Vad kommer ni att rösta på i extravalet?

Jag kommer rösta precis som jag gjorde i september. Personröst på Fridolin. Rent ideologisk är jag grön, och har alltid varit, och som blivande lärare vill jag fortsätta se Fridolin som utbildningsminister.

SD och KD är partier jag inte skulle rösta på ens under dödshot, det är jag alldeles för mycket feminist för. Efter vad Björklund gjorde mot skolan så finns det inte heller på kartan att jag skulle lägga en blå röst. Betyg från åk 4 är den dummaste idén sen betyg i åk 6.

Alltså det här med arbetsförmåga... Nästan alla borde väl egentligen, i teorin, ha någon arbetsförmåga.

Kan man skriva på datorn, ha häst/hund/annan hobby, fotografera, blogga, göra hemsidor, ta hand om sina barn etc etc så "borde" man ju också klara av någon typ av arbete?

Problemet som jag ser det är att det är oerhört svårt att få ett arbete som passar en utefter ens förutsättningar. I praktiken.

Okej vi säger såhär. Jag har häst som jag endast har ståendes i hagen och gör därför stallsysslor och borstar honom. De bättre dagarna kan han få följa med ut på promenad i 20 minuter. Jag kan skriva på datorn men det går i slowmotion och är inget tempo som skulle hålla i arbete och enligt tester vi har gjort så klarar jag av 2 minuter skrivande vid datorn innan jag måste ta paus för att smärtan blir för intensiv. Men vi räknar med att jag är aktiv ca 2 timmar om dagen i stallarbete, hushållsarbete och personlig hygien. Ja det är 2 timmar om dagen som jag istället skulle kunna arbeta och då har jag alltså en viss grad arbetsförmåga om än väldigt låg. Men då får man ju istället räkna med att jag då när jag kommer hem från jobbet inte själv kan sköta mina egna hushållssysslor eftersom min maxgräns redan är nådd.

Då behöver jag dels vara sjukskriven på 30 timmar i veckan. Plus att jag måste få hemhjälp istället som kan komma och laga mat och städa? Vart är det rimligt? Och något roligt måste man få ha i livet. Det kan inte bara gå ut på att jobba om man så bara klarar en timme om dagen. Då skulle jag ta livet av mig inom en vecka.

Problemet som jag ser det är att det är oerhört svårt att få ett arbete som passar en utefter ens förutsättningar. I praktiken.

Jag håller med om det här! För mig är ett av de största problemen oflexibiliteten som finns i hela systemet och att allt ska vara så statiskt.

Eftersom alla har så olika förutsättningar och bedömningar på arbetsförmåga utgår från någon form av mall blir det lite trixigt att komma tillbaka/komma in i arbetslivet.

För min del hade jag säkert kunna klara av ett jobb på ca 30% av heltid förutsatt att det är flexibelt med tider och inte ett statiskt/stressigt jobb. Men dels får jag inte "bara" vara frisk på 30% utan måste vara frisk på 50% pga systemet (vilket skapar stress, ångest och en jäkla massa problem för mig) och dels är det extremt svårt att hitta de jobben jag kanske kan klara av. Så då blir jag beroende av att arbetsförmedlingen stöttar mig, men eftersom mitt lokala kontor har sin budget styrs den stöttningen inte av mina behov i första hand utan av kontorets budget. Så även om jobben skulle kunna finnas för oss med någon form av arbetsförmåga, finns det så många olika problem inbyggda i systemet att det tar energi från att bli FRISK och hindrar en från att komma ut i arbetslivet oavsett hur mycket en vill kunna jobba något (och utan att bli dämre då såklart)

@sjoberga
Jag tycker att ditt ordval att vi som är sjukskrivna inte vill jobba - är ett mycket ignorant och olyckligt sätt att uttrycka sig. Det handlar inte bara om vilja, för då är vi väldigt väldigt många som hade varit friska och inte valt att vara sjuka och oförmögna att arbeta. Att vara långtidssjukskriven är inget lattjo liv och uttalanden som det här skapar verkligen inte bättre förutsättningar att komma tillbaka till ett arbetsliv om synen är att vi inte vill jobba.

När viljan finns så tar man de jobb man kan få, oavsett grad, eller börjar omutbilda sig, eller startar eget. Då brukar man sällan hamna i långvariga beroenden av 100% bidrag.

Jag håller med om det här! För mig är ett av de största problemen oflexibiliteten som finns i hela systemet och att allt ska vara så statiskt.

Eftersom alla har så olika förutsättningar och bedömningar på arbetsförmåga utgår från någon form av mall blir det lite trixigt att komma tillbaka/komma in i arbetslivet.

För min del hade jag säkert kunna klara av ett jobb på ca 30% av heltid förutsatt att det är flexibelt med tider och inte ett statiskt/stressigt jobb. Men dels får jag inte "bara" vara frisk på 30% utan måste vara frisk på 50% pga systemet (vilket skapar stress, ångest och en jäkla massa problem för mig) och dels är det extremt svårt att hitta de jobben jag kanske kan klara av. Så då blir jag beroende av att arbetsförmedlingen stöttar mig, men eftersom mitt lokala kontor har sin budget styrs den stöttningen inte av mina behov i första hand utan av kontorets budget. Så även om jobben skulle kunna finnas för oss med någon form av arbetsförmåga, finns det så många olika problem inbyggda i systemet att det tar energi från att bli FRISK och hindrar en från att komma ut i arbetslivet oavsett hur mycket en vill kunna jobba något (och utan att bli dämre då såklart)

@sjoberga
Jag tycker att ditt ordval att vi som är sjukskrivna inte vill jobba - är ett mycket ignorant och olyckligt sätt att uttrycka sig. Det handlar inte bara om vilja, för då är vi väldigt väldigt många som hade varit friska och inte valt att vara sjuka och oförmögna att arbeta. Att vara långtidssjukskriven är inget lattjo liv och uttalanden som det här skapar verkligen inte bättre förutsättningar att komma tillbaka till ett arbetsliv om synen är att vi inte vill jobba.

Självklart handlar det om mer än att vilja. Och jag vet att jag har en något kontroversiell syn. Jag tycker att den röda politiken under slutet 90/-tal-2000-talet var förkastlig, när man genom avlatspengar placerade folk i hopplöshetsfållan.

Om man ska kunna förstå min grundsyn så måste du först skita i dagens system, för det brukar alla anföra som motstånd, när det i själva verket kanske är systemet som ska reformeras, snarare än att min grundsyn är konstig.

Grundsynen är den att ytterst, ytterst få är totalt arbetsoförmögna, dvs 100% oförmögna att göra någon endaste aktivitet som någon annan är beredd att betala denne för. Det finns någon promille som är så svårt sjuka, fysiskt eller psykiskt, att det faktiskt förhåller sig så. Man kan vara totalförlamad, gravt hjärnskadad eller lida av en så allvarlig schizofreni att man måste vara bältad stora delar av dygnet i sluten vård. Och säkert hundra andra exempel av svåra sjukdomar där man är ett kolli efter många års sjukdom.

Från den yttersta kanten beskriven ovan, kan sedan en totalförlamad röra ögonen vara klar i huvudet, kunna författa texter via hjälpmedel, och voila - vi har en förmåga som många använder för att försörja sig! Det ska vi bejaka, stödja och utveckla! Varje människa har rätt till hjälp att bidra till sin egen försörjning. Kan denna totalförlamade därmed skaffa sig 15% försörjning är det underbart, av flera skäl. Har man satt den bollen i rullning så har jag sett flera lysande exempel på att det utvecklar sig åt rätt håll, med en stärkt livslust, stärkt självkänsla och en ökad förmåga till egen försörjning.

På samma sätt ska ett individuellt bemötande av alla ske och förmågor ska stödjas.

Ni som påstår att ni är 100% arbetsoförmögna, men har förmågan att delta med skarpa inlägg i debatten här på Bukefalos har helt enkelt inte rätt. Ni ljuger när ni säger att ni inte har någon förmåga att göra något som någon annan skulle kunna vara beredd att betala för = förvärvsarbete. De här lögnerna har gått så långt och blivit så vanliga att man säkert till slut får så dålig självkänsla att man tror på det själv. Det vill jag bryta helt med. Den synen ska vi inte ha som permanent lösning. (Det kan givetvis vara gynnsamt i en superakut kort fas i vissa tillstånd att vara 100% sjukskriven, om det tvistar jag inte.)

Därför tror jag på stora reformer på arbetsmarknaden så att man kan få bidra på 15% om det är vad man klarar - och därmed ska också 15% egen försörjning märkas signifikant i den egna ekonomin som morot. En sådan modell ger ofelbart att den som klarar 0% försörjning får väldigt lite bidragspengar, där man får sätta gränsen vid dräglig överlevnad.

Sedan är jag liberal och visst är det upp till varje individ om man vill förvärvsarbeta eller inte; så länge man inte begär att någon annan ska stå för ens försörjning.

Det var en längre förklaring, och jag förstår om ni inte alls håller med - men hoppas att det bidrar till en bättre förståelse av vad jag menar.

Och jag menar inte att viljan som ni hängt upp er på är enbart avhängig individen. Den kan skapas genom stöd och en positiv spiral med morötter, stärkt självkänsla och är således både en individuell fråga och en systemfråga.

Om jag var sjuk och kämpade för att kunna komma tillbaka på arbetsmarknaden så hade det känts som en spottloska i ansiktet att bli beskriven som någon som inte vill arbeta. Likaså om jag bara var arbetslös och letade efter jobb.

Jag är sjuk och kämpar för att komma tillbaka till arbetsmarknaden i den mån det går(har sjukersättning på halvtid). Jag håller med @sjoberga och ser inte varför jag skulle ta åt mig av det han skriver om de som inte vill arbeta - det gäller ju inte mig? Under de senaste åtta åren har jag fått jättemycket stöd och hjälp och har också haft ett riktigt arbete men där anställningen tyvärr tog slut pga arbetsbrist(jag var inte den enda som fick gå). Det finns jättemycket insatser om man inte är helt frisk, på min senaste arbete behövdes ingen anpassning men om det behövs framöver så går det att ordna så att jag kan jobba trots att jag inte fungerar riktigt som alla andra.

Jag vill visserligen ha sysselsättning i den mån det går oavsett men att arbete gör ordentlig skillnad mot att vara sjukskriven är faktiskt en ordentlig motivation också. Angående fritidssysselsättning så är jag tvungen att dra ner på det minst lika mycket som arbete. Visst skulle jag vilja göra mer än vad jag gör än när jag är ledig - jag saknar att rida, spela teater och sjunga i kör - men jag får acceptera att jag inte orkar med mer något mer än mina hundar. Nu när jag är sjukskriven på heltid ligger även det intresset på rejält lågvarv och hade jag inte haft sambo hade jag varit tvungen att ta hjälp av någon annan.

Det ska inte vara så att man inte orkar med något annat än att jobba och sedan bara sover men tyvärr kan man som sjuk kanske inte ha så krävande fritidssysselsättningar att de tar energi som man delvis kunnat lägga på att försörja sig själv.

Okej vi säger såhär. Jag har häst som jag endast har ståendes i hagen och gör därför stallsysslor och borstar honom. De bättre dagarna kan han få följa med ut på promenad i 20 minuter. Jag kan skriva på datorn men det går i slowmotion och är inget tempo som skulle hålla i arbete och enligt tester vi har gjort så klarar jag av 2 minuter skrivande vid datorn innan jag måste ta paus för att smärtan blir för intensiv. Men vi räknar med att jag är aktiv ca 2 timmar om dagen i stallarbete, hushållsarbete och personlig hygien. Ja det är 2 timmar om dagen som jag istället skulle kunna arbeta och då har jag alltså en viss grad arbetsförmåga om än väldigt låg. Men då får man ju istället räkna med att jag då när jag kommer hem från jobbet inte själv kan sköta mina egna hushållssysslor eftersom min maxgräns redan är nådd.

Då behöver jag dels vara sjukskriven på 30 timmar i veckan. Plus att jag måste få hemhjälp istället som kan komma och laga mat och städa? Vart är det rimligt? Och något roligt måste man få ha i livet. Det kan inte bara gå ut på att jobba om man så bara klarar en timme om dagen. Då skulle jag ta livet av mig inom en vecka.

Nu diskuterade jag inte dig personligen och vill inte göra heller, men mina tankar handlade som sagt om det rent teoretiska - där nästan alla hade kunnat ta ett par samtal om dagen, suttit i kassan en timme, varit ombud på ett försäkringsbolag på 5% eller vad det nu kan handla om: och det var det som var min poäng - att sådana jobb inte direkt växer på träd, i så liten omfattning, så flexibelt som behövs osv.

Angående vad som är rimligt vet jag inte och jag antar att man tycker olika där. Men som @Dentaku skriver så kanske det är svårt att ha krävande hobbys om man är sjuk och det tar såpass energi att man inte kan arbeta alls. Jag sålde mina hästar då jag hade för ont för att klara stallivet samtidigt som jag jobbade. Det sved som fan, såklart, men jag såg inte riktigt sjukskriving delvis pga min hobby som ett alternativ.

Och jag menar verkligen inte att sjukskrivna ska kastas ut i arbete. Det är det jag menar med att i praktiken så blir arbetsförmågan "noll" därför att det finns dåligt med system som fungerar även för de som inte är friska.

Jag skulle tex aldrig rösta på moderaterna och framförallt inte efter Reinfeldts senaste uttalande. Visserligen är inte han partiledare längre men det är fortfarande samma skrot och korn anser jag. Han sa något i stil med "ni som inte har flugit över svenska landsbygden kan göra det innan ni anser att det inte finns plats för fler flyktingar. När jag flyger över där så ser jag ändlösa fält och skogar". Detta är för mig ett idiotiskt uttalande. Det BEHÖVS fält och skogar. Man måste kunna skörda olika saker och papper som görs utav trä och dessa ändlösa skogar är sveriges främsta exportvara vilket behövs för svenska ekonomin. Det hänger liksom ihop. Hugger man ner all skog och bygger överallt där man anser att det finns plats så är sveriges ekonomi snart i botten för vad ska vi leva på?

Jag tycker det uttalandet var bra. Ditt däremot var nog inte så genomtänkt, tror du flyktingarna kommer göra att vi inte har fält och skogar kvar? :banghead:

Jag tycker det uttalandet var bra. Ditt däremot var nog inte så genomtänkt, tror du flyktingarna kommer göra att vi inte har fält och skogar kvar? :banghead:

Nej det är inte flyktingarna som gör att vi inte kommer att ha fält och skogar kvar men själva behovet att vi behöver fler bostäder och Reinfeldt tycker att vi ska bygga dessa där det idag finns skog och fält. Bönderna har redan gått ut med att det finns för LITE åkermark som det går att skörda på, hur ska det då gå om det ska byggas där det nu finns? Det funkar inte att vi tar av alla resurser som vi har, dessutom krävs det pengar att bygga i den omfattning som behövs så även om ytan finns, vart finns pengarna? Det går liksom inte ihop någonstans alls.

@Sörlatungu Nej jag tänkte inte diskutera mig själv och mina problem heller men bara försöka förklara att det faktiskt finns dom som är helt oförmögna till arbete hur mycket man än vill.

Jag tycker också Reinfeldt visar vilka utgångspunkter han har haft och det har varit en bra tid. Jag undrar just vart (m) tar vägen nu. Jag hoppas verkligen att de inte gör som i andra länder.

Nej det är inte flyktingarna som gör att vi inte kommer att ha fält och skogar kvar men själva behovet att vi behöver fler bostäder och Reinfeldt tycker att vi ska bygga dessa där det idag finns skog och fält. Bönderna har redan gått ut med att det finns för LITE åkermark som det går att skörda på, hur ska det då gå om det ska byggas där det nu finns? Det funkar inte att vi tar av alla resurser som vi har, dessutom krävs det pengar att bygga i den omfattning som behövs så även om ytan finns, vart finns pengarna? Det går liksom inte ihop någonstans alls.

Med tanke på hur mycket mark det finns i Sverige och hur lite människor som bor här fattar jag faktiskt inte att det är ett problem. Man får ju förstås bygga där det är lämpligt, och bygga på höjden.

Nog finns det pengar, det handlar om prioriteringar.

Är inte moderaterna på gång att samarbeta med SD i vissa kommuner och landsting?

Jo, men på kommunnivå ser det väldigt annorlunda ut än på riksnivå även vad gäller andra partier. I Bromölla har V samarbetat med M och SD för att hålla S borta från makten...

Jo, men på kommunnivå ser det väldigt annorlunda ut än på riksnivå även vad gäller andra partier. I Bromölla har V samarbetat med M och SD för att hålla S borta från makten...

Ja, nu ser jag det när jag googlar. Har missat det helt och trodde V var typ det sista partiet som skulle samarbeta med SD.

Jag har mycket svårt att tro att M skulle tvärvända i sin inställning, gå emot allt de sagt under de senaste åren och börja samarbeta med SD. Visserligen skulle de kanske vinna tillbaka de väljare de tappat till SD men de skulle förlora hela sin liberala falang, som jag tror är oerhört mycket större, för att inte tala om att hur mycket förtroende de skulle tappa generellt. Om Kinberg Batra blir partiledare känns ett samarbete med SD svårt att se med tanke på hennes engagemang i HBTQ-frågor.

De jag känner som röstar M skulle uppfatta det som ett ohyggligt svek; flera av dem tillhör grupper som inte direkt ses med blida ögon av SD.

Med tanke på hur mycket mark det finns i Sverige och hur lite människor som bor här fattar jag faktiskt inte att det är ett problem. Man får ju förstås bygga där det är lämpligt, och bygga på höjden.

Nog finns det pengar, det handlar om prioriteringar.

Ja exakt och jag tycker hellre att det ska prioriteras mer pengar på skola, vård och omsorg som i dagens läge är rena katastroferna än att bygga fler bostadsrätter eller hyresrätter som ändå ingen har råd att bo i. De som är i störst behov av boende är de nyanlända (invandrare eller flyktingar) samt ungdomar som vill ha sin första lägenhet. De hyresrätter som produceras idag har ingen av dessa målgrupper ändå råd att flytta in i. Så i mina ögon så är det en felprioritering.

Ja, nu ser jag det när jag googlar. Har missat det helt och trodde V var typ det sista partiet som skulle samarbeta med SD.

Det sista partiet är troligen Fi men visst är det intressant.
Jag har för mig att det fanns ett samarbete mellan V+MP+SD i Värnamo.

Jag är sjuk och kämpar för att komma tillbaka till arbetsmarknaden i den mån det går(har sjukersättning på halvtid). Jag håller med @sjoberga och ser inte varför jag skulle ta åt mig av det han skriver om de som inte vill arbeta - det gäller ju inte mig?

@sjoberga medgav ju att det första han tänker på när det kommer till icke-sysselsatta är folk som inte vill jobba. Sedan fortsätter han och prata om vikten att de ska få coaching och rehab m.m precis som att de människor som behöver det inkluderas i gruppen som inte vill arbeta.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar