Vad kostade eran hund?

Sv: Vad kostade eran hund?

Upplysande tråd:)!
Står först i kö till gul jaktlabb ( om det kommer ut någon guling..)
11000 begär dom för valpar.
Pappan är både Svensk och Engelsk jaktchampion. Mamman ung men med goda meriter bakom och linjer jag vill ha:D.

KL

Verkar som jag (och min familj) köpt billiga hundar då! Mammas pomme tror jag kostade 11 eller 12000 (reg och hälsotestade föräldrar) '04, och syrrans två kostade 10500 resp 11000 om jag minns rätt..

Får ha det i åtanke nästa gång jag köper hund (självklart har man mer pengar än bara inköpspriset men iaf), men det dröjer "förhoppningsvis" många år innan det blir aktuellt :)

9000 kr

Ras/er? Schapendoes

Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller? Ja

Meriterade föräldrar? Svenska Utställningschampions båda två[/QUOTE]

*Jenny*

vad kostade eran hund? Första hunden som vuxen, 8000. Hade det varit idag hade jag nog inte betalt så mycket för en omplacering. Andra hunden fick lite rabatt, från 12000 till 9000. Valpar ligger däromkring.

Ras/er? (reggad?) Reggad whippet.

Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller? Rasen har inga hälsokontroller, men de verkar sunda.

Meriterade föräldrar? Pappan är Int Uch och har licens för lure coursing (rasens "bruksprov"). Har dock inga meriter p g a en nackskada.

Så: hunden kostade runt 9 lax.
Ras: lapsk vallhund
hälsa: bra häslostatus vid parning, inte så bra ett par år efteråt tyvärr, men vem hade kunnat vetadet?
meriter: ja diverse

jag är inte så mycket för utställningsmeriter, förrutom att dessa tyder på att hunden har en extriör som tilltalar domarna. Jag tycker väl mer att arbetsprov är intressantare. Samt mentaltest. För mig spelade inte priset någon roll. Uppfödare och jag hade kontakt i sedan parningdatum och vi diskuterade priset dagen innan hämtning. Det spelade mig ingen större roll. Ett sådant fantastiskt stöd som uppfödaren har varit och kommit och blivit mig en fin vän, så var det värt att betala liiite extra. Jag tror hon låg en 1lax över gängse norm.

Jag tycker varje enskild uppfödare skall sätta sitt eget pris. Denne väljer själv vilka inkomster den måste ha. Långa resor, utbildning etc.

Så: vad kostade eran hund?
Hund 1 8000:- (-06), hund 2 10000:- (-08)

Ras/er? (reggad?)
Båda vit herdehund, renrasiga reggade i SKK

Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller?
Ja

Meriterade föräldrar?
Hund 1: mamma korad LPI, pappan slovakisk ch
Hund 2: mamma korad, nord uch, seuch, nouch, fiuch, dkuch, sv -07 -08, LPI
Pappa korad fiuch seuch LPI LPII

Jag läste lite fort, trodde det stod 1,8 miljoner först! Tänkte oj! Det va en dyr hund :o :rofl:

Vilken uppfödare och när köptes hunden? Har för mig att dom lapske ligger på mellan 9-12 idag. När jag köpte min gav jag 7500 (2003).

Vad kostade eran hund?
Har inte behövt betala för någon av mina, men syskonen såldes för £700 respektive £750 om jag inte minns helt fel.

Ras/er? (reggad?)
Golden retriever. Reggade i England men inte än i SKK.

Jaa, alla nödvändiga, men inte alla rekommenderade.

Meriterade föräldrar?
Nej.

Vad kostade eran hund? 12 000. (Rätt normalt för rasen, tror jag).

Ras/er? (reggad?) reggad Welsh Springer Spaniel

Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller? Ja. Båda har A-höfter.

Meriterade föräldrar? Pappan är svensk och dansk utställningschampion, mamman har visst ett cert. (Rätt vanligt att hanhundarna är mer meriterade tydligen). Ingen av föräldrarna har bruksmeriter, men det är inte heller särskilt vanligt bland welsharna. Folk säger att om man vill ha en jaktchampion ska man köpa en ESS och vill man ha en bruksprovschampion ska man köpa en Bordercollie istället.
:)

Vad kostade eran hund? 5000kr år 2009. Uppfödaren sålde honom med bibehållen avelsrätt, resterande valpar kostade 10 000kr.

Ras/er? Hovawart, renrasig reggad i SKK

Ja plus några extra.

Meriterade föräldrar? Ja

KL

Vad kostade eran hund? 12.500 kr styck inklusive moms (japp, uppfödaren betalar moms)

Ras/er? Lancashire heeler x 2. Inköpta 2011 båda två.

Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller? Ja plus några extra.

Meriterade föräldrar? Ja

Så: vad kostade eran hund? 9.000 :-

Ras/er? (reggad?) Rottweiler regg SKK

Meriterade föräldrar? Pappan Multichampion utst IPO1 KORAD, Mamman utställd

Så: vad kostade eran hund? 7 000:- (egentligen 10 000 men vi fick 3000:- i avdrag p.g.a. skönhetsfel) år 2001

Ras/er? (reggad?) Cavalier King charles Spaniel, reggad

Meriterade föräldrar? Mamman hade då ett cert. fick fler sen (första kullen). Pappan var väl, om jag inte minns fel, champion i Sverige, Norge och något mer land (Tyskland?)

Ja oreggade ha jag sett för dyra pengar oxå, men faktiskt inte blandraser där Chihuahua ingår.

Just nu finns det renrasiga chihuahuor för så lite som 5000 på blocket(en 5 månader gammal hane), yngre valpar för 8-9000. Blandraser med chihuahua finns flera annonser där priset ligger på 8500-9000.

Så: vad kostade eran hund?
Oliver: 6000 kr, Max: 11000
Ras/er? (reggad?)
Golden retriever, Max är reggad men inte Oliver
Max föräldar: Ja, Oliver: Mamma har ED 1
Meriterade föräldrar?
Max pappa är S(u)UCH, Mamman har en del utställningsmeriter och är SVCH

Billy kostade 12 000 :- (2010)

Reggad dvärgpinscher, meriterade och "godkända" föräldrar med både känd mental status och hälsokontroller.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har börjat skanna nätet lite mest på skoj då vi ev funderar på valp till sommaren (eller nästa år, vem vet). Jag har konstaterat att de... 2
Svar
26
· Visningar
2 652
Senast: lillamy73
·
Hundavel & Ras Har nu sett flertalet valpkullar och omplaceringar där föräldrarna har skk stamtavlor (kollat upp deras nummer och allt verkar stämma... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 802
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 278
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 041
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka