Sv: Vad kostar fölet,seminering etc?
Så här räknar jag:
Tillverkning: 15-25000kr beroende på hingst, betäckningssätt hur lätt det gått att få dräktigt osv.
I år är mitt billigaste föl tillverkat för 19800kr inkl moms och levande föl avgift, Stoet tog sig på en seminering men sod på stationen 2 vändor på totalt 12 dygn.
Sen har jag tyvärr väldigt svårt att säga hur mycket extra mina äter för för de har fri tillgång på ensilage och det hade de antagligen haft även om de inte var dräktiga. Men säg 5000kr i extra givor under dräktighet och digivning.
Sen hyr jag in mina hästar så när fölungen är 5-6 månader och ska börja vänjas av och fram tills den är 1 år ska den ha egen box á 500kr/mån x 6mån = 3000kr
Sen foder efter att den blivit avvand, jag har så bra ensilage så jag räknar på att den ska klara sig på enbart det och lite "krubbskrammel" Ensilagebal á 350kr 1/månad á 6 mån = 2100kr, kraftfoder ca 100kr/mån = 600kr.
Men sen äter ju fölungen både hö och kraftfoder under tiden emellan installning efter bete och avvänjning så säg ca 400kr/månad i 3 månader = 1200kr
Sen betalar jag för mitt bete 50kr/v för föl, 10v ger 500kr
Sen måste man ju verka fölungen, 250kr/ggr, säg 5 ggr = 1250kr
Vaccinering blir väl ca 1000kr för de 3 första.
Sen avmaskning, lite pyrantel/banmint och ivomec 2-300kr
Registrering kostar 1000kr hos ASVH ID-koll med chipning kostar 500kr samt DNA typningen 7-800kr totalt ca 2200kr
Sen kanske man vill visa fölungen på fölvisningen då kostar det 3-600kr + bränsle.
Sen ska man ju såklart ha den försäkrad också, säg ca 2500kr i premie första året.
Det blir ganska precis 40000kr i bara kostnader.
Så om jag säljer mina föl/åringar för 50-60000kr + moms så tycker jag det är BILLIGT!!!
Man har ju massa arbete man ändå inte får betalt för.
Det finns inget som heter gratis foder/stall/strö, även om man har eget så kostar underhållet om man inte har lån på det också. Man ska gödsla och så till foder, pusta betena, stängsel, el, kanske har maskiner som kostar att köpa, ha och driva ETC ETC.
De som inte har vett att ta betalt för sina föl och åringar underminerar ju hela marknaden
Visst nu betalar jag för allt mitt, men jag står nog så billigt man kan göra här i trakten och så vitt jag räknat på det hade jag inte kommit så mycket billigare undan med att köpa mark, köpa/hyra maskiner och sen få fram så fint foder som jag köper idag.
I de 500kr jag betalar i boxhyra ingår dessutom en hel del pass vilket ge mindre arbete för mig, tid kostar också pengar.