Vad kommer ni att rösta på i extravalet?

Ja, det kan väl inte ha gått någon förbi att det ska bli extraval 22/3-15. Vet även att det finns en tråd på Senior, men tänkte att det kanske "behövs" en i Ungdom också :D

Vilket parti kommer ni att rösta på i valet? Är det samma som du röstade på i "riktiga" valet i september? Och om du funderar på att byta, varför då? Och vilket parti skulle du absolut inte rösta på?

TS börjar, och det är väl jag, I guess...;)

Lite ironiskt nog så startar jag denna tråd, fast jag varken var röstberättigad i valet i höstas, eller kommer att vara det nu i mars pga. ålder. :p
(Jag är, precis som mitt nick säger, född 1997!)

Men om jag hade fått möjlighet att "röra om i den politiska grytan" hade jag nog lagt min röst på Folkpartiet, ev. Moderaterna eller kanske möjligtvis Centerpartiet. Men mest troligt FP. Detta för att jag tycker de har bra värderingar som stämmer in i mina, men också för att de är ett litet parti, som kan behöva "en liten knuff framåt". De partier jag absolut inte skulle rösta på är SD (absolut aldrig!), men även KD, V och F! ligger väldigt långt från mina värderingar.
Jag kommer rösta på V med stor sannolikhet. Röstade på Mp i riksdagsvalet men min magkänsla har blivit mer vurmande för minskade klassklyftor än miljön å det senaste, plus att Mp har en del stollar i riksdagen. Skulle i dagsläget aldrig överväga något parti från det borgerliga blocket och SD är såklart också uteslutet.

Jag kommer att stå och vela mellan de två jag röstat på hittills under mitt liv, MP och S. I valet 2010 röstade jag MP och i valet i höstas röstade jag S. Jag gillar Löfven! Jag kommer ALDRIG rösta på SD.

Har inte den blekaste aning om vad jag ska rösta på. FAS 3 har blivit kallat för vuxendagis på många håll efter vad jag hört men regeringen beter sig ärligt talat sämre just nu efter vad man får läsa i tidningen.

Skulle aldrig rösta på SD, en del andra partier som aldrig har intresserat mig av kan jag inte yttra mig om har inte kollat upp dom tillräckligt noga.

Det tyckte jag också tidigare, innan jag lärde känna och diskuterade politik med flertalet bönder. Höjd bensin- och dieselskatt samt sänkta bidrag skulle tvinga de flesta att lägga ned. MPs miljöpolitik är anpassad till städer, till folk med valmöjlighet och ett annat alternativ till det som kostar (t.ex kollektivtrafik). Bönderna på landet har inte råd.

Känner att jag vill bemöta det där och förtydliga lite angående jordbruksstödet. Jo, det stämmer att de vill minska stödet på grund av en snedvriden marknad, bönderna producerar mer än det som efterfrågas. Miljöpartiet vill sänka skatten för småföretagare och regelkrånglet (små bönder har alltså möjlighet att växa + mer jobb + fler företag), köpa in mat till skola och omsorg från dessa bönder (ökad inkomst för bönderna + mer jobb) och gynna unga bönder som får mer stöd (små bönder har alltså möjlighet att växa + mer jobb).

Hur ska det gå till i praktiken? Jo, eftersom jordbruksstödet kommer från EU så tänker man naturligtvis på hela EU och inte bara Sverige och lantbruket här. Större etablerade bönder med höga bidrag kommer att få lite mindre i stöd för att gynna mindre och nya bönder. Länder som har andra förutsättningar kommer antagligen att kunna få en del av det omfördelade stödet så att även de kan växa. Fördelningen av pengarna ska baseras på den totala landareal man har, inte av andra anledningar som det varit.

Framförallt vill man sätta lite mer miljöfokus och förändra det som idag är genomgående hos många bönder, alla gifter som släpps ut. Man ser också till djurvälfärden, att djuren ska få det bättre och att minska gifterna som sprids till dricksvatten med mera. Varför vill man höja skatten för drivmedel och gödsel för bönder? Därför att man vill att bönderna ska satsa ekologiskt och för detta ska man bli belönad i form av att dessa pengar kommer in i verksamheten igen. Höjda skatter för drivmedel osv ska motivera att byta ut gamla maskiner (precis som för oss vanliga döda) och verka för mer klimatsmarta alternativ.

Ja, det tycker jag är bra i alla fall. :up:

Jag röstade på MP i september och kommer troligtvis göra det igen, även om S finns med i mina funderingar också. Kommer aldrig rösta på SD eller KD och troligtvis aldrig på V eller FP heller.

Senast ändrad:
Sen får man väl ha i åtanke att dom vill sänka bidragen för jordbrukarna vilket kommer att leda till att vi inte kommer ha så mycket jordbruk kvar.

Här är bara ett citat från en sida om miljöpartiet och landsbygd om vilka frågor angående ämnet de vill driva igenom i budgeten.
"En sammanfattning av vad miljöpartiets politik vill genomföra, och som delvis redan förhandlats fram med socialdemokraterna följer: Höjd skatt på diesel, även för bönder; skatt på konstgödsel, som slår mot upp till 95% av svenska bönder; milskatt på lastbilar, vilket slår stenhårt för transporter till landsbygdens företag, alla kategorier, inklusive lokala butiker, samt distanshandlande privatpersoner; slopat jordbruksstöd till svenska bönder; dubblade kostnader för djurskyddet för de sista djurhållarna; förbud mot pälsdjursuppfödning; ytterligare privatägd skog ska beslagtas och göras till reservat."

Nu vet jag inte säkert hur mycket av ovanstående som stämmer, men det fetstilta är i min mening inte något dåligt för Sveriges utveckling som ett civiliserat land. Sen som @Red_Chili skriver så kommer troligtvis bränsle-skatt höjas oavsett vilka som sitter med makten.

Blir nog V igen för mig. Vägde mellan V och MP senast och valde V främst för att jag ville vara säker på att min röst skulle gå till den (tidigare) rödgröna sidan.

Skulle aldrig rösta på SD, KD eller FP (mest pga skolpolitiken, skulle de ändra sig där skulle de nog inte vara på min aldrig-lista).

Jag kommer rösta på samma som sist Sossarna.
Det har vart sån fruktansvärd sandlådenivå i den svenska politiken sedan valet och alliansen har vart de mest bittra förlorarna jag ens kan tänka mig.
Det har vart lite känslan av att "Stefan är dum honom ska vi inte leka med" utan respekt för vad det svenska folket faktiskt har valt. Varför kunde inte C och FP ens tänka sig att prata, diskutera och se över OM det fanns någon som helst möjlighet att det faktiskt skulle kunna gå att driva det här landet så som folket valt att det skulle ledas?

(Sen har vi också sandlådenivån ifrån andra hållet det ska vi inte glömma "röstar inte alliansen på oss så samarbetar de med SD"...)

Jag kommer aldrig någonsin rösta på M, SD eller F!.
Moderaterna för att jag anser att alla är lika mycket värda oavsett vad som sitter på bankkontot. Jag betalar mer än gärna högre skatt än vad vi gör idag om det leder till bättre sjukvård, skola och äldrevård. Jag tycker att skattepengar ifrån de tre sakerna ska hamna i någon direktörs ficka osv, osv, osv
SD Är i grunden ett rasistiskt parti oavsett vad de säger idag. Jag tycker att de har en helt okej åsikt i vissa frågor men återigen alla människor är lika mycket värda oavsett varifrån i världen man kommer. MEN Jag gillar inte heller invandringspolitiken så som den ser ut idag, de som kommer hit måste få en bättre chans att ta sig in i samhället.
F! Vad ska man säga, jag är så trött på feministmaffian och även här kvinnor är inte mer värda än män och män är inte mer värda än kvinnor. Kan vi inte se på oss som människor istället?
Varför inte C och FP ville samarbeta förklarar Annie Lööf här. Sen att det är sandlådenivå på mycket är en sak, men det kommer absolut inte bara från ena hållet.

På tal om det här med höjd bensinskatt, som alla har som anledning till att inte rösta på MP. Jag har kollat upp det där nu.

På den här, i mina ögon pålitliga hemsidan kan vem som helst kolla upp bensinprisets förändring över åren som gått. http://spbi.se/statistik/priser/bensin/?gb0=year&df0=1980-01-01&dt0=2014-12-31&ts0=0

Där kan vi kolla närmare på åren som Alliansen suttit vid makten, samt åren innan också. Vad hittar vi då? Jo, nämligen att bensinpriset ökat under tiden som Alliansen bestämt. Priset började öka lite strax innan de kom till makten och har sedan fortsatt stiga. Så vad säger ni? Är moderaterna och allianspartierna helt för ett fast bensinpris som aldrig ökar? Det verkar onekligen inte så.
bensinpriser_zps607d244f.jpg
Självklart stiger bensinpriset, precis som alla andra priser. Det handlar bl.a om inflation. MP vill dock höja skatterna på det betydligt mer för att folk ska välja andra färdmedel, något som inte är möjligt för alla.

Självklart stiger bensinpriset, precis som alla andra priser. Det handlar bl.a om inflation. MP vill dock höja skatterna på det betydligt mer för att folk ska välja andra färdmedel, något som inte är möjligt för alla.
Jag vet, inte ens i Stockholm (där jag bor) är det möjligt alla gånger att åka med annat än bil. jag har även bott på små orter med näst intill icke-existerande kollektivtrafik. Bilen är ett fantastiskt hjälpmedel många gånger och dessutom är jag knäpp nog att gilla att köra bil. Men, så som många använder bilen så förstår jag om det blir problem och att många gör vad de kan för att försöka minska på mängden biltrafik.

(Och med det sagt så kan jag också säga att jag önskar att det kunde satsas mer på smarta bilar som drivs på annat sätt än bensin. Rejäla satsningar då, så att "vem som helst" skulle kunna ha en sådan bil. Lösningar finns, men i dagsläget är de ju svåra att få fungerande i praktiken många gånger eftersom folk är så fastlåsta vid att bilar ska vara bensindrivna.)

Jag vet, inte ens i Stockholm (där jag bor) är det möjligt alla gånger att åka med annat än bil. jag har även bott på små orter med näst intill icke-existerande kollektivtrafik. Bilen är ett fantastiskt hjälpmedel många gånger och dessutom är jag knäpp nog att gilla att köra bil. Men, så som många använder bilen så förstår jag om det blir problem och att många gör vad de kan för att försöka minska på mängden biltrafik.
Det är ju där MPs stadspolitik kommer in, för det slår på fel ställe. De som bor i stora städer med bra kollektivtrafik kan lämna bilen hemma, men de som bor ute på landet har inte det valet, för som vårt land ser ut är det omöjligt att bygga ut kollektivtrafiken på ett sätt så alla kan skippa bilen. Och, för att generalisera riktigt grovt, så bor det en hel del folk med sämre ställt ekonomiskt på platser med sämre kollektivtrafik (jag upprepar, för säkerhets skull, grov generalisering!!), dvs oftast inte inne i centrala Stockholm, exempelvis. Och det är de som då inte får råd att ta bilen, medan de som har tillgång till bra kollektivtrafik likförbannat har råd att ta bilen.

Som sagt, gäller långt ifrån alla, men för många blir det i så fall verkligheten.

• Gilla
Reactions: oxo

Liknande trådar

• Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar