Kontrakt för medryttare

Sv: Kontrakt för medryttare

Men om hästen är så otroligt speciell kanske det bästa är att inte skaffa någon medryttare?

Olyckor händer lätt även i ridhus.

Ja, hästen är otroligt speciell, men jag måste ha en medryttare 1 gång i veckan för att jag ska kunna hålla mina bra betyg även i 9:an. Och jag är medveten om att olyckor lätt händer även i paddockar / ridhus, men nu är det ju så att hästen är mkt lugnare i paddocken när man rider dressyr än när man hoppar / rider ut. :)

Fast tja, det står i ditt kontrakt att paddocken ligger över vägen. Vad gör du om denna svåra, speciella häst blir rädd för en bil när din medryttare leder över honom?

Ursäkta, men jag får inte ihop det. Medryttaren får inte rida ut för att det riskerar din hästs samt hennes egen säkerhet, men du har inga problem med att låta henne hantera din häst i övrigt?

Har jag skrivit ngt om att hästen är svår att hantera från marken? nae, inte vad jag ser i alla fall. :d

Jag hade aldrig i livet ställt upp på att:
- rida en häst kanske en gång i veckan, om inte ägaren/fodervärden ändrar sig.
- aldrig få rida ut.
- aldrig få träna. På vilket sätt är det bättre att medryttaren rider själv i paddocken och ev. gör fel än att en tränare är med och korrigerar?
- om det inte funkar ska man ändå behöva dras med hästen i TVÅ MÅNADER :crazy:
- hästen dessutom är så speciell att jag riskerar att åka av varenda ridtur...

Hittar du nån som går med på dina krav en längre period så se då till att hålla fast vid den personen :grin:

Har jag skrivit ngt om att hästen är svår att hantera från marken? nae, inte vad jag ser i alla fall. :d

Nä, du har bara skrivit att hästen är svår och speciell och inte specificerat att det enbart gäller vid ridning.

Jag får gratulera att du har hittat någon som ställer upp på dina premisser, men det behöver inte betyda att jag tycker de verkar vettiga någonstans.

Fast tja, det står i ditt kontrakt att paddocken ligger över vägen. Vad gör du om denna svåra, speciella häst blir rädd för en bil när din medryttare leder över honom?

Ursäkta, men jag får inte ihop det. Medryttaren får inte rida ut för att det riskerar din hästs samt hennes egen säkerhet, men du har inga problem med att låta henne hantera din häst i övrigt?

Dessutom är han trafiksäker.. men ja du verkar ju känna min häst så du vet väl bäst.... :D

Jag hade aldrig i livet ställt upp på att:
- rida en häst kanske en gång i veckan, om inte ägaren/fodervärden ändrar sig.
- aldrig få rida ut.
- aldrig få träna. På vilket sätt är det bättre att medryttaren rider själv i paddocken och ev. gör fel än att en tränare är med och korrigerar?
- om det inte funkar ska man ändå behöva dras med hästen i TVÅ MÅNADER :crazy:
- hästen dessutom är så speciell att jag riskerar att åka av varenda ridtur...

Hittar du nån som går med på dina krav en längre period så se då till att hålla fast vid den personen :grin:

Haha det låter ju faktiskt rätt illa. ;) men jag klarar ju av honom nu, så varför skulle inte hon klara av honom efter lite träning? :D Hon har ridit hästen en gång och då skötte han sig exemplariskt, så jag antar att han gillar henne. :d

Nä, du har bara skrivit att hästen är svår och speciell och inte specificerat att det enbart gäller vid ridning.

Jag får gratulera att du har hittat någon som ställer upp på dina premisser, men det behöver inte betyda att jag tycker de verkar vettiga någonstans.

Tack tack! Vad härligt med glada och trevliga människor! :D:bow:

lite tidsmässig avlastning alltså.

då ser jag faktiskt några ytterligare problem.
1. det är JÄTTESVÅRT att hinna lära känna en häst på en dag i veckan, vilket leder till att medryttare kommer att ha svårare att rida hästen rätt.
2. måste lära känna hästen utan vägledning av tränare.
3. en BRA ryttare klarar det hyfsta, med med de kraven du har, så kommer nog ingen bra ryttare skriva på. kuskap kommer med ålder i de flesta fall och om jag skulle bli din medryttare skulle jag inte bli speciellt långvarig, eftersom jag skulle tycka att du la dig i alldeles för mycket, samt underskattar min förmåga att hantera din häst. (nu är jag väldigt ärlig, detta är inget påhopp på dig, så ta det på ett bra sätt.)

din unga ålder gör det åxå svårt att lägga allvar och respekt i orden.
till råga på allt får jag känslan av att "min speciella, superspeciella häst kan ingen annan än jag rida ordentligt" och tyvärr är den inställning väldigt vanlig när man är lite yngre.
detta skrämmer åxå bort bra medryttare.
INGEN häst är mer speciell än att rätt ryttare klarar av den....

lite tidsmässig avlastning alltså.

då ser jag faktiskt några ytterligare problem.
1. det är JÄTTESVÅRT att hinna lära känna en häst på en dag i veckan, vilket leder till att medryttare kommer att ha svårare att rida hästen rätt.
2. måste lära känna hästen utan vägledning av tränare.
3. en BRA ryttare klarar det hyfsta, med med de kraven du har, så kommer nog ingen bra ryttare skriva på. kuskap kommer med ålder i de flesta fall och om jag skulle bli din medryttare skulle jag inte bli speciellt långvarig, eftersom jag skulle tycka att du la dig i alldeles för mycket, samt underskattar min förmåga att hantera din häst. (nu är jag väldigt ärlig, detta är inget påhopp på dig, så ta det på ett bra sätt.)

din unga ålder gör det åxå svårt att lägga allvar och respekt i orden.
till råga på allt får jag känslan av att "min speciella, superspeciella häst kan ingen annan än jag rida ordentligt" och tyvärr är den inställning väldigt vanlig när man är lite yngre.
detta skrämmer åxå bort bra medryttare.
INGEN häst är mer speciell än att rätt ryttare klarar av den....

Okej. :) Dom där orden var verkligen träffande och jag tar åt mig av din kritik. :) Jag menar inte att ingen annan än jag klarar av hästen, för jag vet att det finns massor som skulle klara av honom, men det jag menar är att jag inte vill släppa henne helt! Det där med tränare ska jag fundera över för som du sa: det skulle vara enklare för henne om hon fick hjälp! ;)

Tack för din kritik! :bow:

åh, va bra att du tog det på rätt sätt!! :bow:
var lite orolig på din reaktion innan ja skrev, ganska hårda ord om man lätt tar åt sig.

det där med att du ska få rida på medis dag skulle ja skippa, samt 2-månaders regeln. vill inte medis mer, så spelar det lixom ingen roll om du har på papper, den kommer inte att fortsätta sina 2 månader ändå.
och sin enda dag i veckan skulle iallafall jag vilja ha helt säkert och inte behöva undra från vecka till vecka om jag ska rida eller ej.

Okej, nu känner jag att det börjar bli en hel del missförstånd här så jag tänker göra klart för några saker nu! :)

* Jag menar inte att ingen annan än jag klarar av hästen och jag menar inte att hästen alltid är " svår ". Han blir väldigt pigg, het, stark, busig och studsig när man hoppar och rider ut, vilket ofta kan leda till ofrivilliga avsittningar om man inte är beredd / rutinerad. Då tycker jag det är onödigt att utmana ödet ? :) Kalla mig feg, överbeskyddande osv. men det är så jag känner och det kommer jag stå fast vid. Jag har heller aldrig sagt att medryttaren aldrig får hoppa, jag har enbart sagt att jag vill vara med + att hon måste fråga mig innan.

* Hästen är världens lugnaste vid all hantering från marken, han är 110 % trafiksäker, bits aldrig, sparkas aldrig osv.

* Jag kan tänka mig att låta henne träna för tränare. ( har ändrat mig då ni har fått mig på andra tankar, tack. :bow: )

* Och en sak till: jag frågar efter hjälp inte arga / tjuriga / irriterade påhopp

åh, va bra att du tog det på rätt sätt!! :bow:
var lite orolig på din reaktion innan ja skrev, ganska hårda ord om man lätt tar åt sig.

det där med att du ska få rida på medis dag skulle ja skippa, samt 2-månaders regeln. vill inte medis mer, så spelar det lixom ingen roll om du har på papper, den kommer inte att fortsätta sina 2 månader ändå.
och sin enda dag i veckan skulle iallafall jag vilja ha helt säkert och inte behöva undra från vecka till vecka om jag ska rida eller ej.

Okej, då kör jag på att hennes dag är hennes dag, ovavsett vad jag vill. ;) och uppsägningstiden skippar jag, om hon inte känner att hon vill ha det. ;)

Tack ! ( antar att du var sarkastisk )
Hästen är väldigt speciell och kan vara enormt svår innan man känner honom. Ni kan inte ana hur många gånger jag själv satt med rumpan i marken och grus i munnen dom första månaderna.. Därför vill jag inte att hon rider ut! Då kan det hända vad som helst... ;)

Nej jag var allvarlig! :idea:

Okej, här är den nya, framdiskuterade " avtalet " . Är detta ok då? ;)

* Medryttaren ska rida Erush 1 gång i veckan. Om Medryttaren inte kan ta hand om Erush någon dag pga. olika skäl ska Wilma ( Jag ) kontaktas i god tid.

* Medryttaren får endast rida i paddocken över vägen. Om Medryttaren vill rida i ridhuset får hon betala avgiften själv samt är det ett måste att Wilma informeras om det innan. Alltså inga uteritter. ( Undantag kan ske men då måste Wilma kontaktas och tillfrågas innan )

* Medryttaren får endast rida dressyr på Erush, alltså ingen hoppning. ( Undantag kan ske men då skall Wilma kontaktas och tillfrågas innan, hon ska även närvara om medryttaren vill hoppa. )

* Erush skall alltid ha senskydd / styrkkappor på både bak och frambenen under ridning. Om ridning sker när det är mörkt ute skall Erush även ha reflexer på benen, och även gärna bära sitt ridtäcke med refläxer på och även Medryttaren måste bära reflexer.

* Den dag Medryttaren tar hand om Erush bär hon ansvaret för att Erushs box blir mockad, att hans mat blir iordninggjord och att Erush blir borstad och visiterad.

* Innan Medryttaren lämnar stallet ska hon skriva ner i en speciell bok hur länge hon red och vad ridpasset innehöll.

* Vid ev. skador som Erush kan tänkas ha / få tex. sår, hältor eller snuva ska Wilma kontaktas omedelbart.

* Medryttaren får delta i privat träningar med Erush under förutsättningen att Wilma blir informerad / tillfrågad om detta.

* Ingen av Medryttarens kompisar får rida på Erush, och Medryttaren måste även fråga Wilma om tillåtelse innan hon tar med en kompis till Erush.

* Jag menar inte att ingen annan än jag klarar av hästen och jag menar inte att hästen alltid är " svår ". Han blir väldigt pigg, het, stark, busig och studsig när man hoppar och rider ut, vilket ofta kan leda till ofrivilliga avsittningar om man inte är beredd / rutinerad. Då tycker jag det är onödigt att utmana ödet ? :) Kalla mig feg, överbeskyddande osv. men det är så jag känner och det kommer jag stå fast vid. Jag har heller aldrig sagt att medryttaren aldrig får hoppa, jag har enbart sagt att jag vill vara med + att hon måste fråga mig innan.

detta ska du vara jättetydlig med!
om man bara läser ditt kontakt så får man intrycket av att du vill ha full kontroll på vad medryttare gör, när det egentligen handlar om säkerhet. när du beskriver det på det här sättet ställs du i ett helt annan dager och kommer ha mycket lättare att hitta bra medis.

tycker inte du är feg eller överbeskyddande, du tar ansvar. :)

kanske kan hända att medis får frihet att rida ut och hoppa själv om du märker att det funkar mellan dom?

Hjälp, man märker att du är ung! :crazy:

Jag har ridit massor med svåra hästar genom åren och aldrig någonsin har jag behövt skriva på sådana kontrakt.
Ägarna har i själva verket varit tacksamma över min förmåga att lugna och skapa tillit och därför låtit mig göra som jag vill så att hästen kommer tillbaka till sig själv igen!
En underbar erfarenhet och det finns väl inget finare än när djuren ger oss sina hjärtan och ber oss vakta dom väl! :love::bow:

Är du denna häst en orolig själ bör du verkligen tänka igenom vem som ska rida, snarare än hur många punkter i kontraktet du skall ha.
Hittar du fel person hjälper det inte att hon inte får rida ut eller för tränare, det kommer gå åt skogen ändå....
Hittar du därimot rätt person, kommer denna att kunna göra vad hon vill, och hästen kommer att leva upp!

Jag får känslan av att du vill bestämma över någon snarare än att du vill ha en medyttare... Lite som tokiga ponnyungar som vill malla över sina hästar när kompisen får nöja sig med en prenumeration på Pollux..
(Som Wendy och Maria om någon minns!)

detta ska du vara jättetydlig med!
om man bara läser ditt kontakt så får man intrycket av att du vill ha full kontroll på vad medryttare gör, när det egentligen handlar om säkerhet. när du beskriver det på det här sättet ställs du i ett helt annan dager och kommer ha mycket lättare att hitta bra medis.

tycker inte du är feg eller överbeskyddande, du tar ansvar. :)

kanske kan hända att medis får frihet att rida ut och hoppa själv om du märker att det funkar mellan dom?

Ja absolut kan jag tänka mig att ge friare tyglar när jag ser att det funkar! :)

Hjälp, man märker att du är ung! :crazy:

Jag har ridit massor med svåra hästar genom åren och aldrig någonsin har jag behövt skriva på sådana kontrakt.
Ägarna har i själva verket varit tacksamma över min förmåga att lugna och skapa tillit och därför låtit mig göra som jag vill så att hästen kommer tillbaka till sig själv igen!
En underbar erfarenhet och det finns väl inget finare än när djuren ger oss sina hjärtan och ber oss vakta dom väl! :love::bow:

Är du denna häst en orolig själ bör du verkligen tänka igenom vem som ska rida, snarare än hur många punkter i kontraktet du skall ha.
Hittar du fel person hjälper det inte att hon inte får rida ut eller för tränare, det kommer gå åt skogen ändå....
Hittar du därimot rätt person, kommer denna att kunna göra vad hon vill, och hästen kommer att leva upp!

Jag får känslan av att du vill bestämma över någon snarare än att du vill ha en medyttare... Lite som tokiga ponnyungar som vill malla över sina hästar när kompisen får nöja sig med en prenumeration på Pollux..
(Som Wendy och Maria om någon minns!)

Oj nu blev jag faktiskt lite ledsen. :cry: Du verkar ha missuppfattat mig totalt! Jag är absolut ingen snobbig överklass unge som har super gott om pengar och som älskar att bossa över andra. Tvärtom. Jag har hela mitt liv var den där snälla som man kan lita på, och därför fått ta massor skit från folk som utnyttjar mitt beteende. Jag är inte ute efter att bestämma över något, utan jag är bara enormt mån om min häst.. :(

tar mig frihet och föreslår lite tillägg. ;)

* Medryttaren ska rida Erush 1 gång i veckan. Om Medryttaren inte kan ta hand om Erush någon dag pga. olika skäl ska Wilma ( Jag ) kontaktas senast 2 dagar innan.

* Medryttaren får endast rida i paddocken över vägen. Om Medryttaren vill rida i ridhuset får hon betala avgiften själv samt är det ett måste att Wilma informeras om det innan. Alltså inga uteritter. ( Undantag kan ske men då måste Wilma kontaktas och tillfrågas innan. )

* Medryttaren får endast rida dressyr på Erush, alltså ingen hoppning. ( Undantag kan ske men då skall Wilma kontaktas och tillfrågas innan, hon ska även närvara om medryttaren vill hoppa. )

* Erush skall alltid ha senskydd / styrkkappor på både bak och frambenen under ridning. Om ridning sker när det är mörkt ute skall Erush även ha reflexer på benen, och även gärna bära sitt ridtäcke med reflexer på och även Medryttaren måste bära reflexer.

* Den dag Medryttaren tar hand om Erush bär hon ansvaret för att Erushs box blir mockad, att hans mat blir iordninggjord och att Erush blir borstad och visiterad. Medryttare ska även följa de allmänna regler som gäller i stallet.

* Innan Medryttaren lämnar stallet ska hon skriva ner i en speciell bok hur länge hon red och vad ridpasset innehöll.

* Vid ev. skador som Erush kan tänkas ha / få tex. sår, hältor eller snuva ska Wilma kontaktas omedelbart.

* Medryttaren får delta i privat träningar med Erush under förutsättningen att Wilma blir informerad / tillfrågad om detta.

* Ingen av Medryttarens kompisar får rida på Erush, och Medryttaren måste även fråga Wilma om tillåtelse innan hon tar med en kompis till Erush.

*Erush ska ridas med den utrustning Wilma bestämt. Undantag tyglar samt stigbyglar. Medryttare ska även se över/rengöra utrustning efter användning.

dessa tillägg är lätta att bli ovänner över har jag märkt och det finns inget mer irriterande än när medryttare byter bett eller lämnar skitig utrustning efter sig.... :mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 839
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 543
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London