Vad kostar er hund i månaden?

Toya

Trådstartare
Typ av hund
Mat
Försäkring
Ev. dagis/dagmatte

Övrigt?

Hur mycket lägger ni undan för oförutsedda händelser, kurser, annat?

Sv: Vad kostar er hund i månaden?

Typ av hund: Golden Retriever
Mat: ca 600 kr/ månad (inräknat tuggben, hon äter Royal Canins maxifoder ca 550 kr/15kg)
Försäkring Betalar halvårsvis, men tror den ligger på runt 160 kr/månad. (agria)
Ev. dagis/dagmatte: Jag pluggar på distans så behöver inget sådant. Ibland har svärföräldrarna ställt upp som hundvakt om det behövts.

Har själv betalat för valpkursen, 1500 kr. Men eftersom studiemedlet är litet så får vi se hur det blir med övriga kurser.
I sommar är det dags för hennes HD/AD röntgen, och den har jag tänkt önska mig i födelsedagspresent :crazy:.

För oförutsedda händelser har jag inte så mycket, men vet att jag kan låna av sambo eller föräldrar om det skulle hända något.

Golden retriever tik 4 år

Mat: ca 400kr
Fodertillskott (olja m.m): 150kr
Schampo m.m: 100kr
Försäkring: 230kr
Hunddagis: 2200kr
Godis och leksaker: 100kr
Kurser: ca 2500kr/år
Vet.vård: senaste halvåret ca 4000kr (tack vare försäkringen)

Min hund visade sig ha allergi mot kvalster.

Min första hund slutade vet.räkningen på totalt 11 000kr (med samma kostnader i övrig som hunden beskriven ovan) och avlivning vid 4år för ca 3000kr
Min andra hund hade höftfel och pålagringar, vet.räkning plus avlivning ca 5000kr. Blev 2 år.

Glöm inte bort att ha en buffert (av något slag) OM hunden visar sig vara otursdrabbad. Minst 5000kr tycker jag om du har hunden BRA försäkrad. Finns försäkringar som täcker även mediciner, reskostnader, rehabilitering och i de värsta fallen det behövs även avlivning.

Oj..

Har en schäfertik på 3 år och en terrier på 13..vi ska se

Grima (schäfer) äter för ca 600 i månaden uppskattningsvis
Försäkringen går på ca 230 kronor
Säg att jag lägger 500 kr på övrigt

Harley äter för 160 kr i månaden, försäkring betalar päronen
500 på övrigt

Utöver det tillkommer ev vet räkningar med mera.

min tik på 2 år (16kg)

kostar mig per månad ca:

mat: knappt 200 (purinas friskies då magen är kinkig o detta är bland de få som funkar och tuggben inräknat)
försäkring: 91kr/mån folksam vet20+liv
övrigt: 400kr-600kr/år halsband koppel m.m
+ vetkostnad som t.ex vacc m.m

Jag har två hundar, så jag tar de var för sig.

Min Labradorkille, 4år, 35kg
Mat: Han äter Royal Canins Retrievermat, det kostar ca 500/förpackning och räcker ca 1 månad. Inklusive ben, godis osv så landar matkostnaden på 1000kr/mån
Försäkring: ca 2000kr/år
Ev. dagis/dagmatte: Nu går han hemma med mig, annars så kostar Sams dagisplats 2500/mån.

Övriga kostnader som han har kostat mig i år är veträkningar på 20.000 ungefär, så se verkligen till att ha en buffert, för man vet aldrig vad som händer. :crazy:

Zelda, rottweilertik, 6mån
Mat: Äter Royal Canins Maxi Junior, 550kr
Försäkring: 1700:-/år

Typ av hund: Saluki

Mat:Kör Eukanuba ca500:-/mån. Sen färskfoder på ca 200:-/mån

Försäkring: Agria 200:-/mån

Övrig: Med utställnigar och annar så beror det ju perioder. Men kan nog variera mellan 500-3000/mån. Sen har vi lagt undan pengar om han skulle bli sjuk eller liknaden.

Typ av hund:Japanese chin

Mat: Eukanuba 150:-/mån Färskfoder 50:-/mån

Försäkring: 220:-/mån

Övrigt: Med utställnigar och annar så beror det ju perioder. Men kan nog variera mellan 500-3000/mån. Sen tråkigt nog sjuk ofta så medeciner så ligger på snitt mellan 500-1000:-/mån

Mina 2 labradrorer har en fast post i min hushållsbudget på 700 kr/månaden tillsammans.

Försäkringen går på 180 kr/st och sen äter de för resten. 350 kr månaden. Jag får köpa billig hundmat direkt från importören genom jobbet. Skulle jag köpa maten i fackhandeln skulle kostnaden vara det dubbla.

Pengar för ev veterinarkostnader finns på mitt sparkonto. :)

Amstaff/RR hane 4år
Schipperke tik 4 år
Golden Retriever 3mån

Här ändras kostnaderna varenda månad, men det ser ungefär ut såhär i snitt ;

Mat: ca 700-1000kr i snitt
Fodertillskott (olja m.m): 250kr
Schampo m.m: 250kr
Försäkring: 300kr
Dagmatte: 2000kr
Godis och leksaker: 300kr
Kurser: ca 5000kr/år

Summan av kardemumman blir cirkus 4000/månad om man bortser från vet.vård och kurskostnader och omkostnader vid träningar.

Typ av hund
Rottweiler (hane)

Mat
500-600 per månad - James Wellbeloved

Försäkring
3200 per år

Ev. dagis/dagmatte
Nope

Övrigt?
Nya nackstöd i bilen 2000:- :angel:
Div tillbehör (bajspåsar, koppel, bäddar, borstar, schampo osv) men det är inte så mycket pengar per månad.
Vet.kostnad, bla en hältutredning, vacc, magproblem osv

Hur mycket lägger ni undan för oförutsedda händelser, kurser, annat?
Inget. Det tar jag när det kommer.

Saluki.
Mat: ca 400kr i månaden.
Försäkringen betalar jag en gång om året och den kostar ungefär 2000kr.
Tuggben går inte längre åt i någon stor mängd då jag börjat ge märgben som håller i en halv evighet :love:
Bajspåsar vet jag inte riktigt hur fort de går åt, men det är väl 50 påsar/förpackning och går åt ca 2 påsar om dagen... Så säg en rulle i månaden.. några tior.

Har inte hunden på hunddagis/dagmatte och har pengar på ett sparkonto till oförutsedda händelser (veterinärt då).
Jag går inte några kurser men ställer ut några gånger per år. Det kostar några hundralappar per gång och är ingenting jag lägger undan pengar till för att ha råd.

Typ av hund: Belgisk vallhund/groenendael
Mat: 450 kr/mån
Försäkring: 100 kr/mån
Ev. dagis/dagmatte: Har hunden med på jobbet
Övrigt?: Utställningar, tävlingar/prov, ca 1500/år

Hur mycket lägger ni undan för oförutsedda händelser, kurser, annat?: Ingenting, det går in i hushållets vanliga utgifter

Typ av hund: Leonberger
Mat: Ca. 500-600:-
Försäkring: 336:-/månad
Ev. dagis/dagmatte: -
Kurs: 600-800:-/kurs

Typ av hund: Eng. setter 7,5 månad.

Mat: 250:-/månad skulle jag gissa på. (Köper ej via återförsäljare så det blir lite billigare)

Försäkring: 110:-/månad.

Hunden är med på jobbet så inga dagiskostnader. Går inga kurser så inga avgifter på sånt heller.

Typ av hund -Lurcher (greyhoundX), 17 kg, 60 cm hög
Mat -ca 200 kr
Försäkring -222 kr
Ev. dagis/dagmatte -0 kr
Övrigt? - Tugg, bajspåsar, godis mm ca 150 kr

Så säg runt 600 kr/mån. Sen blir det självklart massa onödigt, nya leksaker, täcken, koppel mm men ovanstående utgifter är väl sånt jag inte "kommer undan" i alla fall.

Senast ändrad:

Hum, har 0 koll…:o
De är familjemedlemmar, tänker aldrig på det med andra ord.

Hästen däremot har jag full koll på, men det handlar om helt andra summor.

Typ av hund: Weimaraner
Mat: Den ena ca 300-400, en 15 kgs säck räcker i lite mer än en månad. Den andra också 400, färskfoder käkar hon.
Försäkring: Den ena 220 och den andra 225:- /månad

Den lilla terriern däremot är ju nästan gratis:D Typ nån hundralapp i mat och en hundring i försäkring.

Och nån buffert har jag inte haft eftersom jag har haft bra inkomst. Kom oförberett in på en utbildning i höstas så min buffert får jag spara ihop i sommar.

Senast ändrad:

Jag har två vovvar.

Afghanhunden: (13 månaders hane)
Mat: ca 800 kr
Försäkring: 200 kr
Pälsvård (shampo/balsam/övrigt): 300 kr
Godis/ben/bajspåsar: 200 kr
Resor (här kostar det att ha hunden på bussar/spårvagn): 150 kr

Utställningar/Lure coursing: Svårt att säga, på sommaren är vi i väg flera gånger i månaden medan det är betydligt mer sällan nu. Men kanske 500 kr i månaden i snitt över året.

Dobermanntanten: (10 årig tik)
Mat: 500 kr
Försäkring: 150 Kr
Godis/ben/bajspåsar: 200 kr
Resor: 100 kr

Kurser: ca 800 kr per år

Jag hade en budget förut, men när vi tog över dobermannen var hon oförsäkrad och fick först juvertumör och sedan akut livmoderinflammation. Totalt gick det på 25 000 kr. Så budgeten skönk drastiskt helt enkelt. Jag sparar det lilla jag får över varje månad, och jag har möjlighet att låna pengar om något skulle hända.

har en engelsk springer spaniel
mat: 775 kr/14 kg Hill´s ID
medicin: ca 60 kr
fodertillskott (olja): 250 kr
försäkring: 235 kr (agria, förs. för 60 000 + liv)

veterinären åker vi rätt ofta till (håller på att utreda hudproblem), så det blir väl kanske snitt 300 kr i månaden.

sparar även 100 kr för oförutsägbara händelser (har nog 2500 kr på det kontot nu).

summa summarum kostar han ungefär 1720 kr, ibland mer ibland mindre..

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 908
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 367
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 280
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant... 2
Svar
20
· Visningar
1 611
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka