Haha, gud vad gullig du verkar vara
Mitt kontrakt är mycket likt ditt (efter hjälp med en mall av en snäll bukefalist
), 3 medryttare senaste året har skrivit på det. Jag vill definitivt ha sådana punkter preciserade, fattar inte problemet med ATT ha det.
Själv har jag aldrig varit medryttare men väl ridit ett gäng hästar när jag var yngre. Då litade väl ägarna på att jag tog mitt ansvar eller något. De få gånger jag fått papper på vad jag ska göra har jag varit överlycklig, läst pappret tusen gånger om och kontrollerat att jag inte missat något typ två tusen gånger
Jag är ett kontrollfreak, jag gillar folk som är kontrollfreak med sina hästar, jag gillar folk som uttrycker åsikter om hur de helst ser att man behandlar deras älsklingar. Ser inget fel i det alls, avskräcks inte ett dugg och tycker det är ansvarsfullt att åtm försöka förklara hur man vill ha det. Har vi olika åsikter och det stör mig i min hästhantering tar jag hellre en diskussion om det än att göra på mitt vis för att ägaren inte berättat hur denne gör - den skiter i vilket och hästen får olika direktiv.
Min häst får tex inte ridas på ridbana av medryttarna om det inte är på träning (vilket ingen av dem ännu varit intresserade av). Det låter garanterat helt stört för större delen av Sveriges hästbefolkning. Jag å andra sidan är en utpräglad fälttävlansryttare som har rätt extrema åsikter om just ridning på bana/böjda spår och rider själv nästan enbart hela pass på bana för tränare. Kan åka till anläggningen typ 1 g/år själv. Rider på fält lite oftare under sommaren men aldrig rena dressyrpass på "liten yta" mer än typ 2-3 g/månad MAX, och då är den "lilla ytan" typ 30 metersvolter eller större. Hittills har ingen av dressyrtränarna klagat på att min häst är helt förvildad de få gångerna jag har tid att träna (3 gånger hittills i år, suck...)
Att skriva en sådan sak på papper (får ej ridas på bana eller upprepade voltspår) låter säkert helt stört, men förhoppningsvis har man såpass kommunikation med medryttaren att denne vet varför, eller åtm frågar om den inte förstått/godtagit förklaringen.