Vad kostar allt?

Sv: Vad kostar allt?

Vagn : 500 kr (begagnad)
Kläder: 1000 kr (begagnat, Ullared, lånade)
Säng: Lånade
Madrass: 150 kr (Ullared)
2 spjälskydd: 60 kr (Ullared)
Skötbord: Lånade
Resesäng: Lånade
Bärsjal : 600 kr
Försäkring: 210 kr / mån (barnförsäkring)
Bibarnstol 82 kr/mån (hyr)
Saker som snuttefilt, nappar, nappflaskor, febertermometer, nagelsax mm ca 1000 kr. (mycket på ullared)

Har inte stylat om barnrummet.
Piffat upp väggarna med barntavlor och nya gardiner och sådant.
När de är så små så känns det inte som det viktigaste.

Det behöver inte bli så dyrt.
 
Sv: Vad kostar allt?

Det var inte mycket vi la ut pengar på.

Ikeas sniglar skötbord 299:-
Spjälsäng 200:- från en kompis
ALLA kläder fick vi från kompisar samt kusiner
Sängkläder, kudde, madrass, spjälskydd från IKEA.
Babyskydd lånades av en kusin. Vi tänkte först hyra från NTF väst.
Barnvagn fick vi från sambos bror..3 dje generationen som använde den.
Mobil ovanför spjälsäng från Tradera.
Nattlampa från IKEA.

Inte behöver man väl köpa så mycket inte. Man får och man får och man får...eller så finns det mesta begagnat för liten peng. MAn köper ju till basgrejjor, därefter fyller man på.
 
Sv: Vad kostar allt?

kl

Man kan nog komma undan rätt billigt om man vill genom att köpa begagnat (som många skrivit), men vi tyckte att det var lite roligt att köpa nya saker till första barnet, som syskon i framtiden sedan kan ärva. Vi har haft tur dock och fått en del presenter av våra föräldrar.

Vi blev tvugna att byta upp oss från vår lilla Kia Picanto till en kombi och valde en Toyota combi. Vi lyckade shitta en på blocket som ville byta sin Toyota mot en mindre miljöbil, så vi bytte och betalade 35 000kr, Jättesmidigt!

Så...

Bil: 35 000kr (+ Kian)
Duo Vagn: 5000kr (fick vi i present av mamma och pappa)
Babyskydd: 300kr (mamma köpte den begagnat till oss)
Skötbord: 1200kr (fick vi av svärmor)
Badbalja: 75kr
Kläder: Ingen aning, men det är nog några tusenlappar hittills (My är ett halvår). Har köpt en del begagnat och ganska mycket nytt, samt fått en hel del.
Vagga: Vi använder den som min man hade som liten. Dock stod den oanvänd de första månaderna, och nu sover hon i den mestadels på dagarna. Sängkläder har vi fått av svärmor. Kudde och täcke köpt på Ullared för billig penning.
Säng till oss: Hade vattensäng och det fungerade inte med bebis i. Så vi köpte en ny, kostade ca 11 000kr. Vi hade dock ett ptresenkort på 7 000kr eftersom vi hade köpt kök och fick 1000kr för varje 10 000kr vi köpte kök för, så det kostade oss inte mer än 4000kr kan man säga.
Leksaker, hoppgunga, gåstol etc: Mycket begagnat, lite nytt, mest från Ullared. Har fått en del också, så där har vi inte lagt mer än MAX 200kr.
Matstol: 150kr
Blöjor och tvättlappar: Går väl på ca 300 - 350kr i månaden (räknar på ca 5 blöjor/dygn)
Mat: Inte alls speciellt mycket än eftersom jag ammar. Något grötpaket och några puréburkar.
Stavmixer: För att göra barnmat. Tyvärr ratar hon min mat och vill bara ha burkmat somd et ser ut just nu, otackasam som hon är =)
Manduca: 850kr
Försäkring: ca 200kr/mån

Ja, det är det jag kommer på nu...vi har kommit rätt billigt undan =)

Det allra nödvändigaste som man behöver i början behöver ju inte gå på speciellt mycket pengar!

//Julia
 
Sv: Vad kostar allt?

Ja det är guld värt att ha goa föräldrar/svärföräldrar som betalt endel av det dyra :D

Fast vi hade köpt en del onödigt som man kanske inte hade behövt direkt i början också..

Ex:

Spjälsängen var totalt onödig och är fortfarande väldigt lite använd

En snugglenest ( användes aldrig )
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar allt?

Kläder köpte vi nog inga alls innan första barnet. Vi har så mycket arvegods som cirkulerar i familjen.

Spjälsäng köpte vi begagnad på kupan, en gammal barnvagn att ha i stallet fick vi av min syster och en lite mindre begagnad köpte min mamma som present till oss, som vi hade när vi inte var i stallet (inte så ofta...)

Skötbord byggde vi själva för att få det som vi ville ha det och jag kommer inte ihåg vad meterialet till den kostade. Dock går det utmärkt utan skötbord också. Lite plastfrotte på sängen eller var som helst funkar utmärkt.

I övrigt såg vi till att ha nappar, nappflaska, mjölkersättning (även om planen var att amma så vet man ju aldrig om det kommer att funka), blöjor, tvättlappar och barnolja. Nu till barn nummer två har jag inte använt barnolja utan vanlig rapsolja, vilket jag tycker är mycket bättre.
 
Sv: Vad kostar allt?

Efter ett besök på Babyland för ett par veckor sedan förstod jag hur grymt mycket pengar bebisaffärer tjänar på föräldrar som betalar snordyrt för saker som både behövs och inte behövs. Jag skulle in och köpa ett paraply och ett myggnät till vagnen. Paraplyerna står i en stor hink. På hinken står det "Paraplyer 99 kr". I lådan med myggnät står det "Myggnät 29 kr". Kommer fram till kassan och summan blir på över femhundra spänn. WTF?

Det var bara en sorts paraplyer och ett sorts myggnät som kostade det som stod på hinken/lådan. Och priserna var inte någonstans märkta med ett "från". Försökte förklara att dom i så fall felmärkt och måste ändra (vilket dom vägrade) och dessutom måste sälja varan till det priset som stod (vilket dom också vägrade). Så gissa var jag aldrig mer kommer sätta min fot?

Hur som haver, så måste det vara ett effektivt säljningssätt, folk köper för högre priser ändå. Killen bakom mig i kön hade också ett paraply i handen från samma hink och frågade om hans paraply inte heller kostade den angivna summan när jag började bråka. Det gjorde den inte. Han köpte ändå.
 
Sv: Vad kostar allt?

Vi köpte nyligen vår barnvagn med ligg och sittdelar, åkpåse, regnskydd o myggnät med mera. 4000 kr.

Sen handlade vi spjälsägnen men den betalade sväföräldrarna:love:. Vi köpte dock täcke, lakan badbalja osv för kanske 1000 kr. En fårfäll för bebisen i barnvagnen för 300.
Kläder för sammanlagt ca 500 kr.
Bilbarnstol, amningskudde, täcke till barnvagnen o påslakan mm fick vi låna av min underbara svägerska. Hennes yngsta har precis vuxit ur bilbarnstolen=).

Skötbord blir det på tvättmaskinen. Köpte en mjuk dyna med uppblåsbara sidor. Så en handduk på det räcker gott o väl.

Jag har det jag ville ha. Nu kan min lila tjej komma för vi känner oss helt förberädda. Tyvär har vi inga bilder än på allt. Och barnkammare ska vi inte ha nu i början utan lillan ska sova vid mej i sin säng. Rum får hon då vi hittar ett nytt mer lämpligt hus..

Hittils har vi inte ens lagt ut 6000 kr på bebis som kommer om 39 dagar=)
 
Sv: Vad kostar allt?

Kul att läsa om hur alla gjort! :laugh: Sambons brors tjej är tre år, så får vi också en tjej kanske vi kan få ärva en del kläder efter henne. Annars är det ont om yngre släktingar.
 
Sv: Vad kostar allt?

Ja här är det mest grabbar i släkterna.. Men några töser som jag hoppas ska ha en massa kläder kvar som kan lämnas över.

Köpte billiga bodys de första storlekarna. Sen tänker jag köpa på blocket eller nåt. De växer ju så fort så det är bara bortkastat o köpa nytt.
 
Sv: Vad kostar allt?

Jag köpte nästan allt begangnat, så för min del blev det inte så himla dyrt.

spjälsäng 400kr
Fick madrass och spjälskydd med.

barnvagn 700kr
Sitt & Ligg, skötväska, regnskydd,hjulskydd,åkpåse

skötbord 50kr
babygym 250kr
babysitter 150kr
Bilstol 300kr
Täcke & Kudde 150kr

Resten köpte jag nytt som kläder och nappar salvor och allt som behövs!
 
Sv: Vad kostar allt?

Till första barnet köpte vi bara bilstolen (ca. 700 kr) och tygblöjor och lite tvättlappa för ca. 600 kr.
Kläder fick vi och vagn fick vi låna. Efter en månad fick vi en spjälsäng och ett skötbord, som dock användes sparsamt. Under första året var det bara bärsjal och fler blöjor i större storlekar som vi köpte. Vi fick en hel del kläder och leksaker i present från släkt och vänner. Eget rum fick lillen inte förrän han var 18 månader och det enda vi köpte nytt då var en hylla på ikea för leksakerna.
Nu till andra barnet har vi ju egentligen allt vi behöver. Men vi köpte faktiskt en bättre begagnad vagn för 2500 kr eftersom vagn var det enda vi inte hade.
Så jag tycker inte att det gått åt så mycket pengar i början. Det som kostat är inkomstbortfallet och senare barnomsorg (dagmamma och dagis) och nu när storebror är 4 år så blir det inte lika mycket begagnade kläder som innan. Detta är första hösten som vi köpt nya vinterkläder och annat åt honom.
 
Sv: Vad kostar allt?

Man kan alltså konstatera att det kan kosta precis vad som helst mellan några hundralappar och hur mycket som helst! :laugh:
 
Sv: Vad kostar allt?

Barnvagn fick vi (första barnbarnet och dom slogs om vem som skulle betala)
Resten köpte vi med sunt förnuft... babyskydd - bäst i test får kosta vad det vill
spjälsäng - ikea
kläder - mkt begagnat och i gåvor
skötbädd körde vi bara med sån där från IKEA, la över allt, i sängen, på tvättmaskin på bordet osv.. enklast så
bärsjalar, bärselar kostade dock mkt...

Barn kostar inte så mkt förrän dom är tonåringar... :rofl: vi satsar på budget fram till tonåren och buffrar som f-n under småbarnsåldern istället. Små barn bryr sig inte om kläder är begagnade eller vilken färg väggarna är osv... :)
 
Sv: Vad kostar allt?

Barnrummet stod tomt redan innan, och hade fint ljusblå tapeter, så har inte ändrat ngt där. Men ska köpa en matta, taklampa och gardiner.

Sen så har vi köpt: (ca priser, minns ej exakt)
-Skötbord+bokhylla ikea 700:-
-Spjälsäng ikea 500:-
-Sängkläder, täcke, kuddar Gekås 500:-
-Lite plagg att ha precis i början Gekås 300:-
-Lite plagg att ha precis efter början (stl 62) 500:-
-Skötbädd, spjälskydd, badbalja, madrass etc (ej köpt ännu, blir väl ca 700:-)
-Vagn ligg och sitt + babyskydd med bas 7000:-
-Smågrejer som tvättlappar, badolja, termometer etc 300:-

Det är väl det jag har på min lista. Allt är nytt, men lite plagg köpta på tradera. Vagnen är den stora kostnaden, men jag har valt att köpa en helt ny, där kan man dock spara in en hel del!
Sagt till sambon att allt som allt lägger vi nog runt 10.000:- på "startkitet", och det var vi överrens om. Sen vet jag att både mor och farföräldrar kommer vilja bidra med litegrann :D
 
Sv: Vad kostar allt?

Barnvagn fick vi (första barnbarnet och dom slogs om vem som skulle betala)

Oj, vilken tur ni hade då! :D Det blir tredje barnbarnet för farmor/farfar och första för mormor/morfar, fast jag tvivlar på att nån av dom kommer att köpa något annat än lite kläder möjligtvis.
 
Sv: Vad kostar allt?

Vad det kostar handlar om dej, ditt intresse for pryjar och mode :eek:
Jag har sett ett par av nyblivna föräldrar som gick på ALLA nya bud när det gäller pryla man bara måsya ha. Dom hade ALLT!
Jag har själv tagit hand om en bäbis med ganska enkla medel. Begagnad och billig vagn och bara det nödvändiga i prylväg.
Funkade hur bra som helst.
 
Sv: Vad kostar allt?

Barnvagn fick vi (första barnbarnet och dom slogs om vem som skulle betala)
QUOTE]

Så var det för oss också, mormor&morfar ville köpa en vagn så dom fick betala en här i Sverige (köpte beg), sen ville farfar köpa en så vi köpte en att ha hemma i Österrike, sen ville farmor också köpa en (dom är skilda) men då tyckte vi det räckte med vagnar så vi fick pengar att köpa annat för ist.

Vi köpte mkt begagnat och inte så mkt i början, utan vi har köpt efterhand vi känt behov av sakerna. Men som ngr nämt innan, det kan kosta från ngr hundra till hur mkt som helst.
 
Sv: Vad kostar allt?

Såhär mycket har det kostat för mig:

Vagn - 2500 Kr (rea + att mamma bidrog med 1000 kr)
Bilbarnstol (0-4 år) - 3000 kr
Barnkläder - ca 500 kr (+ att vi ärvt mkt)
Tvättlappar / hygienartiklar - ca 300 kr (sytt tvättlappar själv)
Spjälsäng + madrass - Gratis, fått av svärmor
Bebislakan & sånt - ca 400 kr (nytt + beg)
Täcke och kudde - 150 kr (sytt flera täcken själv också)
Skötbord (med badbalja) - 200 kr (beg)
Babysitter - 100 kr (beg)
Bärsele bb - Gratis (ärvt, men ska sy en mei tai istället)
Barnstol - 85 kr (beg, retro)

Tror att jag inte har glömt något, men summan är iaf 7000-8000 kr, och jag har så otroligt mycket av allt.
Behöver jag något mer så är det ju bara att komplettera.:)
Man måste inte ha det dyraste :p

Nu räknade jag inte med nya bilen, men den behövde jag ju ändå till hästtransporten, så den var ju planerad sen tidigare :)
 
Sv: Vad kostar allt?

Glömde skriva att jag inte köpte allt på en gång, utan började shoppa lite smått efter ultraljudet i vecka 19, sedan har det bara fortsatt. :p
Har inte svidit så mycket i plånboken då man sprider ut inköpen.
Känns som att det skulle vara värre att köpa allt i slutet av graviditeten. :grin:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 999
Senast: cirkus
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 340
Senast: Rebeckafalk
·
Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 675
Senast: scrubs
·
N
  • Låst
Övr. Barn när började ni införskaffa alla saker till bebisen? Är i vecka 13+6 nu och kan äntligen börja glädjas och inte vara lika orolig för...
2
Svar
36
· Visningar
1 930
Senast: Harley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp