Vad kostar det att bygga nytt stall ?

L

lata_ungen

Vad kan det kosta att bygga ett stall, innehållande 2-3 boxar, spolutrymme, och sadelkammare ? Det behöver inte vara så märkvärdigt, bara alla måtten är godkända osv.

Sv: Vad kostar det att bygga nytt stall ?

Det är en fråga som är omöjlig att svara på egentligen. Om köper ett färdigt stall för montering så går det ju ganska lätt att säga vad just byggsatsen kostar.
Men allt annat beror ju helt och hållet på vilka förutsättningar som gäller. Saker som hur mycket måste marken bearbetas innan man kan gjuta grunden/plattan. Hur långt det är till vatten och el kabel och ledningsdragning kan bli väldigt dyrt. Om finns avlopp i närheten eller om man måste göra ett eget.
Nästa bit som spelar in är hur mycket man kan göra själv och i vilka material man ska göra det. Sedan kommer biten med till vilka priser man kan få tag i materialet.

Men mellan tummen och pekfingret så från ett enkelt lösdriftsstall som man bygger helt själv med billigt material till ett med boxar som man har hantverkare till att bygga och köper allt material till normalpriser så kommer det att ligga mellan ca 30 000 till runt en miljon. Kanske mer om det blir mycket markarbete och kabel och ledningsdragningar.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 245
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en...
Svar
7
· Visningar
731
Senast: nullo-modo
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
1 003
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama