Vad krävs av en 3 års hingst???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ikaros227
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 971
I

ikaros227

Jag fick frågan & funderar på den själv då det snart är aktuellt om allt går som jag önskar.
Vad skall en 3 års hingst prestera eller genomföra på 3 års testet?
Han har pass både som RP & Welsh Part breed..

Sv: Vad krävs av en 3 års hingst???

Ingen som gjort 3 års testet??

Ingen som gjort 3 års testet??

3 års test för ponny är endast löshoppning exteriörvisning för hand och fri galopp.

Vad sen en RP hingst ska kunna inför avelsvärdering vet jag inte.

WPB ska vara veterinärt frisk och helst få 40p och över som 3 åring. Såvida du ska ha in den i kvalitetsboken. Bruksprov görs först när de blir 4 år (frivilligt).
Lösa licens kan du göra på din hingst om den blir veterinärt godkänd och stamavlan är okej.

Det vore väl vara mera intressant att visa den som WPB iom deras "snälla regler" numera? Eller...

Om den går igenom antar jag att man kan visa den för godkännande i ridponnyaveln senare?

Så det är ingen test under ryttare?
Får se hur våren & sommaren verkar på min lille gosse först...

Det vore väl vara mera intressant att visa den som WPB iom deras "snälla regler" numera? Eller...

Om den går igenom antar jag att man kan visa den för godkännande i ridponnyaveln senare?

Det vore kanske lättast. Men samtidigt så OM han skulle bli godkänd så är min tanke som så att en hingst ska vara mer än snygg för att verka i avel...
Frågan är om lättast är rätt väg...
Det kan ju heller aldrig vara fel att ha genomfört ett 3 års test.

Jag tycker att alla ponnyer oavsett kön borde ha vissa mål i sin utbildning.
inkörning
3 årstest
4 års kvalite osv

Det håller jag med om. Det visar ger ju en liten vink om vad dom duger till.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 088
Senast: Lavinia
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
34 35 36
Svar
719
· Visningar
52 959
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 040

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka