I vissa klubbar har man t om tagit bort krav på jaktmerit fast att hundrasen i grunden är en jakthund. Inte undra på att det blir tokigt med skönhetsaveln. För de människor som jagar meriter, jagar ofta fel meriter.
I min närhet har jag en jägare som äger tysk jaktterrier. Första jaktterriern köptes enbart för att jaga med, och hunden är högt meriterad inom sin jaktgren. Jag gjorde misstaget och frågade om hunden ställdes ut, den blick jag fick och sen kommentaren -"varför ska jag ställa ut? Hunden gör sitt jobb hemma!". Det finns avkommor efter hunden som bara sålts till jägare. Mer sånt tänk inom raserna ifråga tror jag är bra. Är det tex inte @Migo som har arbetande border collies? Mer arbetstänk, och framför allt hitta tillbaka till vad rasen togs fram till. Min jägarvän frågade om min släktings jack russel var sällskapavlad eller jaktavlad. I hans värld så är jack russeln en otrolig grythund som förstörts. Men hans inställning är också att hundarna kan försvinna på jakt, speciellt om de går ner i gryt. Men alla som sett hundar arbeta inom det dom kan, har också sett hundens arbetslycka. Samma lycka ser inte man på hundarna i en utställningsring
Ja, och det är ju ofta hos de raser som inte avlas av jägare, för jägare, längre.
T ex labben.
Tysken verkar ju vara på väg åt det hållet också, har träffat flera "sällskapstjt" i Stockholm. Och så förstår dom inte varför den äter allt, "försöker ta över hemma", inte går att ha lös osv osv
Wachtelklubben är livrädd att det ska gå åt samma håll för vår ras, vilket jag förstår. Alla hundar är inte till för alla människor. Wachteln har ju, som många andra raser, dessutom utseendet emot sig i det här fallet eftersom det lockar fel köpare.