Vad kommer ni att rösta på i extravalet?

Nu vet jag inte säkert hur mycket av ovanstående som stämmer, men det fetstilta är i min mening inte något dåligt för Sveriges utveckling som ett civiliserat land. Sen som @Red_Chili skriver så kommer troligtvis bränsle-skatt höjas oavsett vilka som sitter med makten.

Självklart inte men jag tog citatet i sin helhet. Pälsuppfödning är inget jag stödjer.

Klart att bränsleskatten kommer att höjas över tid. Det är naturligt beroende på hur marknaden ser ut. Men MP vill höja mer än nödvändigt och det drabbar landsbygden och våra jordbrukare.

Sen får man väl ha i åtanke att dom vill sänka bidragen för jordbrukarna vilket kommer att leda till att vi inte kommer ha så mycket jordbruk kvar.

Här är bara ett citat från en sida om miljöpartiet och landsbygd om vilka frågor angående ämnet de vill driva igenom i budgeten.
"En sammanfattning av vad miljöpartiets politik vill genomföra, och som delvis redan förhandlats fram med socialdemokraterna följer: Höjd skatt på diesel, även för bönder; skatt på konstgödsel, som slår mot upp till 95% av svenska bönder; milskatt på lastbilar, vilket slår stenhårt för transporter till landsbygdens företag, alla kategorier, inklusive lokala butiker, samt distanshandlande privatpersoner; slopat jordbruksstöd till svenska bönder; dubblade kostnader för djurskyddet för de sista djurhållarna; förbud mot pälsdjursuppfödning; ytterligare privatägd skog ska beslagtas och göras till reservat."
MP verkar inte vilja ha någon landsbygd. De verkar leva i en drömvärld. Att vilja att skolor ska köpa lokalproducerad mat, går ju inte ihop om man samtidigt slår undan benen på bönderna.

MP verkar inte vilja ha någon landsbygd. De verkar leva i en drömvärld. Att vilja att skolor ska köpa lokalproducerad mat, går ju inte ihop om man samtidigt slår undan benen på bönderna.

Precis, de olika delarna låter ju bra när man läser dem var för sig men tyvärr så hade det inte blivit lika bra i verkligheten.

Problemet är att större, etablerade bönder inte har mer över i kassan än dom små bönderna. För att man ska kunna minska bidragen, behålla öppna landskap och ha ett fungerande svenskt jordbruk måste först och främst intäkterna öka - svenskar måste börja köpa mer svensk mat. Jag tycker att Miljöpartiets förslag om att svenska skolor borde köpa närproducerat så långt det bara går, är vettigt.

Ett annat bra första steg hade varit att öka skatterna på importerad mat. T ex 40 000 ton importerat danskt fläskkött är ju horribelt.

Kompisar till mig lade ner sin mjölkproduktion för några år sedan, eftersom det enda sättet att få vinst i den var att bedriva konventionell mjölkproduktion. När dom räknade på kostnaderna för att sadla om till ekologiskt var det inte hållbart att byta sätt, och därför lade dom ner. Det finns ca 5000 mjölkbönder kvar idag.

Mellan 2002 och 2011 ökade importen av syrade produkter som yoghurt och fil med 150 procent, importen av smör ökade med 1300 procent och importen av mjölk och grädde ökade med 2.700 procent. Det visar en granskning som SVT har gjort.
http://www.dn.se/ekonomi/antalet-svenska-bonder-minskar-dramatiskt/

Självklart inte men jag tog citatet i sin helhet. Pälsuppfödning är inget jag stödjer.
Sen får man väl ha i åtanke att dom vill sänka bidragen för jordbrukarna vilket kommer att leda till att vi inte kommer ha så mycket jordbruk kvar.

Pälsuppfödarna klarar sig utan stöd, drar in satans mycket skattepengar och bidrar till en levande landsbygd :grin: Varför i helskotta förbjuda den enda agrara djurnäringen som går riktigt bra? Undrar om MP har räknat på vad det kostar att ställa om sin produktion för de uppfödarna, och i Nederländerna fick man backa på ett liknande förslag till förbud för att EU la sig i. Norge funderar också på ett förbud men är väl oklart om staten har råd i dagsläget.

Pälsuppfödarna klarar sig utan stöd, drar in satans mycket skattepengar och bidrar till en levande landsbygd :grin: Varför i helskotta förbjuda den enda agrara djurnäringen som går riktigt bra? Undrar om MP har räknat på vad det kostar att ställa om sin produktion för de uppfödarna, och i Nederländerna fick man backa på ett liknande förslag till förbud för att EU la sig i. Norge funderar också på ett förbud men är väl oklart om staten har råd i dagsläget.

Det är sant. Mitt "självklart inte" var mer ett personligt ställningstagande till att jag inte ser just pälsdjursuppfödningen som helt ok. Men som verksamhet ur en ekonomisk synvinkel en positiv del helt klart.

@oxo pälsdjur har det ungefär lika bra (eller dåligt) som andra husdjur/produktionsdjur. Men det är en helt annan debatt. Jag tycker det är synd att man inte kan rösta på sakfrågor istället för partier... Svårt att hålla med ett parti i allt tycker jag.

@oxo pälsdjur har det ungefär lika bra (eller dåligt) som andra husdjur/produktionsdjur. Men det är en helt annan debatt. Jag tycker det är synd att man inte kan rösta på sakfrågor istället för partier... Svårt att hålla med ett parti i allt tycker jag.

Ja det har dom absolut det är inte pga själva djurhållningen jag ogillar det. Men den diskussionen kan man ju dra hur långt som helst ;)

Absolut flera partier har ju sakfrågor man håller med om men tyvärr går det ju inte att dela upp sin röst.

Kommer att rösta på MP igen. Har övervägt att gå över till Alliansen men det finns inget parti där som jag sympatiserar så mycket med. Finns en hel del hos MP som jag inte håller med om, men deras ideologi är närmst min.

Skulle aldrig rösta på SD och det känns direkt ödesdigert om de får mer makt.

Jag taktikröstade på MP i riksdagsvalet. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att SD skulle få så mycket som de fick, så jag hoppades att MP skulle kunnat bli tredje största parti. I nyvalet kommer jag troligen rösta likadant igen eller möjligen S.

Hade aldrig i mitt liv kunnat rösta på SD. Inte heller KD. F! ställer jag mig också tveksam till, även fast jag tycker att de har ett vettigt människotänk som jag tror skulle vara bra om det kom fram lite mer, så låg de på gränsen till att komma in i riksdagen skulle jag säkert kunna taktikrösta.

håller med dig på många plan, kommer nog också rösta på M eller FP, troligen FP. Vissa saker som M gjorde tycker jag inte de gjorde så bra men Reinfeldt är en trygg ledare.

Fi! har jag funderat på också i samma banor som dig men tycker det är bra att Fi! sitter med i riksdagen så att de kan lyfta fram frågor om jämställdhet, etc.

Jag tycker Löfven är mysig, helylle men han är ingen ledare!!!!!

SD kommer jag aldrig rösta på, vet inte riktigt hur deras politik skulle gynna mig.. Jimmy Å kan få en klapp på axeln av mig för han är duktig på att hålla tal(på svenska inte engelska...)

En sak som jag tycker är så sorglig är många politikers katastrofala engelska! Marknaden blir allt mer global men tydligen inte politikerna..

Jag vet inte hur jag ska rösta faktiskt.
Röstade på V senast, och är väl ganska sugen på att rösta på dem igen men jag har inte hunnit sätta mig in i situationen riktigt.
Jag kommer nog inte bestämma mig säkert förrän någon vecka innan valet, när jag vet mer om var alla partier står då.

F! ställer jag mig också tveksam till, även fast jag tycker att de har ett vettigt människotänk som jag tror skulle vara bra om det kom fram lite mer, så låg de på gränsen till att komma in i riksdagen skulle jag säkert kunna taktikrösta.

Även jag är tveksam till dem, men hade inte alls klagat om de kom med i riksdagen. (och ja, jag kan mycket väl påverkas här av att två av mina klokaste vänner är väldigt positiva till F! på många punkter).

Fi! har jag funderat på också i samma banor som dig men tycker det är bra att Fi! sitter med i riksdagen så att de kan lyfta fram frågor om jämställdhet, etc.

.

F! sitter inte i någon riksdag tyvärr. Jag tycker de har grymt viktiga frågor på sin agenda, men jag tror inte de kommer in i riksdagen och därför kommer jag lägga min röst på något annat parti. Jag vill verkligen, verkligen inte att SD får fler mandat . För mig är det extremt viktigt att de förlorar så mycket makt det bara går. Faktiskt viktigare än allt annat. Jag mår dåligt varje dag över SD och deras anhängare. Jag blir skrämd och ledsen av folk som är så sjukt icke-pålästa och har köpt deras agenda rakt av. Jag skäms och skräms å demokratins vägnar att demokratin (till en alltför stor del)i Sverige för tillfället är kidnappad av rasister med en genomrutten människosyn.

Röstar på Sossarna igen, som jag har gjort alla år jag har fått rösta.
För mig känns det bättre att de som behöver: pensionärer, sjuka och arbetslösa får några kronor mer i plånböckerna varje månad,

Jag kommer att rösta rött igen, då det är S och MP som passar in bäst på vad jag tror. Sedan finns det ju givetvis för- och nackdelar med de allra flesta partier.

Det skulle aldrig falla mig in att rösta på SD. Vidrigare människosyn får man leta efter. Den dagen SD får makten över Sverige kommer jag nog fly landet...

Liknande trådar

• Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar