Vad kostar allt?

Oregano

Trådstartare
Satt igår och kollade runt på nätet för att få lite koll på vad som behöver inhandlas till bebis. Herre gud vad mycket prylar det kommer att bli!! :eek:

För det första måste vi köpa ny bil. Sen är det barnvagn, bilstol, spjälsäng, skötbord, kläder, tvättlappar, osv osv... Sen vill man ju inreda barnrummet också, ny fondvägg t.ex! :love:

Hur mycket kostade era "startkit"? Nytt eller begagnat? När började ni handla? Köpte ni allt på en gång eller utspritt över en längre period?

Och hur vet man vilken typ av barnvagn man vill ha? Det är ju helt omöjligt att ha nån uppfattning när man aldrig kört nån förut.

Vi ska väl vänta några veckor, tills risken för missfall har minskat, innan vi börjar titta runt mer på allvar. Men det skadar ju inte att börja fundera redan nu! :D

Lägg gärna in bilder på era barnrum också, så jag får lite idéer! :banana:
 
Sv: Vad kostar allt?

Vi köpte det mesta begagnat så det blev inte så fasligt dyrt. Små kläder hade jag nippra på att köpa på tradera så det hade vi rätt mycket av.

Det vi köpte nytt var en spjälsäng samt babyskydd. Sen inhandlades resten allt eftersom.

Har visat mina bilder innan men kan visa dem igen. Barnrummet som fixades till innan Elivia föddes.

DSC_0082.jpg


DSC_0083.jpg


DSC_0084.jpg
 
Sv: Vad kostar allt?

Ja du, när jag tänker tillbaks på hur mycket pengar vi gjort av med inför Ellas ankomst så ...

Dyra inköp spred vi ut lite :)
  • Ny bil
  • vagn
  • andningsalarm
  • säng ( vilket var totalt onödigt att köpa så tidigt :D )
  • babyskydd

Ang vagnen:

Vi visste redan innan vilken typ av vagn vi ville ha.
Vi ville ha en lättgående vagn som fungerar överallt, absolut inte en med 4 fasta hjul och inte heller en cityvagn med småhjul i fram.

Vi köpte en Urban Jungle ( 3 hjuling ) och jag kan inte vara annat än nöjd med vagnen :love:

I stan ( affärer ) är den en fröjd att köra i och med svängbart framhjul, den rullar lätt i både snömådd och på grusvägar. Vi har tom kört rejält offroad i skogen :D
 
Sv: Vad kostar allt?

Haha ja måste ni köpa en ny bil kan det bli rätt så dyrt :D

Annars kommer man undan rätt så billigt om man vill, vänta bara tills de är 14! Det finns en del bra trådar här redan vill jag minnas, med långa fina listor på vad man bör ha till att börja med. Tänk på att man får otroligt mycket kläder, inte bara du som tycker det är kul att shoppa minisaker :D

Jag började shoppa efter ultraljudet i v 17 för då var jag på besök i Sverige. Sen blev det inte mer än en ICAkass tills han var född. Sen började jag shoppa på rikgtigt :D
 
Sv: Vad kostar allt?

det behöver inte bli så dyrt.

Jag köpte begagnad vagn, ärvde två spjälsängar, ärvde en massa kläder, lånade en bil osv osv.

Men om man tycker att det är kul att shoppa så kan man antagligen bli hur fattig som helst, det finns ju helt galet mycket grejer till en bebis. Jag tror att det litegrann är ett eldorado för affärsidkarna, man vill ju det bästa för sin bebis, men den bryr sig antaligen föga om den bor i en beg spjälis eller en ny för en massa tusenlappar.

Det som är viktigt är funktionen hos olika grejer. Vad ska man ha för skötavdelning tex - jag hade ett skötbord som satt på badkaret - jättepraktiskt.
 
Sv: Vad kostar allt?

Vad fint det var! :love: Jag funderar också på nåt nalle phu tema. Väggdekorer/stickers verkar ju vara det enklste sättet att piffa upp rummet med. Vi bor ju i ett nytt hus så omtapetsering är inte nödvändigt på något vis.

Jag längtar tills vi får åka till Ikea och shoppa loss. :banana: Tyvärr har jag lite fobi för begagnade saker, även om jag innerst inne vet att det visst kan vara ett bra alternativ. Pratade med en kompis igår, som köpt en beg syskonvagn på Blocket. När de kom hem med den visade det sig att den drog så snett att det inte gick att använda den.
 
Sv: Vad kostar allt?

Haha ja måste ni köpa en ny bil kan det bli rätt så dyrt :D
Mmm, jag vet.... Vi har länge sagt att vi måste byta ut en av bilarna. Det har alltid slutat med "vi väntar, det blir så dyrt". Nu måste vi bestämma hur vi ska göra.

Vi har en nyare Golf med lån och en avbetald lite större äldre bil som gått 24 000 mil. Vilken byter man ut liksom!? Det lutar iaf åt att byta ut golfen mot en nyare VW Passat, snyggaste kombin som finns! :love: :D
 
Sv: Vad kostar allt?

Jag tror att det litegrann är ett eldorado för affärsidkarna, man vill ju det bästa för sin bebis, men den bryr sig antaligen föga om den bor i en beg spjälis eller en ny för en massa tusenlappar.

Så är det ju, absolut! Sen är det ju så svårt att veta vad man behöver. Men naturligtvis går det att köpa grejer även när bebisen är ute. :angel:

Det som är viktigt är funktionen hos olika grejer. Vad ska man ha för skötavdelning tex - jag hade ett skötbord som satt på badkaret - jättepraktiskt.

Men det är samma sak här, hur ska man veta innan vad som är praktiskt eller inte? :o Men det ska väl ordna sig. Jag har ju gott om tid att fundera på sånt. :)
 
Sv: Vad kostar allt?

Vi har haft jättetur och kunnat låna det mesta faktiskt, så som vagn, spjälsäng, bilstol (babyskydd), babysitter, babygym, gåstol och lite annat smått och gott!

Lånar/köper man av vänner kanske chansen är större att sakerna är ok än om man köper av okända människor.

Lycka till!
 
Sv: Vad kostar allt?

Jag tror att vill man så kan man komma undan rätt billigt - och vill du lägga multum så går det superenkelt! :D

Jag och sambon är jättebortskämda, vi har redan fått de lite dyrare sakerna. Bil köpte vi i våras så det är avklarat, babyskydd fick vi för några veckor sedan av sambons bror. (Acta Graco Logico S, använd 6 månader av ett barn.. Toppskick :love: ) Även vagn är avklarat, även om jag inte är säker på att jag verkligen vill ha den. :o Jag är lite sugen på en UJ, gillar trehjuligar som tusan, men känner att nu när vi fått en kanonfin EL Edge Duo Combi som knappt är använd så "måste" vi använda den iaf ett tag. Får helt enkelt köpa min UJ när vi ska byta till sittvagn. :D
(det är bra att ha familj som har smått - allt de använt klart har de lämnat över till oss med orden "ni kommer behöva det sen". Haha, om de bara visste liksom :D)

Jag tror nog att man lätt blir tokig över allt som man "måste" ha. Jag vet själv att jag kommer vilja köpa allt som finns ungefär, men jag inser ju att jag inte kommer ha något behov av ens hälften.
Kikade lite på barnkläder igår, finns så himla mycket fint just nu. Tänker nog vänta till i alla fall v.12 innan jag köper något själv, sen om någon annan känner för att köpa något innan dess till oss så är det klart att dom får det. :)
 
Sv: Vad kostar allt?

Har ni berättat redan alltså? Vi kommer att vänta till v 12 innan vi berättar, om vi inte blir "tvungna" att göra det tidigare.

Jag sitter precis och tittar på Teutoniavagnar, men jag ska väl gå igenom alla märken innan jag kan fatta nåt form av beslut. Även om sambon tycker att en beg vagn skulle duga alldeles utmärkt, så vill jag verkligen ha en ny. Och jag brukar ju få som jag vill! :o :D

Babyskydd känns kanske lite onödigt att köpa nytt, eftersom man har det så kort tid. Men samtidigt är det ju en säkerhetspryl, som jag därför av princip vill ha nytt...

Det känns som att jag kommer att lägga ut en halv förmögenhet... Men vad f*n, vad spelar det för roll!? :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar allt?

De är en god vän till mig som är så konstnärligt lagd att hon kunde måla nalle puh på väggarna. Själv kan jag knappt måla en sträckgubbe utan att folk skrattar;)
 
Sv: Vad kostar allt?

Strax över 100.000kr eftersom vi köpte ny bil ;)

Vagn - Tror den kosta 5.500kr
Vagga - Mina föräldrar sparde min så jag fick den.
Skötbord - Sådär uppblåstbar från ikea på tvättmaskinen, 50 kr kanske?
Kläder, sängkläder, täcke, kudde, nappar, blöjor, apotek och sånt - max 1.000 kr
Bilbarnstol - hyr från If 102 kr/mån

Jag hade faktiskt aldrig toksug att köpa kläder, eftersom vi inte visste könet eller vad bebisen skulle passa i för stil. Vi fick säkert kläder för 3.000kr under hans första 5 levnadsdagar ;)

Sen har vi köpt saker efteråt, spjälsäng på blocket för 300kr vi fick med lite sängkläder och spjälskydd, barnmatstol köpte vi på ikea, gåstolen köpte vi för kanske 300 kr de var den enda han nådde ner i ;)
 
Sv: Vad kostar allt?

Nej vi har inte berättat, men sambons bror har en liten på 9 månader så nu när de använt klart babyskyddet och vagnen så har vi fått det, dom har ingen plats att förvara det själva och vi har ju sagt att vi ska ha barn förr eller senare så. :)
Dock så ska vi berätta för närmsta familjen nu på lördag, vi vill kunna få stöttning OM något händer..

Babyskydd går ju att köpa beg. om man är säker på att det inte krockats eller behandlats ovarsamt. Vi vet ju tex. att sambons bror m. familj varit jätterädda om sitt och inte krockat det. Skulle vi inte fått deras så skulle jag nog velat köpa ett nytt trots allt, just för att jag inte vill riskera något.

Haha, vi kommer också lägga ut en halv förmögenhet tror jag! :D Det är dom små fan värda! :D
 
Sv: Vad kostar allt?

Dock så ska vi berätta för närmsta familjen nu på lördag, vi vill kunna få stöttning OM något händer..
Vad spännande! Har ni bestämt hur ni ska säga det? Jag kommer att vara jättenervös! :o De har väl gett upp hoppet om oss, jag är 32 år och sambo 37. :p
 
Sv: Vad kostar allt?

Bilbarnstol - hyr från If 102 kr/mån
Är det samma kostnad hela tiden, oavsett storlek på stolen? Det är ju inte mycket pengar i månaden, men det blir mycket pengar ändå. Köper man nytt som man sedan säljer, så borde det väl nästan bli samma pengar ändå? 1200 kr per år liksom.
 
Sv: Vad kostar allt?

Vi funderade länge på att hyra, men sedan föll det iaf och vi köpte bas + stol istället.

För oss blir det iaf billigare att köpa babyskydd + bas än om vi skulle hyra :)
 
Sv: Vad kostar allt?

Är det samma kostnad hela tiden, oavsett storlek på stolen? Det är ju inte mycket pengar i månaden, men det blir mycket pengar ändå. Köper man nytt som man sedan säljer, så borde det väl nästan bli samma pengar ändå? 1200 kr per år liksom.

Kostnad för att hyra babyskydd är nog olika för olika kommuner. Har för mig att det kostar 400 för ett år (babyskydd alltså) i den kommunen jag kommer ifrån. Vi fick dock låna så jag vet inte exakt, men det var i alla fall inag 100 kr/månad!
 
Sv: Vad kostar allt?

Haha nej Gud, vi har inte tänkt något alls på det! :o Blir väl ett nervöst "Vi ska ha barn i april" alt. om familjerna är här på olika tider ett "du ska bli morfar" alt. "ni ska bli farmor och farfar igen".. Usch, nu blev jag ju jättenervös - tänk om dom inte alls blir glada?! :crazy:

Gett upp hoppet? Det är ju i princip standardiserat idag att skaffa första barnet efter 30, så det tror jag inte dom gjort. ;)
 
Sv: Vad kostar allt?

Beror på vilket paket du tar, är man kund hos If betalar man 82 kr, om man inte är det 102 kr. Antingen hyr man bara 1 stol eller så kan man hyra hela paketet.

Hyrestid
Minsta hyrestid för enskilda stolar: If Izi Sleep 9 månader, för If Izi Kid 12 månader och för If Izi Up 16 månader. Därefter överförs äganderätt för If Izi Up stolen till kunden. Hyrestiden vid paketavtal är 48 månader.

Hyr man hela paketer betalar man i 48 månader och behåller den sista stolen. Man ringer bara dem när de börjar bli dags att byta så får man hem en nästa stol. Båda stolarna vi har fått har kommit direkt från BeSafe i en sån kartong de är förpackade i när man köper de från butiken.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 999
Senast: cirkus
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 340
Senast: Rebeckafalk
·
Övr. Barn Hur ska jag orka med allt som har med sonen att göra, å hans jävla diagnos?! Jag känner mig som en zombie som bara går runt här hemma...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
8 675
Senast: scrubs
·
N
  • Låst
Övr. Barn när började ni införskaffa alla saker till bebisen? Är i vecka 13+6 nu och kan äntligen börja glädjas och inte vara lika orolig för...
2
Svar
36
· Visningar
1 930
Senast: Harley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp