Vad kostade eran hund?

Sv: Vad kostade eran hund?

Många av de små raserna (chihuahua, pomeranian m.fl.) samt en del andra raser kostar ju många gånger en bra bit över 15000:- Priser upp mot 20000:- är inte ovanligt för en del renrasiga valpar, engelsk bulldogg är väl också en av raserna där valparna kostar runt 20 papp om jag inte minns fel.

Fast jag har för mig att Chihuahuacirkeln har ett rekommenderat valppris på 15000 kr. Men det förhindrar ju förstås inte att mindre seriösa uppfödare tar mer för valparna ändå.

Unghundar som är friröntgade och L-testade/grundtränade brukar kosta betydligt mer. Någonstans mellan 25 000 och 40 000 kr.

Så: vad kostade eran hund? 13 000 kronor kostade hon, men eftersom hon är såld med bibehållen avelsrätt betalade jag bara 6 500 kronor. Uppfödaren står då för antingen första utställningen eller röntgen av höfter, men det är för att hon har bibehållen avelsrätt. Detta var februari 2011 och jag vet inte vad valppriserna ligger på för andra valpar
Ras/er? (reggad?) Reggad storpudel, grå.
Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller? Japp. Mamman är efter kullen testad för en ny sjukdom som har börjat dyka upp i rasen och visade sig vara bärare, pappan är dock inte bärare så Doris kommer inte att bli sjuk men hon måste kollas inför parning.
Meriterade föräldrar? Yes, Pappan är multichamipon i utställningsringen och mamman är CIB samt UCH i två länder och har LPII. Hon har dessutom äldre helsyskon som hunnit bli UCH

Hon är väl värd sina pengar :love:

Så: vad kostade eran hund? 4500 (vilket är ungeför halva valppriset, hon var 3 år och en omplacering)
Ras/er? (reggad?) Australisk Terrier, ja hon är reggad i SKK
Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller? Vet inte. Men hon är iallafall ögonlyst ua, några andra kontroller tror jag inte görs
Meriterade föräldrar? Båda är UCH

Så: vad kostade eran hund? 11 000 resp 4 000

Ras/er? (reggad?) Kelpie (reggad) och Labrador (oreggad)

Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller? Kelpien; ja, Labben; förmodligen inte

Meriterade föräldrar? Kelpien: Moder certpoäng i spår, SEUCH, SEV-10, Korad, fader LUXCH och tävlar agility med framgång. Mormor SM-vinnare i spår, SEBCH, SELCH, SEVCH, INTUCH, Korad och säkert något mer som jag inte kommer ihåg.
Labben: Pappan ska ha någon form av merit men osäkert vilken. Modern; nada.

Vad kostade eran hund? 12 000 kronor

Ras/er? (reggad?) Golden retriever

Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller? Japp, HD/ED ua, ögon ua

Meriterade föräldrar? Ja, både mamma och pappa är meriterade på jaktprov, pappa med mycket goda resultat.

Blandras aka. gatukorsning - f.2003
Pris: 10:- skulle de ha, men gav en hundring. Ovaccinerad, ochippad och jävligt skitig tillsammans med massor av hönsloppor. Huuujeda mig. Han skulle avlivas pga. han gjorde alla sina behov inomhus - helst i sängar, jagade hönsen, stal ägg och gillade inte barnen. Han har aldrig gjort något sånt hos mig, ett bevis på att en hund behöver fasta rutiner. (ex. rastade de aldrig han, utan det var ut på tomten.. )

Reggad? Nej

Ras/er? Cocker spaniel, Silkes terrier, Tax, Shitzu, det sägs även att han kan ha i sig Cavalier och Papilion. :grin: Mina kusiner äger hans mammas systers avkommer.

Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller?
Knappast. Han kommer ifrån en gård där hundarna parade sig helvilt. Min grabb är född med för höga höfter, hudproblem, foderkänslighet (allergisk mot griskött tex!), dominant och har svårt att läsa av andra hundar (blivit bättre med åren dock! :D)

Meriterade föräldrar?
Har jag svårt att tro.

Welsh terrier - f.1999
Pris? 10 000 :- Om jag minns rätt. Var ändå 13 år sedan.

Reggad: Yes!

Jaoppsi!

Meriterade föräldrar?
Båda föräldrarna var utställningschampions, om jag inte minns helt fel.

Min hund kostade 9500 kr (2006)
Han är reggad i SKK
Föräldrarna har "klarat" alla kontroller och är utställnings samt viltspårsmeriterade
Rasen är cocker spaniel

Hund 1: Tik 20m haft sen valp.
Vad kostade eran hund? 9.000.-

Ras/er? (reggad?) Rottweiler, reggad.

Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller? Ja

Meriterade föräldrar? Mamman korad och båda är utställda.

Hund 2: Tik 4½, kom hit som 3½ åring.
Vad kostade eran hund? 5.000.-

Meriterade föräldrar? Ja

Hund 3: Tik import meriterad med IPO1
Vad kostade eran hund? 2500euro dräktig. (fick 6 valpar)

Meriterade föräldrar? Ja

Hund 4. Tik, valp efter ovanstående hund.

Vad kostade eran hund? 12.000.- (såldes de andra valparna för)

Meriterade föräldrar? Båda föräldrar med IPO1, Hanen har en lång merit lista inom utställningar. bla. ADRK KS Auslandsjugensieger 2010 och ung champion.

Haha jag glömde min andra hund.

Reggad New Foundland som vi köpte 2 år gammal för 5 000 kr + hd & ad rtg

Hans föräldrar klarar rasklubbens hälsokrav.
Jag vet att de var meriterade på utställning ffa pappan men kommer inte ihåg om de hade andra meriter typ vattenprov.

Nu i efterhand kan jag känna att vi betalade för mycket för honom. Men men.

Senast ändrad:

Fast jag har för mig att Chihuahuacirkeln har ett rekommenderat valppris på 15000 kr. Men det förhindrar ju förstås inte att mindre seriösa uppfödare tar mer för valparna ändå.

Har inte läst tråden utan började baklänges:o
Undrar bara stillsamt, varför är det oseriöst att ta mer betalt än rekommenderat pris?

Jag tycker att en seriös uppfödare följer rasklubbens rekommendationer, särskilt när rekommendationerna handlar om att försöka minska efterfrågan på svindyra oregistrerade valpkullar och - framförallt - smuggelhundar.

Sedan såg jag nyss att det rekommenderade priset var 12000-15000 kr.

Jag tycker att en seriös uppfödare följer rasklubbens rekommendationer, särskilt när rekommendationerna handlar om att försöka minska efterfrågan på svindyra oregistrerade valpkullar och - framförallt - smuggelhundar.

Sedan såg jag nyss att det rekommenderade priset var 12000-15000 kr.

Ah då förstår jag bättre.
12-15000!? Ja då är det många som tar mycket mer betalt.

Dessutom är det många som säljer blandraser med chihuahua eller oreggade i princip lika dyrt.

Så: vad kostade eran hund? 9000 kr (2005)

Ras/er? (reggad?) Golden retriver (av jakttypen)

Meriterade föräldrar? Delvis. Både mamma och pappa meriterade på jaktprov.

Så: vad kostade eran hund? hanen fick vi till halva priset pga demodex (7000kr). Tiken har vi på foder och kostade oss inget, kullsyskon såldes runt 13-14 000kr.

Ras/er? (reggad?) Staffordshire bullterrier, båda SKK reg.

Har föräldrarna klarat alla för rasen aktuella hälsokontroller? Lh2ga och HC clear.

Meriterade föräldrar? Bådas föräldrar utställda, men inga meriter på så sätt.

Så: vad kostade eran hund?
Hund 1 8000:- (-06), hund 2 10000:- (-08)

Ras/er? (reggad?)
Båda vit herdehund, renrasiga reggade i SKK

Ja

Meriterade föräldrar?
Hund 1: mamma korad LPI, pappan slovakisk ch
Hund 2: mamma korad, nord uch, seuch, nouch, fiuch, dkuch, sv -07 -08, LPI
Pappa korad fiuch seuch LPI LPII

Poppy kostade 9000

Hon är en whippet

Ja

Föräldrarna har cert på utställning men ej champions, men hon har fina ustsällningsmeriterade hundar längre bak i stamtavalan.

Mamman trippelchampion (jakt, utställning, viltspår) och pappan champion. Åkte till Tjeckien och parade. Båda föräldrarna uppfyller alla krav från avelsföreningen.

Pris 13'000.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Har börjat skanna nätet lite mest på skoj då vi ev funderar på valp till sommaren (eller nästa år, vem vet). Jag har konstaterat att de...
2
Svar
26
· Visningar
2 634
Senast: lillamy73
·
Hundavel & Ras Har nu sett flertalet valpkullar och omplaceringar där föräldrarna har skk stamtavlor (kollat upp deras nummer och allt verkar stämma...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
13 715
Senast: Sol
·
Hundavel & Ras Hej på er kära bukare! Detta inlägg kan bli en aning förvirrat, då jag själv är rätt fundersam just nu. Kom precis hem från...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 215
Senast: hastflicka
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 985
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka