Kontrakt för medryttare

Sv: Kontrakt för medryttare

ni 4 sista personer som svarat....

LÄS tråden innan ni svarar, där finns det svar på det ni undrar och TS behöver inte svara samma sak om och om igen...

Men den dagen måste jag ju ändå åka till stallet, mocka, borsta, visitera och fixa mat. Detta tar ca 1 timme, minst. Och som någon sa, det är ju en trygghet att ha någon som kan rutinerna om det skulle hända något. ;)

Har nu läst igenom hela tråden. Jag tycker verkligen du är DUKTIG på att ta kritik, shit, det är inte många som klarar av det där! :banana: Cred till dig :bow:

Du verkar vara inne på ett bra spår! Keep on going. :D

Som sagt, nu låter kontraktet lite mildare. Men jag håller med (vad någon nu sa tidigare), att försök att inte spalta upp allting med för mkt "regler" det kommer skrämma bort de flesta medryttare + att det kommer inte gå att hålla koll på allting. Bättre att du visar själv rutin, och att du kanske skriver ner de viktigaste punkterna på kontraktet. Tex vid skada av häst, utrustning som går sönder, stallregler som skall följas osv.
Försök att inte bygga på för mkt, utan förenkla och försök att visa istället och korrigera och förklara när du tycker att det är något som blivit helt sviskon! :laugh:

Lycka till Riverbridge!

Den första versionen av kontraktet hade jag aldrig gått med på. Det blev lite bättre sen. Tycker schelin_j:s senaste inlägg om vad medrytaren får göra var bra, bättre att skriva så tycker jag.
Jag förstår att du är mån om hästen, men det beror också mycket på hur man uttrycker sig. Och hur gammal medryttaren är och hur länge den har ridit.
En häst jag var medryttare åt fick jag bara rida tillsammans med ägaren (hon hade 2 hästar så vi följdes alltid), och jag fick inte vara där om ingen var hemma. Hennes föräldrars regler typ. Kändes något fånigt då jag var 24 år....
Hästen jag medrytare på nu, som dessutom är hingst finns det inget kontrakt för. Har aldrig haft kontrakt på nån av medryttarhästarna. Visst har ägaren vissa punkter hon vill att man följer, men jag har mycket frihet. Jag väljer om jag vill vara på banan eller rida ut. Att jag ofta är på banan är en annan sak, men jag väljer det själv.
Visst har man väl grundregler man vill ska följas, men jag tycker nog det är viktigare att du hittar nån som passar med hästen än att stapa upp en massa regler. Men som sagt, det beror också lite på hur du skriver.
Men några av ändringarna du gjort är bra. Tex att medis ska få rida för tränare. Du kan ju också skriva att i början innan häst och medis så att säga ridit in sig, ska vara på banan, men sen när dom känner varandra kan få rida ut, kanske med dig i början.

Du skriver att du måste ha medryttare, det är en knepig situation, vad gör du om du inte hittar någon? Är man helt beroende av att ha någon som hjälper en (och inte kan/vill betala om det kniper) så har man problem.

Den som inte är beroende kan ställa vilka knasiga villkor som helst (nu menar jag inte att dina villkor är knasiga), vill ingen acceptera så skippar man helt enkelt medryttare. När man som du är beroende så kan det behövas att man har attraktiva villkor eller helt enkelt betalar någon för att rida enligt önskemål. Nu har du en tilltänkt medryttare och funkar det är det ju bra men vad gör du om det inte fungerar?

En annan aspekt är vad för typ av medryttare vill du ha? Ju duktigare och mer erfaren dess mer krav har folk på vad de får göra rent generellt då, inte på individ nivå. Vill du ha någon som mest rider runt och i bästa fall inte förstör kan du ha hårdare styrning medan om du önskar någon duktig som kan rida din småknepiga häst och verkligen klara av den så kan din typ av kontrakt vara ett verkligt hinder.

Jag hade personligen inte skrivit under ditt kontrakt, i synnerhet inte första versionen, men jag vill både träna för tränare och rida ut.

Jag har bara en undran vad ägaren tycker om en medryttare till fodervärden? Vi har en häst i stallet där fodervärden inte får ha medryttare på sin, fast det skulle inte skada.

Det generelal svaret är, vill man ha kontroll på vad som händer med hästen får man antingen låta bli att lämna ut den på foder eller precisera vad som gäller i fodervärdskontraktet.

Det specifika svaret är, hade du läst tråden så hade du sett att svaret på frågan här är att det är okej med ägaren.

"Medryttaren får rida i paddocken, dressyr och markarbete med cavaletti, efter tycke och smak samt utifrån hästens form för dagen. Om medryttaren vill göra något annat måste medryttaren inhämta X samtycke. I gengäld skall medryttaren de dagar som denne rider utföra samtliga sysslor som hänger samman med hästen, visitation, skötsel, mockning och att blanda mat till hästen."
Ett mycket bra förslag!

Detta täcker ju också in sådant som TS inte tänkt på nu, men som kan komma upp senare... "Om medryttaren vill göra något annat måste medryttaren inhämta X samtycke".

Mitt förslag till avtal (med ogenerad stöld från sjelin_j):

Medryttaravtal

Medryttaravtal mellan fodervärd X och medryttare Y gällande hästen Z.

RIDNING & SKÖTSEL
Medryttaren ansvarar för hästen 1 (en) dag i veckan om inte annat avtalas.

All ridning skall ske i paddocken. Medryttaren får rida dressyr och markarbete med cavaletti, efter tycke och smak samt utifrån hästens form för dagen. Om medryttaren vill göra något annat måste Xs samtycke inhämtas.

I gengäld skall medryttaren de dagar som denne rider ansvara för hästen och utföra samtliga sysslor som hänger samman med detta, såsom visitation, skötsel, mockning, materialvård och att blanda mat till hästen.

Både medryttaren och fodervärden ska beskriva dagens ridning och skötsel i hästens dagbok som fodervärden tillhandahåller. Om något ovanligt inträffar ska medryttaren meddela fodervärden via telefon.

OLYCKOR & FÖRSÄKRING
Fodervärden ansvarar för att hästen är försäkrad, medryttaren täcks av sin egen försäkring. Om hästen skadas under medryttarens dag kan medryttaren komma att bli ersättningsskyldig, förutsatt att hon handlat oaktsamt.

Fodervärden ska informera medryttaren om eventuella sår/skador på hästen före medryttarens dag.

Om en olycka händer eller om medryttaren uppmärksammar skada på hästen som fodervärden inte informerat om, skall medryttaren meddela fodervärden omgående via telefon.

UTRUSTNING
Fodervärden ansvarar för att behövlig utrustning finns tillgänglig och i gott skick då medryttaren ska ta hand om hästen. Om någon del av utrustningen är sliten/skadad skall medryttaren informeras om detta så att fara undviks. Medryttaren får inte använda annan utrustning till hästen än den som fodervärden tillhandahåller. Om medryttaren önskar avvika från detta måste fodervärdens medgivande inhämtas.

Om något av hästens utrustning skadas när medryttaren använder den skall det ersättas av medryttare efter överenskommelse med fodervärden, beroende på aktuell utrustnings skick, ålder etc.

FÖRÄNDRINGAR
Om medryttaren eller fodervärden vill byta dag skall detta meddelas till den andre senast två dagar i förväg via telefon. Vid sjukdom skall medryttaren meddela fodervärden så snart som möjligt.

Detta avtal kan sägas upp av båda parterna med en månads varsel. Vid särskilda skäl kan avtalet sägas upp med endast en veckas varsel, men då måste dessa skäl anges och motparten ges möjlighet till diskussion.

ÖVRIGT
Medryttaren skall i övrigt följa de stallregler som gäller på stall S.

Senast ändrad av en moderator:

////////////////////////////////////////////Raderat\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\\

Senast ändrad:

*kl*

Ts, kan du inte plugga på nätterna? Jag har nog aldrig haft så bra betyg som jag hade åren när jag hade väldigt mkt häst o ta hand om + en tung utbildning.

Då behöver du inte leta o kan sköta allt själv.

(personligen skulle jag inte ha skrivit under ditt kontrakt heller, alldeles för mkt detaljstyrt)

Ett mycket bra förslag!

Detta täcker ju också in sådant som TS inte tänkt på nu, men som kan komma upp senare... "Om medryttaren vill göra något annat måste medryttaren inhämta X samtycke".

Mitt förslag till avtal (med ogenerad stöld från sjelin_j):

Medryttaravtal

Medryttaravtal mellan fodervärd X och medryttare Y gällande hästen Z.

RIDNING & SKÖTSEL
Medryttaren ansvarar för hästen 1 (en) dag i veckan om inte annat avtalas.

All ridning skall ske i paddocken. Medryttaren får rida dressyr och markarbete med cavaletti, efter tycke och smak samt utifrån hästens form för dagen. Om medryttaren vill göra något annat måste Xs samtycke inhämtas.

I gengäld skall medryttaren de dagar som denne rider ansvara för hästen och utföra samtliga sysslor som hänger samman med detta, såsom visitation, skötsel, mockning, materialvård och att blanda mat till hästen.

Både medryttaren och fodervärden ska beskriva dagens ridning och skötsel i hästens dagbok som fodervärden tillhandahåller. Om något ovanligt inträffar ska medryttaren meddela fodervärden via telefon.

OLYCKOR & FÖRSÄKRING
Fodervärden ansvarar för att hästen är försäkrad, medryttaren täcks av sin egen försäkring. Om hästen skadas under medryttarens dag kan medryttaren komma att bli ersättningsskyldig, förutsatt att hon handlat oaktsamt.

Fodervärden ska informera medryttaren om eventuella sår/skador på hästen före medryttarens dag.

Om en olycka händer eller om medryttaren uppmärksammar skada på hästen som fodervärden inte informerat om, skall medryttaren meddela fodervärden omgående via telefon.

UTRUSTNING
Fodervärden ansvarar för att behövlig utrustning finns tillgänglig och i gott skick då medryttaren ska ta hand om hästen. Om någon del av utrustningen är sliten/skadad skall medryttaren informeras om detta så att fara undviks. Medryttaren får inte använda annan utrustning till hästen än den som fodervärden tillhandahåller. Om medryttaren önskar avvika från detta måste fodervärdens medgivande inhämtas.

Om något av hästens utrustning skadas när medryttaren använder den skall det ersättas av medryttare efter överenskommelse med fodervärden, beroende på aktuell utrustnings skick, ålder etc.

FÖRÄNDRINGAR
Om medryttaren eller fodervärden vill byta dag skall detta meddelas till den andre senast två dagar i förväg via telefon. Vid sjukdom skall medryttaren meddela fodervärden så snart som möjligt.

Detta avtal kan sägas upp av båda parterna med en månads varsel. Vid särskilda skäl kan avtalet sägas upp med endast en veckas varsel, men då måste dessa skäl anges och motparten ges möjlighet till diskussion.

ÖVRIGT
Medryttaren skall i övrigt följa de stallregler som gäller på stall S.

Mycket snyggt kontraktsförslag*!!!:bow:

Och många, många studenter bränner ut sig på det viset! :mad:

öht ett otroligt dåligt förslag och jag blir faktiskt skitarg när jag läser det!!!!
delvis kl och svarat till Squie
vårat samhälle är så jävla stressat, vi ska hinna det, finnas tillgängliga, alltid ställa upp, alltid vara på, aldrig koppla av, alltid vara framme, alltid alltid och alltid och natten ska verkligen inte vara till att plugga på, då ska man för fan sova.

det går ingen slags prestige i att hinna allt, det är bara så jävla dumt att inte be om hjälp om man känner att man har svårt att hinna med.

jag är inte upprörd på Squie, så ta inte åt dig, men jag blir så himla lessen när ja läser om den inställningen. "vill man så går det" ungefär..... javisst går det! man kan ignorera kropp och själ länge, länge, men får sota för det senare.

funkar säkert för en del, men väldigt långt från alla...

* Om Wilma vill rida på Medryttarens dag är detta ok, men Medryttaren ska kontaktas i god tid innan.
Ni ingår ett avtal. Varför skulle det vara ok att du tar medryttarens dag? Bestäm istället 1 dag/v, utan närmare specifikation. Det betyder att ni får komma överens och lägga upp ett schema, byta dagar efter behov osv.

* Wilma kan när som helst säga upp detta kontrakt med omedelbra verkan, men om Medryttaren vill säga upp det är det 2 månads uppsägningstid alt. att vi kommer överens om något.
Rättvist vore att skriva:
Ömsesidig uppsägningstid är 1 månad (rimligt när det gäller just medryttare).
Detta kontrakt kan sägas upp med omedelbar verkan (alltså direkt) om kontraktet av parterna ej efterföljs.

I övrigt låter det rätt tråkigt och begränsande, att man inte får göra särskilt mycket. Det låter bättre om man närmare specificerar vad det är man bör göra, ex.vis "ffa promenadridning i skog och mark, efter överenskommelse enstaka pass på ridbana/träningar" låter mer spännande.

Ibland kan man få samma sak sagd på ett mer inbjudande sätt, genom att omformulera dessa, till att berätta vad man VILL att medryttaren ska göra.

Cilla och Houdini:

Jag hade ett förslag hur TS _kan_ göra, inte hur hon _ska_ göra. Är man kontrollfreak så kan det i vissa lägen vara mindre stress i att göra det själv än att anlita någon annan som gör något åt en. Det kan krävas mer energi av en att kontrollera och oroa sig än att göra det själv.

Som ni säkert också såg skrev jag att TS och alla andra gör som de vill. :)

Cilla och Houdini:

Jag hade ett förslag hur TS _kan_ göra, inte hur hon _ska_ göra. Är man kontrollfreak så kan det i vissa lägen vara mindre stress i att göra det själv än att anlita någon annan som gör något åt en. Det kan krävas mer energi av en att kontrollera och oroa sig än att göra det själv.

Som ni säkert också såg skrev jag att TS och alla andra gör som de vill. :)

första meningen är jag helt med på.

men om man har ett sånt stort behov av att kontrollera, så tycker ja att man ska försöka komma tillrätta med det problemet (för det är ett problem) innan man försöker pyssla ihop dygnet för att tillfredsställa sitt kontrollbehov.
:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 839
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 884
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar