Vad kostar fölet,seminering etc?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare stallhh
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 5 225

stallhh

Trådstartare
Har ni räknat på vad det kostar innan fölet blir 1 år?
Seminering,alla avgifter,foder till stoet under tiden,levande föl avgift,alla kostnader fram till fölet är ca 1 år?

Har ni som föder upp hyfsad koll på det?
Jag har 1 uppfödning som nu är 4år...och lite "fint" räknat så har hon kostat ca 85.000 kr.... under 4 år. Har tyvärr inte skrivit ner vad hon kostade att få fram...så därf är jag nyfiken på vad era kostar. Min gubbe är osäker på en ny seminering i år pga att hästar "kostar så mkt"...tänkte lägga fram en kalkyl till honom ,så han ser vad det kostar och hur kostnaderna är uppdelade under de 2 åren det tar innan fölet är 1.

Sv: Vad kostar fölet,seminering etc?

drygt 20.000 + kost och logi (som varierar så mycket i detta land att det inte är lönt att skriva med samt att jag har hästarna hemma så jag räknar in den biten i den "allmänna konkursen" ;):D

Låt bli att lägg fram en kalkyl, det dom inte vet har dom inte ont av:angel:.
Jag skojar bara, sitter som du och försöker räkna vad det kan kosta och likadant hur mycket jag/vi har råd att förlora om stoet ändå skulle vara tom på höstkanten efter resorbation etc..
Det går ju aldrig att säga till hundra % dock, dvs vad ett "försök utan resultat" eventuellt kan kosta...Sedan hoppas jag ju..

Kikar själv på hingstar där föl-avgiften betalas vid levande föl och vill hitta hingst-hållare eller station med bra villkor eftersom mitt sto skall betäckas för första gången och jag vill dela upp kostnader lite..

Jag seminerade mitt sto första gången 2003,hon tog sig direkt och det var inga extrabesök på stationen....samt så hade vi "gratis stall,gratis hö,gratis havre och gratis bete"..... tog en ung hingst och han kostade då 1500 i språng + levande föl 4500 kr....
tror fakturan från veterinären kostade 2500-3000 kr....
så de rena pengasummorna blir ju 9000+ moms....så ca 12000kr...
sen är det ju vaccinationer och pass-avgifterna.... men jag kan säg att jag hamnade nog UNDER 20.000 innan fölet blev 1 år!!!
så därf funderar jag på de som tar 45-50.000 för en 1-åring, hur sjutton de får ut så mkt pengar?? finns det köpare i dom prisklasserna?

JA det finns köpare i de prisklasserna (och en bra bit uppåt) men då gäller det att leverera stammässigt som uppfödare...

Så här räknar jag:

Tillverkning: 15-25000kr beroende på hingst, betäckningssätt hur lätt det gått att få dräktigt osv.
I år är mitt billigaste föl tillverkat för 19800kr inkl moms och levande föl avgift, Stoet tog sig på en seminering men sod på stationen 2 vändor på totalt 12 dygn.

Sen har jag tyvärr väldigt svårt att säga hur mycket extra mina äter för för de har fri tillgång på ensilage och det hade de antagligen haft även om de inte var dräktiga. Men säg 5000kr i extra givor under dräktighet och digivning.

Sen hyr jag in mina hästar så när fölungen är 5-6 månader och ska börja vänjas av och fram tills den är 1 år ska den ha egen box á 500kr/mån x 6mån = 3000kr
Sen foder efter att den blivit avvand, jag har så bra ensilage så jag räknar på att den ska klara sig på enbart det och lite "krubbskrammel" Ensilagebal á 350kr 1/månad á 6 mån = 2100kr, kraftfoder ca 100kr/mån = 600kr.
Men sen äter ju fölungen både hö och kraftfoder under tiden emellan installning efter bete och avvänjning så säg ca 400kr/månad i 3 månader = 1200kr
Sen betalar jag för mitt bete 50kr/v för föl, 10v ger 500kr
Sen måste man ju verka fölungen, 250kr/ggr, säg 5 ggr = 1250kr
Vaccinering blir väl ca 1000kr för de 3 första.
Sen avmaskning, lite pyrantel/banmint och ivomec 2-300kr
Registrering kostar 1000kr hos ASVH ID-koll med chipning kostar 500kr samt DNA typningen 7-800kr totalt ca 2200kr
Sen kanske man vill visa fölungen på fölvisningen då kostar det 3-600kr + bränsle.
Sen ska man ju såklart ha den försäkrad också, säg ca 2500kr i premie första året.

Det blir ganska precis 40000kr i bara kostnader.
Så om jag säljer mina föl/åringar för 50-60000kr + moms så tycker jag det är BILLIGT!!!
Man har ju massa arbete man ändå inte får betalt för.

Det finns inget som heter gratis foder/stall/strö, även om man har eget så kostar underhållet om man inte har lån på det också. Man ska gödsla och så till foder, pusta betena, stängsel, el, kanske har maskiner som kostar att köpa, ha och driva ETC ETC.

De som inte har vett att ta betalt för sina föl och åringar underminerar ju hela marknaden :(

Visst nu betalar jag för allt mitt, men jag står nog så billigt man kan göra här i trakten och så vitt jag räknat på det hade jag inte kommit så mycket billigare undan med att köpa mark, köpa/hyra maskiner och sen få fram så fint foder som jag köper idag.
I de 500kr jag betalar i boxhyra ingår dessutom en hel del pass vilket ge mindre arbete för mig, tid kostar också pengar.

Intressant med tillverkningskostnad på ev. föl.
Det är väl säkert så för en del hobbyuppfödare som har sitt hemma att man "glömmer" räkna in många faktiska kostnader.

Funderar och vill gärna ha lite råd då jag ev tänkt om i mitt hingstval..

Var först inne på att betäcka med en hingst som står på naturlig dit jag inte heller har så långt men har nu börjat fundera i andra banor..
En gav mig rådet att ju mer oprövat sto-välj desto mer spektakulär och/eller gångbar hingst, någon som håller med och vill stötta den teorin?

Samtidigt vågar och har inte jag råd med någon "mega" hingst och det i sig kan ju vara lika förkastligt:crazy:.
Själv har jag inte tänkt att sälja fölet utan behålla det fram till ev. tre års ålder och kanske även längre..

Håller med om att balansera oprövat sto med beprövad/bevisad hingst men det behöver ju inte vara en som är klassad som megahingst för det det finns ju många med goda BLUP och som du ser mycket trevliga avkommor av som inte är megahingstar... Det är nästan så jag vill säga emot lite och mena att megahingstarna är ofta ganska oprövade och bara flashat på unghästvisningar det finns inga bevis på vad de nedärver mer än i generationerna då...

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 077
Senast: Johanna1988
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 706
Islandshäst På förekommen anledning (inte mina egna hästar) funderar jag kring lönsamhet i islandshästavel. Om man äger en bra hingst, med fin...
Svar
3
· Visningar
1 662
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka