Vad kommer ni att rösta på i extravalet?

SD kommer jag aldrig rösta på, vet inte riktigt hur deras politik skulle gynna mig

Nu hugger jag det här ut ditt inlägg för jag tycker det är en intressant frågeställning, så det är inget mot eller om dig, zoller. :)

När ni röstar, röstar ni efter vad som gynnar er, vad som gynnar landet, vad som gynnar en särskilt utsatt grupp ni vurmar för eller något helt annat? För egen del, någon sorts medelklass som jag är och på väg in i ett yrke som kommer ge bra betalt och allmänt stabilt liv så väljer jag att rösta för de som behöver mer stöd och hjälp i vardagen. Jag är i ett läge att jag nog kommer klara mig bra vad som än händer, men alla har ju inte sådan tur...

När ni röstar, röstar ni efter vad som gynnar er, vad som gynnar landet, vad som gynnar en särskilt utsatt grupp ni vurmar för eller något helt annat? För egen del, någon sorts medelklass som jag är och på väg in i ett yrke som kommer ge bra betalt och allmänt stabilt liv så väljer jag att rösta för de som behöver mer stöd och hjälp i vardagen. Jag är i ett läge att jag nog kommer klara mig bra vad som än händer, men alla har ju inte sådan tur...

Jag röstar också för de som är i behov av hjälp från samhället. Jag är uppvuxen i medelklassen, har utbildat mig till ett medelklassyrke och kommer klara mig rätt bra på min lön, jag tycker inte att jag är i behov av så mycket mer förmåner än de jag har, men det finns andra som behöver att vi tänker på dem.
Jag jobbar också inom en politiskt styrd organisation där det är tydligt att våra resurser att hjälpa människor som har det svårt behöver öka. Det påverkar mig ju alltså dagligen vilken regering vi har, men framförallt påverkar det de människor jag jobbar med.

@Tassetass Jag kommer rösta efter hur jag vill att samhället ska se ut kan man säga. Jag vill att det ska löna sig att jobba, att det ska vara lätt att starta och ha företag, att alla är lika värda (men för det behöver man inte ha samma saker).

Jag röstade på F! då jag ville få in feminismen i landsstyret men det gick ju sådär, tyvärr är de egentligen alldeles för röda för min smak så jag kommer nog rösta på ett annat parti i extravalet.

Jag röstar för det Sverige jag vill leva i och jag vill att mina barn ska leva i. Att alla människor ska få möjligheter oavsett förutsättningar. Att de som anstränger sig, skapar företag och jobb ska kunna få ut mer pengar utan avundsjuka. Att utbildning ska erbjudas alla och löna sig. Att vi ser till att människor som vill arbeta och försörja sig, får chansen att göra det. Att de som inte vill arbeta överlever drägligt, men inte mer än så, men fortsätter att få chansen att ändra sig. Helt eller delvis. Att vi står upp för allas lika värde. Att människor ska få möjlighet att skapa det liv de själva vill leva.

Det jag har mest svårt att förstå är människor som röstar för sin egen plånbok. Det är så ointresserad, ytligt och kortsiktigt att man vill kräkas. Ändå är det hyfsat vanligt.

Det jag har mest svårt att förstå är människor som röstar för sin egen plånbok. Det är så ointresserad, ytligt och kortsiktigt att man vill kräkas. Ändå är det hyfsat vanligt.

Samma här!

Jag röstar efter vad jag tror att passar bäst in på min tanke om att alla människor är värda något, att alla ska få chansen att skapa sig bra liv osv, men framförallt för att människor ska få chansen (eller tvingas om det behövs...) att ta hand om andra och jorden vi lever på. För tyvärr är det ju så, tar vi inte hand om jorden har vi ingenting att bygga ett bra liv på. Därför tror jag att det är fullständigt meningslöst att tänka mer eller mindre kortsiktigt ekonomiskt och helt strunta i hur det påverkar vår planet.

Jag röstar enligt min ideologi, som Löfven sa om sig själv igår på Skavlan (:p) så är jag en rätt så ideologisk person. Jag vill att samhället ska kunna ta hand om de som har det värst, sjuka eller arbetlösa eller något annat. Att vissa personer ljuger för att få ut mera pengar är förstås negativt men det ska inte drabba dem som verkligen behöver hjälpen!
Dock så är jag en student som kommer bli arbetlös i vår så jag kanske inte är det bästa exemplet på någon som inte röstar enligt hur mycket ett parti gynnar en :grin:

*kl*
Apropå Löfven i Skavlan igår, såg någon annan det?
Jag tror att jag minsann lärt mig att tänka lite kritiskt av buke för vissa svar ställde jag lite motfrågor på i huvudet, dock så är ju ingen politiker perfekt. Men jag gillar honom faktiskt, han känns mycket mera jordnära/nära arbetarklassen än tidigare statsministrar :up: Beror nog på hans bakgrund i facket, den gillar jag!

Jag röstar ideologiskt med ett visst inflytande av specifika sakfrågor. Jag ligger egentligen FP närmast men gillar inte deras skolpolitik och röstade därför inte på dem sist.

Det här extravalet känns extremt oroande och jag har inte bestämt hur jag ska rösta än.

Jag tillhör väl övre medelklassen och tror faktiskt inte att resultatet kommer påverka mig kortsiktigt, oavsett vem som vinner. Långsiktigt är svårt att säga.

Jag väger mellan de två blocken i vissa frågor, men det som är viktigast för mig är skolan, miljön och djurskyddet. Skolan och miljön för att jag tycker att det är viktigt att lägga en ordentlig grund för framtiden. Och djurskyddet för att jag tycker att det är rent ut sagt för jävligt att man får behandla djur nästan hur som helst. Jämställdhet är också en viktigt och avgörande punkt i mitt val.

Vet ärligt talat inte vilket parti som hade gynnat min plånbok mest.

När ni röstar, röstar ni efter vad som gynnar er, vad som gynnar landet, vad som gynnar en särskilt utsatt grupp ni vurmar för eller något helt annat?

Vad som gynnar landet, skulle jag säga. Men då handlar det ju om vad jag anser gynnar landet. Har man inte samma politiska ideologi som jag så delar man förmodligen inte min åsikt :)

Kommer från medelklasshem med akademikerföräldrar, pluggar på högskolenivå, bor i ett förortsområde och är ung förälder. Så jag vet inte riktigt vilken socialgrupp man skulle placera mig i, om man nu höll på med sådant.

Jag röstar efter hur jag vill att samhället ska fungera, jag väl nedre medelklass eller nåt och för mig personligen just nu skulle kanske skattesänkningar vara bara eftersom det ger lite mer i plånboken men om jag blir sjuk eller arbetslös fallerar det. Som jag skrev tidigare vill jag ha en gemensam välfärd där vi utgår från allas lika värde och där de som har det sämre ställt får hjälp.

Jag röstar för det Sverige jag vill leva i och jag vill att mina barn ska leva i. Att alla människor ska få möjligheter oavsett förutsättningar. Att de som anstränger sig, skapar företag och jobb ska kunna få ut mer pengar utan avundsjuka. Att utbildning ska erbjudas alla och löna sig. Att vi ser till att människor som vill arbeta och försörja sig, får chansen att göra det. Att de som inte vill arbeta överlever drägligt, men inte mer än så, men fortsätter att få chansen att ändra sig. Helt eller delvis. Att vi står upp för allas lika värde. Att människor ska få möjlighet att skapa det liv de själva vill leva.

De som inte vill arbeta? Är det det första du tänker på om gruppen icke-sysselsatta? Men vad snällt att du tycker latmaskar som inte vill arbeta ska få chansen att ändra på sig.

De som inte vill arbeta? Är det det första du tänker på om gruppen icke-sysselsatta? Men vad snällt att du tycker latmaskar som inte vill arbeta ska få chansen att ändra på sig.

Ja, jag tänker att man ska få chansen genom stöd, vård, rehab, utbildning, coachning och morötter att ta sig ur det fullständiga bidragsberoendet. Varje procent egenförsörjning ska belönas. Vi ska inte lämna någon i sticket i ett bidragsberoende.

Om viljan finns eller inte är nog olika grader. Jag har sett många exempel på svåra situationer där viljan funnits, och då har det funnits lösningar. Finns den inte, får man hjälpa till att skapa den.

Ja, jag tänker att man ska få chansen genom stöd, vård, rehab, utbildning, coachning och morötter att ta sig ur det fullständiga bidragsberoendet. Varje procent egenförsörjning ska belönas. Vi ska inte lämna någon i sticket i ett bidragsberoende.

Om viljan finns eller inte är nog olika grader. Jag har sett många exempel på svåra situationer där viljan funnits, och då har det funnits lösningar. Finns den inte, får man hjälpa till att skapa den.

Om jag var sjuk och kämpade för att kunna komma tillbaka på arbetsmarknaden så hade det känts som en spottloska i ansiktet att bli beskriven som någon som inte vill arbeta. Likaså om jag bara var arbetslös och letade efter jobb.

Jag är verkligen inte blå, men just nu känns det extra dystert att Reinfeldt avgick. Är det förresten självklart att det blir moderaternas partiledare som blir statsminister om alliansen vinner?

Praxis är att det största partiet levererar statsminister.

Vad tänker du om de som inte ens får bidrag då? De som är sjuka och absolut inte kan jobba, men som ändå inte får pengar någonstans ifrån? När läkarna inte hittar något fel men människans kropp ändå utan tvekan mår riktigt, riktigt uselt? Ska inte ens en sådan person få vara bidragsberoende?

Vad tänker du om de som inte ens får bidrag då? De som är sjuka och absolut inte kan jobba, men som ändå inte får pengar någonstans ifrån? När läkarna inte hittar något fel men människans kropp ändå utan tvekan mår riktigt, riktigt uselt? Ska inte ens en sådan person få vara bidragsberoende?

Den promillen är den som bör vara aktuell för förtida pension. Men det är extremt få som inte ens har 5% arbetsförmåga. Att må uselt är inte att vara 100% arbetsoförmögen.

Om jag var sjuk och kämpade för att kunna komma tillbaka på arbetsmarknaden så hade det känts som en spottloska i ansiktet att bli beskriven som någon som inte vill arbeta. Likaså om jag bara var arbetslös och letade efter jobb.

Jag tänker att de ska få chansen att ändra sin situation. Det är i hög grad ett individuellt ansvar, men också ett gemensamt i det att olika människor behöver olika stöd. Påfallande ofta är det vilja som saknas vid långvarig frånvaro från egen försörjning.

När viljan finns så tar man de jobb man kan få, oavsett grad, eller börjar omutbilda sig, eller startar eget. Då brukar man sällan hamna i långvariga beroenden av 100% bidrag.

Men det var bara en liten del av det jag skrev, att jag är för en stark arbetslinje och gärna ser reformer som stärker människors möjligheter att försörja sig själva och att det ska belönas, varje procent man lyckas skapa egen försörjning.

Exempel på reformer är att rehabansvaret som hamnar på arbetsgivaren bör ses över. Det är en enorm nackdel för personer med sjukhistoria när de söker jobb att AG tar en så stor ekonomisk risk.

• Gilla
Reactions: No1

Jag röstar på vad jag tror kommer gynna landet. Och jag är väldigt röd. Jag skulle tex aldrig rösta på moderaterna och framförallt inte efter Reinfeldts senaste uttalande. Visserligen är inte han partiledare längre men det är fortfarande samma skrot och korn anser jag. Han sa något i stil med "ni som inte har flugit över svenska landsbygden kan göra det innan ni anser att det inte finns plats för fler flyktingar. När jag flyger över där så ser jag ändlösa fält och skogar". Detta är för mig ett idiotiskt uttalande. Det BEHÖVS fält och skogar. Man måste kunna skörda olika saker och papper som görs utav trä och dessa ändlösa skogar är sveriges främsta exportvara vilket behövs för svenska ekonomin. Det hänger liksom ihop. Hugger man ner all skog och bygger överallt där man anser att det finns plats så är sveriges ekonomi snart i botten för vad ska vi leva på?

och till @sjoberga vill jag bara säga att jag förstår inte alls hur du tänker. Det är faktiskt en hel del som inte ens har 5% arbetsförmåga, jag är en av dom. Att vara kroniskt sjuk och kämpa mot sjukvården för att få något som helst svar eller behandling och dessutom vara jagad av arbetsförmedlingen och försäkringskassan att jag ska ut i arbetsprövning, praktik osv har bara gjort mig ännu sjukare. Att man inte kan få koncentrera sig på att bli FRISK först utan man ska hela tiden jagas för att dom tror som du, att man är lat och ovillig till arbete. Men i själva verket skulle jag göra VAD SOM HELST för att kunna återgå till mitt arbete. Jag mår fruktansvärt dåligt över att inte kunna arbeta och att acceptera att man inte längre klarar sådana saker man tidigare har gjort. Och att dessutom få sådana anklagelser från AF och FK är som en käftsmäll varje gång. Det är en otroligt stressande situation.

Alltså det här med arbetsförmåga... Nästan alla borde väl egentligen, i teorin, ha någon arbetsförmåga.

Kan man skriva på datorn, ha häst/hund/annan hobby, fotografera, blogga, göra hemsidor, ta hand om sina barn etc etc så "borde" man ju också klara av någon typ av arbete?

Problemet som jag ser det är att det är oerhört svårt att få ett arbete som passar en utefter ens förutsättningar. I praktiken.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar