Renrasig hund utan stamtavla???

Fast det står en väl fritt att starta upp alternativa organisationer? Så länge hälsoregister och stamtavlor förs noggrant kan man ju då skapa sig ett seriöst alternativ till SKK? Eller?

Visst, flytta från sin nya organisation till SKK (mfl) lär inte gå så bra, men själv kan man ju välja att registrera SKK-reggade avelsdjur också?

Då faller ju hela poängen? Vill man inte vara med i SKK så finns det troligen en anledning till att man inte vill lyda under just SKKs regler. Precis som @Sol har valt ett annat förbund pga SVERAKs regler. Vi kan fortfarande ha ett avelssamarbete (om vi hade haft samma ras...) trots att jag av olika anledningar valt att stanna kvar i SVERAK. Mer är hälften av katterna bakom mina är importer från helt andra förbund, utan det samarbetet hade seriös avel inte varit möjlig.

• Gilla
Reactions: Sol
Då faller ju hela poängen? Vill man inte vara med i SKK så finns det troligen en anledning till att man inte vill lyda under just SKKs regler. Precis som @Sol har valt ett annat förbund pga SVERAKs regler. Vi kan fortfarande ha ett avelssamarbete (om vi hade haft samma ras...) trots att jag av olika anledningar valt att stanna kvar i SVERAK. Mer är hälften av katterna bakom mina är importer från helt andra förbund, utan det samarbetet hade seriös avel inte varit möjlig.

Aha, nä det funkar ju inte. Vad jag tänkte var om man hade andra åsikter om, som det nämndes, avelsarbete och organisationsstyre. Många klagomål mot SKK handlar ofta (som jag uppfattat det) om administration, stelbenthet, slapphänt efterföljande av regler, osv. Sådant har man ju då möjlighet att ordna som man själv vill, medan jag (som renodlad valpköpare helt utan avelsplaner ;)) inte har något emot alternativa registreringsorganisationer så länge sådant jag bryr mig om (öppenhet med stamtavlorna, hälsokrav för registrering, osv) sköts. Till skillnad från mina åsikter om blandrasavel, som ju av i alla fall en del förs fram som ett alternativ till SKK...

Men som sagt, jag ser det ju bara från valpköparens synvinkel. :)

Ja men det är ju det här som är hela min poäng. Kattvärlden ser uppenbarligen helt annorlunda ut. Det låter superbra men FCI accepterar bara en huvudklubb per land som i detta fall är SKK. Och SKK accepterar inga andra klubbar. Det innebär att man stryps av från en hel del avelsmaterial och tillgångar. Framförallt kommer ingen att tillåta dig använda välmeriterade hälsotestade avelsdjur av bra stam om du väljer oreggat. Det är så hundvärlden ser ut. Att man kan i kattaveln bedriva seriös långsiktig avel med olika klubbar är suveränt eftersom de har ett samarbete som du säger. Det funkar inte inom SKK därför att FCI tillåter inte det. Hade det varit möjligt så hade jag såklart resonerat annorlunda.

Ja men det är ju det här som är hela min poäng. Kattvärlden ser uppenbarligen helt annorlunda ut. Det låter superbra men FCI accepterar bara en huvudklubb per land som i detta fall är SKK. Och SKK accepterar inga andra klubbar. Det innebär att man stryps av från en hel del avelsmaterial och tillgångar. Framförallt kommer ingen att tillåta dig använda välmeriterade hälsotestade avelsdjur av bra stam om du väljer oreggat. Det är så hundvärlden ser ut. Att man kan i kattaveln bedriva seriös långsiktig avel med olika klubbar är suveränt eftersom de har ett samarbete som du säger. Det funkar inte inom SKK därför att FCI tillåter inte det. Hade det varit möjligt så hade jag såklart resonerat annorlunda.

Det är ju det här som är märkligt, att hundvärlden accepterar en fullständig monopolställning? Är det aldrig uppe för debatt ens?

Jag gick ur SKK för ett antal år sen för jag kände att jag inte kan stå för deras dubbelmoral o klubb för inbördes beundran , därmed får inte jag använda min hane ( finns en hel del som vill använda honom ) Han är inte utställd men HD/AD rtg

OM jag skulle använda en tik ( som också är rtg o reggad) och väljer att inte regga valparna är väl det för bövelen inte andras problem ..Det finns ju folk som är nada intresserad av att ställa ut ( jag t ex)

Min hane är rasansvarig i rasklubben intresserad av då hon tycker att han är både snygg, frisk och har en lite udda stam i en ganska snäv avelsbas ..men jag tycker inte det är värt att regga sig i SKK faktiskt..tror knappast de valparna skulle må spec dåligare än reggade valpar

Det är ju det här som är märkligt, att hundvärlden accepterar en fullständig monopolställning? Är det aldrig uppe för debatt ens?

Det är så hundvärlden har varit byggd sen första kennelklubben startades. Det är svårt att stå emot. Är du t. ex. domare kan du inte döma i andra sammanhang som inte är FCI sanktionerade (om inte ditt hemland struntar i att anmäla dig), t. ex. har SKK nyligen kontaktat FCI för instruktioner för hur de ska göra med en agilitydomare som dömde World Agility Open (ej FCI sanktionerad), mycket sannolikt är att domaren lär få antingen en varning eller bli utesluten. Man kommer inte riktigt runt organisationen. Det är svårt att starta en till organisation och låta den växa ekonomiskt om inte man kan samarbeta emellan.

Jag gick ur SKK för ett antal år sen för jag kände att jag inte kan stå för deras dubbelmoral o klubb för inbördes beundran , därmed får inte jag använda min hane ( finns en hel del som vill använda honom ) Han är inte utställd men HD/AD rtg

OM jag skulle använda en tik ( som också är rtg o reggad) och väljer att inte regga valparna är väl det för bövelen inte andras problem ..Det finns ju folk som är nada intresserad av att ställa ut ( jag t ex)

Min hane är rasansvarig i rasklubben intresserad av då hon tycker att han är både snygg, frisk och har en lite udda stam i en ganska snäv avelsbas ..men jag tycker inte det är värt att regga sig i SKK faktiskt..tror knappast de valparna skulle må spec dåligare än reggade valpar

Det handlar ju inte om de valparna som är födda där och då. Det handlar om ett långsiktigt avelsarbete för bevarande av en ras globalt. Klart man kan ta en kull och låta den falla mellan stolarna och världen går inte under men hur sjutton bedriver man ett vettigt avelsarbete i generationer om man får svårt att få tag på avelsmaterial både inom och utanför landet? Ingen människa är en ö och avel ska aldrig bedrivas med en "jag" tanke utan man måste tänka på det stora sammanhanget.

Det är så hundvärlden har varit byggd sen första kennelklubben startades. Det är svårt att stå emot. Är du t. ex. domare kan du inte döma i andra sammanhang som inte är FCI sanktionerade (om inte ditt hemland struntar i att anmäla dig), t. ex. har SKK nyligen kontaktat FCI för instruktioner för hur de ska göra med en agilitydomare som dömde World Agility Open (ej FCI sanktionerad), mycket sannolikt är att domaren lär få antingen en varning eller bli utesluten. Man kommer inte riktigt runt organisationen. Det är svårt att starta en till organisation och låta den växa ekonomiskt om inte man kan samarbeta emellan.

Fast så är det på kattsidan också. Vi har flertalet olika förbund i världen som inte samarbetar alls med varandra. Dock är det tillåtet att para mellan förbunden om katterna uppfyller det registrerande förbundets krav. Förbunden har olika standarder, olika godkända raser och olika registreringskrav. Domarna får såklart inte döma på olika förbund utan är bundna till ett.

En väldigt förenklad bild. I Sverige har vi haft den situationen sedan första kennelklubben bildades men utomlands ser det inte alltid ut på det sättet. I andra länder finns det på sina håll fler än en större kennelklubb och Belgien har, om jag inte kommer ihåg fel, fyra konkurrerande kennelklubbar.

Senast ändrad:

Ett problem som enkelt rundats i en ras jag känner till där det förekommer registrering av rasen i flera olika register och i vissa fall också oregistrerade hundar. Man löser det genom att hänga stamtavlor och som ett resultat av det finns det inofficiella och officiella stamtavlor. Behövs det en stamtavla från FCI så ordnas det.

Om 100/150 år spelar inte det nån roll för då har planeten Jorden förintats , o då behövs inga avelsbaser för mopsar , pekingneser o andra osunda raser..Jag tycker rasaveln är SJUK ...så sjuk att jag mår illa faktiskt. Visst finns det "bra" raser som inte är osunda o sönderavlade men sen ser man vad "vi" människor ställt till med för vårat eget höga nöjes skull ...djurplågeri .

Om 100/150 år spelar inte det nån roll för då har planeten Jorden förintats , o då behövs inga avelsbaser för mopsar , pekingneser o andra osunda raser..Jag tycker rasaveln är SJUK ...så sjuk att jag mår illa faktiskt. Visst finns det "bra" raser som inte är osunda o sönderavlade men sen ser man vad "vi" människor ställt till med för vårat eget höga nöjes skull ...djurplågeri .

Jamendåså. Då behöver vi ju inte ta ansvar för nånting vi gör nu då. Jag ska genast gå ut och tippa de där besvärliga karen med spillolja i skogsbrynet, spelar ju ingen jäkla roll. :idea:

Vadå då? En ny mayakalender har hittats eller?

För mig ett helt oansvarigt tankesätt. Orsaken till att det finns raser som är grundade på defekter och sjukdomar är för att folk tänker så kortsiktigt som du. "Vad spelar det roll om hundra år??" det spelar stor roll för de stackare som dras med skiten andra skapat.

En väldigt förenklad bild. I Sverige har vi haft den situationen sedan första kennelklubben bildades men utomlands ser det inte alltid ut på det sättet. I andra länder finns det på sina håll fler än en större kennelklubb och Belgien har, om jag inte kommer ihåg fel, fyra konkurrerande kennelklubbar.

Ja men det är väl Sverige jag talar om? Jag antog att vi diskuterade den hundaveln vi har i landet och hur det fungerar här. Du kan inte importera och regga en hund från någon annan kennelklubb som inte är FCI sanktionerad. Du kan inte vara uppsatt på någon position och samtidigt frångå lojalitetsprincipen. I Sverige sitter man fast i SKK om man önskar att avla seriöst.

Fast så är det på kattsidan också. Vi har flertalet olika förbund i världen som inte samarbetar alls med varandra. Dock är det tillåtet att para mellan förbunden om katterna uppfyller det registrerande förbundets krav. Förbunden har olika standarder, olika godkända raser och olika registreringskrav. Domarna får såklart inte döma på olika förbund utan är bundna till ett.

Det är ju skillnaden. Att det finns ett avelssamarbete mellan klubbarna. Att domarutbyte inte kan ske är en sak men skillnaden är att du kan välja frångå vissa klubbar och välja vilken du vill stödja i det fallet. Hundsverige har bara en klubb och den tillåter inte att du går över till en annan. Du blir straffad genom att du inte kan ha ett vettigt avelsutbyte och blir utkastad ur systemet.

Jag skulle gissa på att det snarare skulle bli bättre om det blev ett slut på skk monopol iallafall bland dom typer av hundar jag håller på med.
Varför skulle det vara så farligt för en ras att inte kunna bli registrerad i FCI?

Hälso tester och olika prov skulle kunna göras ändå, och många av jakt hund raserna skulle kanske fortfarande vara jakt hundar i fall dom inte skulle få möjligheten att kunna registreras i SKK/FCI och då vara helt ointressant för utstälnings folket.

Handen på hjärtat hur många bruksraser har inte FCI förstört till den graden att dom inte längre går att använda på ett bra sätt för det dom från början var avlade för.

Vadå då? En ny mayakalender har hittats eller?

För mig ett helt oansvarigt tankesätt. Orsaken till att det finns raser som är grundade på defekter och sjukdomar är för att folk tänker så kortsiktigt som du. "Vad spelar det roll om hundra år??" det spelar stor roll för de stackare som dras med skiten andra skapat.

Men kan då du förklara för mig varför man avlar fram defekta raser ..NU IDAG !!!

Ja så länge skk o deras motsvarigheter sanktionerar avel på defektraser så ser jag ofta en utavel genom korsning av tex sällskapshundraser av likartad typ som ett helt ok alternativ. Hur mycket vikt lägger skk på sällskapsegenskaper vid bedömning, noll säger jag

Jag skulle gissa på att det snarare skulle bli bättre om det blev ett slut på skk monopol iallafall bland dom typer av hundar jag håller på med.
Varför skulle det vara så farligt för en ras att inte kunna bli registrerad i FCI?

Hälso tester och olika prov skulle kunna göras ändå, och många av jakt hund raserna skulle kanske fortfarande vara jakt hundar i fall dom inte skulle få möjligheten att kunna registreras i SKK/FCI och då vara helt ointressant för utstälnings folket.

Handen på hjärtat hur många bruksraser har inte FCI förstört till den graden att dom inte längre går att använda på ett bra sätt för det dom från början var avlade för.

Hur ska man undvika inavel och ha ett globalt sammarbete om rasen inte är reggad i FCI? Och hur ska man tävla i bruks om hunden är oreggad?

Jag undrar också varför man tror att utan SKK skulle det bli bättre? Labradoodles, cockerpoos, 5-vägs korsningar och teacup something something utan hälsotester är ju lika puckat och det är utanför organisationen. Det handlar om att folk har korkade avelstankar helt enkelt. Men det är lättare att tro att en organisation ligger bakom allt istället för att inse att människor är lika blåsta oavsett om det står FCI sanktionerat eller inte. Men i just hundvärlden är det lättare att göra rätt för sig inom SKK enligt min åsikt.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 240
Senast: Gunnar
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 757
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har kanske börjat läsa på för mycket gällande valpinköp. Vi försöker köpa vår första hund och började med att göra en kravlista...
Svar
9
· Visningar
1 164
Senast: Tajger
·
Hundavel & Ras Har börjat skanna nätet lite mest på skoj då vi ev funderar på valp till sommaren (eller nästa år, vem vet). Jag har konstaterat att de...
2
Svar
26
· Visningar
2 633
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar