Kontrakt för medryttare

Sv: Kontrakt för medryttare

dessa tillägg är lätta att bli ovänner över har jag märkt och det finns inget mer irriterande än när medryttare byter bett eller lämnar skitig utrustning efter sig.... :mad:

Det där hade jag inte en tanke på! Tack för att du la till det. :bow:

Oj nu blev jag faktiskt lite ledsen. :cry: Du verkar ha missuppfattat mig totalt! Jag är absolut ingen snobbig överklass unge som har super gott om pengar och som älskar att bossa över andra. Tvärtom. Jag har hela mitt liv var den där snälla som man kan lita på, och därför fått ta massor skit från folk som utnyttjar mitt beteende. Jag är inte ute efter att bestämma över något, utan jag är bara enormt mån om min häst.. :(

Du läser inte vad jag skriver ser jag! Jag har aldrig sagt något om överklass! :confused::confused::confused:
DET HAR INGET MED DET ATT GÖRA!

För det första, det är INTE din häst!
Varför inte fråga ägaren om vad hon vill ha för kontrakt när hennes fodervärd som i sin tur ska blanda in en medryttare vill?

Hjälp, man märker att du är ung! :crazy:

Jag har ridit massor med svåra hästar genom åren och aldrig någonsin har jag behövt skriva på sådana kontrakt.
Ägarna har i själva verket varit tacksamma över min förmåga att lugna och skapa tillit och därför låtit mig göra som jag vill så att hästen kommer tillbaka till sig själv igen!
En underbar erfarenhet och det finns väl inget finare än när djuren ger oss sina hjärtan och ber oss vakta dom väl! :love::bow:

Är du denna häst en orolig själ bör du verkligen tänka igenom vem som ska rida, snarare än hur många punkter i kontraktet du skall ha.
Hittar du fel person hjälper det inte att hon inte får rida ut eller för tränare, det kommer gå åt skogen ändå....
Hittar du därimot rätt person, kommer denna att kunna göra vad hon vill, och hästen kommer att leva upp!

Jag får känslan av att du vill bestämma över någon snarare än att du vill ha en medyttare... Lite som tokiga ponnyungar som vill malla över sina hästar när kompisen får nöja sig med en prenumeration på Pollux..
(Som Wendy och Maria om någon minns!)

hjälp, man märker att du inte är så smidig! :mad:
TS vill ju hjälp, varför skriver du så nedlåtande till henne?
får man inte be om hjälp när man är 16 år?

om du läser innan du svarar så ser du ju att hon bara vill väl.

och det är ju ryttare som dig hon vill ha och vill ha hjälp med ett kontrakt på det.
ser faktikt inga fel i det.

överlåter man inte allt ansvar på fodervärden när man lämnar ut på foder och litar på att den kan ta sånna beslut själv?

Du läser inte vad jag skriver ser jag! Jag har aldrig sagt något om överklass! :confused::confused::confused:
DET HAR INGET MED DET ATT GÖRA!

Varför inte fråga ägaren om vad hon vill ha för kontrakt när hennes fodervärd som i sin tur ska blanda in en medryttare vill?

Nej, jag har inte heller påstått att du har sagt det, jag sa bara att jag inte är sådan..

jag frågar efter hjälp inte arga påhopp :cry:

hmmmmm....
måste räkna......

(18 när man går i trean, 17 i tvåan, 16 i ettan, 15 i nian, 14 i åttan, åh fan.... du har rätt......)

sorry! 14-15 menar ja. :D

överlåter man inte allt ansvar på fodervärden när man lämnar ut på foder och litar på att den kan ta sånna beslut själv?

Jo, det är ju precis det man gör!

Tack för att du stöttar mig föresten! Du verkar vara en människa med ett hjärta av guld. :bow:

du verkar vara ganska ny här, det tar ett tag innan man lär sig språket och det blir lätt missförstånd, SPECIELLT om det visar sig att den ena är såpass ung som du är. :)

Jag har inte menat att kränka dig. Jag tycker bara att det är ganska typiskt i din ålder att man gärna vill bestämma och visa sig lite extra..
Eller så var det mitt tjejgäng som var så... :angel: ;)

Mitt förslag är att du gör en mildare variant på ditt kontrakt :laugh:

Det är KANON att du är rädd om både häst och medryttare, men tror du inte att du förvärrar situationen om du förbjuder henne att lära känna hästen och växa med hästen?
Jag hade absolut låtit henne träna för en tränare (godkänd av dig så att du vet att tränaren passar hästen) och kanske låta henne rida ut med sällskap men inte själv?

Skriver man sådär strikt kan det lätt bli en dumförklaring även om du menar väl! (jag hade känt det som att du absolut inte litade på mig då allt du har tagit med om säkerhet och reflexer är en självklarhet för dom flesta!)

Så jag vill inte trycka ner dig, bara hjälpa dig att förstå att dina formuleringar gör så att hästen verkar vara ett monster istället för en häst som behöver en fast och duktig hand för att utvecklas.. :laugh:

Jag har inte menat att kränka dig. Jag tycker bara att det är ganska typiskt i din ålder att man gärna vill bestämma och visa sig lite extra..
Eller så var det mitt tjejgäng som var så... :angel: ;)

Mitt förslag är att du gör en mildare variant på ditt kontrakt :laugh:

Det är KANON att du är rädd om både häst och medryttare, men tror du inte att du förvärrar situationen om du förbjuder henne att lära känna hästen och växa med hästen?
Jag hade absolut låtit henne träna för en tränare (godkänd av dig så att du vet att tränaren passar hästen) och kanske låta henne rida ut med sällskap men inte själv?

Skriver man sådär strikt kan det lätt bli en dumförklaring även om du menar väl! (jag hade känt det som att du absolut inte litade på mig då allt du har tagit med om säkerhet och reflexer är en självklarhet för dom flesta!)

Så jag vill inte trycka ner dig, bara hjälpa dig att förstå att dina formuleringar gör så att hästen verkar vara ett monster istället för en häst som behöver en fast och duktig hand för att utvecklas.. :laugh:

Okej, nu förstår jag hur du tänker. ;)

du verkar vara ganska ny här, det tar ett tag innan man lär sig språket och det blir lätt missförstånd, SPECIELLT om det visar sig att den ena är såpass ung som du är. :)

Ja! I början av varje inlägg får jag börja skriva: OBS: Jag är ung och inte lika smart som er andra, var vänlig ha överseende med detta och bli helst inte irriterade! Jag menar inget dumt! :) Haha :D

Haha, måste säga att jag gillar dig! Ja, ditt första utkast gav intryck av att idiotförklara medisen och fick dig att framstå som galet kontrollfreak, men du är lyhörd, kan ta kritiska synpunkter och har humor! Haha, jag skrattade åt ditt sista inlägg! Jag tycker du är cool! :D

Lycka till med pålle och medis!

Behöver du verkligen en medryttare?
Hästar precis som vi behöver koppla av med sina kompisar då och då.
Så varför inte låta hästen få göra det (minst) en dag i veckan
Att få lulla i hagen alltså och leva hästliv?

Jag tex rider min varannan dag, de dagar jag rider är jag rätt många timmar i stallet och pysslar med hästen och gör allt annat som kan behövas.
Efter som min går på lösdrift så behöver jag inte åka dit överhuvudtaget de dagar då jag inte rider, men antar att din står i box?
Blir ju ändå kortare tidsmässigt om du inte rider utan bara gör sånt som måste göras
Kanske är vila varannan dag en bra lösning för dig också?

Knapplån! Tråden har urartat på det sätt som trådar på Bukefalos ofta gör. :) (ändå gillar vi att hänga här).

TS: Ditt kontrakt är så ensidigt att du får mycket svårt att driva igenom vissa bestämmelser i kontraktet i domstol om det skulle komma till det. Men det är dyrt och tar lång tid att driva igenom något i domstol och knappast något man gör om man är i din ålder och har en foderhäst. Därför är det mycket viktigare att du litar på din medryttare än vad det står i kontraktet. Om det är viktigt för dig att kontraktet är vattentätt så måste du ta det via en jurist. Den typen av specifika råd ger jag inte gratis. Är ni överens och hon förstår varför du tänker som du tänker, och aldrig låter omsorgen om hästen lida för att ni kanske inte (om ett tag) är helt överens om vad som gäller i övrigt, så är det väl bara att köra på (och ett skriftligt kontrakt är alltid bättre än det som kan ha sagts muntligen).

Lycka till!

delvis kl

tycker detsamma- varför inte bara låta hästen vila den enda dagen i veckan du inte hinner? Borde ju inte vara så omöjligt att få till en deal med någon annan i stallet, kompis osv att denna tar hand om din häst denna dag (mockar, fixar foder, visiterar) och att du kan göra detsamma med dennes häst? eller att du gör något annat önskvärt.

ang ditt kontrakt tycker jag detsamma som de andra- väldigt kontrollerande, eller det låter iallafall så. jag tycker du visst kan låta din medryttare rida ut, men kanske efter att de lärt känna varandra ett tag först och efter att ni både snackat om saken, kanske finns möjlighet att du kan få låna en häst eller gå/cykla med ut en sväng så kan medryttaren få testa iallafall om det funkar?

Haha, gud vad gullig du verkar vara :D

Mitt kontrakt är mycket likt ditt (efter hjälp med en mall av en snäll bukefalist :)), 3 medryttare senaste året har skrivit på det. Jag vill definitivt ha sådana punkter preciserade, fattar inte problemet med ATT ha det.

Själv har jag aldrig varit medryttare men väl ridit ett gäng hästar när jag var yngre. Då litade väl ägarna på att jag tog mitt ansvar eller något. De få gånger jag fått papper på vad jag ska göra har jag varit överlycklig, läst pappret tusen gånger om och kontrollerat att jag inte missat något typ två tusen gånger ;) Jag är ett kontrollfreak, jag gillar folk som är kontrollfreak med sina hästar, jag gillar folk som uttrycker åsikter om hur de helst ser att man behandlar deras älsklingar. Ser inget fel i det alls, avskräcks inte ett dugg och tycker det är ansvarsfullt att åtm försöka förklara hur man vill ha det. Har vi olika åsikter och det stör mig i min hästhantering tar jag hellre en diskussion om det än att göra på mitt vis för att ägaren inte berättat hur denne gör - den skiter i vilket och hästen får olika direktiv.

Min häst får tex inte ridas på ridbana av medryttarna om det inte är på träning (vilket ingen av dem ännu varit intresserade av). Det låter garanterat helt stört för större delen av Sveriges hästbefolkning. Jag å andra sidan är en utpräglad fälttävlansryttare som har rätt extrema åsikter om just ridning på bana/böjda spår och rider själv nästan enbart hela pass på bana för tränare. Kan åka till anläggningen typ 1 g/år själv. Rider på fält lite oftare under sommaren men aldrig rena dressyrpass på "liten yta" mer än typ 2-3 g/månad MAX, och då är den "lilla ytan" typ 30 metersvolter eller större. Hittills har ingen av dressyrtränarna klagat på att min häst är helt förvildad de få gångerna jag har tid att träna (3 gånger hittills i år, suck...) :D

Att skriva en sådan sak på papper (får ej ridas på bana eller upprepade voltspår) låter säkert helt stört, men förhoppningsvis har man såpass kommunikation med medryttaren att denne vet varför, eller åtm frågar om den inte förstått/godtagit förklaringen.

Senast ändrad:

Jag vill ha medryttare för att jag ska få en dag i veckan där jag enbart kan ägna tid åt att plugga. Börjar 9:an nu till hösten. :)

Det kan du ju göra endå? Hästen dör väl knappast av att vila en dag? Och att mocka osv tar inte lång stund? Jag skulle aldrig skriva på ett sånt kontrakt för att bli medryttare 1gång i veckan, känns inte värt det :)

Antagligen därför att om TS är fodervärd så är det hon som rent rättsligt (ok kan vara beroende av vad som avtalats i fodervärdsavtalet) har ansvaret för hästen under fodertiden. Med andra ord uttryckt, om medryttaren rider ut, hästen kastar av medryttaren och skenar hemåt och bryter benet så är det fodervärden som står där med den ekonomiska smällen av det hela.

Om inte annat så av DET skälet bör ju förstås TS vara den som beslutar vad som krävs av en medryttare.

Till TS:

I övrigt tycker jag inte alls att det känns som ett så hårt kontrakt, i alla fall inte nu efter alla ändringarna. Kontentan för medryttaren blir ju att "jag får rida dressyr en dag i veckan, gratis, och det enda jag behöver göra i gengäld är att mocka och blanda mat den dag jag är där". Det är väl rätt ok tycker jag!

Sedan är det ju inte värre än att ni ändrar kontraktet när du ser att hästen och medryttaren klaffar och du tycker att de visst kan få rida ut. Och om du själv hopptränar förstår jag att du inte vill att medryttaren ska göra det också. Dels kan det bli lite väl intensivt för hästen med många hoppträningar och dels kan man ju vilja få finslipa tillsammans med hästen innan någon annan som kanske gör rätt annorlunda ska komma in i bilden.

Det som däremot slår mig är att inte inte har skrivit ett ord om skador. Vad händer om hästen skadar sig eller om utrustningen skadas?

Måste medryttaren åka ut och se till hästen om denne är halt? Om denne är halt en längre tid?

Om medryttaren hänger sadeln så att hästen puttar ner den i golvet - hur gör ni då?

Om hästen skadar medryttaren - finns någon försäkring som går in då (tex Agria incident?) eller borde du skriva med att medryttaren själv får ta ansvar för att teckna olycksfallsförsäkring?

Om hästen går omkull och skadar sig under medryttarens ridning - vad händer då?

Svåra saker att fundera på...

Ang. behovet av medryttare så kan man betänka att det finns andra saker som gör att det kan vara en enorm trygghet också.

Jag jämför med mig själv... jag har en underbar shire som inte alls mår dåligt av att gå och skrota i hagen några dagar extra de veckor då jag inte hinner rida eller köra. Jag har också letat och letat efter medryttare för en eller två dagar i veckan.

DELS för att jag skall kunna känna att jag hypotetiskt kan ta nästan en vecka ledigt om jag känner för det, rider en medryttare två gånger så återstår bara en eller max två gånger för att täcka hans behov av rörelse. Med andra ord, har jag en jobbig vecka kan jag ta lite tid för annat utan att känna att jag måste rida hela tiden.

MEST för att jag ska ha någon som känner hästen och kan rutinerna. Om jag skulle hamna på sjukhus finns där någon som vet vad som ska göras, någon som kanske kan hoppa in och pyssla lite extra under min tid som sjuk eller liknande. Och vilken enorm lyx det var nu i helgen då vi skulle på en kortare semestertripp och min medryttare glatt red en dag extra och dessutom åkte ut och pysslade en dag till också. Med andra ord blev min häst lika väl ompysslad som om jag varit hemma :love:

Det finns fördelar med medryttare utöver själva ridningen!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 839
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar