Vad kostar allt?

Sv: Vad kostar allt?

Det är ett bra tips som även jag använt mig av! Att sprida ut inköpen alltså. :idea:
Jag är nästan klar och är i vecka 30, känns också skönt att få allt klart en tid innan så man inte behöver dra ut och shoppa när man är tröttare och större :D
 
Sv: Vad kostar allt?

Dom ville alltså lägga ut typ 8-9tusen SJÄLVA vi fick hejda dom att DELA på vagnskostnaden, nån måtta får det liksom vara, bättre dom sparar pengar till barnbarnet... dom blir ju liksom dyrare med åren.... (typ tonåren :angel: ) Våran dotter är fortfarande enda barnbarnet... både bra och dåligt... jobbigast kring jul då det är 4 som vill fira jul med henne (alla mor och farföräldrar är alltså frånskiljda)... puuust...
 
Sv: Vad kostar allt?

Det är ett bra tips som även jag använt mig av! Att sprida ut inköpen alltså. :idea:
Vi var faktiskt på Ikea idag och tittade lite, fast det gick rätt fort att gå igenom barnavdelningen. :o Man måste ju vänja sig lite sakta men säkert! :p

Man vill ju inte börja köpa grejer för tidigt heller, men ju tidigare man börjar, destå mindre kännbart blir det ju. Efter ultraljudet börjar folk shoppa verkar det som och det är nog lagom.
 
Sv: Vad kostar allt?

Nu har vi berättat för den närmsta familjen :D (min pappa+syster, sambons mamma, pappa och bror m. familj)
Allt gick jättebra - alla blev superglada! Så himla skönt, nu ska vi vänta till v.12 innan vi berättar för vänner.

Vi frågade om de var sugna/redo på kusin/ett till barnbarn och det var de såklart! Till min pappa frågade jag vad han skulle göra i april, och det visste han ju inte. Så jag sa att jag vet i alla fall en sak du ska göra då - nämligen bli morfar. :D
Så himla skönt att allt gick så smärtfritt, visserligen hade jag inte räknat med något annat heller men ibland kan man ju få de konstigaste reaktioner av folk..

Enda jobbiga idag har varit vännerna som tjatat om varför jag inte tänker dricka - de verkar inte acceptera min ursäkt om att jag känner mig risig. Två har till och med lite småsurt sagt "du är säkert med barn". Ja det är jag - men jag tänker inte dela det med er än! ;)
 
Sv: Vad kostar allt?

Hihi jag kunde inte hålla mig speciellt länge till mina kompisar, jag ville ju berätta för allt och alla med det samma! Och lycka till om du brukar dricka med dem, de kommer lätt inte tro på dig så länge till! :D
 
Sv: Vad kostar allt?

Haha, det höll sig inte länge alls.. :o Var bara de 4 närmaste här igår, men de tjatade massor om varför jag inte drack, sa att jag säkert var gravid osv.. Till slut flippade jag ur och skrek på dom om att jag var en vuxen människa och att jag kunde göra egna val och att jag inte behövde förklara varför. Efter det så mådde jag skit, så sambon och jag enades om att berätta för dom - så vi skulle slippa allt.
Inte alls som vi tänkt berätta och jag var så nervös och hade näst intill ångest, men alla blev superglada.
Bästa presenten var dock att bästa vännerna berättade att de också ska ha barn - med beräknat BF 1!!!!!! dag efter oss. :D Vad är oddsen liksom?! :D
 
Sv: Vad kostar allt?

Det dyraste jag köpt är manducan (ca. 1 000,00) och babyskyddet.
Allt annat är rea eller secondhand eller arvegods. Jag har ingen koll på exakta summor, men det känns som vi kommit billigt undan hittills.
 
Sv: Vad kostar allt?

Haha, det höll sig inte länge alls.. :o Var bara de 4 närmaste här igår, men de tjatade massor om varför jag inte drack, sa att jag säkert var gravid osv.. Till slut flippade jag ur och skrek på dom om att jag var en vuxen människa och att jag kunde göra egna val och att jag inte behövde förklara varför. Efter det så mådde jag skit, så sambon och jag enades om att berätta för dom - så vi skulle slippa allt.
Inte alls som vi tänkt berätta och jag var så nervös och hade näst intill ångest, men alla blev superglada.
Bästa presenten var dock att bästa vännerna berättade att de också ska ha barn - med beräknat BF 1!!!!!! dag efter oss. :D Vad är oddsen liksom?! :D

Vad säger man!? Oj, liksom! :D :rofl: Jättekul med kompisen!! Och skönt att det gick bra att berätta för familjen!

Själv ska jag på möhippa om fem veckor. Då är elva veckor gjorda, så då skulle jag iofs kunna berätta om anledningen till att jag inte dricker något. Men det känns inte som något bra tillfälle att berätta för den blivande bruden just den dagen, men vet ju aldrig om det kan vara känsligt eller inte. Iallafall så har jag erbjudit mig att ställa upp med bil under möhippan och även se till att den blivande bruden kommer hem ordentligt på kvällen. :idea: Vi bor nämligen grannar en bit utanför stan, dit inga bussar går. Jäkligt bra anledning till att vara nykter! :banana:

Det är bra att det är lågkonjunktur nu kom jag på också! Ingen risk för att det ska bli jobbmiddagar med utländska gäster (som brukar inkludera i princip fri dricka)! :D
 
Sv: Vad kostar allt?

Jamen vad skönt att ni berättade, varför inte liksom! Det är ju en jätterolig nyhet! Och om det skulle gå galet har jag resonerat som så att jag har många som vet varför jag kanske är ledsen eller behöver lite stöttning.
 
Sv: Vad kostar allt?

Det var lite så vi resonerade med - om något går fel så vet våra närmsta vänner om det och kan stötta oss. Känns jätteskönt nu i efterhand, även om alla säger att man "ska" vänta till efter v. 12 eller ännu längre.

Jag och sambon har redan enats om ett inköp vi ska göra längre fram - en Manduca! :love: Han tyckte det lät jättesmidigt och tyckte dessutom att den var snygg. Har funderat lite på sjal med, men vi börjar nog med en sele och kompletterar med sjal senare om vi känner att vi vill och behöver. :)
 
Sv: Vad kostar allt?

Manducan är toppen! Men sjal är mysigast inomhus i början. Finns ju billiga begagnat eller så kan man sy själv, så man kan ha både och!

Alltså tre månader är jättelänge att inte berätta för folk, jag hade nästan blivit lite ledsen om inte mina kompisar berättat innan det. Speciellt mina nära vänner. Man vill ju vara med från början!
 
Sv: Vad kostar allt?

Håller med, sjalen är så mycket bekvämare att bära inomhus när bebisen är liten plutt.

Ella sov jätte ofta i den i början och då vill man kunna sitta bekvämt i soffan, det gör man inte med selen tycker jag :)
 
Sv: Vad kostar allt?

Hmm, nu har ni fått mig lite fundersam här. :D Kanske helt enkelt köper en Manduca och sjal, får man med knytbeskrivningar när man köper sjal eller får man googla själv? Känns som en hel vetenskap det där, och vilken sjal är bra att börja med? Har kikat lite på ringsjal då den såg så smidig ut, men jag har ju verkligen ingen aning..

Såhär i efterhand då vi berättat för den närmsta familjen och vännerna så känns det bra och självklart vill jag att dom ska vara delaktiga. Det är så skönt att kunna ventilera med någon annan än sambon, tror han lätt skulle tröttnat på mitt gnäll annars. :D
Imorgon är det dags för inskrivning - första milstolpen!
 
Sv: Vad kostar allt?

Trikåsjal helt klart, den anses vara bäst när man ska bära färskingar :)

Du får med beskrivning och jag tyckte inte det var så svårt att få till knytningen på trikåsjalen, nu går det tom fort :D
 
Sv: Vad kostar allt?

Ringsjal är inte smidigt innan man är van. Lättare med trikåsjal, och mysigare (och skönare efter som ringsjalen snedbelastar), speciellt till en pluttis.
 
Sv: Vad kostar allt?

Hej!

Det har blivit rätt dyrt för oss då vi var tvugna att byta bil. Bra beg Citroën C5 fick det bli, kanon bra, behöver knappt fälla ihop vagnen när man ska ha den i skuffen. Dessutom får hunden plats brevid utan problem!!! :laugh:

Babyskydd har vi köpt nytt, tycker inte att det var så dyrt, ca 1500 inkl allt. Barnvagnen köpte vi beg på Blocket, nyskick Brio kombivagn med regnskydd och insektsnät, ett år gammal för 2300 kr!!!!
Skötbord ett nytt Brio som vi modifierade lite själva bla satt hjul på. 1300 kr kanske!

Babysitter ny för 300 kr, babygym, bärsele och flera olika mobiler har jag köpt beg på Tradera. Har gjort riktiga kap där ;)
Massor med kläder på Tradera har det blivit. Totalt på tradera kanske 1000 kr hittils. Nya saker inhandlas kontinuerligt ;) Fått en del och köpt en del nytt.

Vagga från början fick jag av mamma, en vagga jag och mina äldre bröder sovit i som bebisar! Nyligen inhandlat spjälsäng på IKEA för 1500 totalt inkl madrass!

Fått en hel del sängkläder av bekanta! Täcken och kuddar samt bäddset!

Vi köpte det mesta innan Martin föddes, vi började handla tidigt. Det enda vi inte hade var spjälsäng då, men det var ju inget akut. Kläder går som smör i solsken hela tiden då han växer så det knakar!!!
Sen kan jag handla hur mycket som helst för det är ju så himla kul med bebissaker:angel:
 
Sv: Vad kostar allt?

Trikåsjalen är lätt att knyta, det finns jättemycket beskrivningar på nätet, både på youtube och sjalbarn. Och den är som sagt mysigast både för plutt och mamma och pappa i början. Man kan till och med knyta fast dem i amningsställning :)

Selen är toppen sen, när man snabbt vill kunna slänga upp dem och snabbt ha ner dem igen. Från ett par månader när de har blivit lite stadigare är den nästan oumbärlig.

Ringsjalen är toppen när de är större och t ex vill titta när du lagar mat och du har burit på höften tills din arm nästan trillar av. Då får du lite avlastning och kan nästan använda båda händerna, samtidigt som det är enkelt att hiva upp och ner en vilding som bara vill sitta hos dig i 3 minuter men gärna 3 x 40 gånger under tiden du lagar mat. Ringsjal kan du lika gärna knyta av en vanlig sjal (en av dina egna)
 
Sv: Vad kostar allt?

Vi körde mycket begagnat. Köpte bodysar för 10 kr/st på second hand och de var inte alls slitna. Vad för vagn som var bra kollade vi upp med bekanta och så köpte vi en begagnad för 750 kr, mycket bra skick var den i (sedan har vi inte använt den så mycket eftersom vi använt bärsjalen så mycket). Spjälsäng fick vi gratis av en bekant. Babyskydd fick vi låna av svågern som fick barn ca 1 år tidigare. Vi ärvde mycket babykläder av svågern och min syster. Mormor och farmor har shoppat loss på babykläder. Det var dags att tapetsera om lägenheten så den biten betalade hyresvärden. Bil har vi ingen och vi behöver fortfarande ingen (E är 9 månader).

Det behöver inte bli så himla dyrt. Det beror ju helt på hur man är. En del vill ha allting splitternytt och då kan de såklart bli dyrt men har man inga problem med begagnat och att ärva saker så kan man spara in mycket på säng/vagga, vagn, kläder, skötbort och liknande.

Blöjor och tvättlappar är ju löpande kostnader men det blir inte så dyrt, i synnerhet inte med alla rabattkuponger alla blöjtillverkare skickar ut.
 
Sv: Vad kostar allt?

Barnvagn 1200 kr inkl allt (används fortfarande vid nästan 3 års ålder)
Babyskydd drygt 1000 kr

Babykläder fick vi i princip allt, dels begagnat från ett par kompisar och dels en massa presenter från släkt o vänner.
Sova gjorde bebis i släktens babykorg första månaderna, sen köpte vi spjälsäng från IKEA 300 kr.
Blöjor kostar ju förstås.
Istället för skötbord köpte vi ett underlägg från IKEA (kanske 30 kr?) och bytte på på golvet.
Eget rum har bebisen ingen glädje av i början

Köp begagnat är mitt råd. Kläderna växer de ur på några veckor så de hinner inte bli slitna. Här ordnas barnklädesmarknader hela tiden där man kan hitta fynd. Finns ingen anledning att ruinera sig på en bebis.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 999
Senast: cirkus
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 340
Senast: Rebeckafalk
·
Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 675
Senast: scrubs
·
N
  • Låst
Övr. Barn när började ni införskaffa alla saker till bebisen? Är i vecka 13+6 nu och kan äntligen börja glädjas och inte vara lika orolig för...
2
Svar
36
· Visningar
1 930
Senast: Harley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp