Vad kostar det att ha quarter?

N

nufsinufs

Jag undrar vad det kostar att äga en quarterhäst! Inköp är ju alltid olika men i snitt per månad...ni vet...veterinärskostnader, hovslagare, försäkring...är det nån som vet?

Om jag skulle skaffa quarter så skulle jag ha den på fullservice så foder och sådant är inte av så stor vikt...hoppas att nån kan hjälpa mig! :confused:

Tack! :bow:

Sv: Vad kostar det att ha quarter?

Det kostar lika mkt som alla andra hästar.Stora hästar. skoning var 6-7vecka. försäkring A1. ring och fråga ditt bolag. Agria el If tex.
Vetrinär som vacc 1-2ggr om året. kraftfoder beror på vilket du använder. Hö beror på din bonde men räkna med 10kg om dagen men mina har fritillgång och jag använder ansilage. Maskmedel 1 hel spruta vardera gång. det dyraste inköpen är hästen och sadeln. ca 60000-80000kr/hästen och en bra sadel som ej skadar hästen 13000-25000kr.
Det är säkert fler grejer men nu vet du lite. Se till att göra en klinikbes på en välutbildad el tävladhäst.

Det är väl inköp och försäkring (om man har liv) som är dyrt på dem.

Varför skulle det vara dyrare att äga en quarter än en annan häst?

Inköp kan vara dyrare, men i quarterdjungeln kan du hitta billigt såväl som dyrt.

Vadå?
Är försäkringen dyrare på en QH?

Nej men iom att de kostar så pass mycket i inköp och då blir det automatiskt dyrare att försäkra i inköpspriset. Menar bara det :p Lika dyrt att ha en dyrare dressyr el hopphäst, annan dyr häst alltså.

Det kostar ju mindre att ha hästen förs. i liv 20.000, än i liv 70.000.

Vad det kostar beror på helt var du väljer att ha hästen. Det kan kosta dig allt från 200 till 6 000 kr per månad, så det är svårt att lägga fram en medelkostnad.

det kostar precis lika mycket att hålla en quarterhäst som vilken annan häst, förstår inte frågan?
även träning och tävling ligger i nivå med andra inriktningar.

Men som med alla hästar, köp en som är frisk! det sparar du mycket pengar och bekymmer på.
Och är den dessutom välutbildad, så kan ni ha roligt från dag
1!! (och inte lägga väldigt mycket tid/pengar på problemlösning och inlärning)

LYCKA TILL!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 233
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar