Vad kommer ni att rösta på i extravalet?

@Silkisif och @Riley , jag skulle aldrig rösta på SD (även om jag tycker att vissa av deras tankar kan ha en poäng, men det tycker jag att moderaterna också har och jag skulle inte rösta på dom heller), men jag försöker alltid att skilja på sak/idé/åsikt och person. Jag tycker att man kan "hata" (även om jag hellre vill använda "inte tycka om") en åsikt, men man behöver inte "hata" personen i fråga för det :)

@Silkisif och @Riley , jag skulle aldrig rösta på SD (även om jag tycker att vissa av deras tankar kan ha en poäng, men det tycker jag att moderaterna också har och jag skulle inte rösta på dom heller), men jag försöker alltid att skilja på sak/idé/åsikt och person. Jag tycker att man kan "hata" (även om jag hellre vill använda "inte tycka om") en åsikt, men man behöver inte "hata" personen i fråga för det :)

Som jag skrev skulle det inte falla mig in (om de nu inte låg runt 1-3 %). Det är lite trist att bli utpekad sådär som du just gjorde, jag känner inte att jag över huvud taget står bakom det de vill åstadkomma. Däremot hade jag hoppats att deras närvaro skulle triggat igång en aktiv integrationsdiskussion..

I övrigt håller jag med dig, folk här dömer väldigt snabbt, och den där "gå i andras skor" verkar bara tillämpas på folk som inte tillhör en majoritet. Men det är inget jag känner hör till tråden ;)

Det finns inget parti just nu som stämmer överens med vad jag tycker, men jag vet inte vart jag skulle lägga min röst förutom på MP så det blir de igen.

Jag resonerar som så att jag egentligen inte har något parti som verkligen faller mig helt i smaken, jag finns någonstans i mitten, och kan se något positivt med de flesta etablerade partierna. Därför försvinner "extremerna" direkt, det vill säga V som är för långt åt vänster och SD som är för långt åt höger för min smak (förutom det mest uppenbara, SD:s ruttna människosyn). KD ryker dels för att jag inte är troende, och dels eftersom jag inte förstår hur ett parti som vill skicka tillbaka folk till 50-talet skulle kunna gynna mig. Övriga partier skulle rent teoretiskt kunna få min röst.

Jag röstade på C i valet 2010, mest av solidaritet för vad jag kommer ifrån. I höstas röstade jag på S, för att de mest passar in på hur mitt liv ser ut just nu. Till nästa val 2018 är det möjligt att jag hade röstat blått igen. Däremot har inte den situationen ändrat sig sen i september, därför kommer jag rösta på S även i omvalet.

Jag har varit röd så länge jag kan minnas och det kommer jag att hålla mig till. Så det blir antagligen S igen.
Om man frågar mig varför så är det för att jag gillar de rödas grundvärderingar - alla ska få leva åtminstone dugligt (alla kan ju inte bli egenföretagare, det måste ju finnas folk på arbetsgolvet) inklusive de sjuka och jag starkt ogillar orättvisa och ojämlikhet.

Jag har varit röd så länge jag kan minnas och det kommer jag att hålla mig till. Så det blir antagligen S igen.
Om man frågar mig varför så är det för att jag gillar de rödas grundvärderingar - alla ska få leva åtminstone dugligt (alla kan ju inte bli egenföretagare, det måste ju finnas folk på arbetsgolvet) inklusive de sjuka och jag starkt ogillar orättvisa och ojämlikhet.
håller med!

Som jag skrev skulle det inte falla mig in (om de nu inte låg runt 1-3 %). Det är lite trist att bli utpekad sådär som du just gjorde, jag känner inte att jag över huvud taget står bakom det de vill åstadkomma. Däremot hade jag hoppats att deras närvaro skulle triggat igång en aktiv integrationsdiskussion..

I övrigt håller jag med dig, folk här dömer väldigt snabbt, och den där "gå i andras skor" verkar bara tillämpas på folk som inte tillhör en majoritet. Men det är inget jag känner hör till tråden ;)

Men oj, det var absolut inte så jag menade! Jag höll mer med dig om att det kunde vara så att Riley blivit "hatad" här, och det jag ville med mitt inlägg var att man ska försöka skilja på sak och person, även om jag uttryckte det lite klantigt.
Jag la mest till det där "jag skulle aldrig rösta på SD" mest för att visa på att jag skulle aldrig rösta på SD, men jag skulle aldrig hata en person som gjorde det då jag hatar åsikten, inte personen. Lite flummigt, men nu kanske det blev lite tydligare vad jag menade :) Så det var absolut inget utpekande jag ville göra:)

Kommer rösta på KD i extravalet, röstade på dem i ordinarie valet också. @Silkisif , låt inte namnet stoppa dig från att skaffa dig information, även om det skulle visa sig att de inte överrensstämmer med dina värderingar. Du är inte den enda som verkar bli bortskrämd av namnet. :D Att man på något sätt skulle behöva vara troende inom någon gren är inte sant överhuvudtaget. :)

Partier jag inte skulle rösta på inkluderar SD, V och F!. Att jag skulle rösta på sossarna eller MP är också otänkbart. Jag är verkligen inte röd. :p

Jag vill ha ett jämlikt samhälle som stöttar de som har det svårt. Alla kan bli arbetslösa eller sjuka och det behövs ett bra skyddsnät. Jag tror inte på skattesänkningar så att jag potentiellt får några hundralappar mer i månaden samtidigt som den gemensamma välfärden monteras ned. Därför är valet ganska enkelt för min del.

Det blir nog samma som sist. Det är absolut inte det parti jag tjänar mest på att rösta på men det är det parti jag tycker behövs mest som samhället ser ut idag. Finns flera partier jag skulle kunna tänka mig att rösta på, men vissa går tvärbort p.g.a. vidrig människosyn i allmänhet och vidriga åsikter runt invandrare och kvinnor i synnerhet.

Jag kommer att byta parti till ett annat som jag delar väldigt många värderingar med, och som jag tycker behöver mitt stöd.

De partier jag aldrig någonsin skulle rösta på är V och F!, de står så långt ifrån mina värderingar som något parti någonsin kan göra tror jag...
Jag kommer nog aldrig heller rösta på något av de andra röda partierna.

Jag är faktiskt väldigt osäker på hur jag ska rösta! I höst nu röstade jag på V istället för S för jag litade inte på Lövfen (och mina farhågor visade sig bli sanna..), men ärligt talat är jag sugen på att rösta blankt. Att skita i att rösta är inget alternativ, men just ju känns det faktiskt inte som att det är något parti jag stöttar överhuvudtaget.. Tror jag inte skulle kunna rösta åt högern/blått och absolut inte SD, men rött känns så fruktansvärt ostabilt det också... Får ta och läsa på, rösta och hålla tummarna för att det löser sig till det bästa.

Rösta blankt är ju typ lika meningslöst som att inte rösta alls. Eftersom du vet att du absolut inte vill rösta på SD - rösta på vad som helst förutom SD. Viktigt!

Rösta blankt är ju typ lika meningslöst som att inte rösta alls. Eftersom du vet att du absolut inte vill rösta på SD - rösta på vad som helst förutom SD. Viktigt!

Fast ska jag verkligen rösta och på så sätt stödja ett parti som jag kanske inte vill hålla med "bara för att"? Just nu känns det verkligen inte som att jag vill stötta något parti "för de är lika goda kålsupar allihopa", men att inte rösta alls går emot allt jag tror och känner. Detta gör att jag har kvar alternativet att rösta blankt. Men sen är det ju ett tag kvar så jag hinner nog ändra mig både en och två gånger.
*En nedlagd röst är en röst på SD* vet jag inte riktigt om jag vill hålla med om, varför är det inte lika gärna *en nedlagd röst är en röst på F!/S/M*insert valfritt parti här**?

Fast ska jag verkligen rösta och på så sätt stödja ett parti som jag kanske inte vill hålla med "bara för att"? Just nu känns det verkligen inte som att jag vill stötta något parti "för de är lika goda kålsupar allihopa", men att inte rösta alls går emot allt jag tror och känner. Detta gör att jag har kvar alternativet att rösta blankt. Men sen är det ju ett tag kvar så jag hinner nog ändra mig både en och två gånger.
*En nedlagd röst är en röst på SD* vet jag inte riktigt om jag vill hålla med om, varför är det inte lika gärna *en nedlagd röst är en röst på F!/S/M*insert valfritt parti här**?

Det handlar om att välja det minst onda av två onda ting. Kan du hitta en endaste liten försonande egenskap hos ett parti så lägg din röst där istället för att rösta blankt. De som röstar på missnöjespartier går till valurnorna, det kan man vara säker på, så det faller på alla andra att agera likadant om inte missnöjespartierna ska få ännu större utrymme.

Det är lite som det där gamla citatet av Churchill, "Democracy is the worst form of government, except for all the others."

Jag har absolut ingen aning. De senaste veckornas händelseutveckling har fått mig att tappa allt förtroende för de nuvarande politikerna. Jag gillar socialdemokraterna men tycker inte Lövfen levt upp till förhoppningarna. MP känns närmare och är även de som fick min röst senast men jag har börjat tveka på verklighetsförankringen på sistone. Blått... tja, jag är ju röd i hjärtat men de är ju uppenbarligen inte regeringsdugliga i nuläget. Samtidigt är jag ytterst tveksam till att de blå skulle göra saken mycket bättre. Bara de facto att vi troligen skulle få en statsminister som varit partiledare i mindre än ett halvår gör mig skakis. F! och SD är båda på tok för populistiska för min smak även om jag gillar Gudrun Schymans skärpa.

Nä, gud, vilken jävla soppa det är just nu! :(

Lär rösta blått igen. Avvaktar dock lite innan jag bestämmer mig för på vilket parti. Jag vill veta vem nya partiledaren för moderaterna blir.

Bara de facto att vi troligen skulle få en statsminister som varit partiledare i mindre än ett halvår gör mig skakis.

Jag är verkligen inte blå, men just nu känns det extra dystert att Reinfeldt avgick. Är det förresten självklart att det blir moderaternas partiledare som blir statsminister om alliansen vinner?

@Niyama Det är jag faktiskt inte alls hundra på. Men är det inte "standard" att partiet med flest röster får statsministerposten? Det kan å andra sidan vara något jag drömt.

Och ja, i det här läget saknar jag Reinfeldts och Borgs stabilitet.

Liknande trådar

• Låst
Samhälle SD kommer näver bäver få min röst, lika lite som F! eller något annat parti i sverige denna höst. Jag värnar om min demokratiska rätt...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
26 594
Senast: LenaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar