara den som beslutar vad som krävs av en medryttare.

Till TS:

I övrigt tycker jag inte alls att det känns som ett så hårt kontrakt, i alla fall inte nu efter alla ändringarna. Kontentan för medryttaren blir ju att "jag får rida dressyr en dag i veckan, gratis, och det enda jag behöver göra i gengäld är att mocka och blanda mat den dag jag är där". Det är väl rätt ok tycker jag!

Sedan är det ju inte värre än att ni ändrar kontraktet när du ser att hästen och medryttaren klaffar och du tycker att de visst kan få rida ut. Och om du själv hopptränar förstår jag att du inte vill att medryttaren ska göra det också. Dels kan det bli lite väl intensivt för hästen med många hoppträningar och dels kan man ju vilja få finslipa tillsammans med hästen innan någon annan som kanske gör rätt annorlunda ska komma in i bilden.

Det som däremot slår mig är att inte inte har skrivit ett ord om skador. Vad händer om hästen skadar sig eller om utrustningen skadas?

Måste medryttaren åka ut och se till hästen om denne är halt? Om denne är halt en längre tid?

Om medryttaren hänger sadeln så att hästen puttar ner den i golvet - hur gör ni då?

Om hästen skadar medryttaren - finns någon försäkring som går in då (tex Agria incident?) eller borde du skriva med att medryttaren själv får ta ansvar för att teckna olycksfallsförsäkring?

Om hästen går omkull och skadar sig under medryttarens ridning - vad händer då?

Svåra saker att fundera på...

"jag får rida dressyr en dag i veckan, gratis, och det enda jag behöver göra i gengäld är att mocka och blanda mat den dag jag är där" Det är lite så jag också har resonerat.. Allt det andra du skrev är absolut tänkvärt och inget jag har haft en tanke på innan, så tusen tack. :bow:

Bättre att du låter hästen vila den dagen du inte kan rida istället så får du ju pluggat och inget händer en ev medryttare

Men den dagen måste jag ju ändå åka till stallet, mocka, borsta, visitera och fixa mat. Detta tar ca 1 timme, minst. Och som någon sa, det är ju en trygghet att ha någon som kan rutinerna om det skulle hända något. ;)

Jag tycker att ditt kontrakt låter vettigt (men fundera vidare på det här med skador på häst, medryttare och utrustning, försäkring etc., om du ändå skriver ett så pass noggrant kontrakt). Nu har vi 5 egna hästar, så det är inte aktuellt att jag skulle bli medryttare (;)), men om jag skulle leta efter en medryttarhäst skulle jag bli glad för ett väl utformat kontrakt, för att slippa tjafs och för att veta vad det är som gäller redan från början. Jag tycker att detta visar att du bryr dig om hästen och är mån om att ni är överens på alla punkter (så mkt. lättare med detta nedskrivet ist. för muntligt!) snarare än att du "vill bestämma över någon snarare än att du vill ha en medyttare, och malla över din häst". Vissa här tycker att 1 dag i veckan låter lite, men om man tex. rider på ridskola och vill rida lite mer, men inte skaffa foderhäst eller egen häst, kanske två dagar i veckan blir precis lagom ... Hoppas det går bra för dig och medis :)

när jag hade medryttare på min häst gjorde jag klart att alla skador som uppkommer under medryttares ska bekostas av nmedryttare. alla skador därutöver bekostas av mig.

dvs, vrickning eller omkullridning eller andra saker som beror åp att medis varit ouppmärksam ska den betala.
jag vet inte om jag skulle KRÄVA den på pengar, det var mest ett sätt att få medis att känna lite mer anvar, samt ge en tankeställare om att man inte ska rida hursomhelst, bara för att det är dens eller dens dag.....

försäkring fick dock brukas av båda.

hagskador hamnade på mig, likaså skador som annan häst orsakat.

Yes det ska jag göra! ;) Jag vill inte ha en medryttare mer än 1 dag i veckan då jag helst egentligen hade velat tagit hand om pållen helt och hållet själv, men nu går det det pga. skolan och då är det här det näst bästa alternativet. :D

*kl*

Jag har efarenhet både att ha och att vara medryttare. Jag har haft kontrakt med en jag hjälpt men jag anser att det finns lite självklara saker om man är medryttare gratis (dvs inte betalar något för själva ridningen annars anser jag att man är delfodervärd)

*Medis gör vad ägaren önskar när det gäller ridningen (i detta fallet rider i paddocken över vägen)
*Medis får själv (efter tillåtelse!!) betala eventuella kostander gällande träning, tävling, transport
*Skador på häst/utrustning som vållats av oaktsamhet under medisens ansvar betalas av medis
*Medis skall använda anvisad utrustning (i annat fall kontakta ägaren)

Jag anser att öppenhet och TILLIT är viktigt när man är ägare/medryttare. Bra kommunikation är nr ett och man måste kunna säga ifrån om något "klämmer"

Lycka till med Medisletandet
//Ickapeltz (Medis)

Ett sätt att få kontraktet att låta "snällare" är ju att vända på det hela.

Om man i stället för att skriva vad medryttaren inte får göra skriver vad den får göra så låter det inte lika mycket som en negativ lista.

"Medryttaren får rida i paddocken, dressyr och markarbete med cavaletti, efter tycke och smak samt utifrån hästens form för dagen. Om medryttaren vill göra något annat måste medryttaren inhämta X samtycke. I gengäld skall medryttaren de dagar som denne rider utföra samtliga sysslor som hänger samman med hästen, visitation, skötsel, mockning och att blanda mat till hästen."

Det låter inte alls lika negativt längre om man skriver så...

Knapplån

Jag har läst igenom tråden och funderar över om jag har missat en sak, nämligen medryttarens ålder?

När jag var 15 var jag medryttare till en av mina första storhästar. Det var en rejäl kille på 1.77 som dessutom var ganska kaxig och verkligen var "speciell" på flera sätt, dock otroligt lättkorrigerad, smart och grundsnäll.

Jag och min mamma fick skriva under ett otroligt detaljerat kontrakt som inkluderade vilka kommandon han skulle följa så att hanteringen blev konsekvent. Man fick absolut inte använda sig av skrik eller fysiska bestraffningar (givetvis, men det är ändå bra att ha det nedskrivet!), han skulle alltid gå bakom vid ledning osv osv...

Detta kontrakt inkluderade även uteritter. I och med att jag var under 18 fick jag inte rida ut annat än i sällskap av hästägaren, detta för min egen säkerhets skull och också för att jag var omyndig. Hästen var annorlunda vid uteritt än i ridhus, och under mitt första halvår var det ju bättre att lära känna hästen än att riskera något.

Jag minns att jag inte alls såg detta kontrakt som särskilt strängt, även om jag inte fick rida ut.
Å andra sidan hade jag själv mycket rättigheter som medryttare, så kontraktet var ingen envägskommunikation! Jag blev medbjuden på seminarier i klassisk ridning, jag blev erbjuden att bota min hopprädsla på honom :D och ägaren hade kontinuerlig kontakt med mig och frågade om jag behövde hjälp med något, om han hade betett sig konstigt, om allt kändes bra osv osv.

Kontentan i det hela är: man ska fråga sig varför man har vissa regler i kontraktet. Det bör b la vara 1) för hästens skull samt 2) för att medryttaren ska kunna ha en form av "checklista" att luta sig mot.

Min nuvarande medis har jag inget kontrakt med, men det funkar ändå :)

Senast ändrad:

Jag kan förstå att du är försiktig med hästen. Själv hade jag hellre varit med 2 eller 3 gånger i början, först visat hur personen skall hantera den och i hur hästen reagerar i vissa situationer och bästa sätt att tackla ev problematiska situationer.

Dock tycker jag inte det är särskilt rättvist 1: det med uppsägning. (jag skulle hellre ta 2 veckors tid för båda)
2: träning? jag tycker båda kan träna. det gör ju att din medryttare blir bättre på att hantera din häst och därför gör det att du kan slappna av mer, medryttaren får bättre kontroll på din häst.

För övrigt tyckte jag att du var ganska sträng i kontraktet, men jag kan förstå att du är försiktig. Som sagt, själv hade jag nog hellre visat 2-3 gånger hur det ska gå till och hur personen skall hantera hästen och sen varit med ytterligare 2 gånger för att se hur personen fungerar med hästen och att den skall visa hur den klarar av allting själv.

Har bara en fråga (vet inte om någon annan hunnit ställa den), varför tar man häst på foder om man behöver medryttare? :confused: Är det inte bättre att bli medryttare själv istället?

Ska medryttaren inte få rida ut eller ta lektioner verkar lite trist tycker jag. Det är mer slitsamt för en häst att gå på ridbanan om inte ryttaren får ordentlig hjälp att lära sig rida den ordentligt än att låta den gå i skogen. Att medryttaren tar lektioner är ju bra för hästen och ger ju dig en större hjälp då du får en än mer lösgjord och vältränad häst...

Ett skämt?
Låter som ett rätt ensidigt avtal, vem kan vilja vara medryttare? Så reagerade jag iaf

Frågan är väl vad kontraktet egentligen kan göra om det skulle skära sig mellan ägare/medryttare. Som någon annan skrev, försök hitta någon med samma hästfilosofi som du kan lita på och det kommer gå bra. Att spalta upp metervis med regler kommer ändå inte funka. Visst måste det finnas regler, men rimliga sådana dessutom måste det vara åt andra hållet också. I det här fallet får jag hela tiden känslan av att du vill ta men inte ge något tillbaka...

Att vara ung behöver verkligen inte betyda att man inte är smart och du verkar vara smart, bara som du själv skriver kontrollfreak och det kan lätt gå överstyr.
Vilket fall som helst önskar jag dig, medis och hästen lycka till:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 839
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar