Vad kommer ni att rösta på i extravalet?

Kommer antagligen rösta som vid förra valet, alternativt inom samma block.
Skulle aldrig rösta på SD, V, F! eller MP. Man blir ju mörkrädd av MPs landsbygdspolitik eller bristen på den kanske man ska säga.

Skulle aldrig rösta på SD, V, F! eller MP. Man blir ju mörkrädd av MPs landsbygdspolitik eller bristen på den kanske man ska säga.

För en som inte är så insatt, vad är det för landsbygdspoltik dom (inte) håller på med?

Du får gärna specificera varför du blir mörkrädd, tycker personligen att MP har trevlig landsbygdspolitik. Det enda jag inte håller med om, är att höja bensinskatterna för alla. Jag skulle hellre se en anpassning, men å andra sidan ser jag inte höjd bensinskatt som det värsta tänkbara scenariot i nuläget.

Detta skriver MP på deras hemsida:
  • Sänka skatten och minska regelkrånglet för småföretagen
  • Att maten till skola och äldreomsorg köps från de lokala bönderna,
  • Att samhällsservicen på landsbygden (exempelvis polis, post och arbetsförmedling) återuppbyggs
  • Säkerställa att utbildning, tågtrafik och bredband finns i hela landet.
Och så här skriver Centern på deras sida:
  • Förenkla reglerna så företagare kan skapa nya jobb
  • Utveckla IT och bredband så att det går att jobba i hela landet
  • Ha en levande landsbygd med förutsättningar att bedriva ett hållbart jordbruk
Stor skillnad, eller hur?

Sen får man väl ha i åtanke att dom vill sänka bidragen för jordbrukarna vilket kommer att leda till att vi inte kommer ha så mycket jordbruk kvar.

Här är bara ett citat från en sida om miljöpartiet och landsbygd om vilka frågor angående ämnet de vill driva igenom i budgeten.
"En sammanfattning av vad miljöpartiets politik vill genomföra, och som delvis redan förhandlats fram med socialdemokraterna följer: Höjd skatt på diesel, även för bönder; skatt på konstgödsel, som slår mot upp till 95% av svenska bönder; milskatt på lastbilar, vilket slår stenhårt för transporter till landsbygdens företag, alla kategorier, inklusive lokala butiker, samt distanshandlande privatpersoner; slopat jordbruksstöd till svenska bönder; dubblade kostnader för djurskyddet för de sista djurhållarna; förbud mot pälsdjursuppfödning; ytterligare privatägd skog ska beslagtas och göras till reservat."

Jag kommer rösta på MP, precis som jag gjort i tidigare val. (Och ang bensinskatten, jag vet inte hur mycket ni lyssnat på politikerna men jag har hört från flera håll att bensinskatten skulle "behöva" höjas oavsett, att alla partier varit med på det men att bara MP väljer att prata högt om det.)

Jag håller absolut inte med MP i allt, men av de partier som finns så verkar deras politik passa mitt tankesätt bäst trots allt, och att inte rösta på något bara för att inget är 100% rätt, det kommer inte ske. Jag får rösta. Jag röstar, om så bara på det som är "minst sämst".

Kommer absolut aldrig rösta på allianspartierna, om de inte ändrar sin politik rejält. Jag har innan varje gång jag röstat läst på alla partiers olika hemsidor och insett att jag och alliansen inte tycker lika om speciellt mycket och framförallt inte tycker lika i de frågor som jag tycker är viktigast.

Centern rakt igenom en gång till.

Aldrig vid mitt liv att jag röstar på rasisterna, Ja SD. Inte heller V är något för mig. Och inte MP (Jag vill inte att man endast bryr sig om Stockholm, Göterborg och Malmö, utan jag bryr mig om Landet och miljön vilket de inte gör enligt mig).

Du får gärna specificera varför du blir mörkrädd, tycker personligen att MP har trevlig landsbygdspolitik. Det enda jag inte håller med om, är att höja bensinskatterna för alla. Jag skulle hellre se en anpassning, men å andra sidan ser jag inte höjd bensinskatt som det värsta tänkbara scenariot i nuläget.

Detta skriver MP på deras hemsida:
  • Sänka skatten och minska regelkrånglet för småföretagen
  • Att maten till skola och äldreomsorg köps från de lokala bönderna,
  • Att samhällsservicen på landsbygden (exempelvis polis, post och arbetsförmedling) återuppbyggs
  • Säkerställa att utbildning, tågtrafik och bredband finns i hela landet.
Och så här skriver Centern på deras sida:
  • Förenkla reglerna så företagare kan skapa nya jobb
  • Utveckla IT och bredband så att det går att jobba i hela landet
  • Ha en levande landsbygd med förutsättningar att bedriva ett hållbart jordbruk
Stor skillnad, eller hur?

Hör så ofta att det klagas på Miljöpartiets landsbygdspolitik. Men jag förstår ärligt talat inte vad som är fel med den, tycker de har en vettig tanke med det mesta.

Hör så ofta att det klagas på Miljöpartiets landsbygdspolitik. Men jag förstår ärligt talat inte vad som är fel med den, tycker de har en vettig tanke med det mesta.
Det tyckte jag också tidigare, innan jag lärde känna och diskuterade politik med flertalet bönder. Höjd bensin- och dieselskatt samt sänkta bidrag skulle tvinga de flesta att lägga ned. MPs miljöpolitik är anpassad till städer, till folk med valmöjlighet och ett annat alternativ till det som kostar (t.ex kollektivtrafik). Bönderna på landet har inte råd.

Men oj, det var absolut inte så jag menade! Jag höll mer med dig om att det kunde vara så att Riley blivit "hatad" här, och det jag ville med mitt inlägg var att man ska försöka skilja på sak och person, även om jag uttryckte det lite klantigt.
Jag la mest till det där "jag skulle aldrig rösta på SD" mest för att visa på att jag skulle aldrig rösta på SD, men jag skulle aldrig hata en person som gjorde det då jag hatar åsikten, inte personen. Lite flummigt, men nu kanske det blev lite tydligare vad jag menade :) Så det var absolut inget utpekande jag ville göra:)

Förlåt, det var nog jag som direkt blev rädd att vara "den där".
Jag håller med dig! :)

Jag röstar troligen samma som sist. Men kommer tycka det är lika svårt denna gången. Jag tror på ett jämlikare samhälle, att vara öppna och ha medkänsla till de som behöver det.
Vad jag INTE tycker om är mindre bestämmande rätt, det är väldigt viktigt för mig. Att ha möjlighet att få bestämma själv.
SD finns inte ens på världskartan (utan nånstans på Pluto).

Liknande trådar

• Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar